Onko ihminen jotenkin "huonompi", jos ei lue niitä "tasokkaita" kirjoja?

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti
minä
Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
tunnen montakin "duunari", jotka lukevat kansainvälisestikin sivistävää kirjallisuutta. tiedän myös ihmisiä, jotka eivät ole eläissään lukeneet yhtään kirjaa. eron huomaa ajattelussa ja puheessa.
Ajattelet hyvin mustavalkoisesti, jos kuvittelet että vähemmän lukeneet ovat automaattisesti jotenkin erilaisia puheeltaan ja ajattelultaan, kyllä elämässä oppii muutenkin kuin lukemalla: esim. ihan vain omien elämänkokemusten kautta. Miksi esim. hyvät elokuvat eivät olisi ihan verrattavissa hyviin kirjoihin, voi kai elokuvienkin avulla oppia.

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
tunnen montakin "duunari", jotka lukevat kansainvälisestikin sivistävää kirjallisuutta. tiedän myös ihmisiä, jotka eivät ole eläissään lukeneet yhtään kirjaa. eron huomaa ajattelussa ja puheessa.
Ajattelet hyvin mustavalkoisesti, jos kuvittelet että vähemmän lukeneet ovat automaattisesti jotenkin erilaisia puheeltaan ja ajattelultaan, kyllä elämässä oppii muutenkin kuin lukemalla: esim. ihan vain omien elämänkokemusten kautta. Miksi esim. hyvät elokuvat eivät olisi ihan verrattavissa hyviin kirjoihin, voi kai elokuvienkin avulla oppia.
Minusta leffoja ei voi suoraan verrata kirjoihin. Kirjoissa on ajateltava enemmän itse, ihmiselle muovautuu käsitys kirjan henkilöistä mielikuvituksessaan jne. Aika moni ottaa elokuvan annin pureskelematta vastaan. Olen kyllä itsekin katsonut joitain elokuvia, jotka ovat suorastaan saaneet henkeni salpautumaan kuin olisivat iskeneet suoraan palleaan. Mutta kirja on yleensä monin verroin parempi kuin siitä tehty elokuva.

Liian usein elokuva on se einesateria muovisine sivumakuineen kun taas kirja on seitsemän ruokalajin illallinen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Piushka:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Ja suorastaan humallun siitä, kun joku kirjoittaa hyvin. Siksi omalta kohdaltani voin sanoa, että köyhemmäksi olisivat humalani jääneet pelkällä hömpällä.
Ja sinua minä peesailen ;) :)
Niinpä, ei pelkkiä harlekiini-sarjoja lukemalla pääse mihinkään...
Kyllä kuule hömppäkirjoihin lasketaan kuuluviksi muutkin kuin harlekiini-kirjat, siihen luokitellaan lähes kaikki viihdyttävät ja helppolukuiset kirjat.
Hömppäkirjallisuus on yleensä ajanhukkaa, kun sen lukemiseen käytetyn ajan elämää voi käyttää johonkin fiksumpaan ja hyödyllisempään. Puhumattakaan Seiska-lehdestä tai naistenlehdistä. Niiden lukijoita pidetään nähtävästi aika tyhminä, koska jutut eivät tarjoa mitään sisältöä.

ihmettelen
En voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaista ja mustavalkoista ajattelua täällä :eek: Älkää vain päästäkö irl suustanne mitään noin sivistymätöntä! Siis ei kai kukaan oikeasti luule, että vain "laadukkaiden" kirjojen lukeminen kertoo jotakin ihmisen tunne-elämän kehityksestä, henkisestä kypsyydestä ja viisaudesta, ajattelun kehittyneisyydestä jne.?? Eli siis lukutaidottomat ihmiset ovat automaattisesti pinnallisia ja tyhmiä ihmisiä?! Elämässä todellakin oppii monella muullakin tavalla kuin lukemalla, kyllä aito elämänkokemus on vahvempaa kirjojen kautta hankittu. En missään nimessä vähättele kirjojen tärkeyttä ja merkitystä, mutta ei se nyt todellakaan niin mene, että mitä enemmän ja laadukkaampia kirjoja ihminen on lukenut, sitä viisaampi, syvällisempi ja kypsempi ihminen hän on, ei tod. Silloinhan eniten arvostettuja kirjoja lukenut ihminen olisi myös kaikkein viisain, syvällisin jne. vaikka kohtelisi miten huonosti muita ihmisiä. Toki ihminen kasvaa ja kehittyy myös lukemisen kautta, mutta ei se silti tarkoita, että enemmän lukenut olisi aina henkisesti kypsempi ja kehittyneempi kuin vähemmän lukenut. Kyllä persoonallisuus,empatiakyky ja muut sosiaaliset taidot kertovat ihmisestä enemmän kuin lukutottumukset: se miten suhtautuu toisiin ihmisiin, suvaitsevaisuus jne. Vaikka ihminen olisi kuinka paljon lukenut, en arvostaisi häntä, mikäli hän olisi itserakas, itseään korostava ja ilkeä ihminen. Ja kuka sen voi määrittää, mikä on ns. "turha hömppäkirja" ja mikä ei?! Mikä tahansa kirja voi itkettää, koskettaa, naurattaa, saada ihmisen ajattelemaan jne. Kaikki lukeminen on hyvästä. Mutta edelleenkin: _ainoastaan_ lukukokemusten perusteella ei voida sanoa mitään ihmisen kyvystä syvälliseen ja abstraktiin ajatteluun!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
En missään nimessä vähättele kirjojen tärkeyttä ja merkitystä, mutta ei se nyt todellakaan niin mene, että mitä enemmän ja laadukkaampia kirjoja ihminen on lukenut, sitä viisaampi, syvällisempi ja kypsempi ihminen hän on, ei tod. !
Olet ihan oikeassa. :) EI kai kukaan tuolllaista väitäkään?

(Muuten, jos on paljon asiaa ja kirjoittaa pitkän tekstin, kannattaa käyttää kappalejakoja. Helpompi lukea =). )

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Piushka:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Ja suorastaan humallun siitä, kun joku kirjoittaa hyvin. Siksi omalta kohdaltani voin sanoa, että köyhemmäksi olisivat humalani jääneet pelkällä hömpällä.
Ja sinua minä peesailen ;) :)
Niinpä, ei pelkkiä harlekiini-sarjoja lukemalla pääse mihinkään...
Kyllä kuule hömppäkirjoihin lasketaan kuuluviksi muutkin kuin harlekiini-kirjat, siihen luokitellaan lähes kaikki viihdyttävät ja helppolukuiset kirjat.
Hömppäkirjallisuus on yleensä ajanhukkaa, kun sen lukemiseen käytetyn ajan elämää voi käyttää johonkin fiksumpaan ja hyödyllisempään. Puhumattakaan Seiska-lehdestä tai naistenlehdistä. Niiden lukijoita pidetään nähtävästi aika tyhminä, koska jutut eivät tarjoa mitään sisältöä.

Ja mä pidän hyvin tylsinä ja kapeakatseisina niitä ihmisiä, jotka tuomitsevat hömppäkirjojen lukemisen ;) Sellaiset ei ilmeisesti osaa lainkaan pitää hauskaa, jotka lukevat vain sivistäviä kirjoja ja koulun oppikirjoja. Aivot tarvitsevat myös nollausta. Mikä onkaan ihanampaa kuin romanttiset hömppäkirjat- ja leffat. Mut mä olenkin ikuinen romantikko.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimettömälle:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
No :ashamed: :|
Mun mielestäni asiassa on jotakin perää. Siis lukemisen laatu/määrä korreloi henkisen kasvun/kypsymisen/viisauden kanssa. Siltä ainakin omat kokemukseni ovat vaikuttaneet.

Syvällisyyksiin pääsee heidän kanssaan, jotka lukevat rikasta ja monenlaista kirjallisuutta. "Hömppälukijoiden" (tai vain lehtiä lukevien) kanssa juttelee ihan eri tasolla. Mutta syy voi olla myös yhteisen kosketuspinnan puute, ei se kirjallisuus. Vaan siis eri mielenkiinnon kohteet.
Eli arvostat siis enemmän kirjaviisautta kuin todellista elämänviisautta ja sydämen sivistystä? Älykäs, paljon lukeva ihminenkin voi olla empatiakyvytön, omaa paremmuuttaan korostava yksilö, onko hän silloin mielestäsi viisas ja henkisesti kypsä? Toki lukeminen sivistää, antaa tietoa ja viisautta, mutta kukaan ei voi yleistää että se korreloi suoraan ihmisen kykyä ajatella viisaasti ja syvällisiä asioita vai oletko toista mieltä? Kyllähän joku kirjoja lukematon ihminen voi olla kypsempi ja viisaampi kuin joku toinen, joka lukee paljon. Viisautta ja henkistä kasvua edistävät muutkin asiat kuin lukeminen: esim. elokuvat, omat elämänkokemukset, oma ajattelu ja oivallukset. Ainakin henk. koht ajattelen, että eettisten asioiden pohtiminen, sosiaaliset taidot ja kaikenlainen ihmissuhdeasioiden ja itsensä ymmärtäminen yms. on paljon tärkeämpää kuin kirjaviisaus!
Nostan tätä sua varten!
No olipa tämäkin aihe jäänyt kesken illalla.
En tosiaan väitä enkä sanonut, että enemmän lukeneella on enemmän elämänviisautta!

Yritin sanoa, että koska itse luen paljon, koen että toisen paljon lukevan kanssa on helpompi keskustella, on helpommin samalla tasolla. Ja - jostakin syystä - niiden kanssa, joiden tiedän lukevan "vain seiskaa" ei voi jutella juuri muusta kuin lasten ruokavaliosta. Siis se on henk. koht. kokemukseni. Meiltä puuttuu yhteinen ymmärrys. Tosin joihinkin kun pidempään tutustuu voi saada toisenlaisen yhteyden ajan kanssa.

Ja kyllä, paljon lukeva voi olla empatiakyvytön, olen samaa mieltä.
( :kieh: )

minä
Mitkä kirjat on niitä "hömppäkirjoja"? Lasketaanko Potterit niihin?
Potterit ovan lastenkirjoja (ja laadukkaita sellaisia). Tässä kai viitataan aikuisten hömppäviihteeseen. Harlekiiniromaanit, tusinaviihde, liukuhihnadekkarit? En tosin varmaksi tiedä mitä ap tarkoitti.
Todellisuudessa Potterit ei kyllä todellakaan ole lasten kirjoja, enemmän nuorten, jopa aikuistenkin...ainakin kirjat 4-7 ovat aika synkkää kamaa. Oletkos lukenut ko. sarjan?

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
En missään nimessä vähättele kirjojen tärkeyttä ja merkitystä, mutta ei se nyt todellakaan niin mene, että mitä enemmän ja laadukkaampia kirjoja ihminen on lukenut, sitä viisaampi, syvällisempi ja kypsempi ihminen hän on, ei tod. !
Olet ihan oikeassa. :) EI kai kukaan tuolllaista väitäkään?

(Muuten, jos on paljon asiaa ja kirjoittaa pitkän tekstin, kannattaa käyttää kappalejakoja. Helpompi lukea =). )
Viisautta ei valitettavasti saa kirjoja lukemalla, kuten ei myöskään älyä. Kirjoista saa tietoa, mutta sekin on sitten vielä käytännössä usein todistettava tai se jää pelkäksi pienen piirin teoriaksi.

On kai sillä lukemisella kuitenkin oma mahtinsa, aika lailla vaikeaa olisi yhteiskunnassa täysivaltaisena jäsenenä elää ilman lukutaitoa. Itse uskon siihen, että esim. köyhyyteen paras lääke on koulutus. Koulutus pitää lähes aina sisällään myös lukemista.

Siinä olen samaa mieltä, ettei kirjoja pidä turhaan mennä arvottamaan liiaksi. Jokainen lukekoon sitä mistä tykkää, olisi suorastaan noloa vain snobien arvostuksen tähden lukea jotain, mistä ei tykkää ja mitä ei ymmärrä.

Tiivistettynä: lukeminen = hyvä, turhan jäykät kriteerit sille, mitä pitäisi lukea = huono.

Potterit ovan lastenkirjoja (ja laadukkaita sellaisia). Tässä kai viitataan aikuisten hömppäviihteeseen. Harlekiiniromaanit, tusinaviihde, liukuhihnadekkarit? En tosin varmaksi tiedä mitä ap tarkoitti.
Todellisuudessa Potterit ei kyllä todellakaan ole lasten kirjoja, enemmän nuorten, jopa aikuistenkin...ainakin kirjat 4-7 ovat aika synkkää kamaa. Oletkos lukenut ko. sarjan?
Olen lukenut ja liittyy työhönikin. Olen tutustunut niihin siis syvemmin kuin moni muu :) Mutta lasten kirjallisuutta ne ovat, lasten fantasiaa. Ekat osat suunnattu alakoululaisille, loput yläkoululaisille. Toki moni aikuinenkin tykkää, meillä myös mies on ne lukenut :)

Non compos mentis
Mun iskä rakastaa Pottereita. Olen itse ajatellut hoitaa sen urakan alta pois kivuttomimmalla tavalla eli kuuntelemalla Stephen Fryn pehmeää ääntä, kun hän lukee ne minulle. Valitettavasti ei livenä, mutta cd:ltä...

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mun iskä rakastaa Pottereita. Olen itse ajatellut hoitaa sen urakan alta pois kivuttomimmalla tavalla eli kuuntelemalla Stephen Fryn pehmeää ääntä, kun hän lukee ne minulle. Valitettavasti ei livenä, mutta cd:ltä...
Kysymys sinulle Non compos mentis: Miksi et voisi seurustella miehen kanssa, joka ei lue kirjoja/lukee vain vähän? Entä sellaisen kanssa, joka on lukenut paljon esim. lapsena ja nuorena, mutta ei lue enää?

Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kysymys sinulle Non compos mentis: Miksi et voisi seurustella miehen kanssa, joka ei lue kirjoja/lukee vain vähän? Entä sellaisen kanssa, joka on lukenut paljon esim. lapsena ja nuorena, mutta ei lue enää?
Koska haluan keskustella kumppanini, sielunystäväni, kanssa yhdestä minulle rakkaimmasta asiasta. Se on ihan sama kuin en voisi seurustella miehen kanssa, joka ei kuuntele musiikkia lainkaan. Ystäviä on useita, eikä heidän tarvitse olla samanlaisia kuin minä. Eikä miesystävänikään tarvitse olla kopio minusta, mutta ne rakkaimmat asiat elämässäni toivon voivani jakaa hänen kanssaan.

Osasinkohan nyt vastata kysymykseesi? Ihmiset etsivät parisuhdetta niin erilaisin toivein. Minä en aseta iälle, etniselle taustalle, ulkonäölle jne. juurikaan painoa, mutta luonne ja nämä tietyt harrasteet ovat minulle tärkeitä asioita parinvalinnassa.

Yhteistyössä