Lapsenhoito - kilpailuako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tämä on totaalisen typerä juttu, mutta kerronpa silti...

Eli veljelleni syntyy pian ensimmäinen lapsi ja heillä on tiedossa "pakollinen" meno kun vauva on parin kuukauden. Puhuivat jo aikoja sitten, että jos heidän vauva sitten tulisi meille silloin hoitoon ja kalenteriinkin olen laittanut sitten sen päivän. Otan ihan mielelläni, vaikka itse en sen ikäistä olekaan raaskinut laittaa hoitoon.

Nyt sitten kuulin kuitenkin, että tämän veljeni vaimon äiti on ottanut nokkiinsa, kun häntä ei ole pyydetty hoitajaksi. Oli sanonut jotain siitä, että minulla on jo kolme lasta niin ei pidä minua enää vaivata sillä vaan hän on oikea hoitamaan, koska hänellä ei ole muuta.

ELi siis onko tämä joku kisa vai "kuka saa hoitaa". Pisti heti sieppaamaan, että pidänkö minä nyt vain kalenteria varattuna siltä päivältä ja odotan, että joku päättää, että kuka hoitaa. Vai hoitaako kukaan, jos ei vaikka raaskikaan jättää hoitoon ollenkaan.

Itse vain uskoisin, että sitä vauvaa ehtii tämä tuleva mummo hoitamaan mielinmäärin, vaikka ei juuri tuolla kertaa vauva tulisikaan hänelle. Hän asuukin lähempänä kuin me eli näkee varmasti vauvaa muutenkin enemmän.

Mutta joo... ärsytti vain pienesti, kun kerran olin asiaa jo ehtinyt kovasti odottaa, että enkö minä siis tosiaan saa hoitaa koska minulla on jo omia. Itse ajattelisin niin, että antaisin mieluummin oman melkein vastasyntyneeni hoitoon kolmen pienen lapsen äidille kuin sellaiselle, joka ei ole kahteenkymmeneen vuoteen hoitanut vauvaa.

Mutta siis kuten sanottua niin turhaakin turhempi avaus tämä. Pakko vain naputtaa johonkin tämä.

Minä antaisin kolmen lapsen äidille. Itselläni on pieni vauva, joka on yhden kerran ollut yökylässä mieheni vanhempien luona ja sillonkin huoletti mielettömästi. Isänsä kun on viinamiehiä, sekä usein polttaa sisällä ja äiti vanha, lonkkavikainen ja rytmihäiriöistä kärsivä...

Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
Mä en antais kelleen.

Mutta meillä ainakin mummot kokee olevansa ainoita oikeita lapsenvahteja pikkuisille lapsenlapsilleen, ovat niin innoissaan. :)

Joo en minäkään antaisi. :)

Mutta siis kai joku muukin saa olla innoissaan kuin vain ne mummot? Vai onko se kenties kielletty minulta, koska saan vaihtaa vaippoja kotona omallenikin? :(

Jos tuohon hoitokertaan on vielä kuukausia aikaa ja lapsikaan ei ole edes vielä syntynyt, "unohtaisin" koko asian. Tilanteet muuttuu, joten voihan olla, että hoitotarvetta ei olekkaan. En siis jaksaisi alkaa murehtimaan asialla ;)

miten joku voi sanoa ettei antaisi lastaan kenellekään hoitoon? se kun ei käytännössä ole mahdollista. on paikkoja jonne lasta ei voi ottaa mukaan (esim. sairaala [leikkaus tmv], hammaslääkäri, oikeudenistunnot...).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tuohon hoitokertaan on vielä kuukausia aikaa ja lapsikaan ei ole edes vielä syntynyt, "unohtaisin" koko asian. Tilanteet muuttuu, joten voihan olla, että hoitotarvetta ei olekkaan. En siis jaksaisi alkaa murehtimaan asialla ;)

Joo tiedän itsekin, että muuttuu ja ei tällä sinänsä olekaan merkitystä. Mutta tuota mietin, että miksi minulla ei muka ole "oikeutta" hoitaa tämän mummon mielestä. Ei kai omat lapseni sitä tarkoita, että en voi ottaa heidän lastaan hoitoon. Päinvastoin - otan tosi mielelläni. Ihan jo senkin takia, että meidän lapset on muutaman kerran olleet veljelläni, joten mieluusti annan vastapalveluksen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
Mä en antais kelleen.

Mutta meillä ainakin mummot kokee olevansa ainoita oikeita lapsenvahteja pikkuisille lapsenlapsilleen, ovat niin innoissaan. :)

Joo en minäkään antaisi. :)

Mutta siis kai joku muukin saa olla innoissaan kuin vain ne mummot? Vai onko se kenties kielletty minulta, koska saan vaihtaa vaippoja kotona omallenikin? :(

Saa tottakai olla innoissaan, pitääkin. :)
Mutta siis mummot on vaan tuollaisia ainakin siis meillä. Ihanaahan on se että pienellä tulokkaalla on paljon rakastavia sylejä tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
miten joku voi sanoa ettei antaisi lastaan kenellekään hoitoon? se kun ei käytännössä ole mahdollista. on paikkoja jonne lasta ei voi ottaa mukaan (esim. sairaala [leikkaus tmv], hammaslääkäri, oikeudenistunnot...).

Minä tarkoitan nyt sitä ainakin itse, että jos meno on "pakollinen" niin pienen vauvan äitinä minä en mene. Joku leikkaus sairaalassa on sitten taas oikeasti pakollinen.

Mun lapsilla on ainakin se isä olemassa.

No, jos tietää että on joku tällainen asia kuten leikkaus tiedossa molemmille vanhemmille samanaikaisesti niin silloinhan hoidontarve on päivänselvä. Muuten vain on niin että asiat ja tunteet voivat muuttua vauvan synnyttyä ja vaikka joku meno tuntuu raskausaikana välttämättömältä ja on valmis laittamaan vauvan hoitoon niin saatttapi olla että tämän synnyttyä asiat heittävätkin häränpyllyä eikä sitä enää haluakaan lähteä minnekään.

Siksi en nyt menisi painostamaan tulevia vanhempia sen enempää vielä, sitten lähempänä ajankohtaa kun vauvakin on syntynyt jne voisin kysellä vieläkä tuota tarvetta on olemassa.

Itseni jos tarvisi jättää vauva jonkun hoitoon tuon ikäisenä niin varmaan valitsisin tässä sen mummolan. Ihan siitä syystä että ap:n mukaan mummola on lähempänä ja mummo kerkeää muutenkin näkemään lasta enemmän eli tuntuisi tutummalta vaihtoehdolta. Ja paremminhan mummolla olisi aikaa keskittyäkin pieneen kuin kolmen lapsen äidillä, varsinkin jos tämän omat lapset ovat vielä pieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

No, jos tietää että on joku tällainen asia kuten leikkaus tiedossa molemmille vanhemmille samanaikaisesti niin silloinhan hoidontarve on päivänselvä. Muuten vain on niin että asiat ja tunteet voivat muuttua vauvan synnyttyä ja vaikka joku meno tuntuu raskausaikana välttämättömältä ja on valmis laittamaan vauvan hoitoon niin saatttapi olla että tämän synnyttyä asiat heittävätkin häränpyllyä eikä sitä enää haluakaan lähteä minnekään.

Siksi en nyt menisi painostamaan tulevia vanhempia sen enempää vielä, sitten lähempänä ajankohtaa kun vauvakin on syntynyt jne voisin kysellä vieläkä tuota tarvetta on olemassa.

Itseni jos tarvisi jättää vauva jonkun hoitoon tuon ikäisenä niin varmaan valitsisin tässä sen mummolan. Ihan siitä syystä että ap:n mukaan mummola on lähempänä ja mummo kerkeää muutenkin näkemään lasta enemmän eli tuntuisi tutummalta vaihtoehdolta. Ja paremminhan mummolla olisi aikaa keskittyäkin pieneen kuin kolmen lapsen äidillä, varsinkin jos tämän omat lapset ovat vielä pieniä.

Joo en minä painosta, mutta piti tänne purkautua.

Välimatkaa ei ole siis mitenkään merkityksellisesti todellakaan. Itseasiassa oletettavasti silloin, kun tämä meno on niin minun pitää joka tapauksessa mennä ennen sitä heillä käymään (muusta syystä) vaikka en vauvaa sieltä mukaani ottaisikaan hoitoon.

Ja todellakin kolmen lapsen äitinä tiedän, että nyt heille tuntuva pakollinen meno ei ehkä enää olekaan pakollinen, kun vauva syntyy. :)

Ja nuorin lapseni on tuolloin 1,5v. Selviän kyllä hienosti vauvanhoidosta. Itse ajattelisin niin, että vauvan olisi mukavampi olla toisen maidolta tuoksuvan äidin luona hoidossa silloin, kun oma äiti on muualla. 2kk ikäiselle se mummo on joka tapauksessa yhtä tuntematon kuin minäkin.

Yhteistyössä