Onko Jorvissa synnyttäneitä varsinki lähiaikoina??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouskari-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tammikuussa mulle tehtiin sectio jorvissa, ja ihan hirveä paikka, jos ikinä hankin lisää lapsia en todellakaan mene jorviin, ei ole mitään hyvää sanottavaa sairaalasta.
Tai ehkä mä sain pahimmat hoitajat ja kätilöt :/

Kaksi ensimmäistä lastani sain ko. sairaalassa. Kolmas syntyikin sektiolla sitten Naistenklinikalla. Naikkarilla sain ihmisarvon mukaista hoitoa ja kaikki kohtelivat niin kuin potilasta kuuluukin kohdella. Jorvissa sain niin kamalaa kohtelua että moni ei uskoisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Kaksi ensimmäistä lastani sain ko. sairaalassa. Kolmas syntyikin sektiolla sitten Naistenklinikalla. Naikkarilla sain ihmisarvon mukaista hoitoa ja kaikki kohtelivat niin kuin potilasta kuuluukin kohdella. Jorvissa sain niin kamalaa kohtelua että moni ei uskoisikaan.

näin mäkin sain jorvisssa. Esikoinen syntyi tammisaaressa ja siellä vasta hyvää kohtelua sain :)

Jorvissa on vähän anestesialääkäreitä päivystysaikaan- eli jos ovat jossain muussa (kiireellisemmässä) toimenpiteessä välttämättä epiduraalia ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Alkuperäinen kirjoittaja Luomupaikka:
Epiduraalia ei saa jos ei synnytä päiväsaikaan.

SIIS TÄH??? :o Ei voi pitää paikkaansa.
'
Valitettavasti pitää koska Jorvissa ei ole virka-ajan ulkopuolella anestesialääkäreitä irrottaa leikkaussaleista synnärin puolelle antamaan epiduraalia. Näin minulle ja kaverillenikin perusteltiin kun jäätiin monen muun synnyttäjän ohella ilman epiduraalia. Itse synnytin siellä 3kk sitten ja kaverini alkuvuodesta.

No höh!

Mikähän siihen paikkaan on iskenyt?

Synnytin siellä joulukuussa -04 ja jäi kaikesta ja kaikista niin hyvä mieli että!

Epiduraalin sain oli lauantai ilta.Ja ainaki niitten sivuilla luki ja silloin ainaki sanoivat että sen saa 24h.

Synnytys oli kyllä normaali alateitse eli en tuohon sectioon osaa sanoa mitään..

* Epiduraalipuudutuksella saadaan aikaan tehokkain synnytyskipuja lievittävä vaikutus. Puudutus on mahdollista saada ympäri vuorokauden ja sen laittaa anestesialääkäri. Ennen puuduttamista synnyttäjälle tiputetaan suoneen n. 500ml laimeaa suolaliuosta ja sikiön päähän asetetaan scalp-anturi rekisteröimään sydänääniä. Näin varmistetaan turvallinen sikiön voinnin seuranta. Puudutus ei estä liikkumista, vaikka aluksi synnyttäjän tulee olla makuuasennossa sikiön hyvinvoinnin vuoksi.
* Paraservikaali- eli kohdunkaulanpuudutuksen (PCB) laittaa synnytyslääkäri. Lääkäri ruiskuttaa lääkeaineen kohdunkaulan sivuille puudutusneulalla sisätutkimuksen yhteydessä. Tämä kivunlievitys sopii usein erityisesti uudelleensynnyttäjälle, koska se on nopeavaikutteinen ja helposti laitettavissa.
* Useimmiten etukäteen ei voida tietää mikä auttaa ja mikä on paras tapa toimia synnytyksen aikana. On hyvä harjoitella ja kokeilla erilaisia asentoja, joissa voi hyvin keskittyä ja rentoutua. Synnytyksen aikana kannattaa etsiä asentoja, joissa on mahdollisimman hyvä olla. Apuna tässä voi käyttää esim. keinutuolia, säkkituolia, voimistelupalloa yms.
* Koskettamisella ja hieronnalla voidaan myös lievittää kipua. Joskus synnyttäjästä tuntuu hyvältä kun puoliso tai muu tukihenkilö hieroo kipeää selkää tai pitää kädestä kiinni kivun kovimpana hetkenä. Joskus taas kätilön kosketus helpottaa ja lohduttaa.
* Yhtenä vaihtoehtona synnytyskivun lievittämisessä voi olla jo raskauden aikana valmentautuminen esim. akupunktion, vyöhyketerapian, joogan tai aromaterapian avulla. Kun jo raskauden aikana olet syventynyt näihin asioihin, niin pystyt itse hyödyntämään menetelmiä synnytyksenkin aikana.

Synnyttäjänä itse olet avainasemassa kivun hallinnassa. Sinusta löytyy paljon voimavaroja joita uskaltamalla käyttää pärjäät kovaltakin tuntuvan kivun kanssa. Uskalla antautua kivun valtaan ja luota itseesi. Kipu synnytyksessä tuo lastanne teitä lähemmäksi. Kätilö on auttamassa sinua, jotta synnytyskokemuksestasi tulisi mahdollisimman hyvä.

Dokumentti julkaistu: 03.06.2008

Ja tämä kopioitu siisJorvin sivuilta

Alkuperäinen kirjoittaja Jouskari-80:
* Epiduraalipuudutuksella saadaan aikaan tehokkain synnytyskipuja lievittävä vaikutus. Puudutus on mahdollista saada ympäri vuorokauden ja sen laittaa anestesialääkäri. Ennen puuduttamista synnyttäjälle tiputetaan suoneen n. 500ml laimeaa suolaliuosta ja sikiön päähän asetetaan scalp-anturi rekisteröimään sydänääniä. Näin varmistetaan turvallinen sikiön voinnin seuranta. Puudutus ei estä liikkumista, vaikka aluksi synnyttäjän tulee olla makuuasennossa sikiön hyvinvoinnin vuoksi.

Joo. Mä en ois selvinny ilman epiduraalia, kun kerran oksitosiinikin valui päälle satasta kymmenen tunnin ajan. Puistattaakin ajatus paikasta jossa sitä ei sais jos haluaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiheän palstailun kausi:
Sitäkö saa ihan valita, mihin sairaalaan menee? Terv. OYS:ssa (tyytyväisenä) synnyttänyt

jep, pk-seudulla saa valita. itse kättärillä ja oli sekä hyvää että tosi huonoakin.

Juu, samoin. Synnärillä oltiin ihania, osastolla missä käynnistelivät + lapsivuodeosasto oli aivan järkkyttäviä. Siis noin palveluammatissa olevilta henkilöiltä käytös oli niin tökeröä ja jopa ala-arvoista.

Kyllä mä sain epiduraalin, kello oli silloin jotain seitsemän aamulla. Tosin en ole synnyttänyt tänä vuonna, menossa sinne taas seuraavaa synnyttämään myöhemmin tänä vuonna. Iik, jos siellä meininki muuttunut.

Kätilöt oli vähän niin ja näin... Itse synnytyksen ajan oli tosi mukava ja ihana kätilö, onneksi sattui vuoronvaihto. Edellinen (se joka otti meidät vastaankin) oli ihan hirveä, epäkohtelias, tökerö ja suorastaan julma. Osastolla "oma kätilö" oli mukava, muuten kätilöt taas vähän vaihteli, ne esim. unohti meidät kokonaan sinne perhehuoneeseen. Oma kätilö oli siitä aika kauhuissaan ja vihainen (kun oli lastenlääkärin tarkastusta ja mun lopputarkastusta eikä kukaan hoitanut niitä, eivät kertoneet, että päästään kotiin päivää etuajassa, niin kuin oli toivottu ja vauvasta saati äidistä ei kukaan ollut kiinnostunut ja näitä siis kyseltiin sieltä niin kukaan ei tiennyt mitään, vaikka oma kätilö sanoi jälkikäteen että kyllä niiden olisi pitänyt ne asiat hoitaa, kun hän ei ollut työvuorossa).

Että niin siellä pari vuotta sitten. Loppujen lopuksi kokemus ihan ok, niin valitsin sen taas synnäriksi (ja koska meiltä sinne niin lyhyt matka). Nyt alkoi kammottamaan, jos se on muuttunut paljonkin...

tuore kokemus heinäkuulta on kyllä positiivinen, synnärillä en kauaa ehtinyt olemaan kun tehtiin kiireellinen sektio mutta kaikki henkilökunta, minkä kohtasin siellä ja osastolla, oli kyllä mukavaa ja asiantuntevan oloista. siitä huolimatta, että kesäaikaan näytti olevan myös paljon opiskelijoita hommissa.

menisin sinne toisenkin kerran.

Ihana paikka ja ihana henkilökunta oli ainakin 8/07 =) Spinaalin sain keskellä yötä, joten kyllä minun kohdallani ainakin meni kaikki niin nappiin kuin olla ja voi. Menen toistekin. Eli huhtikuussa taas :heart:

ITSE VIETIN VIIKON JORVISSA, MINULLE TEHTIIN SEKTIO. KÄTILÖT OLIVAT AIVAN IHANIA JA EPPARIN SAIN KAHTTENKIN KERTAAN KESKELLÄ YÖTÄ!!!! EI MITÄÄN PAHAA SANOTTAVAA PAIKASTA, SUORAAN SANOEN SIELLÄ OLI NIIN HYVÄ OLLA ETTÄ MELKEIN HAIKAILEN SINNE TAKAS!!!!

Pelkkää positiivista sanottavaa,synnytin esikoisen jorvissa 6-vuotta sitten ja henkilökunta oli mukavaa ja huolehtivaa.
epiduraalin sain ei tuottanut mitään ongelmaa.
Toisen lapsen menen myöskin synnyttämään jorviin,juuri viime vkolla kävin kätilön luona keskustelemassa mahdollisesta käynnistyksestä.
Kierrätti minut synnytys osaston läpi ja kysyi haluanko kurkata masuun,sain siis ns.ylimääräisen ultrankin.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:

näin mäkin sain jorvisssa. Esikoinen syntyi tammisaaressa ja siellä vasta hyvää kohtelua sain :)

Kaksi olen synnyttänyt Jorvissa enkä kolmatta kertaa sinne mene . Lähden vaikka autolla Ouluun synnyttämään ennenkuin Jorviin menen.

Yhteistyössä