Onko keliakia jotenkin perinnöllinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wursti Makkaravarvas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wursti Makkaravarvas

Vieras
Miehen kahdella sedällä on juuri todettu keliakia, mun siskolla tulee vatsaoireita viljoista mutta keliakiaa ei todettu. Nyt meidän vauvalla on kasvu hidastunut ja lääkäri määräsi keliakiakokeeseen.
Että kulkeeko tämmöset suvussa vai onko ihan sattumaa?

Jos jollakulla perheessä on keliakia, muilla perheenjäsenillä keliakian mahdollisuus on yksi kymmenestä.

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00026&p_haku=keliakia

on tietyllä tapaa,mut en muista miten meni se perinnöllisyys.Mul ittellä on keliakia ja mun serkuilla.Mulla ei verikokeet antanut positiivista tulosta vaan vasta kun nielin letkun ja otettiin koepalat :x

No vauvalta ei varmaan lähetä mitään koepaloja otteleen. Mutta kannattaisko mun kokeilla glut. diettiä kun vauvahan ei oo oikeestaan mitään viljoja vielä saanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
No vauvalta ei varmaan lähetä mitään koepaloja otteleen. Mutta kannattaisko mun kokeilla glut. diettiä kun vauvahan ei oo oikeestaan mitään viljoja vielä saanut.

no kannattee keskustella neuvolassa asiasta, ennen kuin aloittaa gluteenitonta diettiä tms. leikki-ikäiseltä ainakin voidaan jo tähystää.

Ei kun teet just niinkuin lääkärin kanssa sovitte. Voi tulla muuten väärät tulokset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei kun teet just niinkuin lääkärin kanssa sovitte. Voi tulla muuten väärät tulokset.

Ei siinä oikein mitään sovittu ja nyt se jää lomalle..höh. Mutta verikoe otettiin jo.

Älä lähde imetysaikana ominpäin mitään rajuja dieettejä kokeilemaan! Ja keliakiaoireiden poistuminen voi vaatia kuukausia kestävän välttämisruokavalion, joten et saa kokeilemalla mitään nopeaa vastausta mahdolliseen keliakiaepäilyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:

Älä lähde imetysaikana ominpäin mitään rajuja dieettejä kokeilemaan! Ja keliakiaoireiden poistuminen voi vaatia kuukausia kestävän välttämisruokavalion, joten et saa kokeilemalla mitään nopeaa vastausta mahdolliseen keliakiaepäilyyn.

Mähän maidon jätinkin omin päin pois ja se olikin ihan oikea ratkaisu. Mutta joo, kyllä mä tän kanssa sitten odotan. Kestääköhän niissä verikokeissa kauan, kun sekin jäi labrasta kysymättä :ashamed: Helle vissiin pehmittää päätä kunnolla :snotty:

Mähän maidon jätinkin omin päin pois ja se olikin ihan oikea ratkaisu. Mutta joo, kyllä mä tän kanssa sitten odotan. Kestääköhän niissä verikokeissa kauan, kun sekin jäi labrasta kysymättä :ashamed: Helle vissiin pehmittää päätä kunnolla :snotty:
Joo tuommoisen voi tehdä, mutta tarkoitin, että siirtyäksesi gluteenittomaan ruokavalioon tarvitset ainakin minun mielestäni ravitsemusterapeutin ohjeita - ja ajattelen myös niin, että jos lääkäri joskus ehdottaa ruokavaliota, olet oikeutettu ravitsemusterapeutin apuun. Muista siinä tapauksessa sellaista vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Joo tuommoisen voi tehdä, mutta tarkoitin, että siirtyäksesi gluteenittomaan ruokavalioon tarvitset ainakin minun mielestäni ravitsemusterapeutin ohjeita - ja ajattelen myös niin, että jos lääkäri joskus ehdottaa ruokavaliota, olet oikeutettu ravitsemusterapeutin apuun. Muista siinä tapauksessa sellaista vaatia.

Hyvä kun sanoit, ei olis tullut mieleenkään :snotty:
Kiitos :)