onko jonkun lapsella ruoka-aine aiheuttanut korvatulehduksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neljäxäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neljäxäiti

Jäsen
11.09.2005
303
0
16
Olen kuullut että joillain lapsilla ruoka-aineallergia saattaa näkyä myös korvatulehduksina. Meidän vauvalla 6kk on jatkuvasti korvat tulehtuneet, flunssaa ollut kyllä myös paljon kaikilla lapsilla syksyn aikana. Vauvalla on myös ruoka-aine allergioita, esim. maito, eikä tällä hetkellä saa kuin kolmea ruoka-ainetta erikoismaidon lisäksi. Olen tässä vaan itsekseni miettinyt että voiko korvatulehduksiin altistaa myös jokin ruoka-aine. mitään iho- tai vatsaoireita ei kuitenkaan ole. iho on pysynyt loistokunnossa ja muutenkin vauva on tosi tyytyväinen, paitsi tietysti silloin jos korvat vaivaavat. eli kysymykseni siis on, että jos jonkun lapsella ruoka-allergiaan liittynyt korvatulehduksia, niin onko kuitenkin näkyvissä ollut myös muita oireita?

Enpä voi varmaan kokonaan moista unohtaa, koska olen tällaisesta kuullut. Allergiset oireethan voivat ärsyttää limakalvoja ja lisäävät "limaisuutta" ja tällöin antavat bakteereille otollista kasvualustaa. Näin on ainakin esim. siitepölyallergioiden kohdalla ja muidenkin pölyjen. tyttöni sairasti kaksi kesää jatkuvia korvatulehduksia, mutta kun sai kunnon allergialääkityksen, niin korvat pysyivät kunnossa.

Olen kuullut että maitoallergia ainakin altistaa korvatulehduksille juuri siten että lisää limaisuutta. On kai niinkin että jos lapsi on allerginen niin hänellä on suurempi taipumus saada korvatulehdus vaikkei dieetissä olisikaan vikaa? Meillä kanssa sama juttu, esikolla (6v8kk) ollut yksi korvatulehdus, pienemmällä (3v2kk) varmaan 20 + lisäksi on niitä ruoka-aineallergioita.

*pohdintaa* Oiskohan se niin että kun elimistö ylireagoi (eikö allergia ole sitä?) vaarattomille aineille niin sitten ylireagoi pöpöillekin ja tuottaa ylisuuren määrän limaa joka sitten tulehduttaa korvatkin? En tiedä...

Heips,kannampas minäkin korteni kekoon.
Vaikka olenkin aikuinen,niin mulla on todettu korvatulehdusten ja kuulon alenemisen johtuvan allergiasta.Itsekkin olin ekaks kuin puulla päähän lyöty,mutta kait se on pakko uskoa.En kylläkään oo varma miten tämä asia ilmenee pikkulapsilla??

Kiitos kaikille, jotka kerroitte omista kokemuksistanne. vielä kysyisin, että oliko lapsillanne muita oireita näistä ruoka-aineista kuin "vain" siis korvatulehdukset? näkyikö iholla kuitenkin myös jotain tai oliko vatsanväänteitä tai vatsa sekaisin. Vauvallamme ei siis ole ihossa mitään, kakka on normaalia eikä suolisto oireile. siksi siis epäilen, ettei ruoka-aineilla ole tekemistä näiden korvatulehdusten kanssa.

Onko vauva kova pulauttelemaan? meidän kuopus on (ikä 10kk) ja korvalääkäri sanoi että nyt pitäisi saada pulauttelu loppumaan jotta korvat saadaan kuntoon. Maito kun saattaa päästä tuolta nielun kautta korviin ja aiheuttaa tulehduksen. Nyt etsitään syytä pulautteluun allergioista, Geristä (johon menee prepulsid) ja kaikesta mahdollisesta. kuureja meillä on korviin menny 9kpl.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.10.2005 klo 14:23 3xäityli kirjoitti:
Kiitos kaikille, jotka kerroitte omista kokemuksistanne. vielä kysyisin, että oliko lapsillanne muita oireita näistä ruoka-aineista kuin "vain" siis korvatulehdukset? näkyikö iholla kuitenkin myös jotain tai oliko vatsanväänteitä tai vatsa sekaisin. Vauvallamme ei siis ole ihossa mitään, kakka on normaalia eikä suolisto oireile. siksi siis epäilen, ettei ruoka-aineilla ole tekemistä näiden korvatulehdusten kanssa.

Meillä vaihtelevasti oireita. Joistakin ruuista tulee ihottumaa, joistakin ripuli, joistakin oksentaa, joskus monenlaista reaktioita yhtaikaa. Korvatulehdukset olivat riesana pitkään, loppuivat vasta, kun ruokavalio karsittiin rankalla kädellä. Vaikka joku väitti ettei ruuat voisi moista aiheuttaa, niin kyllä aiheuttavat. Ainakin meillä.

Kiitos taas vastaajille. Ei vauvamme ihmeemmin pulauttele ja ihossa ei ole mitään. Hän ei vielä syö kuin perunaa, maissia ja possua sekä erikoiskorviketta. Maissia mietin et voisko siinä olla syypää, mut tosiaan kun ei mitään muita oireita ole. Tiedättekö ristireagoiko maissi jollekkin?? Riisiä kun kokeilin, tuli poskiin kuivat läiskät ja heti hävisivät kun lopetin riisin antamisen. En todellakaan anna nyt mitään josta mitään näkyvää tulee, koska kaikki voi ärsyttää myös niitä korvia. Kokeilut on muutenkin nyt vähän jäissä näiden korvatulehdusten ja lääkekuurien takia. On vaikea tietää, mistä ihottuma tulee tai mistä vatsa on sekaisin jos koko ajan korvat tulehtuneet ja syö antibiootteja. Korvalääkäri sanoi viimeks, että jos tämä neljäs kuuri ei tehoa tai jos heti kohta korvat taas tulehtuneet, niin laitetaan putket. Monilla tuntuu olevan niistä hyviä kokemuksia. Mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta..

Mun lapsella todettiin ensiksi refluksitauti ja nyt maitoproteiinitauti, joka lisää lääkärienmukaan korvatulehdus riskin määrää meillä nyt kahdeksas korvatulehdus menossa toukokuun jälkeen. Toivottavasti maidoton linja auttais.

Yhteistyössä