onko kellään friteerauskeitintä? tarttis mielipiteitä.

• Viestiketjun aloittaja jelps
  • Ensimmäinen viesti
jelps
olen haaveillut friteerauskeittimestä mm.ranskalaisten tekoon ja munkkien paistoon. tarvittisin mielipiteitä ensinnäkin siihen kannattaako hankkia. sitten jos hankkisin millainen olisi hyvä.
prismassa kattelin obh nordican keitintä, olisko se hyvä?
mitä kaikkea sillä olette tehnyt ja tuleeko hyviä. tuleeko ranskalaisista erilaisia kuin uunissa paistettaessa? miten maustatte ne? miten lihaa olette tehneet?
kaikki aihetta koskien kiinnostais kovasti.=)

Meillä on Lidlistä ostettu metallinen keitin. Sitä ei usein tule otettua esille, muutaman kerran vuodessa ja lähinnä, kun voi ulkona kokata. Muovista en ostaisi, enkä sellaista, mistä öljyastiaa ei saa irralleen. Kerran sellainen oli lainassa ja oli hankala puhdistaa. Kun teen pieniä määriä, vaikka tempuraa, en viitsi ottaa friteerauskeitintä esille, vaan teen padassa.

Minulla tämmöinen kokemus
Olin haaveillut rasvakeittimestä pitkään. Sitten kirppiksellä oli myynnissä uusi keitin, edullisesti. Ostin sen oitis. Se oli muistaakseni moulinex, muovipintainen ja irroitettava oli se (teräs?)kattila. Pari kertaa tein, ja ranskalaisistahan tuli ihan huiput ym. Mutta esim munkkien paistoon minusta se oli liia pieni ja hankala. Lisäksi se höyryn ja rasvan katkun määrä oli jotain uskomatonta. Kattilaosa itsessään oli ihan ok puhdistaa mutta sitten ne muoviosat(pinta) meni myös rasvahöyrystä ja roiskeista tosi tahmeeks ja sitähän sitä ei saanu putsattuun millään. Lisäksi kun se oli ollut käyttämättömänä jonkin aikaa, se tuoksui vanhalta rasvalta vaikka putsauksen jäljiltä olikin. sitten laitoin sen menemään. Ja tällähetkellä valmistan taas kaiken ihan oikeessa kattilassa. Koen että se on paljon yksinkertaisempi ja melkein kaikki samat jutut pystyy sinä valmistamaan :)

Ksantippa s.
Mulla on Keski-Euroopasta ostettu rasvakeitin - ystävät toivat sen mulle lentokoneessa...! Vie paljon säilytystilaa, ja käytän sitä niin harvoin että rasvat pitää tyhjentää joka käytön jälkeen. Sitten on sekajäte täynnä öljypulloja. En suosittele. Mutta ovathan ne ranskalaiset ihan omaa luokkaansa, jos jaksaa kuoria ja pilkkoa sen viisinkertaisen läjän perunaa.

Itse olen sen verran arka etten uppopaistaisi kattilassa.

Yhteistyössä