Onko asiallista toimintaa? (opettajista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asiaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asiaa

Vieras
Alakoulun opettajalla näytti olevan siinä päiväkirjassaan kannessa oppilaiden koulutarrakuvia. Varmaan niiden lasten, lähinnä tyttöjen, jotka on halunnut opelle kuvansa antaa...

Samalla opella seinällä opettajien yhteiskuvat monelta vuodelta, siis siinä hänen takanna, ei häiritse häntä itseään, mutta oppilaat joutuu koko ajan tuijottamaan niitä lukuisia ryhmäkuvia, kun opettajaansa kuuntelevat.

Ja hieman omituisena ja lapsellisena pidän sitä, että ope liimailee niitä kuia päiväkirjan kanteen. On varmaan kohteliasta ottaa vastaan, jos joku oppilas haluaa antaa kuvansa, mutta olisiko muille oppilaille kivempaa, jos opella ois vaikka joku kuvakansio, minne keräisi niitä?

Olenko vanhanaikainen, kun mielestäni luokan pitäisi olla neutraalimpi tila, että huomio kiinnittyisi siihen opiskeluun?

Monet naisopettajat varsinkin näyttävän somistavan luokkiaan, kuin kotiaan, mattoja, tyynyjä, tauluja, pehmoeläimiä yms.

tuo on varmaankin mielipide asia..

mä tykkään kun lapsien luokissa on ollut istuma tyynyjä, sohvia ym, jossa lapset on saaneet opiskelun lomassa lukea kirjaa tai istua ja jutella..

oppia voi monella tavalla, ja viihtyvyys on yksi suuri tekijä oppimisen mielekkyyttä ajatellessa..

Mun mielestä ne tarrakuvat on ihan hyvä kiinnittää siihen päiväkirjaan. Siinähän ne pysyvät iäti tallessa (tuskin päiväkirjoja pois heitetään) eikä tarvitse miettiä, minkä vuoden kuvia ne mahtavat olla.

lähinnä ihmettelin tätä kuvat kanteen-juttua, aivan kuin olis kyse jostain kavereista.
tuntuuko ne sitten alitajuntaisesti jotenkin läheisemmiltä ja kivemmilta lapsilta?

Tuskin ne oppilaat kauaa jaksaa niihin kuviin open takana keskittyä, nehän on siinä aina, oppilaat on jo tottuneet niihin.
Ja musta ainakin luokassa on viihtyisämpää, kun sitä on sisustettu.
Ei koulussa tarvitse olla kuin keskitysleirillä.
Jos ap olis ope, niin sillä olis varmaan vielä tyylinä napsaista karttakepillä sormille ja seisottaa nurkassa aasin korvahattu päässä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä ne tarrakuvat on ihan hyvä kiinnittää siihen päiväkirjaan. Siinähän ne pysyvät iäti tallessa (tuskin päiväkirjoja pois heitetään) eikä tarvitse miettiä, minkä vuoden kuvia ne mahtavat olla.

oisko kannen sisäpuoli parempi paikka?

No ei tuo mitenkään epäasialliseltakaan kuulosta... Ja mitä luokkahuoneiden sisustukseen tulee, itse lapsena tykkäsin kovasti kauniista kotiluokastamme =) Oli kukkia, lattiatyynyjä, räsymattoja, harmoni, kirjahyllyjä ja sohvia... Tosi viihtyisää eikä todellakaan häirinnyt opiskelua millään tavalla. Kyllä niitä neutraaleja ja pelkistettyjä opiskelutiloja ehtii kouluvuosiensa aikana näkemään taatusti tarpeeksi...

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Voihan siellä kannen sisäpuolella olla jotakin tärkeämpää. Mutta oon kyllä ihan varma siitä, että opettaja ei laita lapsia tärkeysjärjestykseen sen perusteella, kuka on antanut hänelle kuvansa ja kuka ei. Tuskin opettaja edes osaisi luetella, keiden kaikkien kuvat päiväkirjassa on.

Toisinaan opettajanhuoneen pöydällä on varmaan hujan hajan useampiakin päiväkirjoja. Kuvien perusteella on varmaan helppoa napata sieltä oma mukaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Tuskin ne oppilaat kauaa jaksaa niihin kuviin open takana keskittyä, nehän on siinä aina, oppilaat on jo tottuneet niihin.
Ja musta ainakin luokassa on viihtyisämpää, kun sitä on sisustettu.
Ei koulussa tarvitse olla kuin keskitysleirillä.
Jos ap olis ope, niin sillä olis varmaan vielä tyylinä napsaista karttakepillä sormille ja seisottaa nurkassa aasin korvahattu päässä...

en yhtään epäile, etteikö muutamille oppilaille sellainen metodi olisi hyväksi nykypäivänäkin. Itse olen kuitenkin huomannut, että on helpompi keskittyä uusiin asioihin, kun on mahdollisimman vähän ylimääräistä aistiärsykettä. Lapsenikin sanoo, että on hankala keskittyä, kun opettaja soittaa musiikkia, kun luetaan. (?)

musta open päiväkirja on tarpeeksi neutraali ja asiallinen paikka kuville, pahempi ja ajatuksia herättävää olisi jos niitä alkaisi löytyyn lompakosta tms henk.kohtaisista tavaroista

Kyllä minusta se kuvien liimaaminen siihen kanteen on ihan yleistä. Olen monella opettajalla nähnyt. Ei siinä ole minusta mitään omituista, eikä tee niistä oppilaista mitenkään läheisempiä/parempia opettajalle kun ei antaneetkaan.

Pelottavan tiukkapipoinen mielipide! Apua, jos kaikki opet olisivat niin "kliinisiä", ettei mitään persoonallista olisi missään! Minusta tuo on oikeastaan söpö ja sympaattinen juttu. Ai niin, itsekin olen "sisustanut" työhuonettani viherkasvein, julistein ja pikkuesinein. Haluan, että viihdyn myös töissä :D

Jaa. ehkä opettajakin on ihminen?

Lastemme koulussa luokkahuoneet on lämpimän värisiä ja kodinomaisia, parempi niissä on kasvien keskellä olla, kuin steriilissä leikkaussalimaisessa ympäristössä. Mielestäni.

Oppilaille on varmaan tärkeää nähdä, että ope kantaa kuvia mukanaan. Tuskin ope ajattelee asiaa sen syvällisemmin. Päiväkirjan kansi on tarrakuville just passeli paikka, ja se päiväkirja kulkee sen verran pljon mukana, että oppilaat näkevät kuvien olevan opella oikeasti mukana.

Meidän ala-asteen luokassa oli kukkia, tyynyjä, mattoja jne. Kun oli saanut hommansa tehtyä, pääsi joskus sinne lattialle tyynyjen päälle makoilemaan ja lukemaan hyvää kirjaa. (meillä oli hyllykkö, missä oli jokaisen kotoa tuomia kirjoja, että kaikki sai lukea niitä ). :)

Jos olisin opettaja, sisustaisin minäkin luokan varsin kodikkaaksi, ja kysyisin myös lasten mielipidettä siihen. Voisipa jokainen tuoda vaikkapa haluamansa pehmolelun johkin hyllylle koristeeksi. Luokka olisi kodinomainen.

Ja itse en mitään pahaa kyllä näe tuossa kuvajutussa. Mikäpä olisi parempi paikka kuville kuin se open kalenteri, kun työhön liittyy. en itse ainakaan sitten taas lasten kuvia kotonani ainakaan mihkään haluaisi liimailla.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

:o No onko sillä nyt väliä onko ne ulko- vai sisäkannessa??

Tästä tuli mieleen systerin historianopettaja lukiossa. Se oli ihme häröilijä muutenkin, mutta se laittoi kaikkiin hyvät tulokset saaneisiin kokeisiin koenumeron viereen OMAN tarrakuvansa.. :laugh: Systeri raukka sai kanssa omansa, ja kyseessä siis mies opettaja.

Yhteistyössä