Onko eskareissa puhuttu Jokelasta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wilma-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wilma-73

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
3 570
0
36
Yllätyin eilen kun meidän eskari alkoi puhumaan kuinka "joku poika meni kouluun aseen kanssa ja ampui 8 ihmistä.."

Eikä kotona ole asiasta kuullut, siitä pidettiin hyvä huoli, poika kun on tosi herkkä. Näkee painajaisia tosi helposti.

Kertoi sitten että eskarin ope oli heille siitä kertonut..

Onkos muuallakin eskarin opet olleet sitä mieltä että tuo asia kuuluu 5 - 6 vuotiaille lapsille?
 
Meillä oli tarhassa kerrottu. Tarhan täti oli kertonut ja aika yksityiskohtaisesti tuntui tietävän. Näyttävät välillä sellaisia videoitakin lapsille joissa ikäraja on esim. 10v.

En ole tuosta Jokelan jutusta tarhaan sanonut mutta kyllä keitti, kun itse olen yrittänyt tiedolta varjella. :kieh:
 
Puhuin poikani opettajan kanssa asiasta ja hän sanoi että yläasteella puhutaan asiasta jos oppilaat niin haluavat. Eiköhän tarhassakin ole sama ajatus, tosin ihmettelen näitä yksityiskohtia. Itse en olisi tarhaikäiselle kotona puhunut tarkemmin, mutta kun omani ovat jo sen ikäisiä että heidän kanssa näistä on puhuttavat. Ei se kyllä helppoa ole 12 ja 14 vuotiastakaan lohduttaa. Pienemmät ehkä unohtavat tällaisen helpommin.
 
ite päiväkodissa kun olin töissä lintuinfluenssa aikoihin niin asia oli otettava puheeksi kun "isommat"pojat puhuivat kuolemasta kärventymisestä ym.

eli silloin on vaan pakko puhua kun osa lapsista tietää ja kertoo muille ihan väärin ja muut rupeaa pelkäämään.

Näissä tapauksissa olisikin hyvä että vanhemmat osaisi sanoa lapsille että päiväkodissa ei ole hyvä puhua asiasta jos jotain tietää vaan puhuu sitten kotona.

me kyllä ilmoitettiin heti vanhemmille että olemme asiasta keskustelleen (5 vuotiaiden kanssa) ja sovittiin että PKssa ei enään puhuta eikä pienille asiasta puhuta kun he ei sitä ymmärrä.
 
Kysyin meidän eskarin lto:lta, eivätkä olleet puhuneet, vaan tehneet palaverissa päätöksen, että se on kotien asia kertoa omille lapsilleen. Jos joku olisi alkanut asiasta eskarissa puhua, niin sitten tietysti olisivat keskustelleet siitä tilanteesta riippuen joko ko. lapsen kanssa kahden tai koko ryhmän kanssa.
 
Meillä kerrottiin eskareillekin asiasta, koska eskari on koulun yhteydessä ja lapset kuitenkin asiasta puhuvat keskenään. On parempi että aikuinen kertoo faktat ja muistaa sanoa että lasten ei tarvitse pelätä ja että omassa eskarissa/koulussa niin ei tapahdu.

Jos on aivan sata varmaa, että lapsi ei keneltäkään muulta asiasta kuule, silloin voi jättää tuollaisen asian kertomatta eskari-ikäiselle. Mutta jos on pienikin mahdollisuus, että lapsi kuulee asiasta muilta lapsilta, on tärkeää jutella asiasta aikuisten kanssa.
 
Olisikin ollut fiksua kertoa että miten ja mitä ovat kertoneet. Ja että ylipäätään on kerottu.

Nyt poika puhuu aika sekavia ja jotain kaljanjuonnista asiaan liittyen. Kertoi vaan että "Maija" (tarhan täti) kertoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eskarin ope:
Meillä kerrottiin eskareillekin asiasta, koska eskari on koulun yhteydessä ja lapset kuitenkin asiasta puhuvat keskenään. On parempi että aikuinen kertoo faktat ja muistaa sanoa että lasten ei tarvitse pelätä ja että omassa eskarissa/koulussa niin ei tapahdu.

Jos on aivan sata varmaa, että lapsi ei keneltäkään muulta asiasta kuule, silloin voi jättää tuollaisen asian kertomatta eskari-ikäiselle. Mutta jos on pienikin mahdollisuus, että lapsi kuulee asiasta muilta lapsilta, on tärkeää jutella asiasta aikuisten kanssa.


MInusta on väärin sanoa että näin ei tapahdu omassa koulussa. Voiko sitä luvata lapselle?

Tottakai pelko pitää saada pois mutta katteettomia lupauksia ei voi antaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunis Aamu:
Olisikin ollut fiksua kertoa että miten ja mitä ovat kertoneet. Ja että ylipäätään on kerottu.

Nyt poika puhuu aika sekavia ja jotain kaljanjuonnista asiaan liittyen. Kertoi vaan että "Maija" (tarhan täti) kertoi.

Joo, ja kaikkia lasten juttuja ei kannata ottaa tosissaan. Hoitajat on ammattitaitoisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaunis Aamu:
Alkuperäinen kirjoittaja Eskarin ope:
Meillä kerrottiin eskareillekin asiasta, koska eskari on koulun yhteydessä ja lapset kuitenkin asiasta puhuvat keskenään. On parempi että aikuinen kertoo faktat ja muistaa sanoa että lasten ei tarvitse pelätä ja että omassa eskarissa/koulussa niin ei tapahdu.

Jos on aivan sata varmaa, että lapsi ei keneltäkään muulta asiasta kuule, silloin voi jättää tuollaisen asian kertomatta eskari-ikäiselle. Mutta jos on pienikin mahdollisuus, että lapsi kuulee asiasta muilta lapsilta, on tärkeää jutella asiasta aikuisten kanssa.


MInusta on väärin sanoa että näin ei tapahdu omassa koulussa. Voiko sitä luvata lapselle?

Tottakai pelko pitää saada pois mutta katteettomia lupauksia ei voi antaa.

No mun mielestä voi luvata että sellaista ei tapahdu, kyseessä on kuitenkin ala-aste ja tärkeintä on kuitenkin saada lasten olo turvalliseksi. Miltä lapsesta tuntuu tulle kouluun jos ope sanoo että niin voisi tapahtua täällä meilläkin??
 
Olivat jotain keskustelleet, mutta ei paljoa eikä poika ole kysellyt tai tuntunut ahdistuvan. Meille tuli lappu kotia että pitää ohjelmia tv:stä jne. Poika oli keskiviikon tädillään niin olivat alkaneet uutisia katsomaan ilman etukäteistietoa niin siitä kuuli. Asiasta hieman keskusteltiin keskiviikkoillan vanhempainillassa.
 
Itse eskariopena en varsinaisesti kertonut lapsille tapahtuneesta mutta kysymyksiin vastailin! Olin ajatellut etukäteen etten ota asiaa puheeksi mutta lapset keskenään siitä puhuivat ja olihan siihen "puututtava". Osa oli kotona kuullut asiasta ja osa sitten kuuli kavereilta.
Mitään yksityiskohtia en lapsille kertonut ja tiedotin asiasta vanhemmille kotiin.
Syliin tulijoita oli paljon sinä päivänä ja selvästi lapset hakivat tukea turvaa!
 
juu, oli puhuttu heti torstai-aamuna.
Itse en asiasta keskiviikkona kotona puhunut ja visusti varjelin uutisilta.
Ajattelen näin etten tuo kaikkea lasten elämään mutta jos ja kun he kuulevat kaikenlaista muutakin uutista tulevaisuudessa ym mietityttäviä asioita niin toivon kernaasti että tullaan kysymään ja vastaa mielelläni kaikkiin kysymyksiin mihin osaan.
 

Similar threads

S
Viestiä
15
Luettu
446
S
O
Viestiä
6
Luettu
2K
A
Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä