onko enää totta???

elikkä, kysyn teiltä muilta taaperoiden äideiltä, vieläkö teillä lapsi valvottaa yli 1,5 v iässä? mulla tyttö 1v8kk ja koko elinaikanaan nukkunut n.5 yötä heräämättä!!! herää vähintään 3 kertaa yössä, ei kaipaa vettä tms..seku vain herää...aamuyöstä kun herää, eipäs enää nukutakkaan. viime yö esim. nukkumaan mentiin klo 20. eka kerran heräsi klo 22, nukutusta n.30min. seukki herätys jo tunnin sisään ja klo 03.15 ei enää onnistunut nukutukset...vaan valvoi ja valvoo yhä edelleen!!! ei niinkään kitise eikä mitään, valvoo vain...ja päivät ovat yhtä tuskaa. kitinää ja kiukuttelua, mikään ei ole hyvä. ymmärrän kyllä että väsynythän tyttö on, mutta kun ei nuku etes päivällä, korkeintaan tunnin monessa erässä!!hampaita tekee...vaikuttaa varmaan asiaan, mutta en jaksa enään uskoa että kaikki nämä kuukausien valvomiset johtuisi hampaista...kyllä täytyy olla jotain muutakin! :ashamed: en etes muista, milloin viimeksi tyttö olisi ollut iloinen, pirteä ja hyvinvoivan oloinen...saatikka äiti.olen yh,eikä hoitoapua juuri saatavilla, joten zombie tässä kohta jo on.neuvolasta annetaan vain unikoulu-ohjeita, eipä 2kk kuluessa ole mitään tapahtunut :'( olen jo hieman epätoivoinen, kertokaa etten ole ainoa, jolla ns.hankala lapsi...(rumasti sanottu, mutta siltä minusta tuntuu)
 
A-M
Meidän tyttö on nyt vähän päälle kaks vuotias ja herättelee vieläkin lähes joka yö, en muista koska oisin nukkunut yön heräämättä, sama oli keskimmäisenkin kanssa. Loppui yöheräämiset joskus ennenkuin täytti 3 vee. Esikoinen taas alkoi nukkumaan yöt läpeensä jo kolmikuisena. Välillä tuntuu itelläki olo aika zombimaiselta, muisti pätkii pahasti jne...
 
Meillä 1,5 -vuotias on nukkunut kolme viimeistä yötä lähes kokonaan, ensimmäistä kertaa eläessään.. Huonon nukkumisen syynäon ollut milloin hampaat, milloin korvat, milloin mikäkin. Vanhempi tyttäremme oli aivan samanlainen, uni oli perhosen unta. Isosisko alkoi nukkua yönsä vasta kolme-neljävuotiaana kun päiväunet jäivät kokonaan pois.

Jotkut lapset vain ovat huonoja nukkujia,ja se on äidille kova taakka. Kaikki tuki on tarpeen, jotta sellaisesta selviää. Lapsen olisi hyvä mennä välillä yökylään, että saisit joskus nukkua. Itselläni on joskus todella epätodellinen olo kun kulkee päiväkausia vain puoliksi tolkuissaan, mutta nyt tuntuu ihanalta kun on kokonaista kolme nukuttua yötä takana...

Voimia ja jaksamista sinulle!
 
Lasten yöheräämisiin kyllä on monta syytä...ja jos ei ole, niin keksitään.

Hampaat ei pidä hereillä kokoyötä jos lapsen päivärytmi on tasapainoinen, korvatulehduksessa lapsi huutaa kipu huutoa joka on aivan erilaista.
On niin huvittavaa lukea kun vanhemmat yrittävät löytää ns tekosyitä lapsen heräämiseen vaikka syy olisi ihan niin simppeli kuin rytmi tai että huoneeseen syyhkäistään heti ensimmäisestä vingahduksesta, jutellaan, nostetaan syliin..............jne. Lapsi on niin herkkä tottumaan kaikkeen hyvään ja kivaan. Sama pätee yöpulloilun kanssa yli 1v vanhoilla. Ihan totaalisesti no go.

Mikä on teidän päivärytmi tarkalleen?
Jonkun asian on pakko mättää päivällä/yöllä että tollainen oravanpyörä on kehittynyt. Siitä on päästävä eroon niin pian kun mahdollista. Jos kerrot ensin pikkusen taustaa niin voin ehkä sinua auttaa jos niin haluat.
tsemppiä*
 
Lintu
Edelliselle kirjoittajalle täytyy todeta, että aiai, olet kaiketi kovin mustavalkoinen ihminen- lähinnä siitä päättelin, että puhut "tekosyistä" ja siitä, että päivärytmin täytyy mättää. Jotkut lapset ovat temperamentiltaan sellaisia, että heräävät usein ja kukkuvat joskus öisin ja tällaisia löytyy myös aikuisista. Temperamenttihan pysyy samana vauvasta vaariin. Itse aloitin säännöllisen päivärytmin aivan alusta asti lapseni kanssa ja kyllä hän vain silti heräilee öisin jne. Ihmiset ovat yksilöllisiä, ei pidä lähteä syyllistämään ketään, jos en ole äitiä saatika sitten edes lasta nähnyt.

Mukavaa kevättä kaikille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2006 klo 11:37 Agapi kirjoitti:
Lasten yöheräämisiin kyllä on monta syytä...ja jos ei ole, niin keksitään.

Hampaat ei pidä hereillä kokoyötä jos lapsen päivärytmi on tasapainoinen, korvatulehduksessa lapsi huutaa kipu huutoa joka on aivan erilaista.
On niin huvittavaa lukea kun vanhemmat yrittävät löytää ns tekosyitä lapsen heräämiseen vaikka syy olisi ihan niin simppeli kuin rytmi tai että huoneeseen syyhkäistään heti ensimmäisestä vingahduksesta, jutellaan, nostetaan syliin..............jne. Lapsi on niin herkkä tottumaan kaikkeen hyvään ja kivaan. Sama pätee yöpulloilun kanssa yli 1v vanhoilla. Ihan totaalisesti no go.

Mikä on teidän päivärytmi tarkalleen?
Jonkun asian on pakko mättää päivällä/yöllä että tollainen oravanpyörä on kehittynyt. Siitä on päästävä eroon niin pian kun mahdollista. Jos kerrot ensin pikkusen taustaa niin voin ehkä sinua auttaa jos niin haluat.
tsemppiä*

elikkä...kyllä meillä on ihan alusta asti ollut rutiinit päivään, tai ainakin olen kovasti koittanut pitää yllä...ikinä ei ole yöunet menneet nappiin, päiväunet on kyllä normaalisti ottanut tähän saakka 2-3h. aktiviteettia on päivittäin, käymme ulkona paljon, kyläillään jne...aivan kaikki keinot olen mielestäni jo kokeillut...uhdet päikyt, kahdet lyhyemmät päikyt, siirtää päiväunia myöhäsempään ja aikasempaan, laittaa myöhemmin yöunille, aikasemmin yöunille..ei mitään vaikutusta. meillä suht mahtava yö takana, jos tyttö herännyt vain 3 kertaa, ja ylös n.klo 5.30! vaan eipä enään mene näinkään hyvin \|O korvakierre-lapsi myös, joten kyllä tunnistan kipuitkun...eli tämä ei sitäkään ole...hellyydenpuutettakin olen pohtinut..ottanut yöllä viereen, ja tulee useasti itsekkin viereeni nukkumaan, mutta kahta heikommin nukkuu siinä...a-p-u-v-a!!!!!
 
Olen sitten vaikka sini vihreä mutta näin on valitettavasti asiat joillakin vanhemmilla.
Jos lapsesi on rytmissä ja kaikki on ok, syö hyvin leikkii, (aloituksessa kuulemma oli väsynyt ja kiukkuinen päivät) ja jaksaa olla kokoajan menossasi mukana, niin sittehän ei ole mitään ongelmaa. Sitten vaan lääkärille ja unitesteihin.
Huom, kyseessä voi olla myös yli stimulointi eli lasta viedään liikaa kokoajan jonnekkin ja hän on yliväsynyt nukkumaan mennessä tai että päiväunien ja yöunen väli on liian pitkä----yliväsymys ja heräilee 100% yöllä.
Ei tässä sitten muuta kun parempia yöunia
 
Miskan äiskä
Mun mielestä toi vaikuttaa vähän siltä, että lapsi on tottunu heräämään aina sillon kun univaihe muuttuu eikä ole oppinut nukahtamaan sitten uudestaan itsekseen.

Mä oon tenhy meidän pojan kanssa niin, että jos ei rauhotu yöllä, niin vien takas omaan sänkyyn ja sinne nukahtaa. En ala kanniskelemaa tai mitään muutakaan yöllä, yöllä nukutaan ei kukuta ja niin teen itse ja näytän mallia. Välillä meillä ollaan myös herätty sillon kun mennään miehen kanssa nukkumaan, mutta ne kaudet on menny ohi itsekseen, niin kuin kaikki muukin yleensä lapsen elämässä.

Jos et mitenkään saa lapsen unirytmiä yhtenäiseksi yöllä, niin kysy neuvolasta olisiko mahdollista päästä sairaalan unikouluun tms. Luulisin, että ne ottaa sinne yksinhuoltajan lapsen aika helposti, koska vaikuttaahan huonot yöt teidän elämää varmaan aika paljon. Tsemppiä ja jaksamista!
 
Totta on että lapsi tarvitsee suht säännöllisen rytmin, mutta ei se ole mitenkään ainoa autuaaksitekevä asia, ja lapsen kasvattamiseen tarvitaan paljon muutakin kuin kello. Jotkut lapset tosiaan ovat niin helppoja ja mukautuvaisia että aikuinen voi rytmittää vauvan elämän ja sitten kaikki sujuu kuin itsestään. Kaikki lapset eivät ole tällaisia, ja on outoa kuvitella että kaikki vauvat olisivat samanlaisia. JOs olisivat, niin varmaan kaikki aikuisetkin olisivat samanlaisia...

Mulla on kolme lasta, ja ilmeisesti perinnöllistä on tämä huono nukkuminen, sillä itse olen ollut yökukkuja pahimmasta päästä, ja miehenikin puolelta huonoja nukkujia riittää, vielä aikuisiässäkin. Ja muuten: kyllä hampaat voivat hyvinkin pitää hereillä. Nukkuminen on yksilöllistä, mutta niin on kipuun reaagoiminenkin.
 
Meillä heräillään joka yö, välillä kolme kertaa, usein enemmän. En enää yritä keksiä syytä heräämiselle, oon vaan ajatellu että tää laps nyt on tämmönen yöheräilijä ja se menee aikanaan ohi (rippikouluiässä?).
Päivärytmi meillä on kohdallaan ja ulkoillaan mahdollisimman paljon, laps on terve ...
Kokeiltiin unikoulua, mutta se ei meillä toiminut. Ei johtunut iskän tai äidin "velttoilusta" vaan josain muusta ja saatiin unikouluohjaajalta kehotus lopettaa unikoulu, koska pikkusisarus syntyy ihan kohta ja se on jo pelkästään iso muutos isoveljen (1 v 7 kk) elämässä.
 
Meiän poika 1 v 5 kk nukkuu yönsä heräämättä, noin 10 -11,5 tunnin yöunia. Näin on ollut jo useamman kuukauden. Vähän päälle vuoden ikäisenäkin jo nukkui yönsä heräämättä, mutta heräsi aamulla aikaiseen jopa klo 5. Nyt onneksi nukkuu aamulla pidempään.
Huonojakin öitä on joskus- hampaat tms, mutta voin kyllä sanoa pojan nukkuvan yönsä todella hyvin!
 
Meillä vanhempi lapsi alkoi nukkumaan kokonaisia öitä vähän ennen kolmea ikävuotta ja nuorempi aika tarkkaan vuoden ikäisenä. Vanhemmalla oli yöllisiä kauhukohtauksia, jotka pätkivät koko talonväen unta.

Säännöllinen rytmi on hyvä pitää, mutta ei se heräilevää lasta paljon auta -kun heräilee niin heräilee. Kyllä se aikanaan loppuu.
 
Caroline
Meidän 1,5 v. tyttö heräilee myös yöllä vaihtelevasti, vähimmillään kerran n. klo 4.00, pahimmillaan kolmekin kertaa per yö. Syliin en ole koskaan ottanut enkä kantanut viereen, mutta velliä/maitoa (pullosta) annan joka yö... Joskus riittää pelkkä tutti, joskus taas vaatii pullon. Välillä kieltämättä väsyttää ja muisti pätkii:( Onneksi tyttö kuitenkin nukahtaa nopeasti uudelleen eikä virkisty yöllä.
Joskus ajattelen, että pitäisi varmaan pitää unikoulu tytölle, mutta nytkin hän on nuhainen ja lisäksi saa hampaita (valkoinen hammas ihan loistaa ikenen alta, joten EI ole tekosyy).
Meillä päivärytmi on säännöllinen emmekä reissaa/kyläile paljoa, ulkoilemme pari krt päivässä.
Eli meitä yöherääjävanhempia on muitakin... Samanlainen oli poikammekin pienenä. Alkoi nukkua kokonaisia öitä ehkä n. 2-vuotiaana, tosin silloin sai joskus yöllisiä kauhukohtauksia. Nyt nukkuu kuin tukki, menee syksyllä kouluun. Ehkäpä ajattelu "aika aikaa kutakin" auttaisi! Itse en ole kovasti huudattamisen kannallla, en kestä kuunnella sitä itse. Jaksamista ap:lle ja muile heräilevän ja herkkäunisen lapsen/lasten vanhemmille!
 
kohtalotoveri
Meillä poika kohta puolitoistavuotias ja nukkuu liian vähän. Onneksi yölliset heräämiset jääneet nyt vähemmälle, mutta 9h yössä vaan nukkuu ja n.1,5h päikkärit. Toisinaan kitisee päivällä, toisinaan ei!

Et ole yksin univelkojesi kanssa! \|O
 

Yhteistyössä