Onko Finnairilla jotkut tietyt paikat lapsiperheille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai ne ihan varausjärjestyksessä niitä paikkoja jakelee. Tai ennen kun ei saanut varailla paikkoja, ne jaettiin lähtöselvitysvaiheessa siinä järjestyksesä kun tiskille tultiin, mutta tietenkin yleensä vierekkäiset paikat seurueelle ja sai esittää toiveita ikkuna- tai käytäväpaikasta.

Ootko jo varannut liput netistä? Kirjaudu sinne ja katso, voiko paikkoja varata. Hätäuloskäynnin kohdalle ei tietenkään saa lapsen kanssa mennä.

Nykyään melkein joka lennolla saa varata etuköteen paikat maksua vastaan, ja voit uskoa että ne tilavimmat menee aina heti. Pahoin pelkään että normipaikalle joudutte.

[QUOTE="Neljän äiti";25715542]Nykyään melkein joka lennolla saa varata etuköteen paikat maksua vastaan, ja voit uskoa että ne tilavimmat menee aina heti. Pahoin pelkään että normipaikalle joudutte.[/QUOTE]

Onko tavallisilla lennoilla joitain muita tilavia paikkoja kuin hätäuloskäyntien kohdalla?

Eturvin paikat on myös tilavia. Niin ja mä en kyl koskaan ole kuullut ettei lapsen kans sais olla hötäuloskäytövän kohdalla.. Saatan olla väärässäkin.

[QUOTE="Neljän äiti";25715581]Eturvin paikat on myös tilavia. Niin ja mä en kyl koskaan ole kuullut ettei lapsen kans sais olla hötäuloskäytövän kohdalla.. Saatan olla väärässäkin.[/QUOTE]

Se on kyllä ihan yleinen sääntö, ettei saa olla mm. lapsi tai vanhus niillä paikoilla. Pitää olla toimintakykyinen mahdollisessa hätätilanteessa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
mä kuulin sellaisen jutun,että olisi aina ikkunapaikka ainakin koska siellä olisi ainoastaan kaksi happinaamaria. En tiedä kun kuulin tuollee ohi mennen sen.
Olisi hyvä saasa miehen takia sellainen paikka missä enemmän jalkatilaa ku se on aikas pitkä

[QUOTE="Neljän äiti";25715581]Eturvin paikat on myös tilavia. Niin ja mä en kyl koskaan ole kuullut ettei lapsien kans sais olla hötäuloskäytövän kohdalla.. Saatan olla väärässäkin.[/QUOTE]hlö joka istuu hätäuloskäynnin kohdalla pitää pystyä avaamaan se. eli lapsi ei voi olla siinäkohti

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25715679:
hlö joka istuu hätäuloskäynnin kohdalla pitää pystyä avaamaan se. eli lapsi ei voi olla siinäkohti

Sylilapsi lienee eri asia, kun siinä on kuitenkin myös 2 aikuista. En näe estettä etteikö perhe voisi siinä istua. Esim toinen aikuinen hätäuloskäynnin vieressä ja seuraavalla paikalla toinen aikuinen ja sylilapsi, Finnair voi toki olla eri mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25715679:
hlö joka istuu hätäuloskäynnin kohdalla pitää pystyä avaamaan se. eli lapsi ei voi olla siinäkohti
Juuri näin.

Ei siihen hätäuloskäynnin kohdalle valitettavasti todellakaan päästetä lapsia/vanhuksia/invalideja, vaikka juuri nämä kohderyhmät usein sitä paikkaa toivovat; runsaan tilan vuoksi. Kyseessä on samanlainen turvallisuusasia kuin joka lennolla toistuvasti esitettävä turvatiedote, ja olemassa olevat pelastusliivit ja happimaskit. Lentäessä saattaa todella syntyä vaaratilanne, jolloin hätäuloskäynnin kohdalla oleva joutuu tositoimiin eikä saa olla kenenkään pelastumisen esteenä. Pitkät ja kookkaat ihmiset siinä mielelläänkin saavat olla, jos eivät ole mitään ylipainoisia. Jos kuitenkin pitkän miehen viereen pukkaa itsensä vauvan kanssa matkustava nainen, henkilökunnan periaatteessa pitää erottaa perhe... mistä useimmat perheet eivät tykkää. Eli siis siirtää toinen aikuinen lapsen kanssa kyseiseltä paikalta pois.

Lapsiperheet pyritään laittamaan koneen etuosaan. Etummaisen penkin edessä on tilaa enemmän.

Lapsiperheet ei pääse hätäuloskäynnin kohdalle - näin mulle ainakin on aikoinaan opetettu ja aina sanottu, ja kun aikoinaan lennettiin sylilapsen kanssa niin meidät ekana erehdyksessä laitettiin ko. paikoille mutta siirrettiin pois pikaisesti.

[QUOTE="Neljän äiti";25715818]Sylilapsi lienee eri asia, kun siinä on kuitenkin myös 2 aikuista. En näe estettä etteikö perhe voisi siinä istua. Esim toinen aikuinen hätäuloskäynnin vieressä ja seuraavalla paikalla toinen aikuinen ja sylilapsi, Finnair voi toki olla eri mieltä.[/QUOTE]

Haluaisitko itse vaarantaa sylilapsen tuolla tavalla? Mieti nyt jos tulee oikea hätätilanne, ja siinä on vauhdilla toimittava. Ei voi alkaa huolehtia, että mihis se lapsi nyt siirretään, ettei se litisty muiden alle. Ei yksinkertaisesti saa olla lapsi niillä paikoilla, oli sitten sylilapsi tai ei. Ei saa olla sellainen, joka jää muiden jalkoihin ja estää toisten pelastumisen.

[QUOTE="vieras";25716078]Haluaisitko itse vaarantaa sylilapsen tuolla tavalla? Mieti nyt jos tulee oikea hätätilanne, ja siinä on vauhdilla toimittava. Ei voi alkaa huolehtia, että mihis se lapsi nyt siirretään, ettei se litisty muiden alle. Ei yksinkertaisesti saa olla lapsi niillä paikoilla, oli sitten sylilapsi tai ei. Ei saa olla sellainen, joka jää muiden jalkoihin ja estää toisten pelastumisen.[/QUOTE]

Eiköhän tää oo just päin vastoin, lapsen parashan olis olla just siinä hätäuloskäytävän kohdalla, että pääsis ekana ulos eikä jäis muiden jalkoihin.:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja turvallisuushenkilö;25715882:
Juuri näin.

Ei siihen hätäuloskäynnin kohdalle valitettavasti todellakaan päästetä lapsia/vanhuksia/invalideja

Tosta on ihan IATA:n turvallisuusmääräys että siihen eteen ei saa sijoittaa kuin ns. normaalikuntoisia. äiti+lapsi-yhdistelmää ei tällaiseksi tuossa luokittelussa lasketa. Ja mielellään molemmille paikoille siinä edessä, jos tositilanteessa tarvitaan varamiestä. Samoin kun itse istunut tuollaisessa paikassa finnairilla, niin lentoemäntä tuonut erillisen turvaohjeen hätäuloskäynnin avaamisesta ja pyytänyt perehtymään siihen.

Miten hyvin lentoyhtiöt määräystä noudattaa on toinen juttu, mutta jos yhtiö pitää huolta turvallisuudesta niin tuota pitäisi ehdottomasti noudattaa.

Niitä väljempiä paikkoja saa sitten sieltä bisnespuolelta.

[QUOTE="Neljän äiti";25716220]Eiköhän tää oo just päin vastoin, lapsen parashan olis olla just siinä hätäuloskäytävän kohdalla, että pääsis ekana ulos eikä jäis muiden jalkoihin.:xmas:[/QUOTE]

näitä "minun lapsi ja minä on maailman napa ja muiden ei ole niin väliä tässä maailmassa" -äitejä...

[QUOTE="Neljän äiti";25716220]Eiköhän tää oo just päin vastoin, lapsen parashan olis olla just siinä hätäuloskäytävän kohdalla, että pääsis ekana ulos eikä jäis muiden jalkoihin.:xmas:[/QUOTE]

Pliis sano, ettet ole tosissasi.

Tyypillisesti alle 2 v:n kanssa matkustavalle on ikkunapaikka ja seurueen paikat on yleensä yhdessä, muuten tuskin otetaan mitenkään huomioon. Jos koneessa on tilaa, saattavat järjestää tyhjän paikan teidän viereen.

Sylilapsen kanssa matkustava ei välttämättä pysty muuttamaan annettua paikkaa sieltä varausjärjestelmästä, mistä normaalisti voi varata itselleen tietyn paikan.

[QUOTE="Neljän äiti";25716220]Eiköhän tää oo just päin vastoin, lapsen parashan olis olla just siinä hätäuloskäytävän kohdalla, että pääsis ekana ulos eikä jäis muiden jalkoihin.:xmas:[/QUOTE]sinulla ei tunnut tuo järki paljon päätä pakottavan

Yhteistyössä