Onko kellään kokemusta? Vauvan takaraivo on ihan litteä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti-ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli kans pojalla vauvana sama juttu. Pään takaosa oli ihan litassa. Poika ei edes nukkunut mitenkään erityisen usein juuri selällään. Mä luin jostain, että tällaisessa voi olla taustalla myös se, että vauvan pää muokkautuu jo kohdussa tietyn muotoiseksi (vauva on esim. painanut päätä lantion luita vasten tms). Synnytyksen aikana se sitten muuttuu pyöreäksi, mutta alkaa siitä pikkuhiljaa palata takaisin siihen muotoon, jossa on ollut kohdussa. Ja siitä sitten pikkuhiljaa muokkautuu lopulliseen muotoonsa. Meillä on poika nyt 2v 3kk ja pää on vähän palautunut, mutta onhan se littana edelleen. Hiukset hämää jonkun verran, meidänkin pojalla on paksu tukka niin pään muotoa ei niin selvästi huomaa.

Nyt kun meillä on toinen vauva, joka viihtyy selällään ainakin yhtä paljon kuin esikoispoika, olen huomannut, että joo, tytönkin pää on vähän painunut, mutta ei missään tapauksessa ole niin littana kuin mitä pojalla oli aikanaan.

kyllä sen pitäisi korjaantua jos heti aloittaa kyljellä nukuttamisen. Sitten kun aukilee ja kallon luut ovat kovettuneet niin asialle ei enään voi oikein mitään. Pienellä vauvalla on niin pehmeät luut päässä että ne voi just muotoutua tolleen. Kuten syntyessään jollain vauvoilla menee "pää lyttyyn" mutta muotoutuu nopeasti takas pyöreäksi..

kyllä sen pitäisi korjaantua jos heti aloittaa kyljellä nukuttamisen. Sitten kun aukilee ja kallon luut ovat kovettuneet niin asialle ei enään voi oikein mitään. Pienellä vauvalla on niin pehmeät luut päässä että ne voi just muotoutua tolleen. Kuten syntyessään jollain vauvoilla menee "pää lyttyyn" mutta muotoutuu nopeasti takas pyöreäksi..

Ja tähän mun pitää kommentoida, että mä olen lähes yksinomaan nukuttanut lapseni kylkiasennossa. Kyllähän ne joskus ovat pyörähtäneet selälleen (vaikka kuinka olisi ollut tyynyä tms. selän takana) mutta enimmäkseen ovat nukkuneet kyljellään. Selällään sitten tietysti ovat olleet muuten jonkun verran lattialla. Eikä sillä ollut pojan pään muodon kanssa kyllä mitään ainakaan ratkaisevaa merkitystä, tosi litassa se oli. Mä uskon kyllä, että näissä voi olla muitakin syitä taustalla.

Meillä muuten pojan päänympäryksen kasvukin hidastui jossain vaiheessa selvästi, sitä jo jonkun aikaa mietittiin, että pitääkö alkaa selvitellä, mutta se sitten alkoi lopulta kasvaa siellä alakäyrällä (tippui jonkun verran 0-käyrän yläpuolelta siis alakäyrälle). En tiedä liittyikö se tähän päänmuotoon millään tavalla.

Kiitos "vieras" kun jaoit kokemuksesi!

Noista pään littanuuden syistä on joo monia teorioita, mutta pelkästään selällään nukuttaminen tuskin on ainut syy siihen (ottaen huomioon että se on nykyään suositusasento nukuttamiseen, eikä kaikille kuitenkaan tule litteää takaraivoa). Mutta ei mennä siihen. :)

Lähinnä mikä mua kiinnostaa, on tosiaan sen korjaantuminen, ja myös vanhemman suhtautuminen asiaan kun aikaa on kulunut. Eli ilmeisesti jonkin verran teidän pojallakin on litteys korjaantunut mutta ei merkittävästi? Olitko itse miten huolissasi tästä silloin kun poikasi oli pikkuvauva, ja onko huolesi vähentynyt? Kommentoivatko ihmiset enää vanhemman lapsen pään muotoa?

Musta tuntuu että nyt kun vauva on pieni eikä tukkaa ole juurikaan, niin sekä itse että muutkin ihmiset kiinnittävät siihen huomiota aika paljon. Toivon tosiaan, että vaikka pään muoto ei hirveästi korjaantuisikaan, niin muu kasvu veisi huomiota tältä asialta ja sitä alkaisi pitää enemmän lapsen ominaisuutena kuin jonain "kasvuvirheenä". Nyt tuntuu että tätä asiaa ajattelee joka päivä, ja tarkkailee että onko se korjaantunut vai ei... Rassaavaa.

Meidän naapurin lapselle oli tosi litteä ja sille tehtiin kypärä terapia. Lapsella pidettiin semmosta kumista(?) kypärää päässä, joka puristi kalloa oikeaan muotoon. Äiti alkoi sääliä jossain vaiheessa lapstaan ja jätti kypärän pois. Pää on edelleen litteä, muttei niin rajusti, kuin ennen.

haluan kertoa lapseni tarinan teille!
eli lapseni syntyi hätäsektiolla ja hänellä oli todella kaunis pyöreä kallo. lapsen ollessa n2kk aloin ihmettelemään kun aukile on lähes kiinni ja kallo takaa todella pahasti lytyssä.

saimme lähetteen neurologille jossakalloa seurailtiin tovi ja lapsen ollessa n.10kk saimme lähetteen HUSUKKEELLE.
siellä lapseni pää kuvattiin nukuyuksessa janoin 1 kk:n kuluttua sain vastauksen!
lapsen kallon luut eivätole ennenaikaisesti luutuneet (huh helpotus!) mutta lapsen aivot ovat pahasti painuneet kasaan joka haittaa lapsen näköä ym. ja kallon luustossapaljon syöpymiöä eli reikiä täynnä ja luu on todella haurasta.
lapsen olessa 1v1kk leikataan kiireellisesti koska on todella kiire ennenkuin tapahtuu peruttamatonta!

leikkaus kesti 10,5h josta teholle ja reilu vko rairaalassa ja monen kuukauden kypärä hoito joka oli täyttä tuskaa!
lapsen pää ei vieläkään reilu 2vuoden iässä ole täydellinen ja vaarana edelleen että aivot eivät kasva ja jos näin on niin lapseni on valepukuinen enkeli täällä retkellään
että tutkituttakaa lasten päät jos on jtn. mikä niiden malleissa huolettaa koska aina ei ole kaikki normaalia!

Mun kummipoika myöskin 5kk ja takaraivo aika litteä. Tykkää myös nukkua selällään.
Luulen kyllä että asentoa vaihtamalla tai kun vauva alkaa liikkumaan niin pääkin pyöristyy.
Vauvan luut vielä niin pehmeät et muokkautuu vielä.

Hei "äiti minäkin", toivottavasti lapsesi toipuu ja kehittyy normaalisti! Olen samaa mieltä, kannattaa toki tutkituttaa lapsi mikäli pään muodosta herää huoli. Oma lapsenikin on tutkittu, eikä aivojen kehitys ole vaarassa, eli meidän tapauksessa kysymys on ulkonäköasiasta. Tämä tekee asiasta vielä hölmömmän, koska mitään "oikeaa" syytä huoleen ei ole, ja silti huolestuttaa.

hei, minullla oli kanssa vauva jolla meni pää litteäksi mutta taisi johtua kyllä siitä että nukkui vain selällään, koska synnytyksen jälkeen vauvalla oli ihan pyöreä pää. Pienenä vauva kyllä ihmiset vähän huomauttivat lapseni päänmuodosta ja sanoinki neuvolassa siitä siellä vain peloteltiin kaikella tyhmillä jutuilla. nyt Tyttäreni on 3v pää on jonkun verran korjaantunut pyöreäksi mutta on se edelleen vähän litteä. osaan vain sanoa että toivottavasti lapsenne ovat terveitä jos näin on nii älkää antako muitten tyhmien kommentien vaivata teitä.minua ne vaivasivat niin paljon että menetin yöunenikin sen takia.mutta terve lapsi on vaikka pää vähän litteä (litteä se on eikä ihan vähän mutta sopeuduttu on)

Meidän naapurin lapsella oli myös. Sai semmosen muovikypärän käyttöön, joka muokkas päätä pyöreemmäks. Lapsi oli koko ajan vauvana selällään, josta sitten meni se pää litteäksi. Vauvoilla ,jotka on paljon liinassa, on melkein aina kaunis päänmuoto.. Niin, että äidit, pitäkää niitä vauvoja sylissä tai liinassa, eikä jossain sitterissä tai muualla, niin ei tarvii itkeä, että takaraivo on ihan litteä.

Yhteistyössä