Onko aurallista migreeniä sairastavilla muka yleensä aina huono näkö?

08.05.2012
772
0
16
Tuli yhtäkkiä mieleen se kun joskus kauan sitten teininä kävin silmälääkärillä, ja se ihmetteli tosi paljon sitä että miten on mahdollista että mulla on hyvä näkö ja en tarvi laseja, vaikka mulla on aurallinen migreeni. Siitä jäi jotenkin sellainen mielikuva että aurallista migreeniä sairastavilla ois aina huono näkö. Jotenkin sen jälkeen jopa asennoiduin siihen että mulla tulee olemaan joskus lasit. Ja joskus 23-24-vuotiaana kaukonäkö alkoikin heikentyä. Silloin silmälääkärissä käydessäni mun näkö oli sellainen että en välttämättä tarvinnut laseja, mutta toisessa silmässä näkö oli sillä rajalla että olisin saanut lasit jos olisin välttämättä halunnut. No en halunnut. Sen jälkeenkin näkö on heikentynyt vähän, mutta en ole käynyt enää silmäläkärissä eikä mulla ei oo vieläkään laseja, kun kaukonäkö ei oo niin huono etteikö sen kanssa pärjäisi. (mulla ei oo autoa)

Mutta siis pointti oli että tiedättekö aurallista migreeniä sairastavia joilla ois hyvä näkö? Tai tiedättekö mikä on se yhteys että miksi aurallista migreeniä sairastavilla ois huono näkö?

No miulla on ollu ihan hyvä näkö ja on aurallinen migreeni.

Hmm. Mulla tulee vaan mieleen, että pahassa migreenikohtauksessahan katsominenkin saattaa sattua. Parasta on, kun makaa silmät kiinni. Että jos yhtään on näkö heikentynyt, niin silloin laseista on varmaan apua? Näkö on skarppina niin ei ala sen vuoksi särkeä päätä. Äh? Ymmärsitkö yhtään mitä ajan takaa? ja tää on vaan omaa pähkäilyä ;)

Juu ymmärsin vieras mitä ajoit takaa sillä että huono näkö herkistää. Tosin mulla kohtaukset liittyy enemmänkin ruokaan ja hormoneihin kuin näköjuttuihin. Mun lähinäkö on kuitenkin tosi hyvä joten ei mulla normaaleissa sisätiloissa oo mitään ongelmaa näkemisen kanssa. Ulkona ei näin pimeällä näe muutenkaan kauas.

Ja mölksille: Vaikka tuo on totta että se voi edesauttaa kohtauksen alkua, niin kuitenkin aurallinen migreeni on sairaus joka ei puhkea siitä jos on huono näkö. Eli ei voi silläkään tavoin kääntää ajatusta että huononäköiset ois herkempiä migreenille, pitää ensin olla se migreeni jotta huono näkö voi herkistää kohtauksille. Eli en sitäkään kautta ymmärrä mistä tuo silmälääkäri oli sitten silloin keskinyt tuon ajatuksen.

Ja nyt aloin miettimään tuota että voisko se sitten olla niin että tuo yhteys onkin niillä joilla aura on tosiaan näköhäiriöitä. Siis että vain sellaisilla aurallista migreeniä sairastavilla ois yleensä huono näkö tai kehittyis huono näkö. Hmmm....Mulla oli tuolloin teininä aura aina enimmäkseen näköhäiriöitä ja tosi pahoja sellaisia, en nähnyt oikeastaan mitään. Ehkä se sitten viittaisi siihen

Yhteistyössä