Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ja jatkan vielä: katkerinta ei ehkä ole se, ettei saa, vaan se kun menettää.
Voin allekirjoittaa tämän, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Esim. monet onnettomuudet rajautuvat pois tuosta oman elämän luomisesta. Samoin osa sairauksista. Geenit antavat ne reunaehdot, joiden sisällä luot elämääsi?Mä uskon, että jokainen luo oman elämänsä. Tiedostaen tai tiedostamattaan.
Itse myös määritellään se, mikä on pahaa ja mikä hyvää.
Mä uskon, että jokainen luo oman elämänsä. Tiedostaen tai tiedostamattaan.
Itse myös määritellään se, mikä on pahaa ja mikä hyvää.
olen aika samoilla linjoilla. Vaikka noista asioista, voisi joskus vielä versoa jotain hyvääkin.En voisi niitä tapahtumina hyviksi määritellä.Voin allekirjoittaa tämän, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Esim. monet onnettomuudet rajautuvat pois tuosta oman elämän luomisesta. Samoin osa sairauksista. Geenit antavat ne reunaehdot, joiden sisällä luot elämääsi?
Enkä suostu ajattelemaan, että vaikkapa talon tuhoutuminen tulipalossa olisi hyvää vain, jos määrittelisin sen hyväksi? Tai molempien puolisoiden tulonhankkimismahdollisuuksien yhtäkkinen romahdus?
Voin allekirjoittaa tämän, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Esim. monet onnettomuudet rajautuvat pois tuosta oman elämän luomisesta. Samoin osa sairauksista. Geenit antavat ne reunaehdot, joiden sisällä luot elämääsi?
Enkä suostu ajattelemaan, että vaikkapa talon tuhoutuminen tulipalossa olisi hyvää vain, jos määrittelisin sen hyväksi? Tai molempien puolisoiden tulonhankkimismahdollisuuksien yhtäkkinen romahdus?
Noissa onnettomuuksissa ajattelin suuren luokan katastrofeja. Joissa vaikkapa kuolee kymmeniä ihmisiä, loukkaantuu satoja. Olet loukkaantuneiden joukossa, miten itse aiheutit sen? Samoin silmittömän väkivallan uhreista osa on tekijälle tuntemattomia. Paikalla oleminen oli se aktiivinen valinta?Mä uskon että itse luodaan myös onnettomuudet ja sairaudet. Tai no, ehkä ei ihan yksinään ihan kaikkea, mutta pitkälle kuitenki. Tunteet, ajatukset, asenteet, teot, sanat. Niitäpä ei ookaan sitte niin helppoa hallita...
Asiat vain on. Ne ei ole itsessään hyvää tai pahaa. Esim työttömäksi jäämisestä voi kaivaa hyvän puolen (vapaus, aikaa itselleen jne.), ei oo pakko keskittyä siihen minkä kokee pahaksi. Sillä tavalla itse tapahtuma ei ole automaattisesti hyvä tai paha, se riippuu siitä miten sen ottaa.
Joistaki asioista on kyllä suorastaan mahdoton löytää hyvää, kuten nälänhädästä (no, osataanpa arvostaa sit sitä kun ruokaa on).
Juu, ei nää helppoja asioita ole. Edes ymmärtää... (Saati selittää..)
Mielenkiintoinen näkökulma. Miten se elämä luodaan? Entä uskotko oikeasti siihen, että ihminen itse määrittelee hyvän ja pahan?
Jos esim. menettää läheisensä tai sairastuu, on siihen itse jotenkin vaikuttanut ja tilanteen pystyy määrittelemään hyväksi, jos tarpeeksi tahtoo. Näinkö?
Noissa onnettomuuksissa ajattelin suuren luokan katastrofeja. Joissa vaikkapa kuolee kymmeniä ihmisiä, loukkaantuu satoja. Olet loukkaantuneiden joukossa, miten itse aiheutit sen? Samoin silmittömän väkivallan uhreista osa on tekijälle tuntemattomia. Paikalla oleminen oli se aktiivinen valinta?
Voisin yhtyä näihin ajatuksiin osin siltä kantilta, että ihminen on biologinen olio, ja "luonto" on kiinnostunut lajin säilymisestä ensisijaisesti, yksilöllä ei ole niinkään merkitystä. Mutta kuvailemallasi (käsittämälläni) tavalla en sitten enää löydä ihmisen omaa aktiivista roolia oman elämänsä luomisessa - en edes sitä tiedostamatonta osaa.Noista suuremmista onnettomuuksista ajattelen niin, että se on koko ihmiskunnan yhdessä luoma juttu. Ja sit itse "luodaan" itsemme siihe paikalle. Uskon, että kaikki mahdollisuudet on luotu (me itse luojina) valmiiksi. Luodaan elämää ennen syntymää, ja myös täälä ollessa. Sekä isommassa että pienemmässä mittakaavassa, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen enemmän tai vähemmän. Sattumaan en usko, enkä persoonalliseen jumalaan joka nakkelis meitä miten tykkää.
Osa tapahtumista tuntuu sattumalta, koska meidän tietoisuus ei oo (vielä) riittävän korkealla jotta vois ymmärtää enempi.
Orion taitaa uskoa kohtaloon. Tai tällaisen kuvan ainakin saan.
Jannaa etta sanoit noin. Tuossa aikaisemmassa kommentissani sanoin jo etta sunnuntain messu kasitteli juuri tata asiaa ja viestina oli se etta me emme edes voi yrittaa ymmartaa koko reiluus-konseptia jumalan vinkkelista. Mika on ihmiselle reilua, ei ole edes jumalan kartalla. Ihmiset ovat rakentaneet oman reiluus-kasitteensa.... mina sain todella paljon ajateltavaa koko puheesta.
Tuosta ketjusta. jossa kutsuttiin epäreiluksi sitä, että kouluttamattomat sikiäisi
vät herkemmin kuin koulutetut heräsi kysymys siitä, että onko elämä ylipäänsä reilua tai epäreilua? Voiko elämälle asettaa tavoitteita / vaatimuksia / odotuksia
oikeudenmukaisuudesta?
Näin. Siis koettelemukset eivät tee meitä vahvoiksi, vaan hyvät, positiiviset kokemukset vahvistavat.
Kaikesta voi oppia jotakin, mutta "oppi" ei aina ole positiivinen asia. Siitä ei välttämättä seuraa "hyötyä".
Tarkoitan tällä sitä, että hyvin pitkälle ihminen on oman onnensa seppä. Paljoon kun pystyy vaikuttamaan omilla valinnoillaan.
He tarkoittivat tietysti, että poislukien Elisabet Fritzl, mutta jättivät sen itsestäänselvyyden pois.En kyllä ymmärrä näitä, jotka sanovat, että elämään pystyy itse vaikuttamaan ja että kaikilla on samat mahdollisuudet hyvään elämään. Elisabet Fritzl oli vankina lähes 24 vuotta kellarissa ja synnytti siellä 7 lasta insesti-isälleen. Oliko tuokin sitä oikeudenmukaista ja reilua elämää?