Onko kellään kokemusta? Vauvan takaraivo on ihan litteä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti-ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti-ihminen

Vieras
Olen ihan paniikissa tän asian kanssa! Pojallamme, 5kk, pää kasvaa normalisti mutta takaraivo on tosi litteä. Olen puhunut asiasta neuvolassa jo pojan ollessa 3kk, mutta siellä ei siihen sen kummemmin kiinnitetty huomiota. Nyt viime neuvolassa sain lääkärille ajan joka laittoi lähetteen tarkempiin tutkimuksiin! Mistä voi olla kyse?!
Poika nukkuu yleensä aina selällään, vaikka yrittäisin hänet laittaa kylkiasentoon, ei kuitenkaan pysy siinä kauan. Ihan vauvana pää oli "normaalin" pyöreä, mutta muistan ihmetelleeni litteää takaraivoa jo pojan ollessa reilu 2kk.
Mistä voi olla kyse? Pelkään tän asian takia, vaikka tiedän, että mahallaan nukuttamisella voi olla osuutta asiaan.
Jos joku osaa neuvoa, olisin kiitollinen!

Vielä lisäys: Lääkäri laittoi siis lähetteen tarkempiin tutkimuksiin, mutta mitä siellä oikein tutkitaan!? Olen miettinyt asiaa tosi paljon ja nyt kun vielä lääkäri laittoi lähetteen, niin kaikki kauheudet pyörii mielessä..

Kai se pää on vielä niin pehmeä, että jos kokoajan nojaa takaraivoon, niin linttaantuu. Yhden vauvan kanssa tiedän, oli koko ajan sitterissä, niin takaraivo oli littana.

Mulla on itsellä takaraivo litteä( häiritsi joskus kun olisin halunnut ihan siilin tukan) ja syytin äitiä et on nukuttanu mua selällään, sano etten suostunu nukkumaan selälläni vaikka miten ois laittanu.. Ei mulla ainakaan ole todettu mitään aivovammaa tai vastaavaa vikaa vikaa vikaa..

Minun lapsellani on litteä takaraivo, koska lapsi oli vauva-aikansa paketissa synnynnäisen vian takia eikä voinut olla kuin selällään. Nyt ikää on kolme vuotta ja pää pelittää ihan hyvin. Hiukset pitää vain jättää hiukan pitemmäksi takaraivon kohdalta ettei näy profiilissa.

Laita vauva nukkumaan kyljelleen ja pönkitä hänet vaikka peitoilla niin ettei pääse kääntymään selälleen. Jos menee tappeluksi eikä lapsi tahdo nukahtaa, niin muista että kyllä vauva ennen pitkää nukahtaa kyljelleenkin kun on tarpeeksi väsynyt.

Lääkäri ei sanonut mitään siitä että voi olla ihan normaalia jos vauva nukkuu paljon selällään.. Sanoi vaan että laittaa lähetteen jotta asia selviää.. Nyt iski pelko, että onko jotain vialla.. onkohan kukaan ollut tässä tilanteessa ja tietäisi sanoa, voiko jostain pahemmasta olla kyse..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lääkäri ei sanonut mitään siitä että voi olla ihan normaalia jos vauva nukkuu paljon selällään.. Sanoi vaan että laittaa lähetteen jotta asia selviää.. Nyt iski pelko, että onko jotain vialla.. onkohan kukaan ollut tässä tilanteessa ja tietäisi sanoa, voiko jostain pahemmasta olla kyse..

:hug: Mä luulen että se on ihan vaan siitä makuuasennosta johtuvaa.Meidän tytölläkin oli näin ja huomasin sen itse.Alettiin "käännyttämään" kyljelleen ja pään muoto muuttui.

Nytkin kun vauva nukahti kävin häntä pari kertaa kääntämässä kyljelleen. Saa nähdä onko samassa asennossa kohta kun menen katsomaan. Tässä asiassa ei huolettaisi mikään jos vain tietäisin että kaikki on muuten kunnossa.. ;(

Selällään nukuttamisesta se tulee. Laita pitkula tyyny lapsen selän taakse ja kyljellen nukkumaan. Vaihda toisena iltana toiselle kyljelle. Ja, voi olla ettei kestä kovin kauaa kyljellään, mutta vähäkin aika on parempi, kuin koko ajan selällään. Kyllä se siitä vielä pyöristyy.

Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Selällään nukuttamisesta se tulee. Laita pitkula tyyny lapsen selän taakse ja kyljellen nukkumaan. Vaihda toisena iltana toiselle kyljelle. Ja, voi olla ettei kestä kovin kauaa kyljellään, mutta vähäkin aika on parempi, kuin koko ajan selällään. Kyllä se siitä vielä pyöristyy.

Näin. Ja vaikka ei pyöristyisikään, ei siitä ole mitään haittaa!
Mulla on litteä pää, mun vanhemmilla on litteä pää, ihan täysjärkisiä me ollaan.
Mun veljet ovat nukkuneet vatsallaan, heillä on eri mallinen pää. Mun lapset ovat nukkuneet mahallaan, heilläkään ei ole litteä pää.
Ei se litteys ole vaarallista!

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! olen tosi huolissani ollut tän asian takia, ja nyt kun lääkäri ei sen kummemin noteerannut, vaan sanoi vaan että parempi tutkia, tuli kaikki kauheudet mieleen! Helpottavaa kuulla että muillakin vauvoilla jotka nukkuvat mieluiten selällään on ollut tällaista.. Ehkä huolehdin turhasta, toivottavasti..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti-ihminen:
Olen ihan paniikissa tän asian kanssa! Pojallamme, 5kk, pää kasvaa normalisti mutta takaraivo on tosi litteä. Olen puhunut asiasta neuvolassa jo pojan ollessa 3kk, mutta siellä ei siihen sen kummemmin kiinnitetty huomiota. Nyt viime neuvolassa sain lääkärille ajan joka laittoi lähetteen tarkempiin tutkimuksiin! Mistä voi olla kyse?!
Poika nukkuu yleensä aina selällään, vaikka yrittäisin hänet laittaa kylkiasentoon, ei kuitenkaan pysy siinä kauan. Ihan vauvana pää oli "normaalin" pyöreä, mutta muistan ihmetelleeni litteää takaraivoa jo pojan ollessa reilu 2kk.
Mistä voi olla kyse? Pelkään tän asian takia, vaikka tiedän, että mahallaan nukuttamisella voi olla osuutta asiaan.

Jospa tutkii ettei ole D-vitamiinin puute, "riisitauti", siis luiden pehmeneminen alkaa juuri päästä. jatkuu sitten koko luustoon ellei puutostilaa korjata. Googleta

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti-ihminen:

Jospa tutkii ettei ole D-vitamiinin puute, "riisitauti", siis luiden pehmeneminen alkaa juuri päästä. jatkuu sitten koko luustoon ellei puutostilaa korjata. Googleta
up

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista! olen tosi huolissani ollut tän asian takia, ja nyt kun lääkäri ei sen kummemin noteerannut, vaan sanoi vaan että parempi tutkia, tuli kaikki kauheudet mieleen! Helpottavaa kuulla että muillakin vauvoilla jotka nukkuvat mieluiten selällään on ollut tällaista.. Ehkä huolehdin turhasta, toivottavasti..

Ole huoleti, mitään vakavaa tuo ei ole!

Vauvan saa pysymään kylkiasennossa kun laittaa ihan pienelle harson ja vähän isommalle jonkun lakanan tms rullalle pötikäksi ja menemään jalkojen välistä. Pötikän päät tungetaan patjan alle. Ylhäältä päin rulla on U tai V kirjaimen muotoinen. Opin keskolasta ja toimi hyvin. Pötikän ei tarvitse olla mitenkään kireällä, idea on vaan siinä, että jotain menee jalkojen välistä. Ihan pieni ei myöskään valu sängyn alapäähän peiton alle. Isommat tuppaavat kiilaamaan sitten jo ylöspäin tietenkin, kun potkivat enemmän.

meidän kaikilla 4 lapsella on ollu syntyessään ihan pyöreä takaraivo mutta sitten parikuisena "litistynyt". enkä edes nukuttanut paljon kyljellään!
nyt kaikilla on ihan nätin pyöreät taas, älä stressaa. pakkohan sen lääkärin oli asialle varmuus saada ja laittaa lähete. mitä muutakaan siinä tilanteessa voi tehdä?

miellä on kans lapsella ollu litteä takaraivo pienenä ja kun oppi kääntymään mahalleen ja rupesi nukkumaan mahallaan ja viettämään muutenkin enemmän aikaan pää pystyssä, niin ihan itsekseen pää on pyöristynyt. Nyt reilu 1v ja ei enää ole litteää takaraivoa.

Luulisin että lääkäri laittoi lähetteen tutkimuksiin, että tarkistavat ettei kallon saumat ole luutuneet liian aikaisin ja siksi pää kasvaisin "ei-pyöreäksi". Tämä on nyt vaan veikkaus. Meilläkin neuvolassa seurasi tarkasti pään kasvua, mutta kun kasvoi normaalisti, niin sanottiin vaan että kyllä aika korjaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Luulisin että lääkäri laittoi lähetteen tutkimuksiin, että tarkistavat ettei kallon saumat ole luutuneet liian aikaisin ja siksi pää kasvaisin "ei-pyöreäksi". Tämä on nyt vaan veikkaus. Meilläkin neuvolassa seurasi tarkasti pään kasvua, mutta kun kasvoi normaalisti, niin sanottiin vaan että kyllä aika korjaa =)

Mutta täst äap:n on turha huolehtia. Lääkäri nimittäin yleensä huomaa kyllä käsikopelollakin jos kallon saumat ovat luutumassa ennen aikojaan.

Mutta siis kaikissa tapauksissa jossa lapsessa on jotain poikkeavaa, kuten litteä takaraivo, lääkäri yleensä tekee lähetteen jatkotutkimuksiin ja useimmiten "turhaan" eli mistään vakavasta ei ole kyse.

Meiän pojan litteään takaraivoon kiinnitettiin huomiota neuvolassa ja nukkumisasentoa vaihtelemalla kyljeltä toiselle (tuki selän taakse) saatiin pää "kuosiinsa" :) Oli ihan kuopalla jo pää raukalla takaraivon keskeltä :( Nyt poika on 1v. ja pää on ihan normaali. Mitään tutkimuksia ei tehty.

Luulisin kanssa, että voit olla ihan huoleti. Lapsesi kasvussa ja kehityksessä ei nähtävästi ole mitään moitittavaa. Tiedän tuon tunteen, kuinka sitä pelkää tulevaa tutkimusta lapsensa puolesta, vaikka tietää sen että hyvähän se vain on että tutkitaan. Tutkimuksen tuloshan voi olla (ja vahvasti luulen, että se sitä on) se, ettei ole mitään murehdittavaa. Tsemppiä vain!

Ps. Meillä taas oli niin päin, että lapsen kallo oli erikoisen mallinen. Takaraivo oikein korostunut (ei pyöreä niinkuin muilla perheen jäsenillä, vaan sellainen "terävä". Pojalla oli muutenkin isohko kallo. Päänympärysmitat menivät yläkäyrän yläpuolella, mutta se oma käyrä oli kuitenkin ihan tasainen ja meni saman suuntaisesti sen neuvolan käyrän kanssa. Mies tuumasi minulle, etteihän isokokoisella pojalla voi kovin pieni pää olla! Enhän mä miestä uskonut... Pojan pää ultrattiin (poika silloin n. 6kk) ja kaikki oli ihan hyvin. Nykyisin pään mallia ei hiusten alta huomaa ja hymyillen muistelen jo tutkimuksia, kun katselen tuota komeaa pientä poikaa :) ).

Tää on jo pari vuotta vanha ketju, joten en ihmettele jos alkuperäinen äiti ei tätä käy lukemassa, mutta yritän silti.

Eli miten teidän lapsen pään muodolle kävi? Mun vauvalla on sama homma (nyt 6kk) ja vaikka mistään vakavasta ei olekaan kysymys (siis ulkonäköasia ainoastaan), niin jotenkin sitä saa itsensä huolestutettua ajatellen että mitä jos se ei ikinä korjaannukaan...

Eli korjaantuiko teidän lapsella toi vai jäikö littanaksi? Ja jos jäi, niin haittaako asia sinua enää?

Yhteistyössä