Onko babysitteri tarpeellinen/välttämätön?

  • Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti
Ei se sitteri mikään välttämättömyys ole. Meillä esikoinen kyllä tykkäs, mutta kuopus ei viihtynyt ollenkaan. Ennemmin mönki lattialla peiton päällä ja sehän on vauvan selälle terveellisempääkin kuin sitteri.
 
"Eee"
Meidän mimmi ei juuri viihtynyt sitterissä, eli meillä se ei olisi ollut mitenkään välttämätön. Tykkäsi olla lattialla oikeastaan mielummin. Siskon muksu taas on sitten käyttänyt sitä meidän sitteriä huomattavasti enemmän, ja sisko on kokenut sen hyvin paljon arkea helpottavaksi. Mutta ei kai sekään pakollinen ole. Riippuu vauvasta.
 
"Mimi"
Ekalla ei ollut ollenkaan, syötettiin esim. soseita turvakaukalossa, kun ei vielä istunut. Tokalla oli ja ihan hyvässä käytössä ..... tosin oppi mönkimään pois vöistä ....... että ei ollenkaan välttämätön.
 
"ninnananna"
Meillä kummatkin lapset on RAKASTANEET sitteriä. Meillä babybjörn 1-2-3. Ihan huippu! Sellaiset pilipali systeemit on ihan hirveitä. Vaikka maksoi enempi niin en olis luopunut mistään hinnasta. Siinä on kumpikin nukkuneet monet unet. Nytkin pikkumies pilkkii sitterissä......
 
Mun mielestä on hyvinki tarpeellinen (meillä, tietty kaikki menee omalla tyylillään..:D) Kivasti saa esim. tiskit tiskattua tai laitettua pyykit koneeseen, ku lykkää pojun sitteriin.. sieltä se laps' sit ihan tyytyväisenä kattelee ku mie touhuan..
ja nyt sitteri on toimittanut väliaikaisen syöttötuolin virkaa.. nostetaan vain keittiön pöydälle se.. (nostettiin samalla tavalla pöydälle katsoon, ku muut syö, vaikka ei vielä itse kiinteitä syönyt.. aateltiin, että näin pääsee vauvaki tavallaan "osallistumaan" ruokailuun..)
 
"vieras"
eka ei käyttänyt ollenkaan sitteriä kun ei viihtynyt siinä, toinen joskus vähän aikaa oli, mut kolmannelle oli tosi tarpeellinen. Ikäeroa edelliseen oli 1v7kk eli melkein vauva se edellinenkin. En voinut jättää vauvaa hetkeksikään silmistä kun auttavainen pieni isoveli olisi saattanut " hoitaa" vauvaa vähän liian rajuin ottein. Vauva oli aina sitterissä keittiön pöydällä jos mä laitoin ruokaa yms. Myös saattoi olla sitterissä kun katotiin telkkaria. Siinä oli helpompi vahtia ettei satu mitään.
 
"uppis"
Meillä on varmaan just sellainen ninnanannan mainitsema pilipalisitteri ja se on ollut oikein hyvä. (Oletan siis, että ninnananna laskee pilipalisitteriksi muutaman kympi sitterin, jossa on esim. reisien yli tuleva turvavyö ja selkänojaa saa säädettyä muutamaan asentoon.) Itse en viitsinyt maksaa sitteristä tajuttomia summia, kun tollasella halvemmallakin pärjää ihan hyvin. Ihan vauvana siinä oli kätevä makuuttaa pikkuista ja liikutella paikasta toiseen, vähän myöhemmin poika söi siinä ensimmäiset soseensa ja katseli mielellään esim. pyykkien laittamista ja nykyään (poika on nyt 8kk) otan vauvan sitterissä kylppäriin siksi aikaa kun käyn suihkussa. Lelun kanssa poika viihtyy sitterissä edelleen ihan hyvin (kun ei liian pitkäksi aikaa siihen jätä) eikä ala pungertaa itseään vöistä irti. Mutta kuten sanottua, niin viihtyminen riippuu ihan lapsesta....
 
"Eee"
Miten niin monet uskaltaa nostaa sitterin pöydälle? Jotkut vielä sellaisessakin tilanteessa, että laittavat esim. ruokaa, jolloin huomio ei ole täysin siinä lapsessa. Onko teillä jotain sellaisia sittereitä, että ne eivät liiku siinä pöydällä yhtään, jos vauva heiluttaa sitä vai minkälaisen sitterin uskaltaa nostaa pöydälle?
 
"vieras"
Ensimmäistä lasta odottaessa ajattelimme, että ostetaan sitten kun koetaan tarpeelliseksi. Kaukalossa vauva oli välillä, eipä se sen kummempi ole kuin sitterikään, meillä siinä oli keinukin. Kiinteitä aloitellessa ostettiin kirpparilla muutaman euron halpa sitteri. Vauva tykkäsi siitä kovasti. Nyt kakkoselle ostetaan jo ennen vauvan syntymää. Kirppariversio kun hajosi, eli sitä ei voi enää käyttää. Ihan hyvin voit ap odottaa ja katsoa tarvitteko sitteriä, ei sitä kannata välttämättä etukäteen ostaa. Mutta sitten jos tarvetta tulee, niin suosittelen panostamaan kerralla kunnolliseen.
 
"vieras"
[QUOTE="Eee";23841607]Miten niin monet uskaltaa nostaa sitterin pöydälle? Jotkut vielä sellaisessakin tilanteessa, että laittavat esim. ruokaa, jolloin huomio ei ole täysin siinä lapsessa. Onko teillä jotain sellaisia sittereitä, että ne eivät liiku siinä pöydällä yhtään, jos vauva heiluttaa sitä vai minkälaisen sitterin uskaltaa nostaa pöydälle?[/QUOTE]

äideillä on silmät myös selässä :D Mä ainakin katson lasta toisella silmällä kokoajan. Meillä pöytä tiskialtaista sun muista n 2-3 askeleen päässä. Usein pöydällä myös vahakangasliina joka ei luista mihinkään vaikka sitteriä yrittäis vauva heiluttaakkin.
 
"ninnananna"
No mun mielestä esim tämmöinen on pilipalisitteri: http://www.huvikumpu.fi/epages/PPO.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/16012008-31614/Products/%22Emma%20sitteri%20deluxe%22/SubProducts/%22emma%20sitteri%20deluxe-0002%22
Kokemusta ei todellakaan ole mutta tuollaisia kun olen nähnyt tutuilla käytössä niin hankalilta ovat tuntuneet.

Meillä siis tällainen: http://www.babybjorn.biz/en/American/products/Mobility/BABYBJORN-Babysitter-1-2-3/ Kiikkuu pienestäkin pehmeästi. Saa kolmeen asentoon. Isompi lapis voi istua kuten kuvassa. Matalin taso menee ihan vastasyntyneestä asti. Helposti saa kasaan ja mukaan. Muistaakseni meidän maksoi yli 4 vuotta sitten kun hankittiin netistä niin noin 85€.
 
2vko
Muistaakseni alle 2 viikon ikäistä vauvaa ei suositella laitettavan sitteriin. Ei kai se hinta pelkästään ratkaise, vaan selän tukeva pohja ja säätömahdollisuus? Meillä oli tarpeen, että sai "kädet vapaaksi" välillä, joskus nukahti siihen paremmin kuin syliin ja sitten ekat ruokahetket tehtiin sitterissä, sai sopivasti noja-asentoon. Pöydällä ei koskaan pidetty.
 
Meillä ei sitteri ollu kyllä kovin kovassa käytössä. Kaukalo ajaa varmasti ihan samanasian :) ja siitä, ettei kaukalossa saa kauaa pitää, niin ei sitä suositella sitterissäkään ;) meillä oli myös lainassa semmonen keinu, ja siitä poika tykkäs kovasti.
 
Harva juttu nyt on välttämätön, tarpeelliseksi olen itse tuon kokenut koska kaikki vauvat ovat siinä viihtyneet ja on siis luonnollisesti ollut hyvä apu jos on pitänyt hetkeksi keskittyä johonkin muuhun.

Meillä on myö babybjörnin sitteri joka hankittiin 6v sitten esikoiselle, nyt on käytössä neljännellä lapsella ja hyvin on urallaan palvellut. Ollaan kylässä ja kerhoissa kokeiltu muunkinlaisia sittereitä, mutta ne eivät ole saaneet samaa suosioa vauvoilta.
 
"sass"
[QUOTE="ninnananna";23841684]Niin ja sitteriä EI SAA LAITTAA PÖYDÄLLE![/QUOTE]

Joo, eihän sitä suositella. Meillä on tollanen 2metriä pitkä ja 2 metriä levewä pöytä. Siinä mä kyllä pidin sitteriä, kun otse pilkoin keitto juurekset. Ipana napitti siinä mun touhuja.
Mutta, ikinä yksin ei sitteri ollu pöydällä.

Meillä molemmat viihtyi sitterissä.
Ja ihan tollasia tavis sittereitä oli. Ei mitään leluja kiinni yms... maksoi vissiin 19,90 ja merkki tais olla Emma.
 
"vieras"
Meillä ainakin oli tarpeellinen. Ostettiin kavereiden muksun vanha Fisher Pricen sitteri, jossa värinätoiminto ja lelukaari. Lapsi tykkäsi siitä kovasti, oli siinä mieluummin ihmettelemässä maailmaa virkeänä, kuin kantoliinassa. Liinassa ei tykännyt olla, kun esim. ripustin pyykkiä, tein ruokaa tms. paikallaanolevaa tekemistä, liina kelpasi vain kun oltiin liikkeellä tai kun lapsi oli ihan väsynyt.
 
zepzep
Osta tarpeen mukaan vasta vauvan tulon jälkeen.
Me ostettiin kun tuli sitten tarvetta. (koliikki aikaan)
Ostettiin Emman deluxe jossa sai säädettyä istuma-asennosta makuuasentoon. Jalka- ja selkä osa säätyi erikseen. Tuli masulle sopivasti notkoa ja auttoi sitten tuon koliikin kanssa. Sitteriä sai vähän myös keinuteltua. Myöhemmin sitten myös ekat ruokailuhetket sitterissä kun ei vielä osannut istua.
 

Yhteistyössä