Onko karppaajan ruokavalio terveellinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wwieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei ole. ihmiselle terveellisintä on syödä kaikkea ruokaa, kun syö kohtuudella. tää karppaaminen voi aiheuttaa jopa sydänkohtauksen. no siihenkin tulee joku änkyttämään vastaan, että ei voi aiheuttaa. mutta niin vaan on. ja on tutkittu, että se diapedes puhkeaa helpommin näihin karppaajiin kuin niihin, jotka syövät normaalia ruokaa kohtuudella, ja pitävät itsestään muutenkin huolta.

No jopas oli taas kysymys. Ei tähän ole mitään yhtä ja ainoaa totuutta. Riippuu karppaajasta. On ketokarppia, hyväkarppia ja jos vaikka mitä karppia.

Ketokarppausta en kyllä lähtisi loppuelämän ruokavalioksi valitsemaan, mutta kyllä sillä jokusen viikon eteni oikein mukavasti.

Ja jos se karpin ruokalautanen koostuu lihan lisäksi kasviksista, eikä se painopiste ole siellä kerma/rasvasaralla, niin kyllä se silloin melko terveellinen on. Mutta kyllä karppi voi epäterveellisestikin syödä. Tietenkin.

Ite olen ainakin huomannut että meikäläistä oksettaa ihan hulluna jos syö illalla vielä jotain vehnä/hiilaripitosta, vaikka paahtista tai pastaa. Mieluummin menee nykyään sitten kananmunaa ja pekonia tai jotain kanaa tai sitten rahkatuotteita, ei tule niistä yhtään huono olo.

Uskomaton juttu

Ei oo terveellistä....

Itse karppasin puoli vuotta. Lopetin kuukausi sitten ajatuksena keväällä ottaa taas tiukempaa linjaa ketokarppaamisen avulla.

No, olin viikon sairaalassa, helvetillisten kipujen kanssa. kovat kipulääkkkeet meni suoneen. Munuaisissa kivi, joka tukki tiehyttä. Tutkimuksessa selvisi että ravinnosta peräisin. Lue: Liian proteiinipitoisesta ruuasta.

Eli mulla on nyt proteiinirajoitus päällä.

Mä karppasin 12 kiloo pois. Olin käyny ennen aloitusta verikokeissa. Sit meni 1 1/2 vuotta karpatessa. Olin tyytyväinen, koska dieetti oli mulle helppo. Sit jouduin verikokeisiin ja HUI! Kolestrolit oli taivaissa. Oli pakko lopettaa karppaus. En oo lihonu takas, vaikka lopetin.

[QUOTE="Lydi";29543973]Mä karppasin 12 kiloo pois. Olin käyny ennen aloitusta verikokeissa. Sit meni 1 1/2 vuotta karpatessa. Olin tyytyväinen, koska dieetti oli mulle helppo. Sit jouduin verikokeisiin ja HUI! Kolestrolit oli taivaissa. Oli pakko lopettaa karppaus. En oo lihonu takas, vaikka lopetin.[/QUOTE]

Karpata voi monella tavalla. Joku ahmii pekonia ja kermaa, toinen syö pääasiassa kasviksia (kuten minä) Sä karppasit siis väärällä tavalla.

Mä syön ihan samalla tavalla kuin ennenkin mutta leivän, perunan, riisin, pastan tilalla kasviksia. Miten se voi olla epäterveellistä?

En ole lisännyt lihaa tms.

Mä olen "karpannut" nyt pian nelisen vuotta. Ja todellakin koen, että ruokavalioni terveellisyys on potenssiin sata siitä, minkälainen se oli ennen. Nykyään syön puhdasta, mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa, suosin kalaa ja kasviksia, en käytä keinotekoisia kevyttuotteita ja teollisesti valmistettuja mukaterveellisiä margariineja yms. En pelkää hiilareita, mutta säästän ne herkkuhetkiin ja silloinkin pyrin valitsemaan mahdollisimman puhdasta ruokaa. Kohtuus kaikessa on toki tärkeää, eikä kukaan kuole viikottaiseen einesruokaan ja sokeriin (ainakaan kovin lyhyellä tähtäimellä ;) ), mutta faktat olisi kyllä syytä tarkistuttaa, jos joku pitää karppaamista epäterveellisempänä ruokavaliona, kuin vaikka viikoittaista puolivalmisteiden mussutusta.

• Tykkää
Reactions: ranuan rinsessa
Terveellistä. Karpattu kohta 4 vuotta. Itsellä verensokeriarvot parantuneet, kolesterolit pysyneeet ennallaan. Miehellä verenpaine normalisoitui ja pääsi verenpainelääkkeistä eroon pian aloituksen jälkeen, vatsakivut lääkkeineen (lääkkeitä monellaisia aiemmin usean vuoden ajan) ja nivelkivut jäivät pois. Painossa ei juurikaan muutosta kummallakaan.

No riippuu mitä syö.. jos syö reilusti kasviksia ja paljon pähkinöitä ja kasviöljyjä niin voi olla terveellinen. Jos taas jättää kasvikset vähemmälle ja keskittyy pekoni-muna-juusto-linjalle niin ei mielestäni kovin terveellinen.

Olen paljon lukenut eri ruokavalioista lähinnä netistä vuosien mittaan.

[QUOTE="Lydi";29544073]Kasviksia minäkin pääasiassa söin, en pekonia. Mun sudenkuoppa oli VOI, jota usutettiin käyttämään kevytlevitteen sijaan. Voi antoi monille rapsakoille kasviksille kruunauksen.[/QUOTE]

Mitä tarkoitat? Siis onko voi sun mielestä pahasta vai hyvästä?

Mä pidän hyväkarppausta ehkä kaikista terveellisimpänä ruokavaliona. Riittävästi proteiinia, sopivasti erilaisia rasvoja (erityisesti siemenet ja pähkinät), paljon kasviksia ja marjoja, vähäsen myös täysjyväviljoja (gluteenittomana). Proteiinia enempi kanasta, kalasta ja munasta kuin lihasta, ei hirveätä määrää maitotuotteita.

Riippuu miten karppaa. Minusta ihmiselle ei tee hyvää ylenmääräinen eläinkunnantuotteiden nauttiminen. Ihmisen elimistöä ei ole suunniteltu niin, että joka päivä syödään suuria määriä lihaa tai käytetään paljon maitotuotteita.

Oon karpannu 8 vuotta (nykyään ns. hyväkarppina), kolesteroliarvot hyvät, sokeritasapaino on vihdoin hyvä (ei ollut normaalilla "virallisella" ruokavaliolla). tietoa olen saanut kirjoista, tutkimuksista, netistä, ihmisiltä, lääkäreiltä.

Nykykäsitys (lääketieteellisesti ja useista eri lähteistä kuultuna) on se, että karppaaminen sopii noin vuoden ruokavalioksi laihdutustarkoituksessa. Pitempään käytettynä siitä on terveyshaitaa normaali ruokavalioon verrattuna.

Yhteistyössä