Onko jollain teillä yhteinen käyttötili/ pankkikortti puolison kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on yhteinen lainanhoitotili, mutta käyttötilit molemmilla on omat. Toimi ihan hyvin kun molemmat käytiin töissä ja saatiin samaa palkkaa, mutta nyt kun minä olen äitiyslomalla niin tuntuisi jotenkin helpommalta laittaa molempien rahat yhteen könttään, ja maksaa siitä sitten kaikki laskut ja kulut. Koska laskut ei enään mene läheskään 50/50.

Ja osat on jossain kohtaa vaihtumassa, mies jää kotiin ja minä menen töihin että kenenkään ei tartte siihen tarrautua.

Meillä on molemmilla omat tilit ja molemmilla myös käyttöoikeus toisen tiliin. Laskut maksetaan siltä tililtä illä on rahaa, samoin kun kaupassakin. Ei meillä ole omia rahoja vaan kaikki on yhteistä ja yhdessä niistä päätetää. Ja meillä siis mies töissä ja minä äitiyslomalla, mutta töissä käydessäni saman kokoiset palkat, tosin töitä en ole tehnyt neljään vuoteen vaan olen hoitanut kolmea lastamme.

Omat käyttötilit, joihin toisella ei ole tunnuksia tai oikeuksia. Mies maksaa asuntolainan, minä muut asumiskulut, vakuutukset yms. Molemmat maksaa omat hlökohtaiset kulunsa (puhelinlaskut, harrastukset, bensansa...) ja ruoat ostetaan suurinpiirtein puoliksi.

Sorry.. luin aloituksen huolimattomasti :ashamed:

Meillä on yhteinen tili. Silloin kun toinen tienaa vähemmän niin paljon kätevämpää että molemmilla on mahdollisuus käyttää rahoja ja hoitaa omin päin ostoksia ja raha-asioita. Olis kyllä aika ikävää aina olla ruinaamassa toiselta rahaa.

tilit,rahat ym kaikki yhteisiä

jokasesta rahasta maksetetaan mitä milloinkin tarvii.
miehen palkka tuli eilen ja maksoin peruslaskuja puhelimet,sähkö ym ruokaan meni tänään 80e

loppukuusta kun mulla tulee raha siitä menee vuokraan ja vähän laskuihin

[QUOTE="mie";26657757]Yhteinen käyttötili, johon molemmilla pankkikortit. Tänne tilille menee molempien palkat ja toiselle tilille (koitetaan) joskus laittaa rahaa säästöön.[/QUOTE]

Joku tälläinen ratkaisu olisi minusta ehkä hyvä. Onko teillä luottokortteja? kai nekin saa erilleen, meillä on molemmilla tällä hetkellä omat debit/credit kortit. Omat luotot molemmilla vois pysyä..

Meillä on yhteinen tili. Silloin kun toinen tienaa vähemmän niin paljon kätevämpää että molemmilla on mahdollisuus käyttää rahoja ja hoitaa omin päin ostoksia ja raha-asioita. Olis kyllä aika ikävää aina olla ruinaamassa toiselta rahaa.

Näin mäkin ajattelisin. Vielä kun meillä tulee molemmille rahaa ihan eri päivinä, on jotenkin hankala pysyä perässä mitä sitä rahaa nyt onkaan yhteensä ja mitä pitää olla säilössä esim. lainanmaksupäivää varten. Ja sit juuri se rahansiirto tililtä toiselle, jos mä olenkin menossa kauppaan yksin ja miehen tilillä on vain rahaa.

Meillä on käyttötili ja yhteinen säästötili. Molemmilla on omat kortit tilille, siis ihan vaan sitä varten että jos toisen kortti joudutaan kuolettamaan, niin ei mene molempien kortit samalla.

Meillä on ollut yhteiset rahat jo seurustelun alkuajoista lähtien. Minähän se olen joka olen vuosien saatossa yhteisestä tilistä hyötynyt;) Miehelläni on vahva ajatus siitä että hän haluaa tarjota perheelleen hyvän elannon.

Meillä on ollut jo yli 10v yhteinen tili. Tai meneeköhän se pankin mukaan virallisesti niin että tili on miehen nimissä, johon minulla on kaikki oikeudet. Samoin meillä on yhteinen visa siinnä samalla kortilla. Hirmu helppoo ja kätevää. Meillä on sitten toinen tili johon/jolta rahoja siirrellään. Moni aina sanoo et mä voitan tässä kisassa kun olen lasten kanssa kotona ja mies töissä. Tokihan mies siihen tilille enemmän täytettä antaa kun mä, mut meille tää sopii loistavasti eikä kertaakaan ole tilin käytöstä tapeltu (ja ei olla miljonärejä sitten (: ) On niin helppoa kun kaik tulee ja menee samasta paikasta eikä tarvitse usean tilin saldoa tarkastella ostaessa tai laskuja maksaessa.

[QUOTE="Piu";26657863]Meillä on ollut jo yli 10v yhteinen tili. Tai meneeköhän se pankin mukaan virallisesti niin että tili on miehen nimissä, johon minulla on kaikki oikeudet. Samoin meillä on yhteinen visa siinnä samalla kortilla. Hirmu helppoo ja kätevää. Meillä on sitten toinen tili johon/jolta rahoja siirrellään. Moni aina sanoo et mä voitan tässä kisassa kun olen lasten kanssa kotona ja mies töissä. Tokihan mies siihen tilille enemmän täytettä antaa kun mä, mut meille tää sopii loistavasti eikä kertaakaan ole tilin käytöstä tapeltu (ja ei olla miljonärejä sitten (: ) On niin helppoa kun kaik tulee ja menee samasta paikasta eikä tarvitse usean tilin saldoa tarkastella ostaessa tai laskuja maksaessa.[/QUOTE]

Niinpä. Minua stressaa se kun täytyy muistaa kaikki eräpäivät ja milloin tulee rahaa kenenkin tilille ja kuinka paljon niillä tileillä sitä rahaa nyt olikaan. Tai jos menen hoitamaan ostoksia niin täytyy aina välillä käydä miehen tilin kautta ja sitten muistuttaa hänelle että sieltä on nyt sitten tämän verran otettu, ettei mene sitten miinuksille tm.

Täytyy koittaa miehelle ehdottaa että hankittaisiin yhteinen käyttötili mihin molemmilla olisi omat kortit. Ja sitten molempien luottokortit pysyisi erillään.. niitä nyt ei tarvitse tässä kohtaa lähteä yhdistämään.

Minäkin haluisin yhden yhteisen tilin johon molemmat siirrettäis tietty summa (tai prossa osuus palkasta, et se joka tienaa enemmän maksaa sinne enemmän) ja sieltä maksettais kakki yhteiset laskut ja tietty lapsilisätkin sinne vaikka. Loput rahat ois omaan käyttöön.

Tällä hetkellä mies ei siis tällaista järjestelyä halua. eli on omat tilit ja omat kortit. Ruokaostokset menee puoliks. Mä maksan vuokran kokonaan, mies auton, ja sen vakuudet, sekä jonkun kanavapakettimaksun + netti. Muut laskut puoliks, paitsi puhelinlaskut ja jos on jotain omia niin ne ite kokonaan.

Viimeksi muokattu:
Ei yhteinen tili sovi kaikille. Täytyy olla samanlaiset kulutustottumukset. Tiedän lähipiiristä tapauksen, jossa mies nostaa tililtä rahaa "piiloon", koska vaimo shoppaisi kaiken ylimääräisen ja vähän laskuihinkin tarkoitettuja :/

[QUOTE="Piu";26657863]Meillä on ollut jo yli 10v yhteinen tili. Tai meneeköhän se pankin mukaan virallisesti niin että tili on miehen nimissä, johon minulla on kaikki oikeudet. Samoin meillä on yhteinen visa siinnä samalla kortilla. Hirmu helppoo ja kätevää. Meillä on sitten toinen tili johon/jolta rahoja siirrellään. Moni aina sanoo et mä voitan tässä kisassa kun olen lasten kanssa kotona ja mies töissä. Tokihan mies siihen tilille enemmän täytettä antaa kun mä, mut meille tää sopii loistavasti eikä kertaakaan ole tilin käytöstä tapeltu (ja ei olla miljonärejä sitten (: ) On niin helppoa kun kaik tulee ja menee samasta paikasta eikä tarvitse usean tilin saldoa tarkastella ostaessa tai laskuja maksaessa.[/QUOTE]"mä voitan tässä kisassa kun olen lasten kanssa kotona ja mies töissä"
"Hirmu helppoo ja kätevää"
"Mulle tää sopii loistavasti"
"On niin helppoa"

Yeah, no shit Sherlock. Miehesi on todella, todella yksinkertainen ja lyhytnäköinen. Toivon todella hänen puolestaan että tulee jossain vaiheessa järkiinsä, onneksi nykyään tuollaisetkin miehet löytävät viimeistään netistä informaatiota ja tarinoita vastaavista tilanteista ja alkavat ajatella omilla aivoillaan. Ikinä ei kannata naisen kanssa jakaa tilejä jos itse pääosin niille rahaa laittaa, ei IKINÄ.

[QUOTE="huoh";26658004]"mä voitan tässä kisassa kun olen lasten kanssa kotona ja mies töissä"
"Hirmu helppoo ja kätevää"
"Mulle tää sopii loistavasti"
"On niin helppoa"

Yeah, no shit Sherlock. Miehesi on todella, todella yksinkertainen ja lyhytnäköinen. Toivon todella hänen puolestaan että tulee jossain vaiheessa järkiinsä, onneksi nykyään tuollaisetkin miehet löytävät viimeistään netistä informaatiota ja tarinoita vastaavista tilanteista ja alkavat ajatella omilla aivoillaan. Ikinä ei kannata naisen kanssa jakaa tilejä jos itse pääosin niille rahaa laittaa, ei IKINÄ.[/QUOTE]

Onhan se näinkin. Mutta sitten ei miehen kannata olettaa myöskään, että nainen jää töistä pois, menettää palkkansa ja hoitaa lapset kotona. Niin ja maksaa tietysti vielä puolet kuluistakin. Mies käy töissä, nostaa liksaa ja jemmaa ylijäävät omaksi ilokseen, puoliso selvitköön miten parhaaksi näkee.

No, kärjistetty tilanne, mutta täältäkin palstalta NIIIIN tuttu.

[QUOTE="mie";26657757]Yhteinen käyttötili, johon molemmilla pankkikortit. Tänne tilille menee molempien palkat ja toiselle tilille (koitetaan) joskus laittaa rahaa säästöön.[/QUOTE]

Näin meilläkin. Molemmilla on pankkikortti/visa ja visassa yhteinen luottoraja. Ollaan samoilla linjoilla rahankäytön suhteen eikä meillä tarvitse kysellä lupia omiin ostoksiin. Ymmärrän kyllä, että tämä järjestely ei kaikilla toimi. Jos toinen on kovin sääsätäväinen ja tarkka ja toinen suurpiirteisempi rahaa käytellessään niin riitojahan siitä tulee.

Meillä on ollut miehen kanssa yhteiset tilit siitä asti kun naimisiin mentiin eli 4 vuotta. Ensin olin minä töissä ja mies työtön, nyt mies töissä ja minä hoitovapaalla. Kertaakaan ei ole tarvinnut rahasta riidellä. Yhteinen perhe ja yhteiset rahat. Yhteiseen hyvinvointiin ja elämiseen tienataan. Meil on kyl aika samanlainen rahankäyttö et kummatkaan ei oo mitään tuhlareita. Kaksi tiliä, toiseen tulee palkkatulot, toinen säästämiseen. Molemmilla pankki/luottokortit omat.

Yhteistyössä