Onko "ikääntyminen" muuttanut sinua?

pikkuvarvas
On muuttanut. Olen vähän rauhoittunut ja kärsivällisempi kuin aikaisemmin. Mietin asioita ennen kuin tein, kun aikaisemmin tein ja ajattelin vasta sitten. Toisaalta olen vaativampi kuin aikaisemmin enkä tyydy ihan mihin vaan. Olen enemmän omanarvon tuntevampi kuin aiemmin ja enemmän sinut itseni kanssa, vaikka en tälläkään hetkellä ole täysin tyytyväinen itseeni. Kuitenkin tuntuu, että olen enemmän oma itseni. Olen oppinut myös sen, ettei minun tarvitse miellyttää kaikkia ja voin hyvin kertoa mielipiteeni asioista piti siitä joku muu tai sitten ei.

aikuinen
kääk mikä kysymys! No ei 30-40 vuotiaalta voi kysyä onko ikääntyminen... ikääntyneistä puhutaan tuolla +60..

Tottakai ikä vaikuttaa, mutta eihän tässä nyt vielä ikääntyneitä olla!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2005 klo 17:34 aikuinen kirjoitti:
kääk mikä kysymys! No ei 30-40 vuotiaalta voi kysyä onko ikääntyminen... ikääntyneistä puhutaan tuolla +60..

Tottakai ikä vaikuttaa, mutta eihän tässä nyt vielä ikääntyneitä olla!
Samaa mieltä! No, mulla iän myötä on tullut enemmän itsevarmuutta ja sanavalmiutta. Pystyn antamaan sanallisen vastuksen paljon paremmin kuin nuorempana, jolloin jäin useammin aivan sanattomaksi. En ole enää niin kriittinen esim. omaa ulkonäköäni kohtaan, en ota paineita esim. iästä tai muiden ihmisten mielipiteistä. Ja onhan mulla ajatusmaailma avartunut, on huomannut etteivät asiat ole niin mustavalkoisia eikä kaikki asiat ole aina pelkästään omasta tahdosta kiinni, kaikkeen ei voi itse vaikuttaa vaikka haluaisi. Ehkä myös on tullut vähän kyyniseksi suhteessa muihin ihmisiin, pettymykset ihmissuhteissa vaikuttaneet. Ja mä kun olin nuorena niin sinisilmäinen ja hyväuskoinen...

Yhteistyössä