Onko atooppinen iho alkanu vaivata kylmenemisen myötä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.atoopikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.atoopikko

Vieras
No, siinä se kysymys tulikin eli muiden atooppisten lasten ihossa nyt juuri
tapahtunut muutosta (etelässä)? Millasia oireita?

Meitin pojulla oli tänään illalla naama kovin karhea ja epäilen, että
se on ikävä kyllä ensi oireita taas atooppisesta ihosta. Sen lisäksi
yläselässä ja hiukan kyljissäkin pientä punaista ihottumaa. Voiko sellainen
liittyä atopiaan?

Poitsu on nyt siis kohta vuoden ja kun hän oli ihan pikkuinen viime talvena/ keväänä hänellä todettiin atooppinen ihottuma. Silloin testailtiin kaikenmoisia
allergioita, mutta mitään ei selvinnyt ja yhtäkkiä suunympärys parani ja vähitellen myös läikät kropasta.

Kiitos, jos vastailette! Itse olen jokseenkin pihalla tän asian kanssa, kun en
tiedä vielä varmasti, mikä oire vois olla mitäkin ja tarviiko taas pelätä jotain allergiaa....

Kyllä vaan, kuopuksen taipeet jaloissa heti ihan järkyttävässä kunnossa.Pitkin jalkoja menee myös punaisia kuivia laikkuja, rasvaa on kulunut jo hyvästi syksyn aikana.Saas nähä ku talvi koittaa :/

Kyllä olen huomannut muutosta meidän pojan ihossa. Nyt on taas kuivia länttejä siellä täällä, etupäässä selässä, ku ilmat kylmeni. Kesällä iho oli hyvässä kunnossa, joten joo kyllä meillä ainakin ilmat on vaikuttanu.

On alkanut kiusaamaan. On se aurinko vaan ihmeellinen parantaja atopiassa. Vuosia Espanjassa asuneena en kärsinyt atopiasta yhtään mutta täällä kylmässä pukkasi ihottuma heti päälle kun ilmat viilenivät. Tarttis käydä varmaan kortisonirasvaa ostamassa.

Mulla itselläni vaivas kesälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja a.atoopikko:
No, siinä se kysymys tulikin eli muiden atooppisten lasten ihossa nyt juuri
tapahtunut muutosta (etelässä)? Millasia oireita?

Meitin pojulla oli tänään illalla naama kovin karhea ja epäilen, että
se on ikävä kyllä ensi oireita taas atooppisesta ihosta. Sen lisäksi
yläselässä ja hiukan kyljissäkin pientä punaista ihottumaa. Voiko sellainen
liittyä atopiaan?

Poitsu on nyt siis kohta vuoden ja kun hän oli ihan pikkuinen viime talvena/ keväänä hänellä todettiin atooppinen ihottuma. Silloin testailtiin kaikenmoisia
allergioita, mutta mitään ei selvinnyt ja yhtäkkiä suunympärys parani ja vähitellen myös läikät kropasta.

Kiitos, jos vastailette! Itse olen jokseenkin pihalla tän asian kanssa, kun en
tiedä vielä varmasti, mikä oire vois olla mitäkin ja tarviiko taas pelätä jotain allergiaa....

Mä en tiedä onko meidän tytöllä atooppiinen iho, mutta kyllä nyt pari päivää on posket ollu punaiset ja karheat. Sama juttu oli viime talvena.Ja ikää nyt 1½ v. Myös kädenselät kuivat ja halkeilevat. Mulla sama juttu, talvisin ei sellasta rasvaa ole joka nuo kädet saisi kuntoon :(. Apteekista hain itselle ja tytölle viime talvena tosi rasvasta voidetta, mut eipä auttanut :(

Jep jep.
Vaikka poikaa on rasvattu läpi kesänkin ihan joka ilta, niin huonompaan ollaan menossa. Tänään käytiin lääkärillä taas uusia rasvareseptejä hakemassa. Täytynee taas aloittaa rasvaamiset aamuisinkin. Eiköhän kohta taas kortisonit jouduta ottamaan ohjelmaan :|

Emme tosiaan näytä olevan yksin tämän asian kanssa... niin arvelinkin. Mitä rasvaa käytätte? Erityisesti tuo naaman alue mietityttää? Mitä voi esim. aamusta laittaa, jos n. tunnin päästä menee ulkoilemaan. Siis jo vähän kylmemmällä ilmalla.

Voi hyvinkin liittyä. Tosin todennäköisemmin ei liity sinänsä vaan kuivempaan sisäilmaan. Näin ainakin mulla tekee ja ihon kuivuminenhan on atoopikoilla yleinen ongelma. Viima voi myös pahentaa. Tai sitten talvivaatteissa on joku joka ärsyttää (tekokuidut ja villakin yleisiä ärsyttäviä). Tai sitten lapsi hikoilee enemmän, ja hiki ärsyttää monien ihoa.

Hankkikaa ilmankosteusmittari ja ilmankostutin. Mittari on sen vuoksi tärkeä, ettette kostuta kämppäänne aivan liikaa, jotta se ei taas tuota lisäongelmia. Muistaakseni 30-45% on hyvä ilmankosteus sisällä. (Kesällä se on usein ihan normaalistikin tuota korkeampi, joten ei tarvitse huolestua vielä mistään homeista tms. tuossa kosteudessa. Ei kämppää nyt ihan rutikuivaksi tarvitse kuivata.)

Vaatteissa kanssa kannattaa suosia puuvillaa ja muita luonnon materiaaleja. (Polyesterit, akryylit tms ovat monelle pahoja.)

Ja riittävä rasvaus kannattaa muistaa.

Mä en tiedä onko meidän tytöllä atooppiinen iho, mutta kyllä nyt pari päivää on posket ollu punaiset ja karheat. Sama juttu oli viime talvena.Ja ikää nyt 1½ v. Myös kädenselät kuivat ja halkeilevat. Mulla sama juttu, talvisin ei sellasta rasvaa ole joka nuo kädet saisi kuntoon :(. Apteekista hain itselle ja tytölle viime talvena tosi rasvasta voidetta, mut eipä auttanut :(

Ootko koittanut Locobase Repairia?

No siis nt vasta tajusinkin, että nää ilmathan ne vetää meidänkin pojan ihon taas huonommaksi. Viime talvena todettiin pojalla atooppinen ihottuma, eikä se kesälläkään oireeton ollut, mutta nyt on viikon verran ollut taas tosi paljon huonompaan päin. Siis nilkat, polvitaipeet, kyljet, niska ja korvantaukset erityisesti. Meillä käytetään aika paljon Lipolania. Kaikkea on kyllä kokeiltu... Miten usein "uskallatte" käyttää kortisonivoiteita?

Meillä käytössä tällä hetkellä Basan 2, jolla pojan iho pysynyt hyvänä.Essexin eri versioita välillä sekä Nutraderm.Vaihtelen tuubin jälkeen aina rasvaa ettei iho ns.totu mihinkään rasvaan ja sen vuoksi tuo rasva menetä tehoaan.Itselleni noihin kuiviin halkeileviin sormenpäihin ja kantapäihin pahimmillaan käytän juuri tuota Locobase Repairia, joka auttaa hyvin.Jos pahasti auki niin Repair yöksi sormiin/kantapäihin ja puuvillahanskat/sukat päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Epunkeppu:
No siis nt vasta tajusinkin, että nää ilmathan ne vetää meidänkin pojan ihon taas huonommaksi. Viime talvena todettiin pojalla atooppinen ihottuma, eikä se kesälläkään oireeton ollut, mutta nyt on viikon verran ollut taas tosi paljon huonompaan päin. Siis nilkat, polvitaipeet, kyljet, niska ja korvantaukset erityisesti. Meillä käytetään aika paljon Lipolania. Kaikkea on kyllä kokeiltu... Miten usein "uskallatte" käyttää kortisonivoiteita?

Kahteen kertaan päivässä rasvauksen lisäksi tarpeen mukaan laitetaan kortisonia sellaisen viikon ajan 2 kert. päivässä. Pahimmillaan noin kolmisen viikkoa putkeen jouduttiin käyttämään ja viikon tauko välissä. Lääkärin ohjeiden mukaan. Onneksi nyt ei niin pahana ole.

Yhteistyössä