Onko jollain ilokaasu oikeasti auttanut kipuun?

Onko jollain ilokaasu oikeasti auttanut kipuun?
Itsellä 2 synnytystä takana,
ensimmäinen ihan "luomuna", toisessa ilokaasua,
ja tuo ilokaasusynnytys paljon tuskallisempi kokemus (molemmat siis lääketiet. mielessä normaaleja synnytyksiä, eli ei mitään ongelmia)

Tuntui, että se ilokaasu vain sekoitti vähän päätä ja siten vaan häiritsi sitä omaa kivunhallintaa. Itse kipuun se ei kyllä vaikuttanut pätkän vertaa.
 
Täytyy kyllä peesta sinua, että ei se mullakaan auttanut. Se vain sai olon semmoiseksi että oli jossain omassa kuplassa, mutta kyllä kipu oli ihan samaa luokkaa ilokaasun kanssa kuin ilman! Mä sanoinkin jälkikäteen kätilölle että se ilokaasu varmaan vaan helpottaa hallitsemaan synnyttäjää paremmin, kun menee niin monotoniseen tilaan ;) Tekee vaan kiltisti niin kun käsketään.

Luomuna mennään sitten toiseen synnytykseen (tammikuussa vasta tosin....) - kun ei kuulemma varmaan kerkiä antaa epiduraalia. Tuskin otan sitä ilokaasua sillä kertaa, mutta eihän sitä ikinä tiedä?
 
Ei todellakaan auttanut, sekaisin meni vähäksi aikaa. Kätilö pakotti ottamaan sitä, vaikka miten kieltäydyin ja oisin mielummin heittänyt koko härvelin ikkunasta pihalle (eikä varmaan kaukana ollut se heittäminen). Kilttinä vaan tottelin ja tein, mitä käskettiin. Mua se koko härveli vaan häiritsi, kun olisin halunnut olla rauhassa siinä supistusten tullessa ja se vaan tunki sitä naamaria suun eteen. Jotenkin itse asia jäi toiselle sijalle, kun sitä kaasua piti opetella ottamaan. En tykännyt enkä halua sitä ottaa.
 
Mulla auttanut aina kun vaan alkanu ottaa heti ku supistus alkaa ja rentouttanukin ihan mukavasti...Sillä menny 4 synnytystä.Kahdessa ekassa sain epiduraalin ja ekalla autto mut toisen kohdalla ei tuonu helpotusta yhtään.Ilokaasulla yritän pärjätä tulevanki koetuksen...
 
synnytysessä otin ilokaasua, ja kyllä se minulta vei sen terävimmän kärjen supistuksilta. Oli apua epiduraalia odottaessa. Samoin otin vielä ponnistusvaiheessa tuota ilokaasua ponnistuksen aikana, ja oli siitä ainakin henkistä apua, jos ei muuta :LOL:

Kolmannenkin kanssa ajattelin kyllä ilokaasua ottaa, kun synnyttämässä ollaan. Eihän se kipuja poistanut epiduraalin tavoin, mutta ei se ihan hyödytönkään ollut.
 
lukemani ja kuulemani perusteella että ilokaasun ei ole tarkoituskaan lievittää kipua. Sen kuuluu vaikuttaa vain äidin mielentilaan piristävästi ja "huumaavasti" että mieli ois jossain muualla kuin kivussa. Itsellä ei siis vielä kokemusta kun esikoinen syntyy vasta marraskuussa. Täällä päin tuota ilokaasua ei kyllä vissiin ihan kaikille edes tarjota ja ne jotka ovat sitä saaneet ovat sanoneet että sai vain huonon olon aikaan.
 
Olin ite niin sekaisin siitä kivusta etten oikeastaan sitä enää edes tuntenut. Sitten kun otin ilokaasua niin meni pää mukavasti sekaisin ja sai enemmänkin keskittyä siihen oikeaan aikaan hengittämiseen. Multa kyllä kätilö sen maskin vei jossain vaiheessa pois kun piti keskittyä olennaiseen eli ponnistamiseen. :D
Mulle ei tullut minkäänlaista huonoa oloa siitä ja viimeisestä henkosesta ei mennyt montaa minuttia kun pää oli taas ihan selvä.
Mulla lihakset kramppas omepelu vaiheessa silleen et tärisin ihan mahottomasti. Silloinkin kätilö käski ottaa taas ilokaasua jotta rentoudun hetkeksi että pystyy minut ompelemaan.
Itellä jäi postitiivinen kuva kyseisetä aineesta :D
 
Kyllä mulla auttoi molemmissa synnytyksissä, kun oppi oikean tekniikan, milloin sitä piti ottaa. Ei se tietty enää loppuvaiheessa paljon mua ainakaan auttanut, kun olin niin keskittynyt itse hallitsemaan kipuilua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PippuriMamma:
Mutta aikakäsityksen se vei eli pitkä aika tuntui paljon lyhyemmältä ja en mä ainakaan kipua tuntenut samoin kuin ilman sitä.
Mulla myös näin. Ja se keskittyminen siihen ilokaasun hengittelyyn vei ajatuksia pois muualta. Esikoisen kohdalla siis. Toisen kohdalla olin paljon kipeämpi ja homma eteni muutenkin nopeammin, niin silloin ei ilokaasusta ollut apua. Tämän kolmannen kanssa meinaan sitä kyllä taas kokeilla.

 
Mulla synnytys meni epiduraalin turvin, mut vauvan ja istukan synnyttyä, täytyi paikat puuduttaa suihkeella, injektiolla sekä lopulta ilokaasun avulla ENNENKUIN KÄTILÖ PYSTYI EDES KOSKETTAMAAN ja tutkimaan repeämät jne. Olin siis tosi kipeä jalkovälistäni. Ilokaasu alkoi naurattamaan ja se kipu sit unohtui ja kätilö sai tutkia ja ommella tukit rauhassa. Et sellaiseen tilanteeseen se mulla auttoi. Synnytyksen aikana en sitä ottanut ollenkaan...eikä ees tarjottu.

Nyt tulevassa synnytyssairaalassa ei oo ilokaasua synnytyssaleissa ollenkaan saatavilla.
 
Ekalla kerralla sain kyllä epiduraalinkin,että ilokaasua en niin tarvinnutkaan. Mutta kun vedin sitä ekat henkäykset niin olo oli taivaallinen ja sitä aatteli,että onko synnytys näin kivutonta :whistle:

Tokassa en saanut epiduraalia eli oli aika pitkälle ilokaasun varassa. Auttoi,mutta vedin sitä liikaa yhdessä vaiheessa joten taju lähti :whistle: Se oli aika pelottava kokemus katsella muita ikäänkuin yläpuolelta sumussa...ja siitä kun heräsin niin luulin ihan oikeesti,että synnytys oli ohi ja itkin jo onnesta :ashamed: Niin sekasin olin...vaikka vauvahan oli vielä mahassa :eek:

Mutta kipuihin auttanut mulla hyvin kun muistaa oikean ajoituksen ;)
 
Mikä sitten on oikea ajoitus? Itse en ekassa synnytyksessä tarvinnu/ei edes tarjottu ilokaasua, kun pärjäsin epiduraaliin asti lämpimällä kauratyynyllä, mutta käly sanoi että sitä täytyy vetää just oikeeseen aikan, että auttaa ja et sen jälkeen ei tulis huono olo. Kertokaa siis nyt, mikä sitten on se juuri oikea aika ottaa sitä kaasua?
Näin kakkosta ootellessa olis mukava tietää :)
 
Ite ainakin otin sitä hetkeä ennen supistusta jotta se paras vaikutus on päällä silloin kun supistus alkaa tulemaan.
Ja sen kans huomasin että sitä täytyy vetää oikein tunteella, et ei mitään pintapuolista hönkäilyä :)
 

Yhteistyössä