Äitini oli ostanut seiskaluokkalaiselle siideriä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Alkosta sellaisen ison pullon, 8 prosenttistako sanoi sen olleen. Sitten se oli lantrattu ja sitä oli juonut kolme ihmistä. Kaksi seiskaluokkalaista ja yksi kasiluokkalainen.

27 vuotias veljeni sanoi, että kun hän miettii omaan nuoruuttaan ja kaikkia kohelluksia niin hän suositteli ettei sentään ostelisi alkoholia tuon ikäiselle. Vanhempani ovat eronneet ja minä ja veljeni asuimme isällämme ja äitini kysyikin veljeltäni, että "no saitko sinä kotoa ne juomisesi silloin". Veljeni sanoi, että no ei todellakaan vaan ne hankittiin ihan muilla keinoilla. No äitini mielestä syy veljen "kohelluksiin" olikin nimenomaan se,että koska kotoa ei saanut juotavaa niin sitten tuli kohellettua kun ne piti hankkia muualta ja juoda salaa. Totesi kuitenkin loppuun, että ei hän sitä mitenkään puolustele että on ostanut.

Itse en jaksanut sanoa mitään. En todellakaan hyväksy sitä, että alaikäiselle ostetaan viinaa. On mielestäni täysin eri asia vanhemman valvonnassa antaa vaikkapa maistaa lasillisen verran jotain kuin se, että ostaa ja lähtee itse muualle kun ne nuoret juo siellä kotona.

Ja olen itsekin ostanut alaikäisenä alaikäisille kaljaa. Ja vielä täysi-ikäisenäkin olen ostanut alaikäisille kavereille kaljaa. Mutta minä en olekaan ollut niiden äiti joten minusta se on kokonaan eri asia. En ole kantanut pätkääkään huolta näiden kaljanjuonnista eikä heidän kasvatuksensa ole ollut minun kontollani. Ei 18 vuotiaan tarvitse kasvattaa kavereitaan.

Mutta jooo.....

Hmm.
Itse aloitin alkoholin käytön seiskaluokalla. Erään ystäväni äiti osti tälle ystävälleni aina muutaman pullon siideriä tms. Halusi itse mielummin hankkia ne juomiset tytölleen, kuin että tämä olisi ostanut puiston spugeilta (kuten me muut).

kyl mulleki osti mun äiti joskus siiderin kaksi ku olin 16v..ja meillä ei meitin äiti oo juonu elämässään ikinä alkoholia. itse voisin ostaa kotona omalle lapselleni pullon pari jos on joku 16-17v..

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Hmm.
Itse aloitin alkoholin käytön seiskaluokalla. Erään ystäväni äiti osti tälle ystävälleni aina muutaman pullon siideriä tms. Halusi itse mielummin hankkia ne juomiset tytölleen, kuin että tämä olisi ostanut puiston spugeilta (kuten me muut).

Noin äitinikin meinasi ja onhan se toki aina arverluttavaa, jos pitää ostaa jotain mistä ei edes voi olla varma, että mitä se aine on. Tänä päivänä varmasti vielä arveluttavampaa kuin tuolloin omassa nuoruudessani. Itselleni ei kyllä olisi tullut mieleenkään koskaan ostaa mitään omatekoista, niin suurta viinanhimoa ei ole ollut edes hurjimmassa nuoruudessa.

Mutta minusta seiskaluokkalaisen ei kuulu juoda mitään

Tosta on ollut tutkimusta joku 5 -10v sitten. Ne lapset jotka saivat kotonaan juoda olivat heikommin sortuneet aikuis-iällä päihteisiin. Ennen sitä tutkimusta moni uskoi kuten äitisi.

Enkä sano että KAIKKI kotonaan viinaa dokailleet lapset tulisivat heikoiksi. Tutkimuksissa harvoin tulee 100% tulos tai edes sinne päinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Hmm.

Noin äitinikin meinasi ja onhan se toki aina arverluttavaa, jos pitää ostaa jotain mistä ei edes voi olla varma, että mitä se aine on. Tänä päivänä varmasti vielä arveluttavampaa kuin tuolloin omassa nuoruudessani. Itselleni ei kyllä olisi tullut mieleenkään koskaan ostaa mitään omatekoista, niin suurta viinanhimoa ei ole ollut edes hurjimmassa nuoruudessa.

Mutta minusta seiskaluokkalaisen ei kuulu juoda mitään

Niin ne pultsarit kävi ostamassa meille Alkosta sitä juomista. Ei nyt toki mitään omatekoisia litkuja olsii heiltä huolittu :x

mä en osaa sanoa kumpi on parempi, se että vanhempi ostaa lapselleen juomat vai se että ne hankitaan muualta. mä oon alottanu juomisen (ja muunkin hölmöilyn) aikaisin ja me ostettiin juomamme venäläisiltä rekkakuseilta. pirtua siis. jotenkin nyt kun ajattelee ni olishan ne suomen alkosta haetut oluet olleet ehkä turvallisempia kaikin puolin ku venäläinen pirtu. mut toisaalta taas... alkoholin ostaminen alaikäiselle on laitonta, ja mun mielestä on kieltämättä vastuutonta ostaa varta vasten nuorelle alkoholia. eri asia on maistattaa silloin ku itsekin juo jotain saunakaljaa yms.
lisään vielä että 17vuotias ja 13vuotias on täysin eri asia. en koskaan ostais noin nuorelle mitään mitä se ei itsekin sais kaupasta ostettua.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Tosta on ollut tutkimusta joku 5 -10v sitten. Ne lapset jotka saivat kotonaan juoda olivat heikommin sortuneet aikuis-iällä päihteisiin. Ennen sitä tutkimusta moni uskoi kuten äitisi.

On uudempiakin tutkimuksia, eli jos kotona sallitaan tai jopa ohjataan alaikäisen alkoholikäyttöön, niin se johtaa helpommin alkoholisoitumiseen.

Meillä päin on ainakin lehdessä kirjoiteltu, ettei se lasten juominen jää siihen, et vanhemmat ostaa ne pari siideripulloa mukaan. Ne kun hankkii sitä jostakin muualta vielä lisää, ja se että vanhemmat ostaa juoman tekee siitä juomisesta jotenkin vielä sitten sallitumpaa.

Eli minä en ostaisi alkoholia alaikäiselle, enkä missään tapauksessa 7-luokkalaiselle, oma poika on 5:llä eikä 7-luokkalainen niin paljon isompi ole.

Lapsen maksa ei kykene alkoholia polttamaan myöskään samalla lailla kuin aikuisin. Terveydelläkin siinä siis leikitään.

Itse olen käyttänyt alkoholia ekan kerran täysi-ikäisenä, eikä olo ollut edes vaikeaa odottaa siihen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja mievaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:

On uudempiakin tutkimuksia, eli jos kotona sallitaan tai jopa ohjataan alaikäisen alkoholikäyttöön, niin se johtaa helpommin alkoholisoitumiseen.

Mä kirjoitin väärin. Samaa siis tuo mun juttu oli tarkoitus tarkoittaa. Piti oikein lukea.. "heikommin" ja sillä tietysti tarkoitin todennäköisemmin.
*solmussa*

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Meillä päin on ainakin lehdessä kirjoiteltu, ettei se lasten juominen jää siihen, et vanhemmat ostaa ne pari siideripulloa mukaan. Ne kun hankkii sitä jostakin muualta vielä lisää, ja se että vanhemmat ostaa juoman tekee siitä juomisesta jotenkin vielä sitten sallitumpaa.

Eli minä en ostaisi alkoholia alaikäiselle, enkä missään tapauksessa 7-luokkalaiselle, oma poika on 5:llä eikä 7-luokkalainen niin paljon isompi ole.

Lapsen maksa ei kykene alkoholia polttamaan myöskään samalla lailla kuin aikuisin. Terveydelläkin siinä siis leikitään.

Itse olen käyttänyt alkoholia ekan kerran täysi-ikäisenä, eikä olo ollut edes vaikeaa odottaa siihen asti.

hmm, no me ollaan saatu aina kotoa juomat, itse en ole koskaan juout muuta kuin sen mitä mulle on kotoa annettu, koskaan en ole joutunut selviytymisasemalle/putkaan, aina olen saanut/voinut kotiin mennä... toisin kun mun kaverit jotka haettiin miloin mistäkin, ne ei voineet mennä humalassa kotio, eipä kyllä olisi edes päässeet siinä kunnossa missä olivat...
mä olen sitä mieltä että jos kotoa saa ohjeet fiksuun juomiseen niin silloin välttää noin kurjimmat kokemukset.. ja jos ei tarvitse salaa juoda niin silloin myöskään ei tarvitse jäädä sammumis pisteessä ulos kyhjöttämään ja odottamaan selviämistä...
meillä on ekan kerran annettu juomaa 13 vuotiaana kotibileisiin ja sitten koulun päättäjäisiin.. eli ei todellakaan joka kk

No mä en ole alkoholisti. Viime vuonna join yhden konjakkipaukun ja ehkä reilun litran olutta, koko vuonna siis. Oon saanu lapsena maistaa punaviiniä, siis todella pienen määrän, pisaroissa mitataan, mut kuitenki maku tuntu enkä sen jälkeen punkkua ole juurikaan juonu, aikuisenakaan. Noin 14 vuotiaana sain sillon tällön äidiltä puoli pulloa olutta, ns saunaolut. Sitten kun pääsin ripiltä äiti tarjosi lakkalikööripaukun. No eipä tuo paljoa ole mua juottanu, mut ei ole salaillukaan. Ja mun kummisetäni oli kotikaupunkini alkon paikallisjohtajana eli alkokaan ei vieras paikka ole. Eikä musta ole saaneet aikaan alkoholistia. =)

Ite oon miettiny tuotaki alkoholinkäyttöä omien lasteni kohdalla. Ei se nyt tosiaankaan vielä ole ajankohtaista, esikko 11v, mut muutaman vuoden päästä jo voipi olla. Vaikka se on väärin hakee lapselle alkoholia, niin on se turvallisempaa kuin just että ostaa spurguilta ties mitä pakkasnestettä ja sammuu hankeen ja jäätyy sinne. no en tiiä miten toimin sitten kun asia ajankohtaista on. Sen näkee sitten. Voihan se olla että ei tuo esikko vaikka haluakaan juoda. Ainaki vielä kammoa niin hirveesti oksentamista että senkään takia ei varmaan haluu kokeilla. Ja hyvä olisikin kun kokeilisi vasta sitten vanhempana. Katellaan nyt miten homma etenee. Mut sehän on totuus että jos nuori haluaa alkoholia niin aina ne keinot sen saamiseksi löytyy.

Yhteistyössä