onko endo itse aiheutettu?

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
mieheni väitti joskus minulle, että endoni on itse aiheutettu

johtuu kuulemma sänkykavereiden määrästä :O

mun sänkykaverit jää alle viiden, että jos siitä johtuisi niin eikös se oli todella yleinen vaiva naisilla?

"vieras"
Mun ymmärtääkseni endoa ei voi aiheuttaa itse yhtään millään tavalla, eikä myöskään ehkäistä sen tulemista millään elintapavalinnoilla. Joillain vaan käy paska nakki ja saavat tuon vaivan riesakseen.

Ainoa päinvastaista todistava seikka mitä olen kuullut, on ollut kielto tehdä tiettyjä joogaliikkeitä, joissa ollaan ylösalaisin, kuukautisten aikaan. Sitä perusteltiin sillä, että veri joutuu vääriin paikkoihin ja voi altistaa endolle. Mutta en tiedä onko tämäkään totta tai onko tällä mitään tieteellistä pohjaa.

Seksikumppanien määrän kanssa endolla ei ihan varmasti ole yhtään mitään tekemistä.

äiti 44 v
Endometrioosin syntymekanismi on tuntematon.
Harvoissa tapauksissa voi olla perinnöllinenkin, itselläni esimerkiksi on endometrioosi sekä siskollani että äidillänikin oli nuorempana.

äiti 44 v
Niin, itseaiheutettu endometrioosi ei todellakaan ole missään tapauksessa. Sellaista mahdollisuutta ei edes tutkita, se on nyt niin päivänselvää tutkijoillekin aina ollut että sitä ei voi elämäntavoillaan itselleen hankkia eikä toisaalta voi estää tulemastakaan.

Kyllä on miehesi oikein fiksu ja valaistunut. Onko sillä jotain ongelmaa sen kanssa ettet neitsyenä ole hänelle antautunut vai mitä, tulee tosi kummallinen kuva tollasista kommenteista :D

Mulla on kivuista päätellen ja jälkeenpäin ihan lääkärinkin arvioimana ollut kyllä endo ennen ensimmäistäkään yhdyntää että aika hyvin on seksikumppaneiden määrällä itse aiheutettu :D

Yhteistyössä