Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Ei minusta voi sanoa että ihminen, joka ei lue ns. tasokkaampia kirjoja olisi tyhmempi, puhumattakaan siitä että voisi tehdä johtopäätöksiä koulutustaustasta.
Mutta uskon, että tietyllä tavalla kokemusmaailmaltaan köyhempi, tai sanotaanko matkat sanojen maailmaan jäävät suppeammaksi. Joillakin ns. tasokkaamilla kirjaillijoilla on taito asettaa sanansa niin, että ne jättävät jäljen ja kosketuspinnan ihmiseen jättäen silti tilaa omille mielikuville ja oivalluksille, maalaten maiseman värikylläiseksi silti siten, että värit eivät ole liian räikeitä. Valmiiksi pureskeltu hömppä, jota on keveä lukea ei johda lukijaansa samaan maailmaan.
Tuota noin, eikös elämänkokemus ole vielä tärkeämpää kuin lukukokemus? Tuskin paljon elämää nähnyt vanhus esim. on kokemusmaailmaltaan köyhä..
tietenkin uskon. Eihän lukutottumuksilla ihmisen hyvyyttä tai viisautta tai sosiaalista lahjakkuutta mitata.Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariinille:Ymmärrän mitä yrität sanoa mutta uskotko silti että ihminen, joka ei lue paljon, voi silti olla hyvä ja viisas, sosiaalisesti lahjakas ja paljon asioita ajatteleva ja henkeviä pohtiva ihminen? Eli siis et kai sinäkään niin väitä, että lukemisen laatu/määrä kertoisi suoraan jotakin ihmisen sydämen sivistyksestä, henkisestä kasvusta jne.? Onhan näitä esimerkkejä älyköistä, kirjaviisaista ihmisistä, joilla on puutteita sosiaalisissa taidoissa yms.
Aivan!! Sanoipa Sörhis tai joku muu mitä tahansa.Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:tietenkin uskon. Eihän lukutottumuksilla ihmisen hyvyyttä tai viisautta tai sosiaalista lahjakkuutta mitata.Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariinille:Ymmärrän mitä yrität sanoa mutta uskotko silti että ihminen, joka ei lue paljon, voi silti olla hyvä ja viisas, sosiaalisesti lahjakas ja paljon asioita ajatteleva ja henkeviä pohtiva ihminen? Eli siis et kai sinäkään niin väitä, että lukemisen laatu/määrä kertoisi suoraan jotakin ihmisen sydämen sivistyksestä, henkisestä kasvusta jne.? Onhan näitä esimerkkejä älyköistä, kirjaviisaista ihmisistä, joilla on puutteita sosiaalisissa taidoissa yms.
Eikä se että saa lukea järisyttävän hyviä kirjoja tee kenestäkään sen parempaa tai arvokkaampaa.
Ja sinua minä peesailenAlkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Ja suorastaan humallun siitä, kun joku kirjoittaa hyvin. Siksi omalta kohdaltani voin sanoa, että köyhemmäksi olisivat humalani jääneet pelkällä hömpällä.
Kyllä minä ainakin osaan ajatella abstraktisti, vaikka luenkin enimmäkseen hömppäkirjallisuutta. Näitä "hienompia" teoksia olen lukenut melko vähän, lähinnä kouluaikoina. Silti olen mm. kouluaineista kirjoitellut täysiä kymppejä ja saanut paljon kehuja ajatteluni kehittyvyydestä ja pohdintojeni syvällisyydestä. Uskon, että jotkut ihmiset ovat taipuvaisempia/kykeneväisempiä abstraktiin ajatteluun kuin toiset ja kykenevät siihen vähemmälläkin lukemisella...osittain peritty älykkyys myös vaikuttaa ajattelun tasoihin.Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:hmm.
Hömppäkirjoja vaikeammat teemat tarvitsevat auetakseen abstraktia ajattelua, ja kaikkien aikuistenkaan aivot eivät ole niin kehittyneitä.
Mutta ei se kenenkään ihmisarvoa nosta tai laske. Jokaisella on automaattisesti arvonsa ihmisenä. JA ihmisen suhtautuminen muihin ihmisiin on se, millä hyvyttä mitataan.
Kirjoitinkin, että ns. vaikeammat kirjat edellyttävät abstraktia ajattelua. Ei se niin mene, että jos sitä omaa niin lukee ko. kirjoja.Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:Kyllä minä ainakin osaan ajatella abstraktisti, vaikka luenkin enimmäkseen hömppäkirjallisuutta. Näitä "hienompia" teoksia olen lukenut melko vähän, lähinnä kouluaikoina. Silti olen mm. kouluaineista kirjoitellut täysiä kymppejä ja saanut paljon kehuja ajatteluni kehittyvyydestä ja pohdintojeni syvällisyydestä. Uskon, että jotkut ihmiset ovat taipuvaisempia/kykeneväisempiä abstraktiin ajatteluun kuin toiset ja kykenevät siihen vähemmälläkin lukemisella...osittain peritty älykkyys myös vaikuttaa ajattelun tasoihin.Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:hmm.
Hömppäkirjoja vaikeammat teemat tarvitsevat auetakseen abstraktia ajattelua, ja kaikkien aikuistenkaan aivot eivät ole niin kehittyneitä.
Mutta ei se kenenkään ihmisarvoa nosta tai laske. Jokaisella on automaattisesti arvonsa ihmisenä. JA ihmisen suhtautuminen muihin ihmisiin on se, millä hyvyttä mitataan.
Anteeksi, en nyt väitä etteikö ihminen voi olla syvällinen ja taipuvainen abstraktiin ajatteluun, vaikka lukisi pelkästään "hömppää".Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin:Kyllä minä ainakin osaan ajatella abstraktisti, vaikka luenkin enimmäkseen hömppäkirjallisuutta. Näitä "hienompia" teoksia olen lukenut melko vähän, lähinnä kouluaikoina. Silti olen mm. kouluaineista kirjoitellut täysiä kymppejä ja saanut paljon kehuja ajatteluni kehittyvyydestä ja pohdintojeni syvällisyydestä. Uskon, että jotkut ihmiset ovat taipuvaisempia/kykeneväisempiä abstraktiin ajatteluun kuin toiset ja kykenevät siihen vähemmälläkin lukemisella...osittain peritty älykkyys myös vaikuttaa ajattelun tasoihin.
Niinpä, ei pelkkiä harlekiini-sarjoja lukemalla pääse mihinkään...Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:Ja sinua minä peesailenAlkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Ja suorastaan humallun siitä, kun joku kirjoittaa hyvin. Siksi omalta kohdaltani voin sanoa, että köyhemmäksi olisivat humalani jääneet pelkällä hömpällä.
Lukeminen on tietysti yksi tapa ymmärtää elämästä, mutta ei lukukokemus korvaa aitoa kokemusta..esim. äitiyteen kasvaa todellisten kokemusten, ei kirjojen kautta.Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:En lue sivistyäkseni, vaan saadakseni elämyksiä ja viihtyäkseni. Kirjallisuudessa mielestäni parasta ovat ne kaikki mahdolliset maailmat, jotka ovat ulottuvillani missä vain ja milloin vain. Lukemalla jos millä oppii ymmärtämään ihmisiä, elämää ja maailmaa - eikö se ole juuri sitä elämänviisautta?
Kukaan ei ole huonompi tai parempi toista, lukipa tai oli lukematta. Mutta kyllä mä joskus ihmettelen ihmisten henkistä köyhyyttä - tai olisiko saamattomuus parempi sana. Ei haluta tutustua mihinkään uuteen. Pelottaako siinä joku?
Kyllä kuule hömppäkirjoihin lasketaan kuuluviksi muutkin kuin harlekiini-kirjat, siihen luokitellaan lähes kaikki viihdyttävät ja helppolukuiset kirjat.Alkuperäinen kirjoittaja Piushka:Niinpä, ei pelkkiä harlekiini-sarjoja lukemalla pääse mihinkään...Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:Ja sinua minä peesailenAlkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Ja suorastaan humallun siitä, kun joku kirjoittaa hyvin. Siksi omalta kohdaltani voin sanoa, että köyhemmäksi olisivat humalani jääneet pelkällä hömpällä.
Jaa, ihan kuin en tietäisAlkuperäinen kirjoittaja minä:Kyllä kuule hömppäkirjoihin lasketaan kuuluviksi muutkin kuin harlekiini-kirjat, siihen luokitellaan lähes kaikki viihdyttävät ja helppolukuiset kirjat.Alkuperäinen kirjoittaja Piushka:Niinpä, ei pelkkiä harlekiini-sarjoja lukemalla pääse mihinkään...Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:Ja sinua minä peesailenAlkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Ja suorastaan humallun siitä, kun joku kirjoittaa hyvin. Siksi omalta kohdaltani voin sanoa, että köyhemmäksi olisivat humalani jääneet pelkällä hömpällä.