Onko HYLA-kerman vaahdotuksessa jotain eroa tavalliseen kuohukermaan???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnetonta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnetonta

Vieras
Kun nyt jo kaksi kertaa (jos ei kolme) peräkkäin on menny ihan ykskaks se kerma hähhömäiseksi eli alkaa menemään "voiksi", väri kellertryy ja on sitä höhhöä. Ja viimeksi vielä KÄSIN vatkasin ja just kun aattelin että alkaa kovettumaan ni hetkessä se oli tuota. Pursota sitä sitten :(

Kun aikoinaan tein paljonkin pursotuksia kakkuihin ja ei mitään ongelmaa, mutta ne olikin ei-hylasta. Ja kyllä meille neuvottiin että kermavaahto on valmista kun kuppia voi kääntää melkein ylösalaisin ja se ei tipu.

yksinkertaisesti vatkaat vain liian kauan. kuppi alaspäin sopii kananmunan valkuaiseen, mutta kerman sopivuus aivan näppituntumalla. eli kun saat nosteltua vatkaimella sellaisia pysyviä huippuja, mutta kerma on vielä sileää, niin silloin on sopivaa. liikaa on siinävaiheessa jos kerma rupeaa erottumaan.

Minusta kuohukermaa ei kyllä saa kovin nätiksi pursotettavaksi millään, ainahan se on kellertävää ja höhhöä... Pursotukset teen aina Flora vispillä, se on valkoista ja koostumuksen saa paremmaksi, ja myös kestää paremmin (kuohukerma helposti lämmetessään juoksettuu/sulaa tms).

Jätätkö sä sitten sen aika löysäksi vai millon lopetat vatkauksen...uskomatonta että yks kerman vatkaus voi tuottaa ongelmia...

No siis sähän selvästikkin vatkaat sitä liikaa, TULKINNANVARAISELLA tuossa tulikin jo neuvo mistä sen näkee et onko ok, ei sen tartte kuin betonia olla vaan vähän löysemmänkin saa ihan nätisti pursotettua.

En kyllä ole pursotellut kakkuihin kermoja pitkiin aikoihin, mutta ei hyla-kerman vatkauksessa ole mulla mitään ongelmaa. Toki sitä pitää katsoa, mitä tekee. Minä lopetan vatkauksen kun se on omasta mielestä hyvää.

UHT-kermoissa on ainakin sellanen ilmiö, että se ei meinaa vaahdottua millään ja sitten yhtäkkiä pamahtaa voimaiseksi jos se kerma ei oo tosi kylmää kun sitä vatkaa. Osa HYLA-tuotteista on iskukuumennettuja, en tiedä mitä nyt siellä vatkailet.

Just tota kuten Evakko sanoi meinaan - vesittyy/herottuu ykskaks, ja kuten pari muutakin sanoi - kestää että vaahdottuu ja sit pamahtaa äkkiä. Kokeilenpa seur.kerran tuota Floraa.
On mulla aina ollu kylmää kyllä kun aloittanut.

Minulle sattu toi sama kerran ku olin catering-firmassa keikkatöissä. Sanoin vielä etten ole ennen hylaa vatkannu, et toivottavasti en sössi sitä. Siinä sitte koko ajan kyselin et onko tää nyt muka valmista, ihan vetistä vielä. Entä nyt? Entä nyt? Ja sitte siitä tuli voita. Että v*tutti! :D

Tosi öklöä siitä kans tuli (toisesta satsista siis) ku oli sillee hyla-makeaa ja ihan vetistä. Ei ollenkaan sitä kuohkeaa kuin normaali kermavaahto...

..mä en kyllä nyt ymmärrä kuinka te sen teette kun onnistutte tuollaasta siitä saamaan.. :D Mäkään en mikään leipuri hiiva ole, mutta vaikka vaihoin ns. lennosta hylaan niin en mä kertaakaan ole sitä pilalle saanut vaikka vatkaan koneella kermavaahdon.. :)

Ja kattokaa vaan miten käy seuraavalla kerralla nyt kun menin ääneen tän toteemaan.. :laugh:

Mulla tekee kanssa kermat tota, ja lähes viikottain niitä kuitenkin kakkujen päälle pursottelen... Hylat, ja varsinkin laktoosittomat on eka ihan lirua, ja ihan yhtäkkiä, arvaamatta pamahtaa paksuksi ja kokkareiseksi...

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24489515:
Mulla tekee kanssa kermat tota, ja lähes viikottain niitä kuitenkin kakkujen päälle pursottelen... Hylat, ja varsinkin laktoosittomat on eka ihan lirua, ja ihan yhtäkkiä, arvaamatta pamahtaa paksuksi ja kokkareiseksi...

No sepä, se. Mäkin sentään olen kokki ammatiltani ja kyllä kouluaikoina ja sen jälkeenkin tein jopa tilauksesta PALJON kakkuja ja pursottelin hienosti. No, niistä ajoista vuosia mutta nyt kun tehny pari vuotta sillon tällöin hylalla, ni aina toi sama. Aatellu jo että onko musta tosiaan tullu näin tumpelo...mutta kun muillakin kuten sulla ja toisella keikka-töissä olleella noin käy, ni jossakin muussahan tuo vika on. Ehkä siinä kun kyllä meitä koulutuksen saaneita on opetettu että kermavaahto on valmista kun se ei valu kupista. Ja meillä oli opena isoissa keittiöissä ollut ammattilainen.

No sepä, se. Mäkin sentään olen kokki ammatiltani ja kyllä kouluaikoina ja sen jälkeenkin tein jopa tilauksesta PALJON kakkuja ja pursottelin hienosti. No, niistä ajoista vuosia mutta nyt kun tehny pari vuotta sillon tällöin hylalla, ni aina toi sama. Aatellu jo että onko musta tosiaan tullu näin tumpelo...mutta kun muillakin kuten sulla ja toisella keikka-töissä olleella noin käy, ni jossakin muussahan tuo vika on. Ehkä siinä kun kyllä meitä koulutuksen saaneita on opetettu että kermavaahto on valmista kun se ei valu kupista. Ja meillä oli opena isoissa keittiöissä ollut ammattilainen.

Koulutus mullakin keittiön- ja salin puolelle...

Yhteistyössä