Onko häissä pakko olla...

  • Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti
mietin vaan
1. tarkat istumapaikat vai voisiko olla vaan pöytiä joista vieraat saavat valita itse paikkansa? Tietysti etukäteen olisi arattu pöytä parin vanhemmille ja mahdollisesti isovanhemmille, mutta muuten paikat olisivat "vapaata riistaa".

2. kaasolle ja bestmanille määritetty tarkat tehtävät vai voisiko vaan sanoa että tärkein tehtävä on olla hääpäivänä tukena, mutta muuten järjestelyihin saa osallistua oman ajan ja kiinnostuksen mukaan?
 
1. en ole ollut häissä, joissa ei ole ollut istumajärjestystä, joten siihen en osaa mitään sanoa.

2. ei tietenkään kaasolla ja bestmanilla tartte olla mitää muuta tehtävää kuin olla tukena!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:07 mietin vaan kirjoitti:
1. tarkat istumapaikat vai voisiko olla vaan pöytiä joista vieraat saavat valita itse paikkansa? Tietysti etukäteen olisi arattu pöytä parin vanhemmille ja mahdollisesti isovanhemmille, mutta muuten paikat olisivat "vapaata riistaa".

2. kaasolle ja bestmanille määritetty tarkat tehtävät vai voisiko vaan sanoa että tärkein tehtävä on olla hääpäivänä tukena, mutta muuten järjestelyihin saa osallistua oman ajan ja kiinnostuksen mukaan?
1.Tieteenkään ei tarvi olla pakollisia istumapaikkoja, mutta jos on riitapukareita niin sit kannattaa miettiä etteivät osu samaan pöytään.
Meillä oli just tolleen häissä et lähisuvulle ja kaasolle/bestmanille oli varatut paikat.

2.Tuo onnistuu jos kaaso/bestman on tilanteen tasalla! Ettei tule hääpäivänä ikäviä yllätyksiä... :/
 
Jos tilaa on runsaasti käytössä ja paikkoja ylimääräisinäkin voi istumajärjestys olla vapaa. Jos taas on tiukkaa laittaisin istumäjärjestyksen jotta saman perheen jäsenet pääsee samaan pöytään. Kaason ja bestmanin toimet voivat olla vain nimelliset tai niitä ei ole pakko olla ollenkaan. =)
 
Omissa häissä ei ollut vieraille tarkkoja istumapaikkoja vaan jokainen sai istua siellä missä halusi. Hyvin toimi.

Kaaso juonsi häämme ja bestman oli meillä autokuskina. Ei ole pakko heille olla jotain tiettyä hommaa vaan voivat olla vain tukenakin sinä päivänä.
 
meidän häissä ei ollut istumajärjestystä, vaan kaikki sai istua siellä, missä parhaaksi katsoivat. bestmanille ja kaasolle ei ollut ennalta sovittu muita tehtäviä, kuin että patsastelevat siellä alttarilla meidän kanssa. itse olivat sitten ja koko kaveriporukka suunnitelleet leikkejä ja ohjelmaa, jotka kaikki tuli siis meille ihan yllätyksenä - kivana sellaisena.

me oltiin niin nuoria kun mentiin naimisiin ja vielä kaveripiirin ensimmäisiä, ettei kellään ollut mitään käsitystä siitä, millaset häitten PITÄIS olla. niinpä niistä sitten muodostui melko rento tapahtuma, jossa ei kukaan turhia pingottanut.
 
petriina
meidän häissä ei ollut istumajärjestystä mut olikin vain 50 henkeä.huono puoli siinä oli et molempien suvut istu omissaan ja näin ei tullut sitä tutustumista mikä olisi ollut kiva.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:07 mietin vaan kirjoitti:
1. tarkat istumapaikat vai voisiko olla vaan pöytiä joista vieraat saavat valita itse paikkansa? Tietysti etukäteen olisi arattu pöytä parin vanhemmille ja mahdollisesti isovanhemmille, mutta muuten paikat olisivat "vapaata riistaa".

2. kaasolle ja bestmanille määritetty tarkat tehtävät vai voisiko vaan sanoa että tärkein tehtävä on olla hääpäivänä tukena, mutta muuten järjestelyihin saa osallistua oman ajan ja kiinnostuksen mukaan?
Mitäänhän ei ole häissä "pakko" olla, juhlasta voi tehdä ihan omannäköisensä :)

Meillä oli istumapaikat määritelty siksi, että ihmisillä on yleensä taipumus käydä istumaan yhdessä tuttujensa kanssa. Emme halunneet, että molempien sukulaiset istuvat vain omissa porukoissaan. Sekoitimme siis rohkeasti ihmiset keskenään, eikä tunnelma siitä kärsinyt, päinvastoin.

Kaason ja bestmanin tärkein tehtävä on olla tukena hääpäivänä, muu auttaminen on vain plussaa. Jos juoksuttaa kaasoaan/bestmaniaan liikaa ennen häitä, voi tunnelma hääpäivänä olla jäätävä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:11 vierailija kirjoitti:
meidän häissä ei ollut istumajärjestystä, vaan kaikki sai istua siellä, missä parhaaksi katsoivat. bestmanille ja kaasolle ei ollut ennalta sovittu muita tehtäviä, kuin että patsastelevat siellä alttarilla meidän kanssa. itse olivat sitten ja koko kaveriporukka suunnitelleet leikkejä ja ohjelmaa, jotka kaikki tuli siis meille ihan yllätyksenä - kivana sellaisena.

me oltiin niin nuoria kun mentiin naimisiin ja vielä kaveripiirin ensimmäisiä, ettei kellään ollut mitään käsitystä siitä, millaset häitten PITÄIS olla. niinpä niistä sitten muodostui melko rento tapahtuma, jossa ei kukaan turhia pingottanut.
Särhäti tuo sana PITÄIS OLLA.... Jokainen hääpari tekee häistänsä oman näköisensä ja oloisensa. Eikö se ole tärkeintä? Aina löytyy vieraiden joukosta niitä jotka eivät pitäneet tai jotka pitivät... Pääasia että itse on tyytyväinen.

Olen ollut häissä missä on ollut istumajärjestys ja häissä missä ei ole ollut. Ekan kohdalla oli se huono puoli et ne tutut sukulaiset istu lähekkäin eikä tätä tutustumista päässy tapahtuun. Tokan vaihtoehdon häissä porukka hajaantui hieman vaikka siinäkin ne tutut tahto mennä samaan pöytään. Molemmissa häissä oli lähimille ne omat pöytänsä kuten morsiusparille.
 
Pakko ei ole olla yhtään mitään.

Suosittelen silti ylimalkaista istumajärjestystä eli sellaista, jossa pöytiin on nimetty tietyt henkilöt, jotka saavat sitten pöytien sisällä itse valita paikkansa. Näin vältytään viimeksi tulleiden kohdalla ikäviltä tilanteiltä, jossa saman seurueen jäsenet eivät pääse samaan paikkaan istumaan.

Ihmisillä kun on yleensä tapana jättää hajurako, jos vieressä ei istu ihan tuttu, joten vaikka paikkoja olisi ylimäärin, niin silti viimeksi tulleille voi jäädä vain yksittäisiä paikkoja eri pöydistä.

Olisin halunnut tehdä omiin häihini pöytäkuntaisen istumajärjestyksen, mutta anoppi piti sitä loukkaavana. Sen seurauksena anopin 'hienosto'naapurit joutuivat istumaan samaan pöytään mieheni 'juoppo'kavereiden kanssa. Heillä ei varmasti ollut mukavaa istua remusakin kanssa samassa pöydässä.
 
ongelmia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 12:04 Lenita kirjoitti:
Pakko ei ole olla yhtään mitään.

Suosittelen silti ylimalkaista istumajärjestystä eli sellaista, jossa pöytiin on nimetty tietyt henkilöt, jotka saavat sitten pöytien sisällä itse valita paikkansa. Näin vältytään viimeksi tulleiden kohdalla ikäviltä tilanteiltä, jossa saman seurueen jäsenet eivät pääse samaan paikkaan istumaan.

Ihmisillä kun on yleensä tapana jättää hajurako, jos vieressä ei istu ihan tuttu, joten vaikka paikkoja olisi ylimäärin, niin silti viimeksi tulleille voi jäädä vain yksittäisiä paikkoja eri pöydistä.

Olisin halunnut tehdä omiin häihini pöytäkuntaisen istumajärjestyksen, mutta anoppi piti sitä loukkaavana. Sen seurauksena anopin 'hienosto'naapurit joutuivat istumaan samaan pöytään mieheni 'juoppo'kavereiden kanssa. Heillä ei varmasti ollut mukavaa istua remusakin kanssa samassa pöydässä.
mitään ei tosiaan ole pakko olla, mutta istumajärjestystä kannattaa miettiä,jos on hankalia tapauksia kutsutuissa. Esim. meidän häissä istumajärjestys oli siinä mielessä pakollinen, että vieraita oli vain tosi vähän ja heistä osa riidoissa keskenään. Varmistimme siis istumajärjestyksellä etteivät riitapukarit joutuneet samaan pöytään. Myös tuo hajurako-ongelma on yleinen...
 
meillä
Meillä oli sen verran tiukat paikat häissä, eli paikkoja oli lähes just saman verran kun vieraitakin, niin laitettiin paikat niin, että pöydän päässä taulunkehysten sisällä luki, ketkä istuu tässä pöydässä ja pöytäkohtasesti sit jokainen sai valita mieluisan paikan..


Toimi oikein hyvin ja kaikille oli hyvä ja mieluinen paikka! Tää oli ehkä tärkeintä just ruokailun ja kahvien ajan, loppuillasta sit kaikki istuskeli mis sattuu.

Kaason ja bestmanin hommat on kai jokaiselle semmonen henk.koht juttu.. mä halusin ite juhlia ja olla huolehtimatta mistään ja kuitenkin antaa myös kaasojen ja bestmanien nauttia kemuista.. mutta heillä oli vastuu juhlien sujuvuudesta ja ohjelmista.. tykkäsivät ite että hommaa oli sopivasti ja juhlimaan ehtivät itsekkin ilman turhia paineita!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:11 petriina kirjoitti:
meidän häissä ei ollut istumajärjestystä mut olikin vain 50 henkeä.huono puoli siinä oli et molempien suvut istu omissaan ja näin ei tullut sitä tutustumista mikä olisi ollut kiva.
Niin kenestä on kiva, kenestä ei. Varmaan vieraista on mukavinta juhlia tutussa porukassa, ei ole hirveätä tarvetta tutustua typerien istumajärjestysten ja leikkien avulla. Voihan sitä tutustua muuten vaan juhlien mittaan vähän luontevammin. Välttämättä vierailla ei ole niin kova tarve tutustua toisen sukulaisiin, vaikka hääpari niin kuvittelee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:20 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:11 vierailija kirjoitti:
meidän häissä ei ollut istumajärjestystä, vaan kaikki sai istua siellä, missä parhaaksi katsoivat. bestmanille ja kaasolle ei ollut ennalta sovittu muita tehtäviä, kuin että patsastelevat siellä alttarilla meidän kanssa. itse olivat sitten ja koko kaveriporukka suunnitelleet leikkejä ja ohjelmaa, jotka kaikki tuli siis meille ihan yllätyksenä - kivana sellaisena.

me oltiin niin nuoria kun mentiin naimisiin ja vielä kaveripiirin ensimmäisiä, ettei kellään ollut mitään käsitystä siitä, millaset häitten PITÄIS olla. niinpä niistä sitten muodostui melko rento tapahtuma, jossa ei kukaan turhia pingottanut.
Särhäti tuo sana PITÄIS OLLA.... Jokainen hääpari tekee häistänsä oman näköisensä ja oloisensa. Eikö se ole tärkeintä? Aina löytyy vieraiden joukosta niitä jotka eivät pitäneet tai jotka pitivät... Pääasia että itse on tyytyväinen.

Olen ollut häissä missä on ollut istumajärjestys ja häissä missä ei ole ollut. Ekan kohdalla oli se huono puoli et ne tutut sukulaiset istu lähekkäin eikä tätä tutustumista päässy tapahtuun. Tokan vaihtoehdon häissä porukka hajaantui hieman vaikka siinäkin ne tutut tahto mennä samaan pöytään. Molemmissa häissä oli lähimille ne omat pöytänsä kuten morsiusparille.
juu, kirjoitinkin tarkoituksella oikein isolla tuon pitäis... ;) tarkoitan lähinnä sitä, että näin vähän vanhempana kun on tullut noita häitä jo useammat käytyä, niin kaikki ne muistuttaa enemmän tai vähemmän toisiaan. ja sitten just tuntuu, että on sellasia odotuksia ja oletuksia, että pitäis toimia just jollain tietyllä tavalla, vaikkei tietenkään tarvitse. niin meillä kun ei ollut tuon taivaallista käsitystä mistään etiketistä tai siitä, kuinka oikein tyylikkäissä ja virallisissa häissä toimitaan niin me toimittiin sitten kaikessa vähän omalla tavalla.

ja ap:lle: pitäkää ihmeessä just omanlaisenne häät ja miettikää mikä teistä tuntuu luontevimmilta. mitään ei ole pakko ja kaikki on mahdollista, jos haluaa. sukulaistätien mielipiteet voi unohtaa. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 11:07 mietin vaan kirjoitti:
1. tarkat istumapaikat vai voisiko olla vaan pöytiä joista vieraat saavat valita itse paikkansa? Tietysti etukäteen olisi arattu pöytä parin vanhemmille ja mahdollisesti isovanhemmille, mutta muuten paikat olisivat "vapaata riistaa".

2. kaasolle ja bestmanille määritetty tarkat tehtävät vai voisiko vaan sanoa että tärkein tehtävä on olla hääpäivänä tukena, mutta muuten järjestelyihin saa osallistua oman ajan ja kiinnostuksen mukaan?
No meillä oli näin:
1. Määrätyt paikat oli vanhemmille, isovanhemmille. Muutoin aika vapaasti saivat valita. Ja tietysti kaasolle ja bestmanille. Kaverit sijoittuivat pääasiassa pitopaikassa sinne taka-alalle ulko-ovien läheisyyteen. Ja varmasti paras mahdollinen paikka kun sisätiloissa oli pikkasen kuuma.

2. Meillä bestman ei tehnyt muuta kuin piti puheen. Kaaso sitten itse halusi osallistua näihin tehtävä juttuihin, siinä auttoi samalla myös toinen hyvä ystäväni. Eli ei mitään NIIN järjestelmällistä.
 

Yhteistyössä