Onko ihan tavallista että pikkukoululainen ei muista kumpiko on oikea ja kumpi vasen?

En kerro tarkemmin ikää, mutta tuo on siis alle 10-vuotias, on selkeästi oikeakätinen. Kun sanon hänelle ohjeen että etsi sejase tavara oikeanpuoleisesta laatikosta, niin hän ei koskaan muista kumpiko on oikea.

Olen sanonut sitten että se oikea on sun kirjoituskäden puoli. No ei hän muista sitäkään että kummallako kirjoittaa. Pyöräillessä sentään menee oikealla puolella, mutta nämä on tutut kotitiet, en tiedä osaisiko vieraassa ympäristössä valita tien oikean reunan.

"123"
:D Itse edelleen 26-vuotiaana joudun välillä miettimään hetken miten se nyt sit menikään. Joten uskon että on ihan normaalia että pikkulapsi ei ehkä heti muista kumpi on kumpi.

Itselläni on VolvO-muistisääntö, jota käytän ehkä jopa häpeällisen usein... :LOL:

vierassss
En tiedä onko normaalia mutta kyllä tuon kanssa pärjää- minä ainakin, vaikka ammatissani täytyykin erotella oikeaa ja vasenta aika usein, joskus vaan vaatii pienen tuumauksen. Vaiva helpottanut lapsuudesta mutta vielä esim. inssiajossa aioin ensin kääntyä väärään suuntaan.

Kuulostaa lohdulliselta. :D Tuohon mun mieheenkään ei ole luottamista esim.liikenteessä, jos olen ratissa ja hän kartturina niin neuvoo just päinvastoin nuo suunnat.

"123": mikä on volvo-sääntö?

Spencer Hastings
Kai se on suht normaalia. Jotkut hahmottaa hitaammin ja jotkut ei koskaan.

Opetelkaa jokin muistisääntö joka liittyy johonkin lapselle helppoon tai mielenkiintoiseen asiaan?

olen 23, enkä muista kumpi on oikea ja kumpi vasen, vaikka ne on tatuoituna mun ranteisiin. Jos joku sanoo noin, että kattilat ovat kaapissa oikealla niin pyörin ympyrää. Liikenteessä toimiminen onnistuu niin kauan ennenkuin joku on vieressä huutamassa jotain oikeaa ja vasenta. Ne sanat jotenkin sotkee kaiken, esim. "lähempänä seinää" on paljon selkeämpi ollut mulle lapsesta asti.

Täytän kohta 40 enkä muista kumpi on oikea, kumpi vasen. Autokoulu oli ainoa paikka, jossa asialla on ollu merkitystä ja sielläkin sanottiin, että ei sillä ole väliä, jos käntyy vasemmalle kun käsketään oikealle, jos tekee sen oikein.

Spencer: no tuo koululainen lähti eilen kouluun käsivarsissaan mun merkinnät kuulakärkikynällä eli O ja V. :D

Puhtaita petivaatteita vaihdettaessakaan tuo ei muista kumpiko puoli lakanasta on päällinen ja kumpiko on nurja. Olen selittänyt että nurja on se puoli joka on inhottava, piilossa, ja sinne puolelle on käännetty se reuna repsottamasta. :D Mut ei muista niitäkään. No, se ei ole onneksi vaarallista jos aluslakana on väärin päin.

Spencer Hastings
:D

Mun äiti sanoi lakanoista aina "haalea puoli" ja "värikäs puoli". Vasta joskus teini-iässä opin yhdistämään noita "hienoja" sanoja niihin asioihin, mutta mulla on edelleenkin ihan omat nimet ja muistisäännöt kaikelle ja muut vaan sotkee niitä käskyttämällä :D
Kai se on jonkin asteista hahmottamishäiriötä.

Miten lapsi pärjää esimerkiksi matematiikassa?
Mulla ei ole koskaan onnistunut mikään asia, jossa pitää mennä tasan tietyn kaavan mukaan, eikä saa sävellellä ja sovittaa omia.

Spencer, ihan hyvin tuo on matikassa pärjännyt mutta päässälaskuja on tottunut veivaamaan jo eskari-ikäisestä. Mutta jos minuun tulee (niin kuin näyttäisi tulevan vähän kaikessa), niin ala-asteen matikka menee vielä kivasti, yläasteella se alkaa takuta ja jos lukioon menee ja pääsee niin sit tipahtaa matikassa totaalisesti kärryiltä. Meidän suvussa on ollut yläasteella matikkaongelmia...Mutta sen näkee sitten miten tuolla koululaisella menee.

Mä en ainakaan osaisi huolestua tuosta? Tosin, mä en itsekään muista aina välillä kumpi on kumpi. Esim. autossa kun antaa opastusta ja pitäisi kääntyä seuraavasta vasemmalle, mä viiton kädellä että käännytään tonne - kun se ei tule mieleen että kumpi on vasen ja kumpi oikea. :ashamed: Mun kuusivuotiaalla ei ole samaa ongelmaa.

eccosielu
Ei tuosta tarvii huolestuu. Itse muistan koska oikeassa kädessä on luomi. Tarvitsen sitä tietoa kuitenkin työssäni lähes päivittäin. Mutta minulla tuottaa vaikeuksia kun sanotaan aatto ja päivä, en muista ikinä kumpi on ensin . esim jouluaatto ja joulupäivä. Oma äitini minulle tästä aina piruilee :)

"vieras."
On yksilöllinen ominaisuus. Olen 38v ja mun on vieläkin vaikea erottaa kumpi on oikea ja kumpi vasen. Silloin kun käytin kelloa muistin siitä kellosta että se on vasen käsi...

"vieras."
[QUOTE="vieras.";29772606]On yksilöllinen ominaisuus. Olen 38v ja mun on vieläkin vaikea erottaa kumpi on oikea ja kumpi vasen. Silloin kun käytin kelloa muistin siitä kellosta että se on vasen käsi...[/QUOTE]

Samoin menee jostain syystä varis ja harakka aina sekaisin. Joten olen kehitellyt muistisäännön joka kuuluu niin että varis ei ole valkoinen ja harakka ei ole harmaa. Muille varmaan simppeliä ja yksinkertaista mutta ilmeisesti olen noi joskus oppinut väärin ja siitä on tosi vaikea oppia pois.

vie ras
Mies aina sanoo, et oikeassa kädessä on peukalo vasemmalla puolella ja vasemmassa oikealla. Itse muistutin itseäni inssissä, että vasemmassa on rannekello :D Nykyään kyllä muistan.

En huolestuisi jos pikkukoululainen sekoittaa oikean ja vasemman.

häh?
Täytän kohta 40 enkä muista kumpi on oikea, kumpi vasen. Autokoulu oli ainoa paikka, jossa asialla on ollu merkitystä ja sielläkin sanottiin, että ei sillä ole väliä, jos käntyy vasemmalle kun käsketään oikealle, jos tekee sen oikein.
Mistä sä tiedät ketä sun pitää väistää tasa-arvoisessa risteyksessä, jos sä et tiedä kumpi on vasen ja kumpi oikea?

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;29772634:
Mistä sä tiedät ketä sun pitää väistää tasa-arvoisessa risteyksessä, jos sä et tiedä kumpi on vasen ja kumpi oikea?
Ei mun tarvi tietää mikä sen suunnan nimi on :) Se taas on ihan sisään rakennettua, että liikenteessä väistetään oman kaistan puolelta tulevia -kaikkialla ei ole oikeanpuoleinen liikenne, kuten Suomessa ja mä osaan ajaa sielläkin, kun ajan liikenteen, en suunnan nimien mukaan.

Yhteistyössä