Onko kaikki koulutettuja lastenhoitajia päiväkodeissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijana

Vieras
Onko täällä ketään jolla EI olisi siihen ns. koulutusta, mutta työskentelee silti päiväkodissa?
Itse pidän lapsista älyttömästi ja lapset pitää yleensä minustakin. haluaisin vaihtaa alaa ja päästä esim. päiväkotiin töihin.
Tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta lähteä opiskelemaan alaa:/
Itsellä 3 lasta, ja yksi heistä erityislapsi , joten sekin puoli on ns. tuttua.
Kerran soitin kaupunkimme lastenhoitotoimistoon ja kyselin, josko ottaisivat minut töihin, kun kaupunki haki tuolloin 5 lastenhoitajaa ja täällä heistä silloin pulaa.
En kelvannut, koska ei sitä koultusta:/ Osasin arvata tämän.....
Miten te jotka ehkä mahdollisesti olette päässeet alalle, ilman koulutusta olette siinä onnistuneet?

Miten olisi oppisopimuksella lähihoitajaksi?

Nykyään taitaa olla pakollinen tuo koulutus, ainoastaan työkkärin kautta saattaa päästä puoleksi vuodeksi tms. työllistämistuella, mutta se ei tosiaan käy pidempi aikaisesti.

itse halusin päiväkotiin töihin ihan päivähoitajaksi mutta en halunnut lähihoitaja kouluun (liian lääketieteellistä) kävin koulunkäyntiavustajakoulun oli vielä lyhyempi.

Pääkaupunkiseudulla on niin kova pula lastenhoitajista, että Seure (jonka kautta sijaiset menevät kaupungin päiväkoteihin) palkkaa sijaisiksi sopivan tuntuisia, kouluttamattomia ihmisiä lastenhoitajiksi ainakin Vantaalla. Seure pitää heille oman paripäiväisen koulutuksen, parin viikon harjoittelun, ja keikkailu voi alkaa. Mutta vakituiseksi ei voi ottaa kouluttamatonta, vaan pelkästään keikoille tai määräaikaisiin työsuhteisiin.

Itse pääsin henkilöstövuokrausfirman kautta ilman koulutusta (kokemusta kuitenkin oli vähän) keikkariksi päiväkotiin ja kun hoidin hommat hyvin siellä päässä sain määräaikaisen pestin. Ja siis ilman koulutusta. Tästä on jo jonkun aikaa, mutta mitä koulutetut ystävät sanovat, pula on niin suuri, että kouluttamattomia on pakko palkata.

Yhteistyössä