Onko ihmisoikeusrikkomus jos kaupantäti tutkii käsilaukun?

Käsittämättömään tilanteeseen jouduin eilen. Elikäs normaalit kauppaostokset tein isossa Prismassa 125 euron edestä, eli tavaraa todellakin oli kärrillinen. Ajateltiin maanantaihin asti pärjätä noilla.. Niin kassalla, ruuhka-aikana, kassaneiti sanoi, että näytäppäs käsilaukkusi sisältö. Mie olin silleen, että MITÄ. Ja tottakai ojensin laukun hänelle ja hän kävi sen läpi siinä. Kysyin sitten, että onko tämä joku uusi käytäntö tai teemapäivä tai jotain. Myyjä vaan sopersi, että "johtaja on sanonut, että näin kuuluu tehdä.." Ja minä, joka tosiaan käyn paljon kaupassa ja ostan ruokani yleensä Prismasta, en ollut _koskaan_ aiemmin törmännyt tällaiseen. No, pakkasin siinä tilanteen jälkeen sitten ostokset ja kuikuilin, että katsooko se muidenkin kassit, niin ei. Palasin sitten kassatytön luo ja kysyin; Olenko minä jotenkin rosvon tai epäilyttävän näköinen vai miksi minulta tutkit laukun? Alkoi jo todella kiukuttaa.. Kassaneiti siinä vaan sopersi siitä johtajasta taas jotain.. :kieh: No siinä sitten mieleni pahoittaneena ja kettuuntuneena kävelin autolle ja kirosin. Soitin kaverit läpi ja kellekään ei samaa tilannetta ollut tullut vastaan.

Miten ihmeessä, saako kassaneiti edes penkoa kassalla toisten ihmisten laukkuja? Onko tuo ihan normaalia, onko muilla tullu tilanne vastaan? Eikö tuossa rikota jotain ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa ja ties mitä..?

Niin ja sit vielä; Laukustani ei löytynyt mitään epäilyttävää, enkä tosiaan edelleenkään koskaan ole varastanut mitään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Miten ihmeessä, saako kassaneiti edes penkoa kassalla toisten ihmisten laukkuja? Onko tuo ihan normaalia, onko muilla tullu tilanne vastaan? Eikö tuossa rikota jotain ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa ja ties mitä..?

..
saa sen kassin tutkia jos sä itse pyydettäessä annat sen tutkittavaksi...
mutta siis jos sä kieltäydyt niin silloin kassan pitää soittaa paikalle poliisi tutkimaan laukku ja siihenkin pitää olla perusteena epäilys esim myymälävarkaudesta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Miten ihmeessä, saako kassaneiti edes penkoa kassalla toisten ihmisten laukkuja? Onko tuo ihan normaalia, onko muilla tullu tilanne vastaan? Eikö tuossa rikota jotain ihmisoikeuksia ja yksityisyyden suojaa ja ties mitä..?

..
saa sen kassin tutkia jos sä itse pyydettäessä annat sen tutkittavaksi...
mutta siis jos sä kieltäydyt niin silloin kassan pitää soittaa paikalle poliisi tutkimaan laukku ja siihenkin pitää olla perusteena epäilys esim myymälävarkaudesta
Eli periaatteessa voisin tuosta ajatella, että minua pidettiin myymälävarkaana kun se halusi tutkia laukkuni?

Millähän ihmeen perusteella....? :eek: :eek: :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
ainoastaan poliisilla on jonkinlaiset oikeudet tutkia henkkoht omaisuutta. ei edes vartijoilla, saati kaupantädillä.
ilmoitus tuosta pitis tehdä!
Pitäisikös miun ottaa yhteys kaupan johtajaan vai poliisiin vai mihin... Mie en halua jättää tuota tuohon.. Sen verran nöyryyttävä kokemus.. Ja oleppa siinä sitten näyttämättä kassia, kun ihmisiä joka puolella jne..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
SIIS MITÄ???

Olen itse töissä samassa ketjussa mihin Prisma kuuluu ja tuo kyllä kuulostaa HIUKAN oudolta... :eek:
Se kassaneitikin oli ihan outo minun mielestä. Siis oikeestioikeesti.. Kaverin kanssa mietittiin, että entä jos laukussa oiskin jotain, tyyliin pikkuhousunsuojia tai dildo tai jotain, mitä ei halua ihmisille esitellä kaupan kassalla.... Mulla onneks ei ollu kun yks harso ja pari vaippaa ja lompakko + känny
 
prisman kassa
No ei tosiaan saa katsoa laukun sisältöä JOS et anna katsoa... siellähän on kassoilla laput joissa lukee about näin: avattu kassi on luottamuspassi, mutta siis jos sanot että ei käy niin ei käy, ja pitää olla todella hyvä syy että vartija edes saa laukkusi tutkia (ts. valvontakameralla jotain ... )

Meillä ei ole ikinä sanottu että pitäisi kassit tarkastaa, eikä tulisi mieleenikään.. Aika outo juttu! Pitäisköhän sun soittaa sinne prismaan ja tiedustella kassavastaavalta että miksi näin toimittiin? Kyllä mä varmaan soittaisin ja ihmettelisin kovasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
SIIS MITÄ???

Olen itse töissä samassa ketjussa mihin Prisma kuuluu ja tuo kyllä kuulostaa HIUKAN oudolta... :eek:
Se kassaneitikin oli ihan outo minun mielestä. Siis oikeestioikeesti.. Kaverin kanssa mietittiin, että entä jos laukussa oiskin jotain, tyyliin pikkuhousunsuojia tai dildo tai jotain, mitä ei halua ihmisille esitellä kaupan kassalla.... Mulla onneks ei ollu kun yks harso ja pari vaippaa ja lompakko + känny
Minä kyllä laittaisin s-postia tai yrittäisin soittaa tavaratalonjohtajalle. Tuo on kyllä törkeetä..
 
Minun tekisi mieli vaihtaa kauppaa ja koko ketjua. Ostetaan n. 1200-1500e edestä s-ryhmän palveluista ruokaa, diisseliä, bensaa, vaatteita, ravintolapalveluja jne jne kuukaudessa ja Prismassa sattuu allergiaperheelle löytymään niin hyvin noita tuotteita niin se on harmi..
 
no on kyllä omituitsa. Vartijakaan ei saa tutkia asiakasta ilman asiakkaan lupaa eli poliisit pitää soittaa jos lupaa ei tuu.

Mut yleensäkki koko juttu on aivan ihmeellinen. Minä olisin kyllä vaatinut selityksen kyseiseltä johtajalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Siellä kassahih an päässä on kyllä kyltti "avaathan kassisi kassalla" tms. Ja monessa kaupassa on vielä sellainenkin lappu, että "jätäthän kassisi säilytykseen" tms.
Hyvänen aika, emmie ainakaan miun käsilaukkuani jättäisi säilytykseen mihinkään.. En luottais kukkaroa, kännykkää ja avaimia jättää mihinkään... Ja taskuja ei aina ole..
 
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
no on kyllä omituitsa. Vartijakaan ei saa tutkia asiakasta ilman asiakkaan lupaa eli poliisit pitää soittaa jos lupaa ei tuu.

Mut yleensäkki koko juttu on aivan ihmeellinen. Minä olisin kyllä vaatinut selityksen kyseiseltä johtajalta.
Joo, oli viiden jälkeen niin ei varmaan ois johtajaa paikalla ollut enää.. Niin pitänee tänään ottaa sinne yhteyttä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Siellä kassahih an päässä on kyllä kyltti "avaathan kassisi kassalla" tms. Ja monessa kaupassa on vielä sellainenkin lappu, että "jätäthän kassisi säilytykseen" tms.
joo, mutta mitään laillista oikeutta kassin tutkimiselle ei ole kenelläkään muulla kuin poliisilla, vaikka kassalla olisi lappu jossa kehoitetaan tai määrätään avaamaan laukku :xmas:
 
ulpukka
Olen kans ollut prisman kassalla töissä ja kuulostaa tosi oudolta!

Eli otapa heti tänään, vaikka samantien, puhelu kyseiseen prismaan! Ja jos selventävää ja tyydyttävää vastausta ei tule, niin sitten eteenpäin.

MUTTA poliisilla asia ei luultavasti menisi mitenkään eteenpäin, koska kuitenkin itse annoit luvan tarkastaa laukun. Jos olisit sanonut että ei käy ja se olisi väkisin katsottu niin sitten. Kyllähän aina voi pyytää että saanko katsoa sun laukkuun ;) eikä se ole rikos jos itse annat katsoa.
 
Juu eihän heillä siihen valtuuksia ole, mutta jos kerran näytit niin ei siinä sitten mitään. Muistan jossain kassalla nähneeni lapun että "avattu kassi on luottamuspassi" eli jos on joku kassi mukana niin pitäisi vilauttaa sitä kassalle.

Multa ei ole ikinä kassia pyydetty avaamaan ja kyllä närkästyisin jos näin tapahtuisi. Poliisia tuskin pyytäisin paikalle soittamaan, tulisi vielä enemmän huomiota :snotty:
 
vaikka olis epäilys myymälävarkaudesta niin myyjillä ei ole mitään oikeutta mennä koskemaan edes asiakkaaseen vaan paikalle pyydetään vartija. Vartija pyytää tarvittaessa poliisin. Vaikka kuinka antaisit tutkia laukun niin myyjä ei itse saa sitä penkoa vaan itse nostelet tavaroita.

Meillä on töissä joskus kotiinlähtötarkistus eli vartija seisoo oven ulkopuolella ja pyytää saada katsoa laukkuun, MUTTA EI ITSE KOSKE.

Eli soittoa kauppaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Siellä kassahih an päässä on kyllä kyltti "avaathan kassisi kassalla" tms. Ja monessa kaupassa on vielä sellainenkin lappu, että "jätäthän kassisi säilytykseen" tms.
Hyvänen aika, emmie ainakaan miun käsilaukkuani jättäisi säilytykseen mihinkään.. En luottais kukkaroa, kännykkää ja avaimia jättää mihinkään... Ja taskuja ei aina ole..
No kukkaron sä varmaan tarvit kauppaan mukaan ja samahan se on sitä pitää kädessä kun käsilaukkua, jos on tärkeää, että ei tarvi sitä kassalla avata. Lukollisia säilytyskaappejahan siellä kaupoissa on.
Pointti oli, että ei ne niitä lappuja varmaan sinne huvikseen ole ripustelleet, että kyllä ne toivoo, ettei isojen kassien kanssa kauppaan mennä ja kassa saa katsoa kassiin, koska sellainen lappu siellä kassalla on. Tuskin ne laittomia lapuja ihan joka kauppaan ripustaa.
 

Yhteistyössä