Ruoka-aine allergia lapsella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lääkäriinkö huomenna?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lääkäriinkö huomenna?

Vieras
Pojalla oli alle yhden vuoden iässä pahat ruoka-aineallergiat ja atopia. Lähes kaikki muu oli kiellettyjen listalla paitsi maito, naudan- ja porsaanliha sekä kaalit. Jopa peruna oli allergisoiva silloin.

Kun lapsi kasvoi, oireet jäivät taakse ja nykyään hän pystyykin syömään jo kaikkea (ikää 5v). Kunnes nyt ihan hiljattain alkoi iho-oireet palailemaan. Ensin oli muutamia kertoja pahan näköistä ihottumaa suun ympärillä, mutta ajattelin että lapsi on itse "pureskellut" alahuulen sen näköiseksi. Tämä vaiva katosi, kunnes eilen illalla yhtäkkiä kasvoille nousi nokkosrokko ja kasvot turposivat. Oire katosi kymmenessä minuutissa. Ja nyt sitten taas, iltapesujen aikaan huomasin, että lapsen polvitaipeet ovat täynnä nokkosrokkoa, samoin selänpuolella hiukan ja kaulan alueella. Oikein tyyppipaikat siis atopialle.

Mietinkin nyt, että onkohan nopeasti lehahtavat nokkosrokon taustalla jokin ruoka-aineallergia vai voiko atooppinen iho aivan yhtäkkiä mennä taas noin pahaksi? Säännöllisiä rasvauksia tms ei olla tarvittu vuosiin, kun iho on lapsella ollut ihan normaali.

Kävisin lääkärillä varalta. Jos nuo paikat ovat päässeet hikoamaan niin sitten se voi vähän selittää mutta kyllä tuo kasvo-oire kuulostaa allergialta enemmän kuin atopialta. :/

Ne ihottumakohdat kutisee, ja kun netistä katselin niin ihan atooppisen leikki-ikäisen tyyppipaikoilta pojan ihottumat kyllä löytyy..
Mutta en oikein keksi mitä erityistä lapsi olisi syönyt, maitoa ja riisipuuroa söi iltapalaksi ja sen jälkeen ihottuma nousi heti. Mitään hengitysvaikeuksia tms ei ole valitellut.

meillä nokkosihottumaa päivittäin!tyttö reagoi ihollaan hermostumiseen,jännitykseen sekä lämpötilavaihteluihin!ruoka-aineallergioita ei juurikaan ole,mutta atooppinen iho kylläkin!

Kiitos näistä. Tässä nettiä tutkiessani olen pikkuhiljaa päätymässä samaan, että tosiaan jokin allerginen reaktio jollekin mitä söi tänään ja eilen. Eilen iltapalaksi mm. kaakaota, tänään oli puuron joukossa kaupan mansikkahilloa. Oiskohan niissä jotain?
Mutta voiko ruoka-aineallergia tulla noin äkkiä, kun tosiaan aiemmin on pystynyt syömään kaikkea (1v iän jälkeen)

Alkuperäinen kirjoittaja nuppuliini:
meillä nokkosihottumaa päivittäin!tyttö reagoi ihollaan hermostumiseen,jännitykseen sekä lämpötilavaihteluihin!ruoka-aineallergioita ei juurikaan ole,mutta atooppinen iho kylläkin!

Toisaalta.. kaveri kiskaisi kyllä aika riemukkaat pultit iltapalapöydässä.. samoin eilen puolisen tuntia ennen nukkumista. Oisko nyt kuitenkin silti kyseessä allergia eikä mikään tämmöinen kun ei aiemmin ole kuitenkaan ollut?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap vielä:
Alkuperäinen kirjoittaja nuppuliini:

Toisaalta.. kaveri kiskaisi kyllä aika riemukkaat pultit iltapalapöydässä.. samoin eilen puolisen tuntia ennen nukkumista. Oisko nyt kuitenkin silti kyseessä allergia eikä mikään tämmöinen kun ei aiemmin ole kuitenkaan ollut?

niinpä...mä taistelin tosi pitkään lekurin kanssa,et sain sen uskomaan et ihottuma liittyy aina noihin raivareihin tai muihin semmosiin!ollaan pärjäilty allergialääkkeellä(aerius)jota tarvittaessa annan iltaisin!meillä ne siis vaan tulee ja menee,mut kutisee ja on välillä tosi hurjan näkönen!

Mä nyt nostan tätä. Mutta luin tuossa vanhaa ketjua plussalta jossa jonkun lapsi oli saanut pahan nokkosrokon ja siinä sitten neuvottiin että pitäis lähteä heti ensiapuun hakemaan kortisoni- tai adrenaliinipiikkiä

Ja mä nyt sitten oon aika lailla paniikissa täällä.
Lapsi nukkuu, hengittää mun mielestä ihan normaalisti.

_Pitääkö mun seurata pojan vointia yön yli?_ Oisko mun pitäny lähteä viemään lapsi ensiapuun heti nyt illalla, voiko tuo tila pahentua ja seurata anafylaktinen reaktio vielä???

Et panikoi turhaan. Seuraa tilannetta yön yli kotona eli laita kello soimaan esim. parin tunnin ja sitten taas kolmen-neljän tunnin päähän että voit käydä katsomassa poikaa yöllä.

Nokkosrokko voi olla muukin kuin allergisen reaktion oire. Tosin tuolla teidän taustalla sanoisin että allerginen reaktio taitaa olla. Olisko joku lisäaine tms.?

sen verran lääkärille että saat oireisiin oikeat lääkkeet. Ja sen jälkeen voi itse tarkkailla mistä oireet tulee. meillä on joskus pidetty oire/ruokapäiväkirjaa jos joku uusi epäilys ollut.
allergiatesteihin pääset varmaan aikanaan, mutta et heti huomenna.

Yhteistyössä