Onko haittaa siitä, jos 6v poika syö melkein pelkästään lämpimiä "kunnon ruokia" kun välipalat ei kelpaa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ei pidä leivästä, kiisseleistä, ei jugurteista, ei muroista, ei puuroista jne. Tykkää sen sijaan melkein kaikista lämpimistä ruoista kuten perunat ja jauhelihakastike, keitot tms. Hedelmiä ja vihanneksia onneksi syö myös välipaloina, mutta ne ei pelkästään täytä tarpeeksi.

On pienikokoinen ja hoikka, joten lihomista/kasvamista ei tarvitse pelätä, mutta muuten? Onko ravinnollisesti ok syödä 4-5:kin lämmintä ruokaa päivässä? Syö ison annoksen ruokaa ja sitten parin-kolmen tunnin päästä olisi taas kamala nälkä ja tahtoisi taas lämmintä ruokaa... Heti aamupalaksikin toivoo esim. perunaa ja kastiketta eiliseltä päivältä...

"mama"
Siis jos lapsi on pieni ja hoikka, eikä liho ja syö 4-5 ISOA annosta lämmintä ruokaa niin minulla heräisi epäilys että jokin on vialla. Muutoin vastaan kysymyseesi että ei tuosta haittaa ole kunhan sitä kuitua sitten saa tarpeeksi ja vitamiineja.

"eee"
No murot ja kiisselit nyt ei niin kummoisia välipaloja ravintoarvoiltaan olekaan. Hyvä jos syö kuitenkin riittävästi hedelmiä ja vihanneksia. Toisaalta ei mitään perunaa tai pastaakaan nyt tarvitsisis 4-5 kertaa päivässä puputtaa... Mites esim. marjarahka, meniskö?

"aapee"
[QUOTE="mama";26148917]Siis jos lapsi on pieni ja hoikka, eikä liho ja syö 4-5 ISOA annosta lämmintä ruokaa niin minulla heräisi epäilys että jokin on vialla. Muutoin vastaan kysymyseesi että ei tuosta haittaa ole kunhan sitä kuitua sitten saa tarpeeksi ja vitamiineja.[/QUOTE]

Niin... Pituutta oli 6v neuvolassa joulukuussa 110 cm tasan ja paino 19,5 kg. Eli aika pikkuinen kyllä on. Ruoka on alkanut nyt lähiaikoina maistua aiempaa enemmän, joten josko olisi kasvuspurtti? Samoin nyt lähiaikoina entistä enemmän on alkanut karttaa noita välipaloja ja suosia lämmintä ruokaa. Annokset samankokoisia kuin itselläni, eli mielestäni lapsen ruoaksi isoja määriä... Ottaa usein lisääkin...

Se siinä juuri huolestuttaa, että kun on pieni ja kun ei välipalat maistu, on mieluummin vaikka nälässä, niin pysyykin kittanana...

"mie"
Kyllä itse varmaan jo lähtisin vähän tutkimaan tuota asiaa tarkemmin: Tiedätkö että esim keliakiakian AINOA oire voi olla pienikasvuisuus.

Ja jos leipä ym ei maistu, se voi olla lapsen luontaista "viisautta". Eli ei syö viljatuotteita, kun ne aiheuttavat ikäviä tuntemuksia mahassa.

Meidän 7-vuotiaan pituuskasvu on lähtenyt liikkeelle entistä paremmin heti kun saatiin keliakia diagnoosi.

Toki voi olla, että lapsi vaan ei pidä leivästä jne, mutta sitten pitäisi muuta kautta huolehtia riittävästä kuituja.

"aapee"
Ollaan lääkärin seurannoissa allergioiden takia. On tehty tutkimuksia ja allergioita on paljon, mutta ei ole keliakiaa todettu ainakaan... Täytyy ottaa puheeksi taas seuraavaksi. Myös astmaa yms. löytyy. Toisaalta minä 160 cm ja mies 171, joten ei isoja mekään ;)

kkkkkk
[QUOTE="aapee";26148949]Niin... Pituutta oli 6v neuvolassa joulukuussa 110 cm tasan ja paino 19,5 kg. Eli aika pikkuinen kyllä on. Ruoka on alkanut nyt lähiaikoina maistua aiempaa enemmän, joten josko olisi kasvuspurtti? Samoin nyt lähiaikoina entistä enemmän on alkanut karttaa noita välipaloja ja suosia lämmintä ruokaa. Annokset samankokoisia kuin itselläni, eli mielestäni lapsen ruoaksi isoja määriä... Ottaa usein lisääkin...

Se siinä juuri huolestuttaa, että kun on pieni ja kun ei välipalat maistu, on mieluummin vaikka nälässä, niin pysyykin kittanana...[/QUOTE]

Meillä pojalle maistuu sekä ruoka että välipalat ja 6-v mitat oli 109 cm ja 15 kg :) Itse en ole huolissani eikä myöskään terveydenhoidon henkilökunta. Mutta ilman muuta jos ruokamäärät on suuria ja lapsi pieni ja se itseään huolestuttaa, kannattaa silloin mennä ihan lääkärin juttusille.

Mut ruokaa antaisin kyllä syödä, meilläkin syödään välillä aamupalaks makaronilaatikkoa!

"mie"
Miten keliakiaa on tutkittu: Normaalistihan keliakian diagnoosi on kaksivaiheinen:
Ensimmäiseksi verestä määritellään keliakiavasta-aineet, jonka jälkeen diagnoosi varmistetaan ohutsuolen limakalvolta otetusta koepalasta. Koepalasta voidaan todeta keliakian aiheuttama tulehdus ja suolinukan madaltuminen.

On kuitenkin tärkeää huomioida, että negatiivinen vasta-ainelöydös ei aina sulje pois keliakian mahdollisuutta. Jos potilaalla on vahvasti keliakiaan viittaavia oireita, tulee tilanne selvittää ohutsuolikoepalasta negatiivisesta vasta-ainetestin tulokset huolimatta.

"mie"
Ja vielä yksi kysymys:
Onko poikasi ollut ihan vauvasta alkaen pienikokoinen vai onko kasvussa tapahtunut jossakin vaiheessa selkeä hidastuminen. Lapsilla normaalin kasvun hidastuminen tai pysähtyminen on TYYPILLINEN keliakian oire.

mama the strange
Täältä löytyy myös 6-vuotias lämpimien ruokien ystävä. Välipalat, aamupalat yms ei oikein ole koskaan maistuneet. Leivän palan syö aamulla ja illalla. Välipalaksi hedelmiä. Aiemmin ei syönyt "paloja" oikeastaan ollenkaan. Lämmintä ruokaa syö isot annokset ja sanookin aina että tykkää eniten "oikeasta" ruuasta.

Tarhasssa kyllä vetelee puurot, kiisselit yms. Muiden lasten esimerkki kai vaikuttaa.

Aiemmin olin hiukan huolissani. Enää en. Poika oli aiemmin myös pienikokoinen, mutta otti kasvuspurtin pari vuotta sitten ja on nyt ikäisiään pidempi sopusuhtainen poika.

"aapee"
Ei ole keliakiaa tutkittu sen ihmeemmin. Verikokeita on otettu noin yleensä allergioiden suhteen ja tehty maitoaltistus. Maitoallergia siis on ja kala-allergia, kissa-allergia, koivuallergia, timoteiallergia, pähkinäpensasallergia ja leppäallergia, heppa-allergia, koira-allergia, sitrushedelmät ja keväällä omppu löytyy allergioista kyllä.

Muroista jossain vaiheessa kyllä tykkäsi, mutta sitten into lopahti. Toisaalta syö esim. pullaa tosi mielellään ;) ja kakkua ja keksiä söis kyllä, mutta niitä ei meillä arkena ole tarjolla yleensä...

"piia"
No jos se lämmin ruoka uppoo, ni mites jos tekee lämpimiä leipiä, tai vaikka paistaa porkkanoita, paprikoita yms.. Tuntus enempi oikealta ruualta mutta samalla terveellistä. Tosin, olen kyllä samaa mieltä, että leipä ei kyl ole mitenkään tarpeellinen.

"aapee"
No juu, joku lämmin leipä voisi upotakin :) Ainakin jos välissä tonnikalaa tms.
Kiva kun ei meidän poitsu ole ainoa, joka syö vaan tämmöstä tuhdimpaa...

Olen kaikkia kivoja soijajugurtteja yms. kokeillut, mutta EI, ei mitkään hauskat kiisselit/vanukkaat tms. Kaikki (jugurttipurkin tyylisestä) purkista syötävä on oikeastaan vihoviimeistä, ei kelpaa. Rusinoita kyllä syö, hedelmiä, vihanneksia ja jos saa niin niitä keksejä tms... Noitakin mieluummin kuitenkin sitä lämmintä ruokaa...

"vieras"
Niin juu ja siis esim. pitsat ja hampurilaiset uppoaa hyvällä ruokahalulla... eli se mielestäni ehkä kuitenkin on keliakiaa vastaan, kuten myös toi, että kiisselit yms. on se pahin "yök", jopa leipää huonommin uppoaa ne...

Syntyessään oli normikokoinen 50 cm, 3420 g, mutta aika pian siitä tipahti käyrällä alaspäin ja siinä on pysynyt.

"vieras"
Mun poika oli samanlainen ekalla luokalla, aamupalaksi halusi saarioisten maksalaatikkoa, koulusta kun tuli niin piti olla perunoita ja kastiketta.

Oli 6.v. neuvolassa 114 cm ja 19,5 kg. Nyt on 16.v. ja 183 cm pitkä ja 70 kg, viime viikolla mitattiin.

Meidän poika on semmoinen että syö vaihtelevasti, mutta kun tulee tuommoisia kausia että syö ns. hyvin, niin sen jälkeen tulee yleensä pituutta ja painoa, eli ns. "ennakoi" sen kasvunsa.

"Vieras"
Meillä on vanhin juurikin samanlainen! :) Nykyään senttän kelpaa leipä, mutta ei suostu syödä yhtään mitään noista, mitä luettelit ja usein kysyy iltaisin, että saanko syödä jotain kunnon ruokaa. Hänellä pituus ja paino ihan sopivassa suhteessa. Vanhin ei suostu syödä kyllä pullia eikä keksejä ym. Hänelle ei kelpaa juuri mitkään kasviksetkaan, mutta hänen allergologi sanoi joskus kauan sitten, että teillä on niin paljon ruokia käytössä, että jos joku ei uppoa, niin ei haittaa. Voi että mä olin helpottunut sen käynnin jälkeen! :) Hänen allergologinsa jäi vaan jossain vaiheessa eläkkeelle, joten ei ole enään apua... Oli kyllä niin sellainen lääkäri, että ei pienestä hetkahtanut. Kunpa löytyis joskus vielä samanlainen! ;)

Meidän toiseksi nuorin on mega-allergikko ja astmaatikko, siitepölyille reagoi, lastenreuma ja krooninen poskiontelontulehdus myös. Hänelle sanoi lääkäri, että jos joutuu pitkään käyttämään Seretideä, niin pituuskasvu hidastuu. Ilmeisesti muutkin astmalääkkeet sen tekee helposti. Meidän toiseksi nuorin on koulussa jo, mutta on luokkansa toiseksi tai kolmanneksi lyhin. Mutta allergologimme ei ole puuttunut ollenkaan tuohon kasvuun, koska sitä tulee kuitenkin edes vähän. Terveydenhoitaja olis kyllä lähettäny jo tutkimuksiin, mutta onneksi uskoi, että pituutta vaan ei nyt kauhean lääkityksen takia tule juuri yhtään.

Mä oon huomannu, että jos ruokavaliossa on joku sopimaton, niin muutkin ruuat tökkii tosi pahasti! Onko teillä ruokavalio ihan ok? Meillä kaikki neljä lasta allergisia ja kaikilla pitkäaikaissairauksia. Tuo syömättömyys on meillä niin tuttua, valitettavasti.. Mutta jos ei uppoa kylmät välipalat, niin anna lapsen syödä lämmintä ruokaa! :)

[QUOTE="aapee";26149670]No juu, joku lämmin leipä voisi upotakin :) Ainakin jos välissä tonnikalaa tms.
Kiva kun ei meidän poitsu ole ainoa, joka syö vaan tämmöstä tuhdimpaa...

Olen kaikkia kivoja soijajugurtteja yms. kokeillut, mutta EI, ei mitkään hauskat kiisselit/vanukkaat tms. Kaikki (jugurttipurkin tyylisestä) purkista syötävä on oikeastaan vihoviimeistä, ei kelpaa. Rusinoita kyllä syö, hedelmiä, vihanneksia ja jos saa niin niitä keksejä tms... Noitakin mieluummin kuitenkin sitä lämmintä ruokaa...[/QUOTE]

Meillä ei myöskään varsinkaan toiselle lapsista mene mikään jogurtti, rahka tai kiisseli. Leipääkin söi pienempänä huonosti, ainoastaan näkkileipää tai hapankorppua tms. Nyt kyllä uppoaa leipä, muttei mitkään päällysteet. :) Olen antanut sitten välipalaksi just hedelmiä, tai ruokaisempia välipaloja, kuten kananmunaa (keitetty, paistettu, munakas), puuroa, karjalanpiirakkaa, lihapiirakkaa, tms. Tai sitten ihan vaan ruokaa. Vaikkapa lohta salaatin kanssa, paistettuja vihanneksia tms.

"moi"
Antaisin syyä :) Meillä myös pieni 6v 107cm ja 18kg. Me ollaan juostu kasvukontrolleissa ja mm. keliakia ja laktoosivaivat tutkittu, mitään ei ole. Veljensä myös pieni, 4.5v 97cm 16kg. Samat tutkittu hältä. Meidän lapset syö mielellään välipaloja ja vähemmän mielellään ruokaa... Mutta kasvavat tasaisesti omia käyriään joten minä en ole lainkaan huolissani. Eikä olla vanhemmatkaan pitkiä, minä alle 160cm ja mies 171cm.

"mie"
[QUOTE="aapee";26148949]Niin... Pituutta oli 6v neuvolassa joulukuussa 110 cm tasan ja paino 19,5 kg. Eli aika pikkuinen kyllä on. Ruoka on alkanut nyt lähiaikoina maistua aiempaa enemmän, joten josko olisi kasvuspurtti? Samoin nyt lähiaikoina entistä enemmän on alkanut karttaa noita välipaloja ja suosia lämmintä ruokaa. Annokset samankokoisia kuin itselläni, eli mielestäni lapsen ruoaksi isoja määriä... Ottaa usein lisääkin...

Se siinä juuri huolestuttaa, että kun on pieni ja kun ei välipalat maistu, on mieluummin vaikka nälässä, niin pysyykin kittanana...[/QUOTE]

No on kyllä tosi pikkuinen, kun meidän 4v on samankokoinen.

Yhteistyössä