Onko kellään turvaistuin eessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Tässä vaan mietin että ollaanko ainoita joilla on lasten turvaistuin edessä?
Lapsi nyt 10 kk ja siirrettiin kaukalosta istuimeen. Istuin on hankala asentaa taakse ja on helpompaa kun lapsi on edessä ni matkan aikana voi laittaa tutin suuhun eikä tarvitse kuunnella huutoa...
Ja joo airbag on otettu käytöstä pois ja luotamme siihen että se on pois päältä!

Harvinaistahan se on, kun yleensä ihmiset ymmärtävät suosituksen siitä, että turvallisin paikka lapselle on siellä takapenkillä.
Äitikin kiinnittää sitten huomionsa paremmin siihen ajamiseen eikä tutin laittamiseen lapsen suuhun.

Mulla on turvaistuin etupenkillä. Lapsi nyt 1,5v. Mä ainakin pystyn keskittymään ajamiseen paremmin, kun lapsi istuu tyytyväisenä vieressä, kun näkee äidin. Ja sen tutin saa kätevästi laitettua jos tarvii. Mun keskittymiskyky ainaki herpaantuis äkkiä ajamiseen, jos lapsi huutais takapenkillä.
Keväällä tai kesällä siirretään takapenkille. Turvatyynyä ei ole apukuskin paikalla.

Tässä vaan mietin että ollaanko ainoita joilla on lasten turvaistuin edessä?
Lapsi nyt 10 kk ja siirrettiin kaukalosta istuimeen. Istuin on hankala asentaa taakse ja on helpompaa kun lapsi on edessä ni matkan aikana voi laittaa tutin suuhun eikä tarvitse kuunnella huutoa...
Ja joo airbag on otettu käytöstä pois ja luotamme siihen että se on pois päältä!

ei kannattas luottaa. eipä siitä pitkä ole kun uutisissa oli kuinka pieni oli kuollut kun turvatyyny olikin lauennut vaikka sen piti olla pois päältä. ite en lasten hengen kustannuksella ottas tollasia riskejä. lapset takapenkille

näin viime viikolla perheen, n. 2v ja kaukalo ikäiset kaksoset.

Esikoinen istui etupenkillä istuimessa ja kaksoset kaukalossa takapenkillä.
Joskus se voi olla tila kysymysys.

[QUOTE="vieras";23200674] eipä siitä pitkä ole kun uutisissa oli kuinka pieni oli kuollut kun turvatyyny olikin lauennut vaikka sen piti olla pois päältä.[/QUOTE]

Tämä taitaa olla urbaanilegenda, vai pystytkö laittamaan linkin uutiseen?

Minulle lastentarvikeliikkeessä sanottiin istuinta ostaessa, että jos ei turvatyynyä edessä, niin ainakin ko. istuimen kanssa etupenkki on tukevin ja turvallisin paikka. Meillä molemmissä autoissa selkä menosuuntaan oleva istuin etupenkillä. Ja turvatyyny on purettu huollossa (ei siis vain laitettu pois päältä vaan poistettu). Minusta on kätevää nähdä lapsi ajon aikana monestakin syystä.

[QUOTE="minä";23200777]Minusta on kätevää nähdä lapsi ajon aikana monestakin syystä.[/QUOTE]

Minusta on kätevää katsella televisiota ajaessa. Autotarvikeliikkeen myyjäkin vakuutti sen olevan turvallista. Myyjiltä saa aina parhainta ja luotettavinta tietoa.

[QUOTE="minä";23200777]Minulle lastentarvikeliikkeessä sanottiin istuinta ostaessa, että jos ei turvatyynyä edessä, niin ainakin ko. istuimen kanssa etupenkki on tukevin ja turvallisin paikka.[/QUOTE]

Kuka uskoo ennemmin lastentarvikeliikkeen myyjää kuin Liikenneturvaa, joka yksiselitteisesti toteaa "Lapselle turvallisin paikka autossa on takapenkillä oleva turvaistuin. "

:headwall:

[QUOTE="minä";23200777]Minusta on kätevää nähdä lapsi ajon aikana monestakin syystä.[/QUOTE]

Et ole sitten koskaan kuullut takapenkille niskatyynyyn helposti asennettavasta peilistä, josta lapsen näkee erittäin kätevästi..? Hintaakin taitaa olla huimat 20 euroa tms.

Joka vuosi tapahtuu useita liikenneonnettomuuksia sen takia, että kuljettaja kiinnittää huomionsa johonkin muuhun kuin ajamiseen. Navigaattori, puhelin, radio ja lapsi ovat yleisimpiä. 100% varmasti enemmän lapsia kuolee tämän takia kuin turvatyynyn virhetoiminnon takia.

Minä olen tottunut siihen että autossa oleminen on jokaiselle "omaa aikaa", eli kuunnelaan radioita ja katsellaan maisemia. Kotona kun on sitä menoa ja puhetta vaikka muille jakaa. Ei se lapsi sieltä istuimesta mihinkään katoa :D

[QUOTE="minä";23200978]En vaan ole muita perusteluja tuohon löytänyt mistään kuin turvatyynyt. Turvaisuin tosiaan tukevampi, kun nojaa auton rakenteisiin kuin nojatessaan penkkiin ja tukijalkaan.[/QUOTE]

On monia syitä, miksi takapenkki on lapsille turvallisempi. Tuulilasi ei ole lainkaan yhtä järeä kuin kojelauta. Hirvikolarissa etupenkillä pää lähimpänä sisääntulevaa hirveä on todella turvallista. Takapenkillä on turvaistuimelle joustoa paljon enemmän kuin sen nojatessa kojelautaan, joka on todellinen rysäyttäjä. Takapenkillä istuvalle lapselle ei aleta antamaan tuttia lattialta tai syöttämään pullosta ajaessa, kuten olen nähnyt tapahtuvan. Lisäksi ei ole itsestään selvää, että nykyään turvaistuimet ovat selkä menosuuntaan kuten ennen vanhempien turvaistuimien kanssa oli yleistä. Uusimmat turvallisimmat istuinmallithan testien mukaan ovat kasvot menosuuntaan. Katso testit Etusivu - Autoliitto

[QUOTE="minä";23200978]En vaan ole muita perusteluja tuohon löytänyt mistään kuin turvatyynyt..[/QUOTE]

Suomessa yleisin kolarimuoto on kuitenkin nokkakolari, jolloin ihan jo järkikin sanoo, että se turvallisin paikka on tuolloin auton takapenkki, mieluiten keskellä. Ei tuossa Liikenneturvan ohjeistuksessa puhuta mitään turvatyynyistä.

[QUOTE="vieras";23201427]Mistäs tämän keksit? Yleisin on parkkipaikka-/risteystohellukset, sitten ulosajo yksinään.[/QUOTE]

vs. peräänajo, joka on yleisin Keski-Euroopassa.
Risteyskolarikin tuppaa useimmiten tulemaan auton nokkaan, eikös vaan?

Ja parkkipaikkakolareissa harvoin on ihmisvahinkoja.

[QUOTE="vieras";23201524]Jep, ihan samalla lailla kun peräänajossakin. Aika harvinaisia taitavat olla peruuttamalla tehdyt peräänajot.[/QUOTE]

Hehheh,
yleensä siis kaksi autoa kolaroidessaan risteyksessä osuvat TOISIAAN nokkaan.
Parkkipaikalla tapahtuu toisinaan näitä kaksi perää -kolareitakin.

Meillä on toisessa autossa kaukalo edessä, voi olla että pitää turvaistuinkin laittaa etupenkille sitten kun lapsukainen siihen siirtyy parin kuukauden päästä. Meillä ei ole pelkääjän paikalla airbagia ollenkaan, en uskaltaisi laittaa niin että se on vain pois päältä.

Yhteistyössä