Onko äitiysraha tosiaan näin pieni??? Laskurilla laskettua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Laskin tuossa, paljonko mun tuloillani saisi äippärahaa.. Mulla tulot vaihtelee uukausittain, mutta keskimäärin käteen jää 1500-1700e. Kelan laskurilla kun laskin, niin se näytti, että mulle jäisi äitiysrahaa käteen just ja just 1000?.. kuulostaako tuo summa oikean suuntaselta?

Muista toki, että Kela laskee veroprosentin siten, että se on työansioveroprosentti + 2%. Jos haet muutosverokortin sosiaalietuutta varten, saatat saada selvästi pienemmän prosentin (riippuu muista tuloista ja vähennyksistä yms.)

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Muista toki, että Kela laskee veroprosentin siten, että se on työansioveroprosentti + 2%. Jos haet muutosverokortin sosiaalietuutta varten, saatat saada selvästi pienemmän prosentin (riippuu muista tuloista ja vähennyksistä yms.)

Nehän ottaa minimissään 20% veroa, vaikka verokortissa se olisi mulla 5%. En tiennyt että voi hakea muutosta, kun Kela sanoo että tuo 20 on minimi?No tuleepahan aina sen pari tonnia palautuksia jouluksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:

Nehän ottaa minimissään 20% veroa, vaikka verokortissa se olisi mulla 5%. En tiennyt että voi hakea muutosta, kun Kela sanoo että tuo 20 on minimi?No tuleepahan aina sen pari tonnia palautuksia jouluksi :D

mä oon kans maksanu koko ajan tuon 20%, enkä tajua millään matematiikalla ettei se meinannut viime vuonna riittää kun olin vielä kht:lla.

Joo, jos sulla on työansioita varten laskettu veroprosentti, niin ottavat sen + 2 tai vähintään 20. Mutta tosiaan, jos haet uuden kortin sosiaalietuutta varten, se voi olla vaikka 0.

Ei ota Kela 20% jos hakee sosiaalietuuksia varten tarkoitetun verokortin. Silloin % voi olla paljon pienempi. Tuo "vähintään 20%" koskee sellaisia tilanteita, joissa käytetään työverokorttia.

Kyllä tuo kuulostaa ihan oikeansuuntaiselta summalta. Itselläni bruttotulot kuukaudessa n 2300e ja saan äitiysrahaa 1550e. Kolmelta eka kuukaudelta työnantaja tosin maksaa täyden palkan, että tulot tipahtaa vasta sen jälkeen.

Esikoisen kohdalla hain muutosverokortin, koska tein kotihoidontuella ollessani keikkatöitä samalla.. Kotihoidontukea varten prosentti laski tuosta 20:stä, vaikka ohjeissa lukee, että peritään se 20%.. mulla taisi sekä tuota tukea, että palkkaa varten olla veroprosentti silloin jotain 17, en tarkkaan muista..

VÄHÄN???mä sain palkkatyöstä ton verran käteen vielä muutama vuos sitten..AAARGH..miä meinasit lapses ruokkii kun ei tuu tuon enmpää käteen..NIM: saan opiskelijana samanverran nyt käteen ja silti pärjään lapsilisien ja asumistuen kanssa 2 lapsen kanssa..ai niin..unelmiani en kyläole päässyt toteuttamaasn eli sii staloa , lomamatkoja ja kampaamoreissua :) mutta silti erittäin onnellinen

vielä kerran verotuksesta:
Jos Kela käyttää ansiotuloverokorttia niin vero% on tasan 20% jos palkkavero% on alle 20%. Jos palkkavero% on yli 20% niin Kela ottaa veroa sen + 2%-yksikköä.
Näin siis jos et hoida Kelalle uutta verokorttia etuuksia varten (mikä kannattaa muuten tehdä!)
Jos lasketutat muutosverokortin niin Kela ottaa juuri sen prosentin mikä kortissa on, olipa se 4% tai 44%.

Alkuperäinen kirjoittaja pienelläki pärjää onneks :):
ootappa vaan ku alkaa kotihoidontuki juosta..siihen verrattuna tuo sun äippäraha on törkeen iso!!!

En siis ole raskaana, kunhan mietin vain.. Ja aikanaan, kunhan on tuon aika, niin alan tehdä taas keikkahommia kotihoidontuen lisäksi =)

Juu minimi miullakin tänään tuli just päätös. 551 euroa/25 päivää miinus verot. Mikä taitaa olla minimissään 20%+2% eli 22% veroa menee tuosta summasta.

Sama summa vanhempainpäivärahalle.

mulla onneks sattu hyvät ansiot alle ja sain vain 400e vähemmän käteen kuin mitä töissäollessa jäi (2300e netto siis äitiysraha). Muutosverokorttikin pienensi veroprossan 14%, kun ansiotuloista maksoin 34%!

Alkuperäinen kirjoittaja moona81:
Juu minimi miullakin tänään tuli just päätös. 551 euroa/25 päivää miinus verot. Mikä taitaa olla minimissään 20%+2% eli 22% veroa menee tuosta summasta.

Sama summa vanhempainpäivärahalle.

Ei tuo 20% ole mikään verotuksen minimi! Lue aiempi vastaus verotuksesta. Sullakin pienenee varmasti alle 20%in.