Onko hyvä työhakemus? Mielipiteitä kaivataan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Nuorena lupaavana xx osaajana uskon olevani erinomainen vaihtoehto xx:lle. Vahvuuteni tehtävän kannalta tiivistäisin seuraaviin ominaisuuksiin:

  • Kokemusta vastaavanlaisista tehtävistä mm. xx (vastauksen sitominen haettuun työtehtävään)
  • Loistavat IT-taidot mm. Microsoft Officen erinomainen hallinta
  • Mahdollisuus työskennellä myös englanniksi
  • Motivaatiota ja halua oppia lisää
  • Tiimityöskentelytaidot sekä positiivinen asenne


Valmistuin keväällä 2015 xx:stä Pääaineenani opiskelin xx sekä sivuaineena xx. Valmistumiseni jälkeen sain harjoittelijan paikan xx:sta. Tällä hetkellä etsin uusia työtehtäviä, jotka voivat tarjota mahdollisuuksia niin henkiseen kuin professionaaliseen kasvuun xx parissa. Olen varma, että koulutukseni xx, yhdistettynä työkokemukseeni ja kansainvälisiin opintoihini toisivat varmasti myös lisäarvoa yrityksellenne.

xx työskennellessäni keskityin xx tehtäviin. Työtehtävät suoritettiin yhteistyössä xx kanssa ja pääasiallisesti käytin Microsoft Officen ohjelmia työtehtävissäni sekä satunnaisesti myös muita kuvan- ja tekstimuokkausohjelmia. Hoidin useaa projektia samanaikaisesti eri sidosryhmien henkilöiden kanssa ja keskityin lähinnä xx tuotteisiin. Onnistuin projekteissani erinomaisesti, vaikken omannutkaan aikaisempaa xx tietoa tai kokemusta, ja opin paljon analyyttisesta ajattelusta, tiimipelaamisesta sekä paineen alla työskentelystä.

Työntekijänä olen joustava: opin nopeasti uusia kykyjä ja minulla on silmää yksityiskohdille. Tämä on ollut erittäin hyödyllistä työskennellessäni työtehtävissä, joissa käsiteltiin teknisiä yksityiskohtia, joista minulla ei ollut aikaisempaa työkokemusta. Uskon, että markkinointihenkisyyteni, yhdistettynä tiimityöskentelytaitoihini sekä suoraselkäiseen ja ahkeraan luonteeseeni ovat myös arvokas etu yrityksellenne. Kansainvälisten kokemuksieni ansiosta englanniksi työskentely ei tuota hankaluuksia.

Olen varma, että pätevyyteni sopii vaatimuksiinne ja tämän vuoksi toivoisinkin mahdollisuutta tavata työhaastattelun merkeissä, voidakseni kertoa enemmän meriiteistäni. Palkkatoiveeni on alustavasti xx"


Miltä tällainen kuulostaa? Olen 22- vuotias vastavalmistunut ja etsin siis myyntiin/markkinointiin liittyviä töitä. Paikka traineena ihan hyvässä firmassa on pian loppumassa ja uusia töitä pitäisi etsiä, enkä osaa sanoa menenkö yhtään oikeaan suuntaan näiden hakemusten kanssa. Työttömäksi jääminen stressaa aivan valtavasti ja jotenkin on sellainen fiilis, ettei niitä töitä tule koskaan saamaan. Mitä mieltä olette, parannusehdotuksia, jotain millä saisi mielenkiintoisammaksi?
 
vierailija
Loistavat It-taidot? Olisko erinomaiset parempi? Hieman vaikuttaa itsekehulta tai jotenkin tyrkyltä, kun onnistuin ilman edeltävää kokemusta. Mut tietty pitää kehuakin, kuka ottais töihin jos on liian vaatimaton?
 
vierailija
Itse vaihtaisin sanan "professionaalinen" vai mikä se oli. Kuulostaa tökeröltä.
Muuten ihan ok, jos haettava tehtävä on ns. vakavampi ja jossa vaaditaan ko. tylsähköä kielenkäyttöä.
Itse kuitenkin lyhentäisin ja selkiyttäisin. Toisin tärkeät asiat paremmin esille, enkä jaarittelisi pidemmän kaavan kautta. Jaarittelun voi hoitaa sitten haastattelussa.
Tsemppiä hakuun! Tähän maailman aikaan on vaan niin vaikea saada oma äänensä kuuluviin muiden työnhakijoiden joukossa.
Ootko miettinyt tehdä videoesittelyä itsestäs?
 
Jättäisin pois kaikki kohdat jossa kirjoitit onnistuneesi jossain ILMAN aikaisempaa kokemusta asiasta. Nuori ihminen ajattelee ehkä noin, mutta vanhempi ja kokeneempi ymmärtää vaan oppineensa jotain uutta. Se, että onnistuu uudessa asiassa on vaan uuden oppimista eikä "Hei mä osasin vaikken aikasemmin ole tätä koskaan tehnykkää, hihihi vähäks oon hyvä".
 
vierailija
jotkut sanankäänteet ovat hieman "kalskahtavia" ja hakemus on suhteellisen pitkä. Ihan pieniä kirjoitusvirheitä (mutta niitäkään ei saa olla yhtään!). Samoin voisit miettiä ominaisuuksia, jotka osuvat silmään. Voin vakuuttaa, että 100 hakemuksesta noin 100 on AINA mainittu "tiimityöskentelytaidot, yhteistyökykyinen, positiivinen" jne. Sitten kun joku on "uskaltanut" laittaa sinne jotain muuta, se heti osuu silmään. täytyy vain sitten muistaa, että jos hakemukseen esim. laittaa "hyvät suupliikkitaidot" täytyy pystyä se myös haastattelussa todentamaan. Esim. miten vastaisit jos joku kysyisi sinulta, miten positiivinen asenne näkyy? Mistä tiedät että sinulla on positiivista asennetta? jne.

Esim. näitä muutoksia voisit harkita:
Hyvä vastaanottaja,

Olen kiinnostunut ilmoittamastanne paikasta xx.

Nuorena lupaavana xx osaajana uskon olevani erinomainen vaihtoehto xx:lle. Vahvuuteni tehtävän kannalta tiivistäisin seuraaviin ominaisuuksiin:

  • Kokemusta vastaavanlaisista tehtävistä, mm. xx (vastauksen sitominen haettuun työtehtävään)
  • Tehtävään soveltuvat IT-taidot mm. Microsoft Officen erinomainen hallinta
  • Kyky työskennellä myös englanniksi
  • Motivaatiota ja halua oppia lisää
  • Tiimityöskentelytaidot sekä positiivinen asenne (voi vaihtaa johonkin hieman omaperäisempään)

Valmistuin keväällä 2015 xx:stä. Pääaineenani opiskelin xx sekä sivuaineena xx. Valmistumiseni jälkeen sain harjoittelijan paikan xx:sta. Tällä hetkellä etsin uusia työtehtäviä, jotka voivat tarjota mahdollisuuksia kehittyä xx parissa. Uskon, että koulutukseni, työkokemukseeni ja kansainväliset opintoni hyödyttävät myös teidän yritystänne.

xx työskennellessäni keskityin xx tehtäviin. Työtehtävät suoritettiin yhteistyössä xx kanssa käyttäen pääasiallisesti Microsoft Officen ohjelmia sekä satunnaisesti myös muita kuvan- ja tekstinkäsittelyohjelmia. Hoidin useaa projektia samanaikaisesti eri sidosryhmien kanssa ja keskityin lähinnä xx tuotteisiin. Onnistuin projekteissani erinomaisesti. Työn kautta opin paljon mm. analyyttisesta ajattelusta, tiimipelaamisesta sekä paineen alla työskentelystä.

Työntekijänä olen joustava. Opin nopeasti ja minulla on silmää yksityiskohdille. Tästä on ollut hyötyä työskennellessäni uusissa työtehtävissä. Tämän lisäksi myös markkinointihenkisyyteni ja suoraselkäinen sekä ahkera luonteeni ovat
arvokas etu yrityksellenne.

Luotan, että pätevyyteni sopii vaatimuksiinne ja tämän vuoksi toivon mahdollisuutta tavata työhaastattelun merkeissä. Palkkatoiveeni on alustavasti xx"

ja lyhyt versio:

Hyvä vastaanottaja,

Olen kiinnostunut ilmoittamastanne xx positiosta.

Vahvuuteni tehtävän kannalta tiivistäisin seuraaviin ominaisuuksiin:

  • Kokemusta vastaavanlaisista tehtävistä, mm. xx (vastauksen sitominen haettuun työtehtävään)
  • Tehtävään soveltuvat IT-taidot mm. Microsoft Officen erinomainen hallinta
  • Kyky työskennellä myös englanniksi
  • Motivaatiota ja halua oppia lisää
  • Tiimityöskentelytaidot sekä positiivinen asenne (voi vaihtaa johonkin hieman omaperäisempään)

Valmistuin keväällä 2015 xx:stä. Pääaineenani opiskelin xx sekä sivuaineena xx. Valmistumiseni jälkeen sain harjoittelijan paikan xx:sta. Tällä hetkellä etsin uusia työtehtäviä, jotka voivat tarjota mahdollisuuksia kehittyä xx parissa. Uskon, että koulutukseni, työkokemukseeni ja kansainväliset opintoni hyödyttävät myös teidän yritystänne.

xx työskennellessäni keskityin xx tehtäviin. Hoidin useaa projektia samanaikaisesti eri sidosryhmien kanssa ja keskityin lähinnä xx tuotteisiin. Onnistuin projekteissani erinomaisesti.

Työntekijänä olen joustava. Opin nopeasti ja minulla on silmää yksityiskohdille. Aiemman työkokemukseni kautta olen oppinut paljon mm. analyyttisesta ajattelusta, tiimipelaamisesta sekä paineen alla työskentelystä.

Luotan, että pätevyyteni sopii vaatimuksiinne ja tämän vuoksi toivon mahdollisuutta tavata työhaastattelun merkeissä. Palkkatoiveeni on alustavasti xx"
 
vierailija
Lisäisin vielä, että kyllä ne sivuaineet ja pääaineet löytyy CV:stä. Ei niitä kannata hakemukseen pistää.
Annetaan nyt esim:

Olen myyntiin ja markkinointiin erikoistunut tradenomi. Valmistumiseni jälkeen sain harjoittelijan paikan xx:sta, jossa olen toiminut markkinointiassistenttina. Tehtäviini on myös kuulunut puhelinmyyntiä ja markkinointia. Harjoitteluni on pian päättymässä ja etsin uusia mielenkiintoisia työtehtäviä, joissa voisin kehittää omaa osaamistani. Olen varma, että koulutukseni yhdistettynä työkokemukseeni toisivat myös lisäarvoa yrityksellenne.
 
vierailija
en välttämättä kahteen otteeseen haluaisi hakemuksesta lukea, että osaat käyttää exceliä, wordia ja powerpointtia, ne kuuluu perussivistykseen, enkä laske niitä loistaviksi IT-taidoiksi. Jos sulla on jotain näiden lisäksi, esim. voit laittaa ne CV:hen, mutta ei hskemukseen. Tarkoitan esim. Taitto-ohjelmia, cadia, kuvankäsittelyä, koodausta yms.

Hakemuksessa luki, että olit onnistunut projekteissasi erinomaisesti. Avaa tätä vähän mutta jätä itsestäänselvyydet. "Viimeisin laaja projektini eteni aikataulussa, pysyi budjetissa, sai hyvää palautetta asiakkaalta..." Mitä se onnistuminen sitten ikinä olikaan.
 
vierailija
"Professionaalinen" kuulostaa onnettomalta kielenkäytöltä, mutta toisaalta mainostoimistojen kielenkäyttö on yleensä surkeaa muutenkin, joten tuo ei välttämättä haittaa, ellei siellä ole työntekijöitä valitsemassa joku sellainen henkilö, joka edelleen arvostaa sujuvaa kielenkäyttöä.

MS Office on tosiaankin ihan peruskauraa, ja jos kovasti leijut pelkillä Office-taidoilla, lukija ymmärtää sen siten, ettet oikeasti osaa tehdä mitään niillä oikeilla ammattiin liittyvillä erikoisohjelmistoilla, kuten esimerkiksi Adoben kuvankäsittely- ja taitto-ohjelmilla.

Tuosta itsekehusta sanoisin sen verran, että mainostoimistoon haettaessa se sopii oikein hyvin, koska siinä ympäristössä on muutenkin tapana yrittää myydä kaikenlaista ja väittää sitä erinomaisen täydelliseksi. Vaikka en olekaan mainosalalla, on minulla CV:stäni useampi versio. Esim. sellainen, jolla haen itse töitä, ja sellainen, joka lähetetään mahdolliselle asiakkaalle tarjouskilpailussa. Se asiakkaalle lähetettävä on täynnä myynnillisiä ylisanoja, ja se millä itse haen töitä sisältää vain faktoja ilman tyrkytystä.
 
vierailija
Samaa mieltä muiden kanssa, aiiiivan liian pitkä. Kuulostaa nuoren siipiään kokeilevan hakemukselta, tosin jos sellaista etsivät, hakemus ok, mutta jos etsivät ihmistä joka soluttautuu heti työhön ja porukkaan ja alkaa hommiin, hakemus tuskin kiinnostaa. Olen itse rekrytoinut hieman (aika vapaamuotoisiin projekteihin jne. ekä millekään isolle firmalle tms, mutta kumminkin joutunut käymään läpi hakemuksia), ja tosiaan suurimman osan tuosta vaan silmäilin läpi kun se oli aika jaaritteleva. Juuri niin kuin itsekin tein hakemuksia opiskelijana :D (Satuin löytämään yhden joku aika sitten ja järkytyin kyllä hieman, hehe.)

Ihan hyviä ohjeita tullut yllä. Kukaan ei yksinkertaisesti JAKSA eikä EHDI lukea noin pitkää sepustusta, tärkeät pointit heti alkuun. Itsekehu ei haittaa, niin kauan kun se on sidottuna johonkin konkreettiseen faktaan eikä omaan mielipiteeseen (vrt. "minut on valittu 5 kertaa työyhteisöni edustajaksi kansainväliseen konferenssiin" vs. "tulen loistavasti kaikkien kanssa toimeen ja omaan tavallista paremmat sosialliset taidot, ja olen usein päätynytkin työyhteisössäni edustaja-asemaan". En osaa sanoa kumpaa hakemuksessasi oli, kun en jaksanut lukea sitä kunnolla ;)

Professionaalinen-sana ehdottomasti pois. Kuulostaa harvinaisen tökeröltä.

Itse en myöskään ehkä aloittaisi sillä, että olet vasta valmistunut. Kyllä se selviää CV:stä. Itselleni lukijana tulee heti alkuun olo että ookoo, vastavalmistunut, eli ei kokemusta. Tämä yhdistettynä pitkiin selostuksiin omasta näkökulmasta, mielikuvani on "innokas, mutta ei mitään hajua oikeasta elämästä ;)" Ja jos on vino pino kokeneempia hakijoita, enkä jostain syystä varta vasten siis haluaisi vastavalmistunutta, tuskin lukisin tuota pidemmälle. Mutta ehkä tämä on vain oma mielipiteeni.

Jättäisin myös pois jaaritukset siitä että nyt harjoittelet mutta etsit uuttaa työpaikkaa. Tottakai etsit, ethän muuten lähettäisi hakemusta. Jos työnhakijaa kiinnostaa miksi ihmeessä etsit työpaikkaa, kysyy sitä sitten haastattelussa. Normaalijärkiselle ihmiselle se kyllä paljastuu CV:stä, kun lukee että nykyinen paikka on valmistumisen jälkeinen harjoittelu. Kertoisin vaan, että kokemusta on tällaisista tehtävistä tällaisen firman harjoittelijana jne. Ajankohdat jne näkyy CV:stä, se ei ole olennaisinta tietoa.

Tiimityöskentely, positiivisuus jne, on tosiaan JOKA hakemuksessa vaikka kyseessä olisi tappoujo peräkammarierakko. Uskoisin että lukija skippaa ne yli sen kummemmin noteeraamatta jollei niitä ole sidottu johonkin konreettiseen. Esim. sen sijaan että laitat
- loistavat tiimityöskentelykyvyt, positiivinen asenne
(vai mitä nyt olikaan, surkeaa kun tässä ei vastatessa pääse samalla enää lukemaan aikaisempia ketjun viestejä…) laittaisin esim.
- Tiimityöskentely: Tähän esimerkki millä tavalla sula on kokemusta siitä ja olet siinä hyvä. Sanomatta että "olen hyvä tässä", vaan näyttämällä.
Sitten ehkä hakemuksen loppuun (ja ehkä myös ihan alkuun??) voi laittaa vapaamuotoisemmin jotain mistä tulee esille sitä positiivisuutta ja persoonallisuutta ilman että sitä pitää adjektiivilla itse mainita :) Mutta jos haluaa maininta, ehkä sen voisi ennemmin laittaa muotoon "Tässä ja tässä asemassani olen saanut kiitosta erityisesti X kyvyistäni/ominaisuudestani".??
Etenkin kun kyse on markkinoinnista ja myynnistä, ehkä työfaktojen lisäksi voisi mahdollissti läväyttää jonkun henkilökohtaisen persoonallisuudesta kertovan faktan LYHYESTI loppuun, jos sopiva löytyy, esim. jos vapaa-ajalla harrastat riippuliitoa ja olet koiravaljakkokuski. Erotut mielenkiintoisena joukosta.

Nämä siis omia henk. koht. näkemyksiäni!
 
vierailija
Jättäisin myös pois jaaritukset siitä että nyt harjoittelet mutta etsit uuttaa työpaikkaa. Tottakai etsit, ethän muuten lähettäisi hakemusta. Jos työnhakijaa kiinnostaa miksi ihmeessä etsit työpaikkaa, kysyy sitä sitten haastattelussa. Normaalijärkiselle ihmiselle se kyllä paljastuu CV:stä, kun lukee että nykyinen paikka on valmistumisen jälkeinen harjoittelu. Kertoisin vaan, että kokemusta on tällaisista tehtävistä tällaisen firman harjoittelijana jne. Ajankohdat jne näkyy CV:stä, se ei ole olennaisinta tietoa.
Korjaus tuohon, edellä joku oli laittanut hyvin, että "valmistumiseni jälkeen sain harjoittelupaikan X-firmasta" vai miten nyt olikaan. Mielikuvana tulee, että kaikki eivät saaneet harjoittelupaikkaa, mutta sinä sait, koska olit hyvä.
 
vierailija
Vinkkinä vielä, että ota puhelin kouraan ja soita kyseiseen paikkaan. Kysele asiallisia ja fiksuja kysymyksiä! Pääset näin suuremmalla todennäköisyydellä haastatteluun.
 
Itse olen työhakemuksissa tuonut esiin näkemyksiä siitä, mitä ajatuksia tarjolla oleva työ herätää. Mitä näen olennaiseksi, mihin suuntaan lähtisin sitä viemään, mitkä ominaisuuteni olisivat omiaan juuri siinä työssä. Tällä tavalla olen aina päässyt haastatteluun.
 
vierailija
Mun mielestä kuulostaa kyllä aika kehuvalta. Ihan kuin 22v olisi joku maailman loistavin ja profesionaalisin kaikkine meriitteineen.
Työnhaku on itsensä myymistä. Siinä pitääkin kehua ja ainakin saada työtehtävät kuulostamaan pikkuisen paremmilta mitä ne ehkä ovat olleet. "Normaali ihminen" ei varmaankaan saa hakemuksestaan ns. liian myyvää. Se vaatii jo ammattimyyjän.
 

Yhteistyössä