Onko äitini alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minävain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minävain"

Vieras
Äitini juo siis joka ikinen ilta n. 4-10 tölkkiä kaljaa. Ensimmäisen siinä n. kello 14.00 Seuraavana päivänä ei muista jtn asijoita mitä on puhuttu illalla. Iltaisin äiti saattaa olla todella kärttyinen ja huutaa ja kiroaa jopa pienistä asijoita iskälle. Sekä meille lapsille. Tekee pahaa katsoa vierestä kun oma äiti juo joka ilta. Ja jopa ahdistaa olla kotona.
Mitä kannattais tehdä? Olen itse 16-vuotias ja perheen nuorin.

Kyllä se siltä kuulostaa. Ja varmaan kiistää itse ongelman tai se ei hänen mielestään kuulu muille? Olisko ketään luotettavaa aikuista jolle voisit puhua?

En ole sanonut äidille suoraan että oletkohan alkoholisti. Mutta olen kyllä joskus huomautellut, että taasko juot ja kuinkamones kalja. Mutta jos ilta on tarpeeksi pitkällä, sanoo kärkkäästi takasin ettei kuulu minulle.
Vanhimmalle siskolle voisin toki sanoa. Asuu jo omassa kodissa. En vain ole niin läheinen vanhimman siskon kanssa. Ja en usko että hän uskoisi että äiti voisi olla alkoholisti

No kyllähän toi on aika reilu määrä juoda joka ilta. Ymmärrän että olet varmasti huolissasi, ja jos äiti vielä käyttäytyykin kärttyisästi on elämä varmasti haasteellista tällaisen ihmisen kanssa. Millaiset välit sulla on isääsi? Pystyisitkö puhumaan huolestasi hänen kanssaan?

Mutta kyllä varmaan sun isäkin on huomannut äitisi oluen juonnin? Eikö häntä häiritse se? Toivon oikeasti että perheenne saa apua! Soita tonne nuorten puhelimeen. Sieltä ne varmasi osaa neuvoa sua paremmin.

Jos ahdistaa, niin lähde vaikka kaverille tai jonnekkin mutta älä jää kotiin kattomaan sitä touhua, ei kenenkään pitäis sitä läpi käydä. Ja tottakai hanki apua, sun äiti ei itse varmasti sitä apua hanki kun ei ongelmaansa tunnista.