Omalla kohdallani en allekirjoita. Olen mennyt kohtuu nuorena naimisiin ensimmäisen kerran ja eronnut varsin lyhyen avioliiton jälkeen ilman mitään (ainakaan jos palstaa on uskominen) oikeaa syytä. Eli ei ollut pettämistä, väkivaltaa tai mitään sellaista. Mieheni vain ilmoitti, että ei rakasta minua enää ja kun asiaa selviteltiin kävi kyllä selväksi, että emme loppujen lopuksi sopineet lainkaan yhteen ja toiveemme tulevaisuudesta erosivat ihan liikaa, joten alunperinkään ei olisi naimisiin kannattanut mennä. Siinä vaiheessa oli turha yrittää korjata suhdetta, josta ei saisi sellaista johon voisimme olla tyytyväisiä.
Tuo liitto kuitenkin opetti minulle todella paljon parisuhteesta. Siitä millaisen ihmisen kanssa haluan olla yhdessä, mitkä asiat elämässä ovat minulle tärkeitä, miten haluan parisuhteessa toimia ja millainen itse haluan toista kohtaan olla. Nykyisen mieheni kanssa olen jo pitkään tiennyt, että tämä on mies, jonka kanssa todella haluan olla. Tämän avioliiton puolesta taistelisin juuri niin paljon kuin olisi tarpeen. Ja vaikka edelleenkin teen aina välillä virheitä, esimerkiksi siinä miten kommunikoin, jos olen ärsyyntynyt jostakin, osaan olla todella paljon rakentavampi ja pyytää anteeksi, kun tiedän toimineeni hölmösti. Osaan arvostaa parisuhdetta ja sitä mitä minulla nyt on todella paljon. Myös sillä, että nykyisen mieheni kanssa meillä on lapsia painaa paljon vaakakupissa ja jo sen takia eroaminen ei enää olisi millään muotoa helppo päätös.
Joten ei. En koe, että koska olen eronnut nuorena, olisin erityisen paljon alttiimpi eroamaan uudestaan. Omalla kohdallani oikeastaan päin vastoin. Sen sijaan uskon, että on olemassa ihmisiä joille eroaminen on helppoa (sekä sen ensimmäisen että viidennen kerran). Sitten on niitä jotka eivät eroa millään (vaikka kannattaisi). Ja sitten on kaikki loput, jotka sijoittuu johonkin siihen väliin.