Onko enää vaihtoehtoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja todella huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

todella huolissaan

Vieras
Kyselisin eräästä asiasta... Nimittäin; jouduimme mieheni kanssa vaihtamaan kondomia kesken yhdynnän. Nyt olen huolissani siitä, että onko mahdollista tulla raskaaksi tuollaisesta? Koko yhdynnän ajan käytimme kuitenkin kondomia (tässä tapauksessa siis kondomeja), missään vaiheessa emme olleet ilman. En ole hakenut jälkiehkäisytabletteja, se olisi jo tässä vaiheessa liian myöhäistä. Tietääkseni ne täytyisi ottaa 3 vrk sisällä yhdynnästä, ja nyt on kulunut jo lähes viikko tapahtuneesta. Täytyykö minun nyt sitten vain odotella, että josko seuraavat kuukautiset tulisivat?! Raskaustestiä varmaan on turha tehdä ennen kuin kuukautiset ovat vrk:n myöhässä? Seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa n. viikon päästä. Mitä siis teen, onko minulla enää vaihtoehtoja - vai täytyykö ylipäänsä olla huolissaan mahdollisesta raskaudesta tässä tapauksessa? Siemensyöksyä ei siis ehtinyt tapahtua ennen kondomin vaihtoa, mutta käsittääkseni siemennestettä erittyy mieheltä myös pieniä määriä ennen varsinaista ejakulaatiota?

Ei tietääkseni ollut rikki se ensimmäinen kondomi. Että siitä ei ole kyse. Kondomi vain tuntui pahalta, joten vaihdoimme toiseen merkkiin. Mutta, jospa tässä ei sitten olisi aihetta huoleen? Mietin, että voiko hormonikierukan asentaa jälkikäteen ehkäisemään raskautta, kuparikierukan kuulemma voi, mutta sitä en halua (muutenkin kovat kuukautiskivut ja runsas vuoto). Kuparikierukkaa ei taida enää voidakaan näin pitkän ajan jälkeen yhdynnästä asettaa, ehkäisemään raskautta - mutta voiko hormonikierukan? En kyllä halua hormonikierukkaa myöskään ehkäisyksi, se on ollut minulla, eikä sopinut (liikaa sivuvaikutuksia). Mutta väliaikaiseksi ratkaisuksi. Pelottaa kyllä, että jos on raskauden mahdollisuus suurikin, niin miten jatko?! Lasta en terveyden vuoksi tällä hetkellä voisi ajatella, mutten toisaalta varmaan kykenisi muuhunkaan. Mistä saan tietoa, keneltä voin kysyä (joltain ammattilaiselta) tästä asiasta? Vai hätäilenkö ihan turhaan? Kiitos, kun vastasit...

Kiitos... Toivotaan että kuukautiset tulee, sittenhän se selviää! Olen kyllä melko helposti raskaaksi tulevaa sorttia. Joten ajattelin, että jos niitä nk. "touhutippoja" olisi kuitenkin jotenkin kulkeutunut niin, että olisin vahingossa tullut raskaaksi niistä. Muttei se varmaan sitten ole kovin todennäköistä, sillä kondomia käytettiin tosiaan koko ajan. Ja ehjiä oli.

Taitaa vastaukseni tulla vähän myöhässä sinua ajatellen, mutta (ainakin muille tiedoksi että) kuparikierukan voi/ehtii asentaa viikon sisällä suojaamattomasta yhdynnästä, jolloin se estää raskauden ja samalla toimii jatkoehkäisynä muutenkin. Sitä en tiedä, toimiiko hormonikierukka samalla tavalla.

Tarkennan vielä edellistä vastaustani kierukasta jälkiehkäisynä lainaamalla tuohon alle Duodecimin Käypä hoito -suosituksen potilasversiota ko. aiheesta.

"Kuparikierukka jälkiehkäisyn toinen vaihtoehto
Kuparikierukka on erittäin tehokas jälkiehkäisymenetelmä. Se voidaan asettaa VIIDEN VUOROKAUDEN sisällä suojaamattoman yhdynnän jälkeen minä tahansa kuukautiskierron päivänä sekä synnyttäneille että synnyttämättömille naisille. Kierukka voidaan poistaa, kun seuraavat kuukautiset alkavat, tai se voidaan jättää paikalleen jatkuvaa ehkäisyä varten."

Kiitos tiedosta, "vierastuttu". Totta, taitaa olla nyt jo myöhäistä omassa tilanteessani, mutta hyvä tietää. Tällä hetkellä en odota mitään muuta niin paljoa kuin, että kuukautiset alkaisivat normaalisti! Ei voi muuta kuin toivoa. Laitetaankohan kuparikierukkaa siinä tapauksessa kun mitään ns. "varmuutta" siitä, että ehkäisy olisi pettänyt, ei ole? Niin kuin omassa tilanteessani... Ihan vaan jälkiehkäisyksi, otettavaksi pois, kunhan kuukautiset tulevat (kuten lainaamassasi tekstissä sanottiin). Tästä lähtien en kyllä vaihda kondomia kesken "leikin", vaikka mikä olisi! Tämä raskauden pelko ei ole kivaa - mutta ehkä (ja toivottavasti EHKÄ!) olen huolissani turhaan...

Noin mekin ollaan joskus jouduttu tekemään, eikä siitä mitään ongelmia tullut. Miten siitä raskaaksi voisi tulla? Jos ei siittiöitä ollut käsissäkään kumia laittaessa?

Nyt en tiedä mitä tehdä, kuukautisten pitäisi alkaa tänään, muttei niistä ole tietoakaan. Voihan se olla, että jännitän vain niin kovasti, mutta nyt kyllä todellakin huolestuttaa! Jos kuukautiset myöhästyy juuri tuon jännittämisen takia, niin mikä on se aika, miten kauan ne voi olla poissa? Tämä odottaminen on tuskallista. Kuinkahan kauan kannattaa odottaa noita kuukautisia, ennen kuin tekee raskaustestin tms.?

Yhteistyössä