onko aurajuusto yhtä vaarallista alkuraskaudessa kuin loppuraskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 37
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ööh,mä haluan kans tietää,paitsi et mä olen RV35 ,ja mun oli pakko viimeinkin saada aurajuustoa pizzaan...onko siitä et se käytetään uunissa niin mitään hyötyä?

Alkuperäinen kirjoittaja Anselmiini:
Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
ööh,mä haluan kans tietää,paitsi et mä olen RV35 ,ja mun oli pakko viimeinkin saada aurajuustoa pizzaan...onko siitä et se käytetään uunissa niin mitään hyötyä?

Kuumennus tuhoaa listerian!!

Mutta se pastörointi kumminkaan ei tuhoa ovelia basiliskoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Anselmiini:
Alkuperäinen kirjoittaja miettii:

Kuumennus tuhoaa listerian!!

Mutta se pastörointi kumminkaan ei tuhoa ovelia basiliskoja.

Ei pastörointi, mutta lopputuotteen kuumennus. Vaikkapa aurajuusto pizzassa ei enää sisällä kuin korkeintaan listerian raatoja :)

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
hei haloo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mitä haloo, kertoisitko?
odotusoppaat ja neuvola kehoittaa välttämään tiettyjä ruoka-aineita?
onko sinusta typerää rakastaa lasta jo kohdussa ollessa ja koettaa toimia sen parhaaksi kun sillä pienellä ei ole itsellä vielä mitään valinnanvaraa? : (

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuumennus poistaa riskin. "Raakana" ei saisi syödä..

juu, sitä mä meinasinkin kun kebabin päälle ripotellaan se aurajuusto, sitä ei kuumenneta : /

Pyydä kebab ilman aurajuustoa... :)

Miksi...kun nimenomaan haluan kebabin aurajuustolla. Toki tiedän että sen ilman aurajuustoa saa : )

Alkuperäinen kirjoittaja ap ihmeissään:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
hei haloo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mitä haloo, kertoisitko?
odotusoppaat ja neuvola kehoittaa välttämään tiettyjä ruoka-aineita?
onko sinusta typerää rakastaa lasta jo kohdussa ollessa ja koettaa toimia sen parhaaksi kun sillä pienellä ei ole itsellä vielä mitään valinnanvaraa? : (

Ja aurajuustoako käsketään välttämään?

reilu vuosi sitten neuvolan ohjeissa ei kielletty välttämään juustoja, jotka ovat valmistettu pastoroidusta maidosta. Jollainen aurakin on. Mutta jos jostain ulkomaalaisten pitämästä kebab paikasta tilaat, ei juusto välttämättä ole auraa, vaan jotain muuta homejuustoa, jonka alkuperästä ei tietoa.

Auraa söin hyvällä omallatunnolla odotusaikaan, tosin suolaistahan se on, ja itsellä tuppasi nestettä kertymään, mutta noita "outoja" homejuustoja olisin varmaan varonut.

Muistaakseni aurajuustossahan ei ollu se listeria, minkä vuoksi joissakin neuvoloissa sitä on käsketty välttämään, vaan se tais olla se home siinä, mistä ei kait oo varmuutta onko turvallista sikiölle.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
reilu vuosi sitten neuvolan ohjeissa ei kielletty välttämään juustoja, jotka ovat valmistettu pastoroidusta maidosta. Jollainen aurakin on. Mutta jos jostain ulkomaalaisten pitämästä kebab paikasta tilaat, ei juusto välttämättä ole auraa, vaan jotain muuta homejuustoa, jonka alkuperästä ei tietoa.

Auraa söin hyvällä omallatunnolla odotusaikaan, tosin suolaistahan se on, ja itsellä tuppasi nestettä kertymään, mutta noita "outoja" homejuustoja olisin varmaan varonut.

Mä en tykkää muusta sinihomeesta kuin Aurasta ja olen joka kerta saanut näytille mitä sinihomejuustoa kebab-paikassa käytetään, kun olen kysynyt. Joten niinkin voi toimia :-)

Neuvolassa sanottiin ettei saa syödä, se riittää mulle, eikö sinulle se riitä vaan pitää kysyä täältä, kun täällä on väkeä jotka uskovat ennemmin omaa mielipidettään???

Mä en tykkää muusta sinihomeesta kuin Aurasta ja olen joka kerta saanut näytille mitä sinihomejuustoa kebab-paikassa käytetään, kun olen kysynyt. Joten niinkin voi toimia :-)

Me aina laiskana tilataan ruoka kotiin ;)

Neuvolassa sanottiin ettei saa syödä, se riittää mulle, eikö sinulle se riitä vaan pitää kysyä täältä, kun täällä on väkeä jotka uskovat ennemmin omaa mielipidettään???

Mitä siinä neuvolan ohjeessa tarkkaan ottaen sanotaan?

Vältettäviä:
Alkoholi
Hauki (korkea elohopeapitoisuus)
Isokokoiset, sisävesien ahven, kuha ja made - runsasta ja yksipuolista käyttöä vältettävä (elohopea)
Itämeren lohi ja isot silakat - turvallista syödä 1-2 kertaa kuukaudessa (ympäristömyrkyt)
Kofeiini - ei yli 300mg päivässä
Korvasienet (käsittelystä huolimatta sisältää myrkkyjäämiä)
Luontaistuotteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)
Maksaruuat (riski saada liikaa A-vitamiinia, voi aiheuttaa keskenmenon tai sikiövaurioita)
Merilevävalmisteet - ei suositella jos jodimäärä ei ole tiedossa (jodin liikasaanti haittaa sikiön kehitystä)
Mäti (listeriariski)
Pateet (listeriariski)
Pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot eli homejuustot, tuorejuustot, feta (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen)
Pastöroimaton maito ja kaikki siitä valmistetut maitotuotteet (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen)
Pellavansiemenet ja pellavarouhe - sisältää kadmiumia ja syaanivetyä (kiellon ehdottomuus epäselvä, ei Eviran listalla)
Raaka liha, myös raakakypsytetty, esim ilmakuivatut ja kylmäsavukinkut (toksoplasmoosiriski)
Ravintolisät miksi?
Rohdosvalmisteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)
Sakariini (makeutusaine)
Syklamaatti (makeutusaine)
Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavukala-valmisteet (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen) - graavikala ja kylmäsavukala itse tuoreesta kalasta tehtynä ja nopeasti valmistamisen jälkeen nautittuna ei ole listeriariski!
Vihertävät, ruhjoutuneet ja itäneet perunat
Yrttiteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)

Sallittuja:
Aspartaami (makeutusaine)
Asesulfaami K (makeutusaine)
Hunaja (Ei alle vuoden ikäisille lapsille.)
Lakritsi, salmiakki - kohtuukäyttö (< 50 g/kerta), säännöllistä käyttöä vältettävä (sisältää glykyrritsiiniä, joka aiheuttaa turvotusta ja nostaa verenpainetta, ennenaikaisen synnytyksen vaara)
Maksamakkara ja -pasteija - enintään 200 g / viikko, ei yli 100 g kerralla, ja päivittäisessä käytössä enintään 30 g / päivä (vastaa kahta viipaletta tai 2 rkl)
Pakastevihannekset - listeriariski, kuumennettava ennen käyttöä
Pavut - huuhdeltava, liotettava yön yli ja keitettävä pakkauksen ohjeen mukaisesti (riittävän pitkä keittoaika)
Raaka kala, kunhan kala on ehdottoman tuoretta eikä kylmäketju ole katkennut
Siipikarjan liha - kunnollinen kypsytys (raa'assa lihassa salmonellan vaara)
Silli - kohtuukäyttö, voi sisältää runsaasti suolaa (ks. Suola)
Sukraloosi (makeutusaine)
Suola - kohtuukäyttö muistettava, lisää turvotusta ja nostaa verenpainetta
Tuoreet vihannekset - huolellinen pesu, ei saa syödä multaisia tai hiekkaisia vihanneksia
Ulkomaiset pakastevadelmat (ja ehkä muutkin ulkomaiset pakastemarjat) - kuumennettava ennen käyttöä (90 C, 2 min), norovirusriski
Valmisruoat - listeriariski, kuumennettava ennen käyttöä

Yhteistyössä