Onko kellään vinkkejä onnistuneisiin sämpylöihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitollinen vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitollinen vieras

Vieras
Leipoisin mielelläni sämpylöitä ja leipääkin kotona, mutta vielä en ole onnistunut tekemään kaupan leipiä ja sämpylöitä voittaneita. Osaisiko kukaan antaa vinkkejä, miten sämpylöistä saisi kuohkeita ja pehmoisia? Entäpä miten maun saa kohdilleen? Pitääkö taikinaa vaivata pitkään kuten pizzataikinaa? Jos jollain olisi vielä antaa herkullinen ohje, niin olisin iloinen :)
Kaapista löytyy ainakin jauhoja, kuivahiivaa, hieman sämpyläjauhoja, ruisjauhoja, auringonkukan siemeniä (ja ehkä jotain muitakin siemeniä), kaurahiutaleita hieman.

Sämpyläohjeiden lisäksi otan mielelläni vastaan myös hyviä leipäohjeita =)

Itse laitan aina vähän siirappia. Taikinan pyrin jättämään löysäksi. Teen taikinan leipäkoneella, joka vaivaa taikinaa puolisen tuntia ja kohottaa tunnin. Täytyykin nyt lähteä leipomaan taikina sämpylöiksi.

Kiitos :) Pitkä vaivaaminen on siis suotavaa? Teen taikinan yleensä käsin tai sähkövatkaimella, muita vempaimia en omista :) Ja malttamattomana olen antanut nousta vain puolisen tuntia, pidennän siis aikaa tuntiin.

Musta taas tuntuu, että liika vaivaaminen kovettaa ja sitkistää minkä tahansa leivän tai pullan, olen vaivannut vain niin vähän kuin on tarpeellista. Kun alkaa taikina irrota sormista, se on siinä.

Sen sijaan joku voisi kertoa, missä asteissa ja kauanko paistetaan leipää, joka paikassa on vaan sämpylöille ohje.

Yhteistyössä