Täällä on rokote otettu tänä aamuna. Odotin kovia sivuoireita, mutta mitään ei ole vielä tapahtunut. Olipa jotenkin epädramaattista! Rokote oli pieni tuiskaus, ei edes tuntunut missään eikä mua ole tosiaan edes käsivarresta aristanut. Katsotaan nyt vielä ensi yö, josko tässä illan mittaan alkaisivat oireet.
Tosiaan ne Ruotsissa kuolleet olivat kaikki hyvinkin iäkkäitä ja sairaita. Suoraa yhteyttä rokotuksiin ei minun käsittääkseni pystytty vetämään.. Olenko oikeassa? Tietääkö joku muu enemmän?
Täällä Hollannissa on siksi kielletty nuo alle 3 kk raskaanolleiden rokotukset, ettei tietoa juuri ole ja sen tähden ihmiset voisivat alkaa vetää linkkejä keskenmenojen ja rokotuksen välille. Tietoa keskenmenoriskistä rokotuksen takia ei kuitenkaan ole.
Empuu, en ole kuullut riskistä menettää vauva rokotuksen takia. Olen kuullut vain, että tietoa ei paljon ole. Mutta ainakaan eläinkokeissa ei todettu rokotteen aiheuttavan mitään haittaa sikiölle ja samoin muut influenssarokotteet eivät ole osoittautuneet vaaralliseksi raskaanaoleville (jos nämä tiedot nyt ketään lohduttaa..) Mutta eipä tätä rokotetta olisi ajankaan kanssa testattu raskaanaolevilla, joten vaikka rokotetta olisi kehitetty kauemminkin, tietoa raskaanaolevien rokotuksien vaikutuksesta ei olisi juuri enempää. Sen sijaan olen kyllä kuullut riskistä menettää vauva, jos sikainfluenssa iskee, mutta se taitaa olla varsin pieni.
Tsemppiä pohdintoihin kaikille päättämättömille!