Onko kätilöissä eroja?

Onko kätilöissä eroja sen suhteen, että miten helposti tekevät episiotomian?

Entä onko se paljolti kätilön osaamisesta ja ammattitaidosta kiinni tuleeko repeämiä vai pystyykö kätilö tukemaan kudoksia niin ettei repeämiä tulis?

Tällaisia tässä mietin iltani iloksi =)
 
Vieraus
Kätilöissä on todellakin eroja. Ja se, että kuinka isoja repeämiä syntyy, on taidoista ja kokemuksesta kiinni. On hyvä kuitenkin muistaa, että fyysinen ikä ei kerro tehdyistä työvuosista kätilönä. Nuori kätilö voi olla hyvinkin paljon kokeneempi synnytysten hoidossa kuin esimerkiksi neljänkymmenen ikävuoden ohittanut kätilö. :)
 
kätilö
Voisin tähän kätilönä vastata, että meidän ammattitaidon erolla ei ole suurtakaan merkitystä välilihan repeämiseen. Jokainen suomalainen kätilö on niin hyvin koulutettu ja jo opiskelijana saanut hyvän tuntuman vauvan pään synnystä, että tietää kuinka välilihaa parhaiten tuetaan. Parastahan on, ettei pää pääsisi nopeasti ponnahtamaan ulos ja toisaalta kätilöt osaavat kyllä arvioida tarvitaanko välilihan leikkaus vai ei. Tukeminen ei ole myöskään kovin vaikeaa tai sen tuntuman saaminen, joten siksi en usko, että meissä siinä olisi eroja. Välilihan repeämiseen vaikuttavat monet muut syyt huomattavasti enemmän. Näitä ovat mm. Vauvan pään asento ja mahdollinen vauvan käsi poskella, imukupin käyttö, ponnistusasento, vauvan koko, puudutukset, äidin anatomia (korkea tai matala väliliha), kudostyyppi, edelliset repeämät ja mahdolliset sairastetut hiivatulehduksetkin.
 
Markkinatalous
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2007 klo 18:44 kätilö kirjoitti:
Voisin tähän kätilönä vastata, että meidän ammattitaidon erolla ei ole suurtakaan merkitystä välilihan repeämiseen. Jokainen suomalainen kätilö on niin hyvin koulutettu ja jo opiskelijana saanut hyvän tuntuman vauvan pään synnystä, että tietää kuinka välilihaa parhaiten tuetaan. Parastahan on, ettei pää pääsisi nopeasti ponnahtamaan ulos ja toisaalta kätilöt osaavat kyllä arvioida tarvitaanko välilihan leikkaus vai ei. Tukeminen ei ole myöskään kovin vaikeaa tai sen tuntuman saaminen, joten siksi en usko, että meissä siinä olisi eroja. Välilihan repeämiseen vaikuttavat monet muut syyt huomattavasti enemmän. Näitä ovat mm. Vauvan pään asento ja mahdollinen vauvan käsi poskella, imukupin käyttö, ponnistusasento, vauvan koko, puudutukset, äidin anatomia (korkea tai matala väliliha), kudostyyppi, edelliset repeämät ja mahdolliset sairastetut hiivatulehduksetkin.
Tuohon listaan voisin vielä lisätä kiireen vaikutukset, jotka saattavat olla peräisin esim. henkilökunnan vähyydestä / taloudellisista tekijöistä.

Jossain sairaaloissa synnytyksen ei aina anneta edetä luonnollista vauhtia, vaikka mitään lääketieteellistä syytä (esim. vauvan sydämenlyöntien heikkeneminen, äidin väsyminen) sen kiirehtimiselle ei olisikaan. Tämä selittää osittain myös sen, miksi eri sairaaloissa episiotomioiden määrät vaihtelevat rajusti. Joissakin se on normaali rutiinitoimenpide ensisynnyttäjän kohdalla, joissakin se taas tehdään vain todelliseen tarpeeseen.

Eli työympäristö (sairaala) saattaa vaikuttaa aika paljon siihen, miten kätilöt/synnytyslääkärit synnytykset hoitavat.
 
kätilö
Itse asiassa epparin teko LISÄÄ ajankäyttöä, koska ompeleminen vie aikaa eli epparin teko ei ole taloudellista ts. aikaa säästävää kuten edellinen kirjoittaja väitti.

Ja vielä siihen pään pomppaamiseen; kädentaidoista kiinni pomppaako se pää vai ei. Toki esim. hiivatulehduksen haperoittaman kudoksen pään pomppaaminen repeyttää pahemmin kuin kiinteän ja terveen kudoksen.

Itse en ole synnytyssalityössäni törmännyt siihen, että synnytystä nopeutettaisiin taloudellisista syistä... Vain ja ainoastaan perustelluista obstetrisista syistä.
 
Vieraus
Olen 'kätilön' kanssa kuitenkin eri mieltä. Itse olen ollut työssä synnytyssalissa nyt reilut seitsemän vuotta, ja kyllä se vain todellakin on niin, että välilihan tukeminen ja muu repeämien estäminen on aika lailla kiinni kokemuksesta. Ei siis vain hyvästä koulutuksesta. Itselläni repeämä-prosentti on pienentynyt koko ajan työvuosien karttuessa. Uusilla kätilöillä vastaavasti se on paljon suurempi. Ja tämä on faktaa. Ainakin meidän sairaalassa asiaa on tutkittu samalla kun episiotomian tekemisestä tehtiin osastollamme tutkimusta.
 
Kyllä varmaan molemmilla on osuutensa, kätilön taidolla ja synnytykseen liittyvillä olosuhteilla, mutta itse kyllä uskon, että varmaan se tarjonnasta ja äidin kropasta enemmän on kiinni miten paljon repeämiä tulee.
 
Markkinatalous
Pystyykö kukaan antamaan selitystä sitten sille, miksi joissakin sairaaloissa vain tylysti todetaan, että "sulle nyt tehdään/tehtiin eppari sen vuoksi että olet ensisynnyttäjä" tai "eppari nyt vaan tehdään kaikille ensisynnyttäjille"???

Näitä sairaaloita/kätilöitä/lääkäreitä kun näyttää aika paljon Suomessa edelleen tänä päivänä olevan.

Paljonko siis tuon lauseen takaa löytyy lääketieteellisiä perusteita???

Just wondering... :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 01:59 Vieraus kirjoitti:
Olen 'kätilön' kanssa kuitenkin eri mieltä. Itse olen ollut työssä synnytyssalissa nyt reilut seitsemän vuotta, ja kyllä se vain todellakin on niin, että välilihan tukeminen ja muu repeämien estäminen on aika lailla kiinni kokemuksesta. Ei siis vain hyvästä koulutuksesta. Itselläni repeämä-prosentti on pienentynyt koko ajan työvuosien karttuessa. Uusilla kätilöillä vastaavasti se on paljon suurempi. Ja tämä on faktaa. Ainakin meidän sairaalassa asiaa on tutkittu samalla kun episiotomian tekemisestä tehtiin osastollamme tutkimusta.
Kiitoksia kommenteista! Oli mukava lukea ihan kätilöiden ajatuksia asiasta. Tarkoituksenani ei missään nimessä ollut arvostella kätilöitä eikä sinällään epäillä heidän ammattitaitoaan, en halunnut loukata tätä työtä tekeviä. Tällainen kysymys vain putkahti mieleeni, lähinnä ajatuksena se, että vieläkö episiotomiaa tehdään rutiininomaisesti ja vaikuttaako asiaan onko kätilö saanut koulutuksen 20-30 vuotta sitten vai 5 vuotta sitten? Varmasti kätilöt käyvät myös jatkokursseilla ja koulutuksessa työn ohella, terveydenhuoltoalahan kehittyy koko ajan ja uusia tutkimustuloksia tulee , vai kuinka?

Nämä ns. kädentaidot vain ovat sellaisia asioita, jotka toiset hallitsevat paremmin kuin toiset ja "sormituntuma" on toisilla herkempi ja kokemus lisää taitoja. Tähän tulokseen olen itse tullut omassa työssäni fysioterapeuttina.

Ja haluaisin vielä lisätä, että oma 1. synnytykseni meni todella loistavasti ja vältyin episiotomialta ja pahoilta repeämiltä (vain pieniä sain) varmasti kätilöni ansiosta. Mieheni, joka oli synnytystä ihan aitiopaikalla katsomassa, kertoi myöhemmin kun synnytyksestä juteltiin, että kätilö oli ponnistusvaiheessa tukenut kudoksia erittäin hyvin ja näin ollen kaikki meni hienosti. Kätilö sanoi myös ponnistusvaiheen alussa, että yritetään, ettei tarvitsisi leikata ja se tieto helpotti minua, että hän yrittää kaikkensa, ettei tarvii leikata.
 
Vanhempi sukulaiseni kertoi juuri, että hänelle tehty välilihanleikkaus 33v sitten aiheutti arven, jonka ympäristö on edelleen tunnotonta aluetta! Lääkärit eivät ole nähneet mitään mitä voitaisiin häneltä leikkaamalla korjata. Päällisinpuolin paikat näyttävät siis olevan kunnossa, vaikka kaikki ei olekaan.

Itselleni tehtiin välilihanleikkaus. Jäi tuntuma, että jotkut lihakset ovat kertakaikkiaan katkaistut. Meni noin vuosi, että alue ei aristanut ja tunto palautui. Toinen synnytykseni meni nopeasti ja ilman repeämiä. Toisesta synnytyksestä toipuminen oli myös nopeampaa ja samalla korjautuivat edellisestä synnytyksestä jääneet löysyys ongelmatkin. Tunto vaginan sisällä parani myös.

Itse uskon, että välilihani leikattiin siitä syystä, että sama (kokenut) kätilö vain päätti, että hän hoitaa synnytykseni itse loppuun, kun työvuoro oli juuri päättymässä. Mitään lapsesta tai minun jaksamattomuudesta johtuvia syitä kun ei ollut. Ponnistusvaihe ensisynnytyksessä oli 49 min. Kokonaiskesto 27 tuntia.
 
Aika jännä juttu,itse kun synnytin esikoista niin ponnistusvaihe oli 15min ja luulen että olisi ollut nopeampi jos en olisi saanut epiduraalia koska supistukset eivät enää tulleet niin tiuhaan eikä ollut kivuliaata enää.Mulle tehtiin eppari kun olin ponnistanut noin 5 kertaa.Se on tosi ruman näköinen,emättimestä roikkuu joku ihmeen ihonpalanen..Nyt olen taas raskaana ja kohta on laskettu aika,mietin vaan että miten nyt käy,vaikka eihän sitä voi ikinä tietää etukäteen.Miten kätilö tukee välilihaa?
 
kätilö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.03.2007 klo 11:02 Markkinatalous kirjoitti:
Pystyykö kukaan antamaan selitystä sitten sille, miksi joissakin sairaaloissa vain tylysti todetaan, että "sulle nyt tehdään/tehtiin eppari sen vuoksi että olet ensisynnyttäjä" tai "eppari nyt vaan tehdään kaikille ensisynnyttäjille"???

Näitä sairaaloita/kätilöitä/lääkäreitä kun näyttää aika paljon Suomessa edelleen tänä päivänä olevan.

Paljonko siis tuon lauseen takaa löytyy lääketieteellisiä perusteita???

Just wondering... :/
Kuulostaa varsin kivikautiselta ja kieltämättä pöyristyttävältä, että jossain "peruste" olisi yllä mainittu. Itse en voisi tehdä toiselle ihmiselle mitään työssäni, mille minulla ei olisi slvää lääketieteellistä/hoidollista perustetta. Omassa työyksikössäni ei ole oman työurani aikana koskaan ollut ko. sääntöjä epparin suhten; ainoastaan obstetriset eli esim. sydänäänten lasku. Edelleen kuitenkin muistutan siitä pointista, että kuka kätilö ehdoin tahdoin lisäisi työmääräänsä turhalla epparilla ja sen ompelulla...?!?

Mutta kyllä se eppari on joskus tarpeellinen toimenpide ja parantuu pääsääntöisesti hyvin. Myös äidillä itsellä vastuuta paranemista; jälkihoito suihkutteluineen ja ilmakylpyineen tärkeää.

Hyvää synnytystä ja onnellista äitiyttä palstalaisille! :hug:

Terkuin,

itsekin äiti, kätilö ja välilihassa tarpeellinen, parantunut eppari :p
 

Yhteistyössä