onko esikoulu pakollinen?

  • Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti
....
itse syntynyt 80-luvun alkupuolella ja minä ja naapuruston lapset emme kukaan ollut esikoulussa.. jotkut ihmettelee kovasti asiaa.. kerhossa oltiin pienempänä mutta ei siis esikoulussa..

onko se nykyään pakollinen? hyvin me silti pärjättiin koulussa ekaluokalla :D
 
ei ole pakollinen, ei
Ai. Kyllä mä vaan olin eskarissa. Olen kanssa -80. Mun 3 vuotta vanhempi veljeni sen sijaan ei ollut mutta se johtui kai siitä että minulle ei saatu paikkaa päiväkodista missä eskari olisi ollut ja äiti ei millään pystynyt viemään meitä kahteen eri paikkaan.
 
mie
Ei sellaista ole 80-luvulla ollut tässä mittakaavassa kuin nykyisin. Kunnilla on nykyään lakisääteinen velvollisuus järjestää esiopetusta, mutta siihen ei ole pakko osalistua.
 
Tiia
Ei ole pakollinen mutta opettajana tiedän, että kannattaa käydä eskari. Aika nopeasti epuista tietää, kuka on ollut eskarissa, kuka ei. Eskari valmentaa erittäin hyvin koulunkäyntiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiia:
Ei ole pakollinen mutta opettajana tiedän, että kannattaa käydä eskari. Aika nopeasti epuista tietää, kuka on ollut eskarissa, kuka ei. Eskari valmentaa erittäin hyvin koulunkäyntiin.
Osasin lukea kouluun mennessä ja silleen vaikken eskarissa ollutkaan.
 
g
Alkuperäinen kirjoittaja Tiia:
Ei ole pakollinen mutta opettajana tiedän, että kannattaa käydä eskari. Aika nopeasti epuista tietää, kuka on ollut eskarissa, kuka ei. Eskari valmentaa erittäin hyvin koulunkäyntiin.
perusteleppa vähän että mistä sen muka huomaa? mä en oikein usko tuota..
 
Alkuperäinen kirjoittaja g:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiia:
Ei ole pakollinen mutta opettajana tiedän, että kannattaa käydä eskari. Aika nopeasti epuista tietää, kuka on ollut eskarissa, kuka ei. Eskari valmentaa erittäin hyvin koulunkäyntiin.
perusteleppa vähän että mistä sen muka huomaa? mä en oikein usko tuota..
Ainakin mä kuvittelisin että osaavat paremmin toimia ryhmässä?
 
hmm
Ei pakollinen, mutta mm. näiden syiden takia monet laittaa lapsensa eskariin:
- eskarissa muodostuu kaverisuhteita, jotka ovat ekaluokalle mennessä tärkeitä, kun kaikki on uutta
- moni lapsi luonnostaan haluaa eskariin
- eskarissa tarkkaillaan usein erityisesti kouluvalmiuksia, huomataan orastavat hankaluudet tietyissä oppimiseen liittyvissä asioissa
- joskus eskarista saumattomampi yhteys kouluun... tästä hyötyä erityisesti silloin, jos lapsi tarvitsee erityistä tukea
- usein lapsi itse haluaa eskariin
- open näkökulmasta on usein eroa sillä, onko lapsi käynyt eskarin vai ei. Näkyy usein lapsen perustyöskentelytaidoissa.
MUTTA
ei eskari mikään elinehto ole :)
Joka tapauksessa tärkeää on oppia olemaan ryhmässä ikätovereiden kanssa ennen koulun aloitusta.... hajanaisia ajatuksia.
 
..
itse ainakin opin toimimaan ryhmässä vaikka en eskarissa ollutkaan.. meillä oli laaja kaveripiiri ja siinä sitä oppi väkisinkin.. ei ole ikinä ollut minkäänlaisia ongelmia toimia ryhmässä..
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja g:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiia:
Ei ole pakollinen mutta opettajana tiedän, että kannattaa käydä eskari. Aika nopeasti epuista tietää, kuka on ollut eskarissa, kuka ei. Eskari valmentaa erittäin hyvin koulunkäyntiin.
perusteleppa vähän että mistä sen muka huomaa? mä en oikein usko tuota..
Minä uskon oikein hyvin! Koulussa monet muutkin taidot kuin lukeminen ja laskeminen ovat tärkeitä. Jos ei ole ollut eskarissa on yleensä ollut kotihoidossa kouluikään asti. Kyllä sen vaan huomaa, onko lapsi tottunut toimimaan ryhmässä vai ei. Erot kyllä tasoittuvat nopeasti, eikä se ole välttämättä huono asia, ettei ole eskaria käynyt, mutta kyllä se koulun aloitusta pehmentää/helpottaa.
 
joo-o
Älkää nyt Mammat vertailko omia kokemuksianne nykypäivän tilanteeseen. Teidän kouluaikananne ei ollut nykyisen kaltaista eskaria, silloin suuri osa ei ollut käynyt eskaria ja se otettiin ekaluokan opetuksessa myös huomioon eri tavalla kuin nykyisin.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
itse ainakin opin toimimaan ryhmässä vaikka en eskarissa ollutkaan.. meillä oli laaja kaveripiiri ja siinä sitä oppi väkisinkin.. ei ole ikinä ollut minkäänlaisia ongelmia toimia ryhmässä..
Ja tämäkö takia kenenkään ei kannata käydä eskaria?
 

Yhteistyössä