Onko alilämpö syy olla pois töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hellevi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hellevi"

Vieras
Muita oireita pieni kurkkukipu, pieni päänsärky ja järkyttävä väsymys. Tänään pitäisi raahustaa iltavuoroon, mutta olo on niin vetämätön. Ei, ei ole krapulasta kyse, joku "fiksu" siitä kuitenkin tulee kuittailemaan. Ihan olen eilenkin illalla ollut töissä ja päässyt kotiin vähän ennen kymmentä.

Kysymys on kai lähinnä siitä oletko työkuntoinen? Ei siinä mun mielestä mikään alilämpö ole peruste vaan se kokonaiskunto. Selviätkö työstäsi? Aiheutatko vaaratilanteita työkavereillesi tai asiakkaille yms.? Vai onko vain hiukan kurja olo?

Kysymys on kai lähinnä siitä oletko työkuntoinen? Ei siinä mun mielestä mikään alilämpö ole peruste vaan se kokonaiskunto. Selviätkö työstäsi? Aiheutatko vaaratilanteita työkavereillesi tai asiakkaille yms.? Vai onko vain hiukan kurja olo?

Kun en mä tiedä selviänkö töissä. :ashamed: On kyllä niin voimaton olo ja tekisi mieli vain mennä takaisin nukkumaan.

Ikävä kyllä alilämpöä ei lääketieteessä tunneta vaan olet joko hypoterminen tai terve. Kärsin itse samasta, kun olen kipeänä ja on kuumeinen olo, mittari saattaa näyttää vain 34 astetta. Olo on pahempi kuin kuumeessa mutta töihin vain. Normaali ruumiinlämpöni on 35,5 astetta. Buranaa en suosittelisi sillä se saattaa laskea ruumiinlämpöä ennestään. Sen sijaan suosittelisin normaaleja flunssan hoitoon käytettäviä kikkakolmosia, lepoa (päikkärit ennen töitä ja kunnon yöunet jälkeen), kipulääkkeeksi Panadolia, perusterveellistä kasvispitoista ruokaa, lämmintä juomaa, erityisen raskaiden fyysisten suoritusten välttämistä kotona ja mahdollisuuksien mukaan töissä ja vitamiineja. Vichy ja monivitamiini ovat lenssuisen ystäviä. Vapaapäivinä rehellistä löhöämistä ja kunnon unet. Oletko mitannut lämpöä suusta tai alapäästä? Tulos on luotettavampi niin. Jaksamisia, olo paranee kyllä pian!

Miksi "alilämpöä" ei hyväksytä poissaolon syyksi? Mulla ainakin olotila saman kuin kuumeessa. Ja tuo olotila tulee pienemmällä lämpötilan laskulla kuin mitä se tulee kuumeessa lämpötilan noustessa. Lisäksi kaikki näyttävät nyt lukevan, että tuo ainoa oire mulla. Antaa olla. Aiva sama mitä tänne kirjoittaa niin ap teilataan aina.

Alilämpömittaukset ja tuntemukset flunssassa eivät kuitenkaan ole sairaus tai diagnoosi. Lue ap vähän tarkemmin, monikin on sitä mieltä että kokonaisikunto ratkaisee.

Ap, lääketiede on tunne termiä alilämpö :)

Siksi sitä ei hyväksytä.

Mutta flunssan se tuntee ja flunssa on syy olla pois töistä. Itselläni on varsin alhainen ruumiinlämpö, noin 35,5. Ja kun olen sairas, ruumiinlämpö voi laskea jopa 34 alkavaksi. En ikinä ole kuumeessa, ruumiinlämpöni on todella harvoin 37. Jos se on 37, niin olen todella sairas ja "kuumeinen". Mutta siis pelkkä flunssa ja työkyvyttömyys riittää. Jos tuntuu, ettei ole kykenevä töihin tai pelkää sairastuttavansa muut (esim. sairaala). Eli kyllä voit olla pois töistä flunssan varjolla, mulla ainakin on olo tosi vetämätön.

Ja jos olen tarvinut lääkärintodistuksen, niin aika se mulle on näillä perusteilla kirjoitettu eikä koskaan ole kyselty kuumeen perään.

Monilla on se käsitys, että kuume on sairaus. Kuume ei ole sairaus, vaan se on elimistön reaktio jostain muusta sairauksesta (virus/bakteeri).

Ainakaan mihinkään hoitoalan työhön ei ole menemistä tuossa kunnossa koska flunssa tarttuu ja koska väsymys lisää vahinkoriskiä. Kevyeen toimistotyöhön jos saa istua tietokoneen ääressä voi ehkä mennä jos jaksaa. Paras kuitenkin levätä nyt pari päivää.

[QUOTE="a p";28958455]Kun en mä tiedä selviänkö töissä. :ashamed: On kyllä niin voimaton olo ja tekisi mieli vain mennä takaisin nukkumaan.[/QUOTE]

Eikös tuollaista tapahdu joka aamu kun kello soi?

Ap, lääketiede on tunne termiä alilämpö :)

Siksi sitä ei hyväksytä.

Mutta flunssan se tuntee ja flunssa on syy olla pois töistä. Itselläni on varsin alhainen ruumiinlämpö, noin 35,5. Ja kun olen sairas, ruumiinlämpö voi laskea jopa 34 alkavaksi. En ikinä ole kuumeessa, ruumiinlämpöni on todella harvoin 37. Jos se on 37, niin olen todella sairas ja "kuumeinen". Mutta siis pelkkä flunssa ja työkyvyttömyys riittää. Jos tuntuu, ettei ole kykenevä töihin tai pelkää sairastuttavansa muut (esim. sairaala). Eli kyllä voit olla pois töistä flunssan varjolla, mulla ainakin on olo tosi vetämätön.

Ja jos olen tarvinut lääkärintodistuksen, niin aika se mulle on näillä perusteilla kirjoitettu eikä koskaan ole kyselty kuumeen perään.

Monilla on se käsitys, että kuume on sairaus. Kuume ei ole sairaus, vaan se on elimistön reaktio jostain muusta sairauksesta (virus/bakteeri).

Mutkin on potkittu saikulle ilnan kuumetta kun muuten on naamasta näkyny kunto. Flunssassa.

Sulla on varmaan sama tauti kuin mulla, mulla tosin kurkku oli alkuun todella kipeä ja päätä särki rajusti. Tauti on kestänyt jo viikon, mutta töissä olen ollut koko ajan, juuri buranan voimalla. Taudin alkaessa olo oli ihan kauhea, väsynyt, kipeä, tukkoinen, ja eilen oli taas. Hampaisiinkin sattuu kävellessä. Meillä ei saa flunssasta saikkua, jos ei ole kuumetta.

[QUOTE="cxc";28958830]Sulla on varmaan sama tauti kuin mulla, mulla tosin kurkku oli alkuun todella kipeä ja päätä särki rajusti. Tauti on kestänyt jo viikon, mutta töissä olen ollut koko ajan, juuri buranan voimalla. Taudin alkaessa olo oli ihan kauhea, väsynyt, kipeä, tukkoinen, ja eilen oli taas. Hampaisiinkin sattuu kävellessä. Meillä ei saa flunssasta saikkua, jos ei ole kuumetta.[/QUOTE]

Tää on perseestä ettei saa. Silleen oli kyllä yhessä paikassa että mut työterveyslekuri passitti saikulle vaikkei ollu kuumetta, siinä kun opiskelija ei saanu terveyskeskuksesta pahan korvatulehuksen takia. Vaikka oli silminnähden kipeä ja melkein itki kipua. En mäkään työkuntonen ollu silti. Kuten ei opiskelijakaan.

Sama tauti minullakin ja sitä on työpaikallani liikkeellä. Alkaa kurkkukivulla, päänsäryllä, armottamalla väsymyksellä ja muuttuu järjettömäksi räkäisyydeksi. Kuumetta ei nosta, korkeintaan hieman lämpöä tai sitten mittari näyttää normaalia pienempiä lukemia. Yleisvointi ja se millainen työ on ratkaisevat. Tarttuu herkästi ja rasitus voi hidastaa paranemista ja lisätä jälkitautien mahdollisuutta. Itse alan olla sillä kannalla, että huomenna en töihin mene niistämään, aivastelemaan ja seisomaan silmät ristissä, jos olo jatkuu näin kauheana, koska lääkkeetkään eivät ole helpottaneet.

Se ratkaisee oletko työkuntoinen vai et. Kaikilla ei välttämättä flunssassa kuume edes nouse vaan ruumiinlämpö tippuu, mutta olo on yhtä kamala kun kuumeessakin. Ainakin oma työterveyslääkäri kirjoittaa aina sairaslomaa "alilämpöön", koska se on verrattavissa kuumeeseen.

Yhteistyössä