Onko äitini kohtuuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli juuri ripille päässyt veljeni (velipuoli tarkalleen ottaen) on innostunus softaamisesta. On jo pitkään puhunut, että haluaisi sellaisen jonkun "röllipuvun" mitä ne siellä metsässä ammuskellessa käyttävät, kun pelaavat sitä sofitsta. En minä näistä mitään tajua, mutta siis äitini on puhunut tästä jo useammin ja sanonut, että se puku maksaa 150 euroa.

No äidilläni on taloudellisesti tosi tiukkaa, joten ymmärrän täysin, että hän ei edes harkitse moisen puvun ostamista.

Nyt veljeni oli tehnyt puukäsitöissä sellaisen työn, jonka eräs vieras aikuinen oli halunnut ostaa ja maksanut siitä 150 euroa. Äitini oli muutaman päivän jälkeen kysellyt, että saisiko hän viedä ne rahat pankkiin pojan tilille niin tämä olikin kertonut tilanneensa sellaisen puvun itselleen. Jonkun kaverin äiti siis tekee niitä ja se maksoi 125 euroa. Äitini oli suuttunut ja käskenyt perua sen, mutta olikin käynyt ilmi, että puku oli jo melkein valmis joten kaupat oli tehtävä.

Äitini selitti tuohtuneena sitä miten se pojan saama 150 euroa oli ns. tyhjää rahaa ja se olisi ollut hyvä hänen siitä syystä säästää, kun se tuli hänelle "tyhjästä" ja nyt se meni tuollaiseen. Minä ymmärrän, että sitä pukua ei olisi saanut ominpäin mennä tilaamaan, mutta yritin selittää, että eikö ole hyvä että hän nyt sai sen mitä on paljon halunnut ja tienasi siihen rahatkin ihan itse. Ja jos se raha kerran oli ns. tyhjää niin eikö sellainen raha ole parempi pistää tuollaiseen pukuun kuin joku "ei tyhjä raha".

Mutta mitä mieltä te olette? Miten olisitte suhtautuneet?

Mielestäni äitisi on kohtuuton. Jos se puku on pojalle niin tärkeä asia ja on siihen itse laillisin keinoin rahat hankkinut niin eikö se sillon ole itsestäänselvää että poika saa sen puvun ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyttävä :
Kyllä meillä lapset saa itse tienaamansa rahat käyttä hubailuun. toisaalta, jos perheessä tosi tiukkaa, ymmärrän äidinkin näkökannan.

Niin mutta toisaalta niin eihän äitini ollut niitä rahoja silti itselleen ottamassa vaan ne olisi pitänyt laittaa jollekin mopotilille hänen mielestään. Minä en tiedä mikä se mopotili on... en ole kysynyt. En tiedä siis onko se jotain bensarahaa vai tarkoituksena ostaa mopo.... Mopo siellä jo entuudestaan kuitenkin on.

ööö.. Kyllä mun mielestä riparilainen jo saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Tai siis käyttää sen ainakin johonkin itselleen tärkeään. En ihan ymmärtänyt, että mikä tuo röllipuku sitten on, mutta kyllä mä varmasti oman lapseni antaisin käyttää rahat siihen.

Okei eli olette samalla linjalla kuin minä. Ajattelin vain, että olenko itse pienten lasten äitinä vain niin pihalla, että en tajua asiaa "oikein". Yritin tosiaan selittää asiaa äidilleni eilen, mutta hän oli aivan raivoissaan.

Täällä yhden softaajan äiti. Itse olen tyytyväinen, että poikani viettää softaamalla aikaa, moni muu tuon ikäinen hengaa jossain kylillä vain konnuuksia tekemässä. Kerrohan tämä mielipide äidillesi ja se, että poika oppii nyt itse työnsä merkityksestä ja rahan arvosta, kun käyttää sitä itse.

Vähän löysää hihnaa pojalle, on sen verran iso jo. Ei niistä muuten kasva miehiä, vaan mammanpoikia.

mielestäni poika teki siinä kohtaa väärin ettei keskustellut asiasta, mutta mielestäni poika sai tilata ITSE hankkimillaan rahoilla puvun.

Eli äitisi on kohtuuton ja poika omalla toimellaan helpotti äidin kukkaronnyörejä, paitsi ettei se äiti kai olis koskaan sitä pukua ostanut.

Äitis on törppö ja poika tiesi sen eli tilasi lupaa kysymättä koska ei siihen olisi lupaa saanut. Hyvä että löytyi pojalle mieluisa käyttökohde omalle rahalleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Terhen:
Täällä yhden softaajan äiti. Itse olen tyytyväinen, että poikani viettää softaamalla aikaa, moni muu tuon ikäinen hengaa jossain kylillä vain konnuuksia tekemässä. Kerrohan tämä mielipide äidillesi ja se, että poika oppii nyt itse työnsä merkityksestä ja rahan arvosta, kun käyttää sitä itse.

Vähän löysää hihnaa pojalle, on sen verran iso jo. Ei niistä muuten kasva miehiä, vaan mammanpoikia.
Täällä kans softaajan äiti ja tyytyväinen pojan harrastuksesta. Eipähän tarvinnut lauantaina miettiä, missä teini illalla hengailee. Sunnuntaiaamuna kun lähti skenaarioon, niin lauantain oli kotona ja meni ajoissa nukkumaan :)

Mä pidän pelkästään hyvänä sitä, että softaaja alkaa itse tienata rahaa harrastukseensa. Tuohon harrastukseen kun saa halutessaan upotettua juuri niin paljon rahaa kuin sitä ikinä vaan saa jostain haalittua.

Äitisi on kohtuuton. Ne rahat olisi voinut mennä monta kertaa huonomaan asiaan kuten viinaan, tupakkaan ja huumeisiin. Pitäisi olla onnellinen että poika omalla työllään ansaitsemilla rahoilla hankkii jotain mitä on jo kauan halunnut.

Mun mielestä meni juuri oikein, itse tienasi työllä rahat, ja sai sitten ostettua puvun jota on kauan halunnut. :)

Äitisi suhtautuminen kyllä ihmetyttää. Tuli vain mieleen, mitäs jos äitisi onkin jo salaa tilannut pojalle puvun, tai ompelisi itse, olisi halunnut yllättää pojan?

Kohtuuton minunkin mielestä. Poikahan itse tienasi tekemänsä esineen myymällä rahat. Pitää tuon ikäisenä olla jo jonkin verran määräysvaltaa siihen miten käyttää omat rahat. Eriasia jos olisi käyttänyt rahat vaikka alkoholiin ja tupakkaan.

Ite en taas ymmärrä, miksi ois pitäny kysyä ees lupa koko puvun tilaamiseen, jos on itse ahkerasti oikealla työllä rahat siihen hankkinut. Ite oon asunut 16-vuotiaasta asti yksin, opiskellut ja tehnyt töitä siinä ohessa. Ei tullut mieleenkään kyllä kysellä sitten yhtään mitään vanhemmiltani, vaikka meillä on erittäin hyvät välit. En ymmärrä tämmöstä holhousta ja hössötystä, omat tienaamat rahat saa käyttää kuten parhaakseen katsoo. Ei 15-vuotiaan kuulu elättää ko. perhettä! Ei ole hänen syntinsä, jos vanhemmat ovat tehneet liikaa lapsia tai ovat työttömiä tms.

Varsinkin kun tuo meni hvyään tarkoitukseen eli omaan fiksuun harrastukseen, niin tuo oli erittäin hvyä juttu. Tuon ikäset ryyppää kaduilla, paljon parempi metsässä kavereiden kanssa ennemmin harrastaa jotain fiksumpaa.

Minusta tässä kohdellaan tätä nuorta kuin pikkulasta. Vapautta pitää olla hyvissä rajoissa, tai se haetaan sitten itse. Ja poik aon ihan oikeutetusti ajatellut, että hän on itse tienannut rahat >saa itse käyttää. Voihan nimettäin olla, että vanhemmatkin ostelevat itselleen jotain kivaa joskus, joten eiköhän poikakin näin tee sitten. Kotoa se malli tulee ja ihan ok.

Minustakin lapsi saa itse tienaamansa rahat käyttää periaattessa, mutta jospa äitllä on periaatteena että tappaminen on väärin. Eikö se softaus ole jotain pelleilyä metsässä jossa tapetaan muita? vai mitä seon?

Mun mielestä äitis pitäisi olla ylpeä siitä että poika on niin taitava että voi myydä omatekemän työn. Kuitenkin 150 on paljon rahaa, saatika kun se vielä maksetaan teini-ikäisen työstä. Ja sen lisäksi summasta vieläpä jäi 25 euroa, eli jäi vielä säästöönkin. Pointisit menee veljelle!

Alkuperäinen kirjoittaja porvoostako tuulee???:
Haloo mistä teinin puutyöstä joku `aikuinen´ maksaa hei 150euroa....Kysyn vaan....
Mä voisin maksaa esim pöydästä, lipastosta tai sängynpäädystä, jos se olisi juuri sellainen, millaista olen halunnut, mutta kaupoista ei ole löytynyt. Mulle on aivan sama, minkä ikäinen sen on tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Mun mielestä äitis pitäisi olla ylpeä siitä että poika on niin taitava että voi myydä omatekemän työn. Kuitenkin 150 on paljon rahaa, saatika kun se vielä maksetaan teini-ikäisen työstä. Ja sen lisäksi summasta vieläpä jäi 25 euroa, eli jäi vielä säästöönkin. Pointisit menee veljelle!

Samaa ajattelen minäkin. Rahat olisi voinut käyttää paljon huonommin, eivätkä ne ilmaiseksi mistään tippuneet. Osoitti aika moista oma aloitteisuutta.

Yhteistyössä