Onko kellään vitiligo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vitiligo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on, mutta ne kohdat ei pala auringossa. Ihan normaalisti olen ulkona, en istu varjossa ja normaaleja kesävaatteita pidän. Välillä otan aurinkoakin. Ei mulle ole tullut koskaan edes mieleen, että ne paikat pitäis suojata....

Alkuperäinen kirjoittaja khippunen:
Oletko varma etä on vitiligo sitten? Viti nimenomaan polttaa helposti? Jos sulla onkin tinea vescicolor, semmonen ihosieni, joka näyttää ihan vitiligolta?

Kyllä on vitiligo, kävin ihotautilääkärilläkin joka on tutkinut asiaa laajastikin. Ei mulla pala ne kohdat.

mul on, ollut aina
Ei siihen auta muukuin varjo ja vaate.
Rasvaa käytän vaan pakosta. Ulkona olen vapaasti vain illalla, muuten aina varjossa.

Mulla on ollut tuo vaiva jo 15 vuotta ja vartalolla olevat läskät ei niinkään haittaa,nehän on helppo suojata vaatteilla,mutta nuo kädet...on taas viimekesästä näemmä levinneet,on jo kämmenselän puolessavälissä "hanskat" menossa...ja samoten kyynärpäät hankalat,kun kesällä t-paidassa olen.Ärsyttävää,kun iltaisin aina kutisee ihan sikana,jos on vähänkään auringossa.Rasvaa laitan jokavälissä,vaikka sitä inhoankin.Muutenkin pakko sen rasvan kanssa lotrata,kun olen vaaleaihoinen ja palan helposti. =/ Nyt oli tullut silmäkulmiinkin valkoista,niitä ei kai voi suojata kuin aurinkolaseilla,uv-suojatuthan estää niiden palamisen?Pakko kait se on alkaa varjoon itsekin hakeutuun,ainakin keskipäivällä,en kyllä meinaa mitään hanskojakaan alkaa käyttämään!

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Oletko varma etä on vitiligo sitten? Viti nimenomaan polttaa helposti? Jos sulla onkin tinea vescicolor, semmonen ihosieni, joka näyttää ihan vitiligolta?

Kyllä on vitiligo, kävin ihotautilääkärilläkin joka on tutkinut asiaa laajastikin. Ei mulla pala ne kohdat.

Voi sua "onnellista".Mulla palaa heti keväällä kun alan ilman hanskoja kulkemaan,siis jos en heti ekasta päivästä asti laita rasvaa.Kaikenlainen aurinkoranalla uikkareissa auringonotto on ihan mahdottomuus,kun nuo nivusten-lonkkien aluaan isoimmat läiskät tahtoo palaa,vaikka kuinka niihin rasvaa laittais...

Mulle tulee vaan sellaisia valkeita länttejä sinne tänne eivät punoita eikä kutisi, ei hilseile, ei pala auringossa ja ihotauti lääkäri totesi vitiligoksi.

Mullakaan ne ei muuten kutise tai hilseile,mutta kun saavat vähänkään aurinkoa niin huh huh,alkaa punoitus,kutina ja hilseily,niinkuin ihon palamiseen liittyy.Onko sulla minkäkokoisia läikkiä?Kun musta tuntuu,että mullakin ovat tulleet ihan tosi araksi auringolle vasta sitten kun ovat isontuneet.Ei tarvinnut silloin alle parikymppisenä niitä mitenkään suojata,eivätkä palaneet.Nyt kymmenen vuotta myöhemmin on tilanne toinen. =/

no en mä mitään hanskoja meinaa :)

mä mielummin pidän ohutta pitkähihaista nättiä tunikaa tms kun lotraan rasvan kans. Se on kallista, tekee ihon ällöksi ja on muutenkin inhottavan tuntuista. Ne rasvatkun ei ole mitään kevyttä kamaa, niinkuin tiedät.

Mul on enää vain vähän tervettä ihoa jäljellä, käsivarsissa muutama iso laikku , kämmenselissä samoin ja kasvoissa lähes kokonaan ruskeeta (onneks). tämä on mulla ollu lapsesta saakka, joten on oppinut elään tän kanssa. vaikka myönnän että ärsyttää usein, varsinnkin näin kesällä

Mut ei voi mitään, ennemmin mä tätä kannan kuin jotain muuta pahempaa sairautta.

Nyt on muuten yksi uusi mattapintainen rasva pikkupurkissa apteekissa, kandee kysyä. Se ei tee ihoa tahmeaksi eikä kiillä!

Alkuperäinen kirjoittaja vitiligo:

Voi sua "onnellista".Mulla palaa heti keväällä kun alan ilman hanskoja kulkemaan,siis jos en heti ekasta päivästä asti laita rasvaa.Kaikenlainen aurinkoranalla uikkareissa auringonotto on ihan mahdottomuus,kun nuo nivusten-lonkkien aluaan isoimmat läiskät tahtoo palaa,vaikka kuinka niihin rasvaa laittais...

En ole käyttänyt mitään rasvojakaan. Talvella olen niin vaalea, että läntit ei erotu, kesällä kun rusketu näkyy selvasti, käsissä, jaloissa, selässe kyljissä. Olen varsin pilkukas kesisin, mutta eipä se mua haittaa. Ensimmäiset läntit tuli reilu neljä vuotta sitten ja niitä ilmaantuu huomaamatta millon minnekin. Eivät ole mun elämää hankaloittaneet millään tavalla, edes kosmeettinen Haitta ei mua vaivaa.

no en mä mitään hanskoja meinaa :)

mä mielummin pidän ohutta pitkähihaista nättiä tunikaa tms kun lotraan rasvan kans. Se on kallista, tekee ihon ällöksi ja on muutenkin inhottavan tuntuista. Ne rasvatkun ei ole mitään kevyttä kamaa, niinkuin tiedät.

Mul on enää vain vähän tervettä ihoa jäljellä, käsivarsissa muutama iso laikku , kämmenselissä samoin ja kasvoissa lähes kokonaan ruskeeta (onneks). tämä on mulla ollu lapsesta saakka, joten on oppinut elään tän kanssa. vaikka myönnän että ärsyttää usein, varsinnkin näin kesällä

Mut ei voi mitään, ennemmin mä tätä kannan kuin jotain muuta pahempaa sairautta.

Nyt on muuten yksi uusi mattapintainen rasva pikkupurkissa apteekissa, kandee kysyä. Se ei tee ihoa tahmeaksi eikä kiillä!

Juu,eipä tämä nuakaan mitenkään muuten haittaa,ainoa on tuo palaminen.Ei oikein nuo puseronhihatkaan auta nuihin "hanskoihin".Muuten ei kyllä nuo rasvat haittaa,jos vaan estäisivät sen palamisen.Ja sitten ärsyttää,kun niitä saa koko ajan kantaa mukana.Varsinkin jos välillä pesee käsiä niin tuntuu,ettei mikään rasva riitä.Pitää varmaan apteekista käydäkin kysymässä jotain tehokkainta aurinkorasvaa,tähän asti olen pärjännyt nuilla markettien rasvoilla.. Nautitaan kesästä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vitiligo:

En ole käyttänyt mitään rasvojakaan. Talvella olen niin vaalea, että läntit ei erotu, kesällä kun rusketu näkyy selvasti, käsissä, jaloissa, selässe kyljissä. Olen varsin pilkukas kesisin, mutta eipä se mua haittaa. Ensimmäiset läntit tuli reilu neljä vuotta sitten ja niitä ilmaantuu huomaamatta millon minnekin. Eivät ole mun elämää hankaloittaneet millään tavalla, edes kosmeettinen Haitta ei mua vaivaa.

Mulla täysin samanlailla,talvella ei näy,eikä kesällä haittaa,muuta kuin tuon palamisen suhteen =) Kaikkeen tottuu =)

todettakoon että vitiligon valkeat ihoalueet ei todellakaan hilseile tms (jos se nyt jotakuta ulkopuolista mietityttää). Eikä hilseile tuossa tinea vescicolorissakaan (jotenkin noin se kirjoitetaan). Ottiko ne koepalaa? Entä katsoiko Woodin lampulla? Jos ei, niin epäilisin silti että sulla on tuo tinea, ja se voidaan hoitaa! Googlaa edes vähän!

Se mitä nyt käytän on Eucerin 50+ sun fluid mattifying face.
Vichy on myös hyvä.
Apteekkiin mars...
Ja muista että pitää olla sekä kemiallinen että fysikaalinen suoja ja vähintään 30+
ite käytän 50-60+ suojakertoimia

todettakoon että vitiligon valkeat ihoalueet ei todellakaan hilseile tms (jos se nyt jotakuta ulkopuolista mietityttää). Eikä hilseile tuossa tinea vescicolorissakaan (jotenkin noin se kirjoitetaan). Ottiko ne koepalaa? Entä katsoiko Woodin lampulla? Jos ei, niin epäilisin silti että sulla on tuo tinea, ja se voidaan hoitaa! Googlaa edes vähän!

Ei mullakaan ole tätä sen kummemmin tutkittu,joskus tk-lääkärit vaan muiden asioiden yhteydessä maininneet/mainitsevat edelleen,että jahas,sulla näkyy olevan vitiligo.Pitäiskö se jotenkin erikseen tutkia?Voiko olla 15 vuotta ollut joku muu kuin vitiligo?

Myös ulkoisten merkkien kautta voi dg:n tehdä, esim jos läiskät on perinteisillä alueilla ja käyttätyy kuten vitiligossa (eli palaa). Perinteisiä alueita on taipeet, silmien ja suun ympärys, selkä.

Epäilen tuota toista tyyppiä, koska mikä se sellanen vitiligo on, jossa ei pala??? kun tämän syy on juuri se että melanosyyttiä (pigmenttiä tuottava ihosolu) kuolee autoimmuuniprosessin seurauksena, jolloin iho ei voi ruskettua, se vain palaa.

Myös ulkoisten merkkien kautta voi dg:n tehdä, esim jos läiskät on perinteisillä alueilla ja käyttätyy kuten vitiligossa (eli palaa). Perinteisiä alueita on taipeet, silmien ja suun ympärys, selkä.

Epäilen tuota toista tyyppiä, koska mikä se sellanen vitiligo on, jossa ei pala??? kun tämän syy on juuri se että melanosyyttiä (pigmenttiä tuottava ihosolu) kuolee autoimmuuniprosessin seurauksena, jolloin iho ei voi ruskettua, se vain palaa.

Olen ymmärtänyt,että mulla olis tyypillisillä alueilla,kun on "hanskat" kyynärpäät,kainalot,nivuset-lonkat,sisäreidet,jalkaterät ja nyt silmien ympärillä? En ole kyllä aiheeseen mitenkään erityisesti tutustunut,kun on vaan lääkärit ohimennen todenneet,että se mulla on...

http://www.ihotauti.net/ Kyseisellä lääkärillä kävin. Aikoinaan väitöskirjassaan kertoi käsitelleensä vitiligoa. En tiedä miksi mulla ei pala. Ne on vaan valkoisia.

Okei, kaikenlaista sitä voi sitten olla
Lisää tietoa saa jos goolgaa support for vitiligo yhdeltä sivulta, linkkiä ei voi laittaa kun muuten bannataan koko ketju

Itselläni ollut vitiligo, valkopälvi, pigmenttihäiriö.. miksi sitä kukin haluaakaan sitten kutsua aina. Ihan pienestä asti eli parikymmentä vuotta. Itselläni alueita, joissa ei ole pigmenttiä on silmien ympärillä, suun ympärillä, kaulassa, oikeassa kämmen selässä, sormien päällä, kyynärtaipeissa, polvitaipeissa, lantiossa, reisissä ja jälkapöydillä. Ei mitenkään mukavaa. Itse nuorempana häpesin kovasti valkeita "laikkujani", mutta nykyään en enää. Meikkivoiteella saan naaman ja kaulaan normaaliaväriä. Itseruskettavat eivät mulla toimi. Eivät rusketa ollenkaan valkeita alueita. Itselläni palaa myös erittäin herkästi nämä alueet, eniten sormien päällyset, jalkapöydät ja oikea kämmenselkä, mutta en ole mitään auronkorasvaa erikoisempaa suojaa jaksanut käyttää.

Yhteistyössä