onko joku lähiaikoina hakenu kelalta kuntoutushakemusta esim. puheterapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LOISTOTUPSU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LOISTOTUPSU

Aktiivinen jäsen
29.04.2007
5 011
0
36
Mulla palaa päreet näiden lippujen ja lappujen kanssa |O
tässä kun kysytään terapeutin palkkioista lähtien kaikki, mistäs hemmetistä minä niitä voin tietää kun en edes tiedä niiden nimiä.

toimintaterapiaan ja puheterapiaan pitäis hakee tukee, päiväkodilta kysyin että mulla kun ei ole hajua missä näitä edes sijaitsee ja kenen nimen tähän nyt kirjotan. Eihän ne mitään tiedä.

Vihaan näitä kelan lappujen täyttöö :headwall: :kieh: |O

Nuo onkin tosi ärsyjä juttuja kaikki pitäs tietää ja ei niitä aina voi edes tietää. kovin on paikkakunta kohtasta miten haetaan meilläpäin mun ei edes tarvi hakea mitään tukia puheterapiaan tai muihin muut instanssit hoitaa ne onneks, tosiaan riippuu paikkakunnasta nuo. meillä pieni dysfaatikko poika joka käy tie missä kaikissa terapioissa ja muissa. ainoa mitä joudun itse hakemaan on vammaistuki kun on tuo diagnoosi jo. siinäkin jouduin kyseleen puheterapeutilta tietoja. Kuka teille on suositellu nuo terapiat? kysy siltä. :wave:

se oli tää kunnan oma puheterapeutti mikä sit lopetti koko homman täällä ja nyt ei ole enään ketään täällä. Nyt pitää sit hakee muualle jos kela tukee myöntää.
:/

Mutta mikä tuntuu oudolta, pitäiskö mun nyt soitella jollekin toimintaterapeutille ja puheterapeutille ja kysyä että otatteko mahdollisesti mun pojan sinne jos saan tukee, ja kiitos saisinko teidän palkat ja muut yhteystiedot kiitos :whistle:

että voi olla vaikeeta |O

Hmmmm. Onko mulla edessä tuollaista sitten, kun meidän sälli aloittaa puheterapian? :|
Inhoan paperitöitä ja byrokratiaa, sain niistä tarpeekseni muinoin naimisiin mennessäni ja Suomeen muuttaessamme :/ .

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Hmmmm. Onko mulla edessä tuollaista sitten, kun meidän sälli aloittaa puheterapian? :|
Inhoan paperitöitä ja byrokratiaa, sain niistä tarpeekseni muinoin naimisiin mennessäni ja Suomeen muuttaessamme :/ .

En tiedä, meille tästä tuli nyt näin vaikee prosessi kun ei tässä kunnassa ole enään omaa terapeuttia.

jos ei olis näin tärkeestä kyse kun pojan auttamisesta niin oisin jo viskassu roskiin nuo laput :kieh:

niinpä tietysti. juuri kuopuksen hoitotuesta (tai vammaistukihan se nykyään on :headwall: ) tappelin kelan kanssa melkein vuoden, niin nyt tietennii jos haen tukea pojan puheterapian takia niin taas menee vuosi?

|O

sillon kun tuli tieto että tuo terapeutti lopettaa hommat niin sano että nyt sitten haet hoitotukee ja noita terapia tukia, no en ymmärtäny sitten että mistä siinä nyt oli kyse. foniatrian poliklinikalla käytiin että saatiin lausuntoo siihen hoitotukeen mukaan. hain sitten vaan tuota hoitotukee kun en ymmärtäny että mun pitää erikseen jotain hakee vielä :ashamed:
Nyt kelalta sitten soiteltiin että pitäis vielä nuo kuntoutushakemukset täyttää. joo no hain ne ja nyt sitten tyssäs homma tähän.

päästäkö mun on jotain keksittävä tohon, tuntuu vaan niin hullulta soitella ympäriinsä ja kysellä jonkun palkkoja jne. kun edes vielä myönnetty mitään.

Missä teillä on tehty diagnoosi että tarvii puheterapiaa? koklaa jos sitä kautta? meillä ensin erikoislastentarhan opettaja arveli avun tarvetta sitten mentiinkin jo kovaa foniatrin puheille joka sen diagnoosin teki lastenosastolla sairaalassa, kun joillain paikkakunnilla sen tekee myös neurologikin. koita sitä kautta kuka on diagnosoinu eihän noita voi muuten tietää, tärkeä on asia niinkuin sanoit ymmärrän kyllä harmin, tsemppiä mammalle :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja kuusmiinus:

En tiedä, meille tästä tuli nyt näin vaikee prosessi kun ei tässä kunnassa ole enään omaa terapeuttia.

jos ei olis näin tärkeestä kyse kun pojan auttamisesta niin oisin jo viskassu roskiin nuo laput :kieh:

Täältä pitäisi kyllä oma terapeutti löytyä, joten ehkä mä pääsen hieman vähemmällä.
Papereiden täyttäminen on syvältä, mutta pääasia että lapsi saa avun jota tarvitsee :hug: .
Minkä ikäinen poika sulla käy puheterapiassa, ja minkäikäisenä aloitettiin? Meidän 2 v 1 kk ikäisellä on neurologikäynti ensi viikon maanantaina ja siitä se kai sitten lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabaka:
Missä teillä on tehty diagnoosi että tarvii puheterapiaa? koklaa jos sitä kautta? meillä ensin erikoislastentarhan opettaja arveli avun tarvetta sitten mentiinkin jo kovaa foniatrin puheille joka sen diagnoosin teki lastenosastolla sairaalassa, kun joillain paikkakunnilla sen tekee myös neurologikin. koita sitä kautta kuka on diagnosoinu eihän noita voi muuten tietää, tärkeä on asia niinkuin sanoit ymmärrän kyllä harmin, tsemppiä mammalle :hug:

oltiin osastojaksolla viikko foniatrian poliklinikalla ja sieltä alustava diagnoosi oli dyspraksia. sieltä antoivat siihen hoitotukeen lausuntoo mutta tämmösestä kun ei ollu puhetta. Tää entinen puheterapeutti tätä mulle nyt ehdotti että kun sillon ei ollu tietoo että hän lopettaa.

eihän vanhemmat voikkaan tietää pakkohan noitten ammattilaisten on auttaa millä ihmeellä kukaan vois tietääkkään missä ja kuka ottaa ja ketä terapiaan jos terapeutti häipyy paikkakunnalta, argh mikä tilanne olenkin aika kiitollisena omasta asemasta kun ei muuta tarvinnu täytellä kun se vammaistukihakemus. :whistle: tai sit jos ne tietäis terveyskeskukses tai sairaalas lähimmät terapeutit että saisit edes numerot niille :wave:

Täältä pitäisi kyllä oma terapeutti löytyä, joten ehkä mä pääsen hieman vähemmällä.
Papereiden täyttäminen on syvältä, mutta pääasia että lapsi saa avun jota tarvitsee :hug: .
Minkä ikäinen poika sulla käy puheterapiassa, ja minkäikäisenä aloitettiin? Meidän 2 v 1 kk ikäisellä on neurologikäynti ensi viikon maanantaina ja siitä se kai sitten lähtee.

2v5kk oli kun alotti puheterapian, nyt reilu 5v ja käyny 2-3 kk terapiassa. alustava diagnoosi tuo dyspraksia.

outo homma ettei se foniatri sitten suoraan ehdottanu sulle sitä puheterapiaa, onko sulla lapsi tarhassa? mulla on niin sieltä kiinnitti just toi erikoislasten tarhan ope huomiota ihan ekaks ja hän taas ajaa kovasti pojan asioita ja ehdottaa kaikkia hyviä hommia, ilmeisesti olen nyt myös menossa itse viittoma kurssille sen kustantavat minulle arjen helpottamiseksi on kuulemma tosi hyvä myös ihan pienille lapsille vaikkei niin olis ongelmaakaan. meillä on taas semattis- pragmaattinen dysfasia eli se dysfasian vähän helpompi muoto. poika 4,5 vuotias.

Jos ettisin sen entisen puheterapeutin numeron ja soittasin sille, vaikka vähän noloo kun edes enään hommissa mutta ei kai tuo nyt pahastuis.
Muuten pääse puusta pitkälle tässä.

On poika päiväkodilla 4h päivässä, ihan hyväks sen olen kattonu vaikka ensin olin vähän vastaan kun kuitenkin ite olen kotona, mutta pojalle hyvää apua sitä kautta tullu puheeseen sekä muutenkin.

sekin on hyvä idea, kyllähän se varmaan tietää nuo kontaktit kuitenkin toisiin terapeutteihin kun samalla alalla, en uskois että tykkää pahaa vaikka soitat. Joo kyllä nuo tarhat kuitenkin on hyväks ni oppii pikkaset sitä yhdes leikkiä ja muitten kanssa sekä myös tuota puhepuolta. meil on aika ihana tarha kun siellä erikoistuttu noihin puheongelmiin ja dysfaatikkoihin ni osaavat tosi paljon siellä. sitten poika saanu sellasia kavereita jotka tosi puheliaita niin kyllä se auttaa. Kurjaa kun nuo paperiasiat pitää jossain tehä niin vaikeiks vaikka minun mielestä kelan paperit on aina eikä mitään infoa irtoo jollei ite älyä kaikkea kysyä, harmi kyllä. toivotaan että saatte hommat järjestykseen pikimmiten :wave:

se oli tää kunnan oma puheterapeutti mikä sit lopetti koko homman täällä ja nyt ei ole enään ketään täällä. Nyt pitää sit hakee muualle jos kela tukee myöntää.

Mutta mikä tuntuu oudolta, pitäiskö mun nyt soitella jollekin toimintaterapeutille ja puheterapeutille ja kysyä että otatteko mahdollisesti mun pojan sinne jos saan tukee, ja kiitos saisinko teidän palkat ja muut yhteystiedot kiitos :whistle:

ei tarvi,sä haet vain sitä kelalta ja ne päättää et saatteko sitä ja kuka antaa sitä terapiaa. :)

Kannattaa soittaa Kelaan ja jutella etuuskäsittelijän kanssa, siis sen joka tekee nuo terapiapäätökset.

Meillä on hakemus sisällä mutta käytämme jo yksityistä puheterapeuttia jolla on Kelan kanssa se sopimus.
Maksamme itse nämä käynnit ja matkakustannukset kunnes saamme kelan päätöksen.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä77:

ei tarvi,sä haet vain sitä kelalta ja ne päättää et saatteko sitä ja kuka antaa sitä terapiaa. :)

Miks ne sieltä kelalta sit anto ton toisen lapun kans täytettäväks mihin tulee noi terapiat mitä haetaan, siinä kun kysytään terapian antajan nimet, aika minkä kestää aina, paljon ottaa maksua siitä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä77:

Eli saatteko siis korotetun hoitotuen tai siis vammaistuen ja olette oikeutettuja kelan kustantamaan terapiaan? Me saadaan ja kun hakemus täytetään, ei siihen laiteta mitään hintoja tms. Ne asiat ei mulle kuulu, kun kela ne suoraan maksaa terapeutille. KElalla on sopimukset tiettyjen terapeuttien kans ja niille ne suostuu maksamaan. Eli siis luulisin, että kannattaa kysäistä vaikka omalta kelalta, kenen kanssa niillä on sopimukset. Ja se terapian kesto ainakin meillä laitetaan lääkärin suosituksen mukaan. Meillä yksilöterapia, kesto 60 minuuttia kahdesti viikossa.

Miks ne sieltä kelalta sit anto ton toisen lapun kans täytettäväks mihin tulee noi terapiat mitä haetaan, siinä kun kysytään terapian antajan nimet, aika minkä kestää aina, paljon ottaa maksua siitä jne.

Yhteistyössä