Onko kellään käynyt näin "hyvä" tuuri raskausaikana?

Mulla on nyt viikkoja kasassa 16. Kymmenisen viikkoa sitten avasin keskustelun koskien MRSA-kantajuutta, sillä ensimmäisellä neuvolatapaamisella sain tietää olevani sellaisen kantaja.

Noh. Nyt multa löytyi myös streptokokki B. Pikkuhiljaa alkaa huolestuttamaan monikin asia ja neuvolassa ei osata sanoa yhtään mitään mihinkään. Tiedän ettei tää palsta ole lääkärin vastaanotto tai täynnä eksperttejä, mutta onko kellään omakohtaista kokemusta MRSA-kantajuudesta ja streptosta ja raskauden/synnytyksen kulusta näistä johtuen/huolimatta?

Ketään? : /
 
Se olin minä, luultavimmin. Tein aloituksen kymmenen viikkoa sitten kun sain tietää olevani MRSA-kantaja (löydös tehty jo 2/2012, mutta unohdettu kertoa mulle).

Nyt siis vielä tuon päälle strepto b. : /
 
Voi ei teitä :hug:
Mä oon yrittänyt etsiä tietoa noista kummastakin raskauden kanssa, mutta laihoja on internetin tulokset. Pyrin olemaan lietsoamatta negatiivista fiilistä, mutta jonkin sortin pelko kyllä on päällä. Varsinkin kun mulla tohon neuvolakorttiin vaan lisääntyy noi huomiomerkinnät neonväritussilla alleviivattuna, ja kukaan ei kuitenkaan kerro mitä tää tarkoittaa konkreettisesti. Noh, streptosta olenkin jo lukenut aivan tarpeeksi - mutta näiden kombo, en tiedä onko sitten sama asia ollenkaan.
 
MRSA ei kai tee muuta kuin tiukemman eristyksen sairaalassaoloajaksi, strepto b aiheuttaa sen että saat synnytyksen aikana antibioottia ja vauvalta katsotaan tulehdusarvot synnytyksen jälkeen.

MRSA -asia kannattaa kyllä varmistaa viel sairaalasta.

Muokkaus, niin en kyllä tiedä kuinka todennäköisesti mrsa tarttuu vauvaan mutta en usko että kovin herkästi. Voi olla etteivät puhkase kalvoja kovin herkästi kun sehän kasvattaa infektioriskiä. Mut voiko mrsa tarttua jo raskausaikana? Luulisi että vauvalla olisi jo vasta-aineita? Musta ei taida olla mitään apua, kunhan spekuloin.
 
Viimeksi muokattu:
eikös toi
Strepto kai aiheuttaa sen, että antibioottitippa laitetaan sulle ennen kun vauva syntyy, eikai se sen ihmeempää ole kun se tiedetään etukäteen. Näin luulisin..

Ikävä tilanne ja tosi tylsää, että neuvolassa ei kerrota asiallisesti asiasta.
 
MRSA ei kai tee muuta kuin tiukemman eristyksen sairaalassaoloajaksi, strepto b aiheuttaa sen että saat synnytyksen aikana antibioottia ja vauvalta katsotaan tulehdusarvot synnytyksen jälkeen.

MRSA -asia kannattaa kyllä varmistaa viel sairaalasta.
Täytyy soittaa sairaalan hygienistille ja jutella oikein olan takaa, jospa sieltä sitten saisi jotain vastauksia kun neuvola ja tk-lääkäri tuntuvat olevan tosi kädettömiä mun suhteen.
 
Muokkaus, niin en kyllä tiedä kuinka todennäköisesti mrsa tarttuu vauvaan mutta en usko että kovin herkästi. Voi olla etteivät puhkase kalvoja kovin herkästi kun sehän kasvattaa infektioriskiä. Mut voiko mrsa tarttua jo raskausaikana? Luulisi että vauvalla olisi jo vasta-aineita? Musta ei taida olla mitään apua, kunhan spekuloin.
Mäkään en tiedä juuri mitään näistä jutuista kun kukaan ei tiedä mistään mitään. Muuten voisi jopa naurattaa, mutta luettuani strepton riskeistä ja ennen aikaisista ihan kaikista jutuista ja sitten se fakta että mut eristetään synnytyksen ajaksi ja sitä ja tätä vissiin monitoroivat sitten salissa ja synnytyksen jälkeen -- ja mun ei tarvitse tietää miksi miten mitkä riskit. Okei, onhan vasta rv 16 menossa, että ei tässä sen puoleen ole kiire, mutta ei tätä nyt miettimättäkään voi olla.
 
Täytyy soittaa sairaalan hygienistille ja jutella oikein olan takaa, jospa sieltä sitten saisi jotain vastauksia kun neuvola ja tk-lääkäri tuntuvat olevan tosi kädettömiä mun suhteen.
Eihän ne siellä neuvolassa voi kaikkea tietää mut sitä en ymmärrä jos eivät edes ole valmiita ottamaan selvää. Luulisi että niitäkin kiinnostaisi?
 
Täytyy soittaa sairaalan hygienistille ja jutella oikein olan takaa, jospa sieltä sitten saisi jotain vastauksia kun neuvola ja tk-lääkäri tuntuvat olevan tosi kädettömiä mun suhteen.
Ne neuvolan lääkärit ei muute tiedä mitää. Olen niitä jotain kyselly ja aina tulee vastauksesks "no mitä ne tuolla neuvolassa on sanonu asiasta?"
Ihan ku ne ois vaa koulutettu kattomaan ne tarvittavat kehityksen merkit lapsesta eikä muuta.
Munki pitä raskausajan vaivat hoitaa työterveyslääkärin kanssa ku ei neuvolan lääkäri ymmärtäny mitään mistään.
 
Bvz
Se mrsa kantajuus ei vaikuta muuten kuin, että todennäköisesti sut laitetaan eristykseen, ts omaan huoneeseen, tai ainakin tarra sängyn pieleen, että hoitajat muistavat pestä kätensä kunnolla ja suojata itsensä tarkemmin. Molemmathan on ainakin itsestäni ihan toivottavaa. Voivat myös ottaa uudet näytteet ja jos niissä ei enää kantajuutta ole, laskevat sut normaaliksi.

Se b-streptokki aiheuttanee sen, että laittavat sulle antibiootin menemään synnytyksessä. Se on tod näk penisilliiniä, eli tosi mieto antibiootti. Ei muuta.

Ota rennosti, kumpikaan ei aiheuta mitään ongelmia, kun ne tiedetään etukäteen ja voidaan siksi ottaa hoidossa huomioon.
 
Eihän ne siellä neuvolassa voi kaikkea tietää mut sitä en ymmärrä jos eivät edes ole valmiita ottamaan selvää. Luulisi että niitäkin kiinnostaisi?
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29357743:
Ne neuvolan lääkärit ei muute tiedä mitää. Olen niitä jotain kyselly ja aina tulee vastauksesks "no mitä ne tuolla neuvolassa on sanonu asiasta?"
Ihan ku ne ois vaa koulutettu kattomaan ne tarvittavat kehityksen merkit lapsesta eikä muuta.
Munki pitä raskausajan vaivat hoitaa työterveyslääkärin kanssa ku ei neuvolan lääkäri ymmärtäny mitään mistään.
Viimeksi eilen kävin terveyskeskuksessa hakemassa raskausdiabetekseen mittarin (eilen siis sain tietää että raskausdiabetes, hiiva, emätintulehdus ja streptokokki b löydetty maanantain testeistä) ja samalla sitten kysyin että mites, hoidetaanko mieskin samalla etten saa tulehduksia sitten takaisin häneltä kuurin jälkeen - neuvolatäti ei tiennyt miten normaalisti toimitaan mutta laittoi lääkärille selvityspyynnön ja selvittelyn jälkeen lääkäri soitti ja kirjoitti miehellekin reseptin. Lääkäri kuulosti hämmästyneeltä (kuten neuvolatätikin) että näinkin voi toimia minimoidakseen uudelleentartunnan riskit.

Hyvä että potilas osaa ottaa itse esille näitä juttuja.
 
"vieras."
Mulla on ollut toi strepto, sitähän ei hoideta raskausaikana ellei se vaivaa, itse sain muutaman emätin tulehduksen odotusaikana. Mulla tuli kyllä supistuksia joskus puolen välin tietämillä, jolloin jouduin tosissaan höllään ja lepäämään (en kovin herkkään myönnä itselleni heikkouksiani), terve neiti syntyi käynnistyksellä rv. 38+6, sain 8h ennen synnytystä tipalla antipioottia. Toisen raskauden aikana kävin testeissä, jotka olivat negat, neuvolalääkäri vaan unohti kertoa, että mun ois pitänyt käydä uudelleen myöhemmin, joten synnärillä antoivat varmuuden vuoksi tipalla antipioottia.

Ne laittaa sillä neontussilla, vain jotta synnärillä tietävät asiasta kun menet synnyttämään. Tuosta toisesta mulla ei oo hajjuukaan.
 
[QUOTE="vieras.";29357808]Mulla on ollut toi strepto, sitähän ei hoideta raskausaikana ellei se vaivaa, itse sain muutaman emätin tulehduksen odotusaikana. Mulla tuli kyllä supistuksia joskus puolen välin tietämillä, jolloin jouduin tosissaan höllään ja lepäämään (en kovin herkkään myönnä itselleni heikkouksiani), terve neiti syntyi käynnistyksellä rv. 38+6, sain 8h ennen synnytystä tipalla antipioottia. [/QUOTE]

Oliko sulla suunniteltu käynnistys, siis ihan viikkoja etukäteen? Koska mua huolestuttaa todella paljon että mitä jos en sitä antibioottia ehdi saamaan ellei synnytys ole suunnitellusti käynnistetty. Siis lähinnä että miksi käynnistettiin - jos saa kysyä?
 
Viimeksi muokattu:
"Kätilö"
Streptokokkiin saat geepenisilliniä, jos oot allerginen sille zinacefiä. Jos ei ihan syöksyllä synny, niin ehdit kyllä ennen vauvan syntymää sen saada. Jos lapsivesi menee, iv. Antibiootti alkaa heti, muutoin synnytyksen käynnistyessä. Vauvaa sit vaan seurataan vähän tarkemmin synnytyksen jälkeen, ettei saa infektiota. Äidillehän tuo streptokokki on vaaraton, vastasyntyneelle hoitamattomana hengenvaarallinen.
Mrsa aiheuttaa sen, etä sua hoidetaan "kosketuseristyksessä", käytännössä saat oman huoneen ja wc:n, et saa liikkua osastolla vapaasti. Ei vaaraa itsellesi tai vauvalle
 
njp
Mulla esikoinen joutui synnytyksen jälkeen lastenosastolle tulehduksen takia. Toinen raskaus meni kesken vkolla 16. Epäilen näiden syiksi tuota strepto-b:tä. Silloin sitä ei vielä testattu. Kuopuksen kohdalla nuo testit tehtiin ja sain tietää olevani kantaja. Synnytys oli niin nopea, että antibiootti ehtittiin tiputuksessa juuri ja juuri antaa, mutta en tiedä, ehtikö vaikuttaa. Pojan iholta bakteeri oli kuulemma testeissä löytynyt, mutta ei sairastunut sitten kumminkaan.
 
Rv 33
Ei ole mrsa:ta, mutta streptokokki-b löytyy ja vaakatasossa ollaan ennenaikaisuuden uhan ja vasta ilmaantuneen raskausmyrkytysvaaran vuoksi. Et ole yksin huolinesi, meitä on muitakin. :) Joka päivä huolettaa, mutta onneksi sairaalasta sai tikut proteiinien tarkistamista varten ja toiset tikut lapsiveden syynäämiseen, jos sattuisi alkaa tihkumaan juuri tuon strepton vuoksi.
 
:hug:

Vaadi saada tietoa asiasta siellä neuvolassa ihan oman jaksamisesikin takia, turhan monta kysymystä on mielesi päällä nyt huolettamassa. Voimia ja jaksuja isosti, koeta mennä päivä kerrallaan eteenpäin. Asiat varmasti järjestyvät :)
 
olla, et asioista ei tiedetä?? Positiivinen strepto aiheuttaa herkästi ennenaikaisen synnytyksen. Et ei sen vakavampaa :(
Kyllähän mä sen nyt tiedän kun olen lukenut netistä asiasta. Neuvola vaan sivutti asian, eli ei heidän mielestään ole millään tasolla aiheellista kertoa mulle siitä mitään. Muutenkin tuntuu ihan kuin uudelleensynnyttäjän pitäisi kaikki tietää itse, ettei meihin vaan tuhlata liikaa aikaa. :kieh:
 

Yhteistyössä