Onko ihmiset oikeasti näin tietämättömiä (tavaroiden trokaaminen)?

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mikä teitä siinä ottaa päähän, jos joku näin tekee? Vaivaahan sekin vaatii.
Työntekokin vaatii vaivaa ja verot siitä pitää maksaa.
Niinpä niin. Eikös kaikki voisi tehdä töitä pimeänä?
Niinpä, ei tarvitsisi maksaa kiusallisia veroja ja tehdä ärsyttäviä veroilmoituksiakaan. :xmas:

eikun suomessa kannattaa maksaa verot ja tehdä töitä ja niiden lisäks painaa kuutamokeikkaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos ostaa auton parilla sadalla, laittaa siihen satasella varaosia koska korjaaa autoja harrastuksena, ajelee sillä autolla pari viikkoa kunnes ostaa taas uuden harrasteauton laitettavaksi, niin ei siitä kyllä mitään veroja tarvitse maksaa vaikka sen romun saiskin myytyä tonnilla pois.
no näin mäkin mietin että se olis. että ei toi ole sellasta "trokaamista". ..
Varsinaista trokaamista se ei ole, mutta silti laitonta jos siitä ei maksa veroja. Miksi ei olisi? Siksikö, että sitä autoa laittaa ja sen tuunaamiseen kuluu aikaa ja työtä? Silloinhan se myyntivoitto halutaan ikään kuin korvauksena tehdystä työstä? Eli esim. parturi-kampaajatkin voisi kaikki tehdä työtänsä ilman veroja, koska hehän vain pikkuisen parantavat asiakkaan kuontaloa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos ostaa auton parilla sadalla, laittaa siihen satasella varaosia koska korjaaa autoja harrastuksena, ajelee sillä autolla pari viikkoa kunnes ostaa taas uuden harrasteauton laitettavaksi, niin ei siitä kyllä mitään veroja tarvitse maksaa vaikka sen romun saiskin myytyä tonnilla pois.
no näin mäkin mietin että se olis. että ei toi ole sellasta "trokaamista". ..
Varsinaista trokaamista se ei ole, mutta silti laitonta jos siitä ei maksa veroja. Miksi ei olisi? Siksikö, että sitä autoa laittaa ja sen tuunaamiseen kuluu aikaa ja työtä? Silloinhan se myyntivoitto halutaan ikään kuin korvauksena tehdystä työstä? Eli esim. parturi-kampaajatkin voisi kaikki tehdä työtänsä ilman veroja, koska hehän vain pikkuisen parantavat asiakkaan kuontaloa?
no aika moni parturi - kampaaja vapaa-ajallaan napsii kaverin tai kaverin muksun hiuksia vaikka vaikka vitosen seteliä vastaan. vähän sama homma. tuota nyt tapahtuu joka paikassa ja oli se oikein tai ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos ostaa auton parilla sadalla, laittaa siihen satasella varaosia koska korjaaa autoja harrastuksena, ajelee sillä autolla pari viikkoa kunnes ostaa taas uuden harrasteauton laitettavaksi, niin ei siitä kyllä mitään veroja tarvitse maksaa vaikka sen romun saiskin myytyä tonnilla pois.
no näin mäkin mietin että se olis. että ei toi ole sellasta "trokaamista". ..
Varsinaista trokaamista se ei ole, mutta silti laitonta jos siitä ei maksa veroja. Miksi ei olisi? Siksikö, että sitä autoa laittaa ja sen tuunaamiseen kuluu aikaa ja työtä? Silloinhan se myyntivoitto halutaan ikään kuin korvauksena tehdystä työstä? Eli esim. parturi-kampaajatkin voisi kaikki tehdä työtänsä ilman veroja, koska hehän vain pikkuisen parantavat asiakkaan kuontaloa?
kuinka kauan sitten saa omistaa jonkun tavaran ennen kuin sen sen saa myydä? ja mikä ero on siinä että myy jonkun omassa omistuksessa olleen auton, lastenvaunut tai vaikka polkupyörän?
jotta jos mä esimerkiksi myyn mun muumimukit niin se ei käsittääkseni ole laitonta tai kuulu verottajalle vaikka niistä saiskin nyt pari sataa kappaleelta kun ostettaessa ne maksoi jotain 60mk
 
Vieras
Ammatinharjoittajana voi harjoittaa yritystoimintaa ilman rekisteröitymistä kun yritystoiminnan tulot alle 8500 euroa vuodessa, 2100-6054 euron tuloista pitää maksaa henkilöverotuksen mukainen ennakonpidätys ja yli 6054 euron tuloista pitää maksaa ennakonpidätys ja eläkevakuutusmaksu. Kyllä mä ns. vasikoisin verottajalle henkilön, joka harjoittaa ilmiselvää yritystoimintaa pimeästi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
ihan tosissaan alkaa tuntumaan et onko saippuasuulla mennyt just oma yritys nurin? :xmas:
Ehei. Päinvastoin. Firma on hyvin pystyssä, ollut jo pidemmän aikaa. Tietenkin taloustaantuma on vaikuttanut myynteihin ja omaan liksaan. Siksi mua v*tuttaakin harmaa talous ja se, miten ihmiset siihen suhtautuu. Kuinka moni olisi valmis varastamaan suoraan kaupasta tavaraa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos ostaa auton parilla sadalla, laittaa siihen satasella varaosia koska korjaaa autoja harrastuksena, ajelee sillä autolla pari viikkoa kunnes ostaa taas uuden harrasteauton laitettavaksi, niin ei siitä kyllä mitään veroja tarvitse maksaa vaikka sen romun saiskin myytyä tonnilla pois.
no näin mäkin mietin että se olis. että ei toi ole sellasta "trokaamista". ..
Varsinaista trokaamista se ei ole, mutta silti laitonta jos siitä ei maksa veroja. Miksi ei olisi? Siksikö, että sitä autoa laittaa ja sen tuunaamiseen kuluu aikaa ja työtä? Silloinhan se myyntivoitto halutaan ikään kuin korvauksena tehdystä työstä? Eli esim. parturi-kampaajatkin voisi kaikki tehdä työtänsä ilman veroja, koska hehän vain pikkuisen parantavat asiakkaan kuontaloa?
kuinka kauan sitten saa omistaa jonkun tavaran ennen kuin sen sen saa myydä? ja mikä ero on siinä että myy jonkun omassa omistuksessa olleen auton, lastenvaunut tai vaikka polkupyörän?
jotta jos mä esimerkiksi myyn mun muumimukit niin se ei käsittääkseni ole laitonta tai kuulu verottajalle vaikka niistä saiskin nyt pari sataa kappaleelta kun ostettaessa ne maksoi jotain 60mk
Se on luonnollisesti tapauskohtaista ja siihen liittyy moni asia, kuten esim. myytävän tuotteen arvo ja kauanko se on sinulla ollut. Minusta on selvä ero sillä, että myy omat keräilemänsä muumimukit pois huutiksessa ja sillä, että ostaa kirppiksiltä halvalla muumimukeja ja myy niitä huutiksessa.
 
"Minä täällä"
En ihmettele miksi joillain on yritys ja miksi jotkut on palkkatyössä ja/tai ahdingossa.
Jengi vetelee mutu pohjalta täällä vailla minkäälaista käryä mistään =)

Perusajatus terveellä ihmisellä on:

1)tämä ei kuulu minulle.
2)tämä ei kuulu minulle.

Pitää ikävä kyllä myös paikkansa kuten joku tietää, että autoja saa omistaa
ja myydä olisko ollut 4-5 vuodessa ilman, että se on yritystoimintaa.
Jokainen voi laskea siitä, jos saa 500 puhdasta voittoa kärrystä ja pistää
niitä 4 myyren...Niin se on 2000 € vuodessa ylimääräistä...
Ja 12 kuukauden aikavälillä tuo on paitsi laillista myös ihan ok.
Siihen kuitenkin käytetään aikaa ja tuollaisella rahalla se on lähinnä harrastetoimintaa.

Olen myynyt huuto.netissä aivan uskomattomat määrät tavaraa,
omaa omaisuutta ja myös sellaista tavaraa jonka olen myynti tarkoituksessa
ostanut. Ja ansainnut näin
noin 3000-5000 euroa. Tähän on kuitenkin mennyt aikaa!!! 10 Vuotta se tekee
ylimääräsitä tuloa minulle jotain 41 € /kk lisätuloja. Vaikka joku tuntuukin myyvän ihan uskomattomasti tavaraa, nin ei se välttämättä sitä ole.

Pitää aina osata suhteuttaa!!! Aikaa, rahaan ja vaivaan.
Verottajaa ja poliisia ei nämä henkilöt kiinnosta koska verottaja
on tietoinen tästä huikeasta tienestistä.

Huuto.netistä tehdään vuodessa noin 600 tutkintapyyntöä tahi ilmoitusta
verottajalle, näistä toimenpiteisiin johtaa 2. Jos itse on täysin kykenemätön
tekemään mitään muuta kuin leivästä p***aa.
Niin se on ihan okei, mutta nyt vasta ymmärrän kun olen kaikki nämä lukenut kuinka hullun kateellista kansaa suomalaiset on.

Ja täytyy sanoa, että täällä tosiaan vinkuu heti joku jos ei asiat
mene just niiku on haluaa. Jokainen on täällä toimitusjohtaja tai muuten vain muka rehti,
mutta ostaa heti minkä tahansa hyödykkeen kun halvalla saa.
Miettimättä edes nykypäivänä sen alkuperää, joka voi myös myyjällä olla
hämärän peitossa.

Pointti oli se, että jos jollain on vapaa-aikaa vartioida muita niin
tällainen ihminen on elämältään uskomattoman köyhä ja täysin poikeuksetta uskomaton kaksinaismoralisti, koska
lyttää jonkun itseään fiksumman ja käyttää aikaa ja vaivaa tämän stalkaamiseen.

Mutta unohtaa vaatia kuittia:
Kännykästä,parturista,autokorjaamosta,aluvanteista..jättää tippiä tms. tms.
Ja näin lipeää joka päivä jossain harmaalle alueelle =)
Täytyy muistaa, että jokakainen suomalainen niin sinä kuin minäkin
olemme opportunisteja ..Näin se on ja on aina ollut.

En muista nyt tarkkaa mitä rajoja on tuloissa enenn kun tarvitsee ilmoittaa
verottajalle tahi paljonko just nyt saa myyrä autoja enne kuin se on
yritystoimintaa mutta ei se, että ostaa markalla ja myy kahdella ole automaatiolla rikos!!!
 
"eee"
Onhan se sama juttu esim. talon rakentamisen kanssa. Jos rakennat omakotitalon ja pistät siihen vaikka 150 000 rahaa ja itse teet suuren osan töistä, ja asut siinä 2 vuotta ja sitten myyt 250 000 eurolla, niin et joudu maksamaan saamastasi voitosta veroa.

Eri asia on se, jos toistat tuon 5 krt ja joka kerta myyt talon tasan kahden vuoden päästä. Silloin se katsotaan käytännössä yritystoiminnaksi ja joudut siitä verot maksamaan.
 
Mua kyllä jaksaa aina vaan huvittaa suunnattomasti se, että miten kateellisiksi kirppis ja huutismyyjät tekee meidät kanssa ihmiset. Herranen aika, joku VOI tienata muutaman rovon myymällä vanhoja vaatteita :O Nyt äkkiä laittamaan ilmoitusta verottajalle!! :attn:

Jos halutaan puhua harmaasta taloudesta niin enemmän olisin huolissani esim rakennusalasta ja monista etnisistä ravintoloista ja pizzerioista. Tosin noissa ruokapaikoissakin maksetaan nykyisin enemmän ja enemmän muovirahalla, joten....
 
[QUOTE="eee";23302245]Onhan se sama juttu esim. talon rakentamisen kanssa. Jos rakennat omakotitalon ja pistät siihen vaikka 150 000 rahaa ja itse teet suuren osan töistä, ja asut siinä 2 vuotta ja sitten myyt 250 000 eurolla, niin et joudu maksamaan saamastasi voitosta veroa.

Eri asia on se, jos toistat tuon 5 krt ja joka kerta myyt talon tasan kahden vuoden päästä. Silloin se katsotaan käytännössä yritystoiminnaksi ja joudut siitä verot maksamaan.[/QUOTE]

Suomessa rikastuminen on rikos. Usein jopa yrittäminen.
 
vierailija
Joku huutonetin senttipeli nyt ei kyllä ole mitenkään katsottuna väärin tai laitonta. Jos joku haluaa muutaman kympin takia nähdä vaivaa, että saa vähän rahaa, niin sitten saa kyllä sitä myös tehdä. Täytyy olla todella köyhä, ja rahat tulevat todelliseen tarpeeseen.

Itsekin vaihdoin tietokoneeni osia aika usein opiskeluaikana, ja onnistuin jotenkin löytämään aina selvästi halvemmalla niitä osia kuin pyyntihinnat olivat keskimäärin. Kun vahdoin osat taas parempiin, niin en joutunut käytännössä maksamaan mitään, tai saatoin jopa saada voittoa. Olin silloin köyhä, ja opiskelijabudjetissa tuollainen pieni kaupittelu kyllä tuntui ihan mukavasti. Nyt en kyllä enää moista jaksaisi tehdä, koska se ei yksinkertaisesti maksa vaivaa. Kyllä aikuisissa ihmisissäkin on tietysti niitä jotka hyppäävät joka tarjouksen perässä. Itse en kyllä osta käytettynä tosin mitään ylihintaista, ja nykyään tuntuu että käytetystä romusta pyydetään usein järkyttävää ylihintaa, kun ostajat ovat niin tyhmiä.
 
vierailija
[QUOTE="eee";23302245]Onhan se sama juttu esim. talon rakentamisen kanssa. Jos rakennat omakotitalon ja pistät siihen vaikka 150 000 rahaa ja itse teet suuren osan töistä, ja asut siinä 2 vuotta ja sitten myyt 250 000 eurolla, niin et joudu maksamaan saamastasi voitosta veroa.

Eri asia on se, jos toistat tuon 5 krt ja joka kerta myyt talon tasan kahden vuoden päästä. Silloin se katsotaan käytännössä yritystoiminnaksi ja joudut siitä verot maksamaan.
Suomessa rikastuminen on rikos. Usein jopa yrittäminen.[/QUOTE]

Eipäs nyt kuitenkaan levitetä väärää tietoa. Asunnon myyntivoitto on verovapaata 5 vuoden jälkeen, ei suinkaan vielä 2 vuoden jälkeen. Kyllä, jos et ilmoita myyntivoittoa alle 5 vuotta omistamastasi asunnosta, niin olet syyllistynyt veropetokseen.
 

Yhteistyössä