Onko alle kaksivuotiaasi lopettanut päikkärit?

Meillä esikoinen lopetti päiväunet hiukan alle 2-vuotiaana. Päiväunille nukuttaminen alkoi kestää lähes tunnin, minkä jälkeen nukkui yleensä 45 min. Tästä piristyi niin, että yöunille hänet sai vasta kymmenen aikaan, taas lähes tunnin nukutuksen jälkeen. On aina herännyt 8 maissa aamulla.

Nyt nukkuu yössä noin 12 tuntia, suunnilleen klo 20-8. Ikää 2,5v. Nukahtaa iltasadun jälkeen vartissa ja mekin saamme omaa aikaa pari tuntia, mikä on minulle erittäin tärkeää!

Emme elä mitään mielettömän aktiivista elämää, yleensä ulkoilemme iltapäivisin pari tuntia. Pari kertaa viikossa käymme aamupäivisin kerhoissa. Ehkä jos ulkoilisimme enemmän, untakin riittäisi päiväksi. Voi olla että nyt kun kesä tulee ja vietämme paljon aikaa omassa pihassa, tyttö alkaakin kaivata taas päiväunet.

Kai ne neuvolassa puuttuisi, jos lapsi nukkuu liian vähän. Mä olen ainakin pariinkin kertaan ihmetellyt neuvolassa meidän tytön vähäisiä unia ja aina on sanottu, että jos on hyväntuulinen, pärjää sit vähemmillä unilla. Sanottiin myös, että reilu vuoden ikäisen KESKIMÄÄRÄINEN unentarve on 12h/vrk.
Ette usko, kuinka kivaa olis äidin mielestä, jos saisi päivällä oman kunnon lepohetken ja aamulla saisi nukkua, mutta ei tuota saa nukkumaan enempää, vaikka mitä tekisi.
Tyttö on 1v7kk ja on jo kauan nukkunut yleensä näin: yöunet 20(20.30)-6(6.30) ja päiväunet n. 1h20min, joskus saattaa nukkua jopa 2 tuntia..
Mun kaverin lapsi lopetti vuoden ikäisenä päiväunet. Ehkä kerran viikossa nukkui päivällä, mutta muulloin ei nukahtanut. Hänellä on kolme lasta ja heistä yksi nukkui vielä 3-vuotiaana tosi paljon. Yksilöitä siis ovat lapsetkin eikä varmaankaan yleensä ole äidistä kiinni, kuten täällä jotkut antavat ymmärtää.

Hänellä on kolme lasta ja heistä yksi nukkui vielä 3-vuotiaana tosi paljon. Yksilöitä siis ovat lapsetkin eikä varmaankaan yleensä ole äidistä kiinni, kuten täällä jotkut antavat ymmärtää.

Aivan. Minäkin olin ENNEN sitä mieltä, että lapset tarvii päiväunia 3-vuotiaaksi asti (olen lastentarhanopettaja) ja osittain olen vieläkin sitä mieltä. Kuitenkin näin äitityden kautta olen huomannut, että kaikki ei todellakaan ole vanhemmista kiinni emmekä aina voi saada lapsia toimimaan niin kuin haluaisimme. Itselläni on todella vähäuninen taapero, joka nukkuu vuorokaudessa 11 tuntia ja jätti toiset päiväunet jo reilusti alle 1-vuotiaana pois. Toki haluaisin, että lapsi nukkuisi enemmän mutta yksilö on hänkin. Nämä ovat hyviä esimerkkejä, kuinka samassa perheessä toinen jättää päiväunet pois 1-vuotiaana ja toinen 4-vuotiaana. Silloin tuskin on kasvatuksessa vikaa vaan lapset tosiaan on erilaisia!

joo
Lapset ovat todellakin erilaisia ja on aivan taatusti olemassa vauvoja/taaperoita jotka tulevat hyvin toimeen vähillä unilla.Mutta yhtä varmaa on myös se,että on olemassa vauvoja/taaperoita jotka nukkuvat liian vähän,vanhempien mielestä eivät tarvitse enempää unta kun ovat ihan energisiä,mutta yliväsymyshän toisilla purkaantuu juuri kauhealla touhulla ja tohinalla ja nauru raikaa.Oma poikani nukkuu vuorokaudessa noin 13h,vähän aikaa sitten oli vaihe jolloin nukkui vain 11h,vieras ihminen ei olisi huomannut pojan olevan väsynyt,mutta minä huomasin.Ei poika haukotellut,ei hieronut silmiään,ei nukahtanut autoon jne.,poika mennä touhotti aamusta iltaan,nauroi kippurassa vähän väliä,ei pysynyt hetkeäkään paikoillaan jne. Vieras olisi sanonut,että onpa pojassa energiaa,minä taas tiesin,että kyse oli yliväsymyksestä.Tuo vähäuninen vaihe meni ohi ja nyt poika nukkuu taas tuon 13h vuorokaudessa,mennä touhottaa edelleen niinkuin aina ja nauraa,mutta meno ei ole niin päätöntä kuin tuona yliväsymyskautena,nyt poika osaa myös rauhoittua.Yliväsymyskautena nukahtamiset saattoivat kestää tunninkin,nyt poika nukahtaa taas nopeasti.

Eli,vaikka lapsi on energisen oloinen,ei haukottele,nauraa jne. saattaa hän silti olla väsynyt johtuen liian vähistä unista.

Ja niinkuin alussa sanoin,uskon kyllä että olemassa on vähillä unilla hyvin jaksavia lapsia,ei tarvitse sitä todistella :p mutta kaikki muka vähäuniset eivät ole vähäunisia vaan yliväsyneitä...

odyssey harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2006 klo 17:18 Tätä mieltä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2006 klo 20:14 Vieras kirjoitti:
En vastaa alkuperäisen kysymykseen, mutta oli pakko tulla ihmettelemään miten tuon ensimmäisen vastaajan lapsen unimäärä voi olla noin suuri? Meillä siirrytty yksiin päiväuniin jo 8 kuukauden iässä, silloin nukkui yöllä 11 tuntia ja päivällä 1.5h. Nyt ikää 1v2kk ja nukkuu yöllä 20.30-6 ja yhdet päiväunet n. 12-13.30. En voi käsittää miten jotkut 1-vuotiaat ylipäänsä nukkuu kaksia unia saatikka sitten 2-vuotiaat. Ymmärtäisin jos heräisi aamulla viideltä ja menisi illalla myöhään nukkumaan...
Oma poikani on jo melkein 1,5v eikä todellakaan jaksaisi tuolla sinun lapsesi unimäärällä,yksivuotiaana nukkui tyytyväisenä kahdet päiväunet ja silti nukkui yöuniakin 11-12h.Minä ihmettelen noin vähillä unilla pärjääviä lapsia,todellakin ihmettelen.
¨

Meillä tyttö siirtyi yksiin uniin olessaan 9kk.Nykyään nukkuu yöllä 21-6 ja päikkäreitä kaksi tuntia.Mielestäni se on liian vähän,mutta ei nuku yöllä yhtään pidempään,vaikka kuinka yrittäisi.Tyttö touhuaa paljon ja ulkoillaan päivässä 4-5h.Niin ja ikää tytöllä 1v5kk.

HOPO HARMAANA
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 16:58 Minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 14:56 joo kirjoitti:
Laitanpa meitin neitinkin unet tänne, ni tulee ihmeteltävää lisää:
aamulla herää 6-6.30, päikkärit nukkuu rattaissa 11.30-15.30/16, illalla unille 21.
Tytöllä on ikää 1v4kk ja on päivät hoidossa ryhmiksessä. Nukkuu yöt hyvin ja päikkäreiltä joutuu monasti herättelemään kun menee hakemaan kotia. Moni tota unen määrää ihmettelee, itsekkin olen ihmetellyt, mutta hb on hyvä ja muutenkin kasvaa ja kehittyy hyvin, joten todettu on että tuolla touhu määrällä tarvitsee paljon unta. Mekin olemme paljon ulkona!

Eihän tuosta tule kuin 13-14h unta vuorokauteen yhteensä,ei mikään ihmeellinen määrä mun mielestä.Nukkuu lyhkäset yöt ja pitkät päikkärit.
Olen samaa mieltä,meidän 2v.10kk:n ikäinen poika lopetti säännölliset päiväunet 1v10.kk:n ikäisenä ,mutta nukkuu tosi pitkät yöunet keskimäärin 13-14 tuntia yössä.

Puhuin asiasta neuvolassa ja siellä sanottiin että vuorokausi unimäärää tulee täyteen.

Aivan samoin ovat kaksi vanhimpaa lastani tehneet ja sit kun on menny päiväkotiin niin rytmi muuttui.

Yhteistyössä