Onko aikuisella 37,5 lämpö paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuuminta hottia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuuminta hottia

Vieras
Mulla on nyt jo 2 viikkoa ollut kuumetta/lämpöä, alkoi 38+ ja nyt sitten noin viikon se pysyttelee tossa 37,5-37,7. Olo on aika heikko. Mulla oli antibioottikuuri ylähengitysteiden tulehdukseen, mutta se loppui pari päivää sitten. Ja silti edelleen lämpö vaan nousee. Aamuisin on usein 36,9 tms matalaa, mutta viimeistään iltapäiväksi, kun olen ollu liikkeessä, se nousee ja alkaa olo heikentyä. Tuntuu kuin olisin pienessä pöhnässä kokoajan.

On vaan sellainen olo, että turhaanko nyt olen vielä saikulla kun ei ton enempää kuumetta nouse. Mutta oikeesti tuntuu, että vaikka aamulla on ok olo niin sitten muutama tunti touhua lasteni kanssa ja olen ihan veto pois :( Niin ja olen hoitoalalla, eli kiirettä pitäisi työssä.

Ei se paljoa ole, mutta jos olo ei pysy hyvänä, ei kannata töihinkään raahauta. Mulla oli kuumeilua yli kuukauden, osan aikaa jaksoin olla töissä, mutta osan aikaa nukuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
selkeästi et ole työkuntoinen. Sinuna menisin uudelleen lääkäriin.

Joo, mie kävin taas tiistaina ja laittoi saikkua maanantaille, sitten jos ei lopu niin pitää mennä kaikenmaailman testeihin ja kokeisiin. Mutta tunnen silti itseni lintsariksi, se on tää hoitajan omatunto. Mutta kyllähän minulla olo on ok täällä kotosalla, kun nukun päikkärit ja suurin ponnistus on ruuan laitto. Kyllä olo on kuitenkin sen verran heikko, koska tätä on kestänyt jo aika kauan, että en usko että työssä jaksaisin 8h paahtaa.

Itsekin vähän olen huolissani, että eihän toi korkea mutta eikai voi olla ihan ok että pitää tossa 37,5 pinnassa koko ajan?! Mulla perustaso noin 36,6, en edes muista milloin viimeksi noussut yli 37 (taisi olla keväällä 2008).

Mulla on kestänyt tuota 3 viikkoa. Yhden antibioottikuurin olen myös syönyt. Ei meinaa helpottaa sitten millään. Ja juuri kuvaamasi "ponnistukset", puolen tunnin touhuamisen jälkeen on ihan piipussa.

Mulla on kestänyt tuota 3 viikkoa. Yhden antibioottikuurin olen myös syönyt. Ei meinaa helpottaa sitten millään. Ja juuri kuvaamasi "ponnistukset", puolen tunnin touhuamisen jälkeen on ihan piipussa.

Keuhkoihin mulla koskee kamalasti ja yskä on sellaista "lohkeavaa", rahisevaa. Mulla on perussairautena astma, että onkohan se sitten altistanut sille että tulehdus koittelee kovemmin. Nytkin on vaikea hengitellä, useaan kertaan päivässä tulee sellainen noin 15min "kohtaus", että hengitys on tosi vaivalloista ja se sattuu, pallealla pitää painaa :( Loppuisi jo :(

Tyypillisiä keuhkokuumeen oireita ovat kuume, yskä, hengenahdistus ja rintakipu. Kuume on bakteeriperäisissä keuhkokuumeissa yleensä korkeahko (yli 38,5 °C), ja siihen voi liittyä horkka. Yskän mukana saattaa nousta limaisia ysköksiä. Hengenahdistukseen voi liittyä hengityksen tihentyminen (yli 18 kertaa minuutissa). Rinta- tai kylkikipu on yleensä tyypiltään pistävää ja saattaa pahentua yskimisen tai voimakkaan sisäänhengityksen aikana. Muita keuhkokuumeen oireita ovat väsymys, ruokahaluttomuus, lihassäryt, veriset yskökset, päänsärky, vatsakipu ja pahoinvointi.

Epätyypillinen oirekuva, jossa moni tyypillinen oire puuttuu, on jopa yleisempi kuin klassinen äkillisillä ja rajuilla oireilla alkava keuhkokuume. Virusten ja epätyypillisten bakteerien aiheuttamat keuhkokuumeet ovat usein lieväoireisia. Ne saattavat ilmetä flunssan kaltaisin oirein, hitaasti alkavana lievänä kuumeena ja kuivana yskänä.

Yleistilan äkillinen huononeminen ja perussairauden paheneminen voivat myös olla merkkinä alkavasta keuhkokuumeesta. Esimerkiksi vanhuksilla keuhkokuumeen näkyvimpinä oireina voivat olla sekavuus ja vatsaoireet. Lasten oireina ovat useimmiten kuume, yskä, nuha ja hengitysvaikeus, mutta kymmenesosalla lapsista ei ilmene mitään hengitystieinfektioon viittaavia oireita. Nimestä huolimatta kuume voi puuttua merkittävältä osalta keuhkokuumetta sairastavista henkilöistä.

Tyypillisiä keuhkokuumeen oireita ovat kuume, yskä, hengenahdistus ja rintakipu. Kuume on bakteeriperäisissä keuhkokuumeissa yleensä korkeahko (yli 38,5 °C), ja siihen voi liittyä horkka. Yskän mukana saattaa nousta limaisia ysköksiä. Hengenahdistukseen voi liittyä hengityksen tihentyminen (yli 18 kertaa minuutissa). Rinta- tai kylkikipu on yleensä tyypiltään pistävää ja saattaa pahentua yskimisen tai voimakkaan sisäänhengityksen aikana. Muita keuhkokuumeen oireita ovat väsymys, ruokahaluttomuus, lihassäryt, veriset yskökset, päänsärky, vatsakipu ja pahoinvointi.

Epätyypillinen oirekuva, jossa moni tyypillinen oire puuttuu, on jopa yleisempi kuin klassinen äkillisillä ja rajuilla oireilla alkava keuhkokuume. Virusten ja epätyypillisten bakteerien aiheuttamat keuhkokuumeet ovat usein lieväoireisia. Ne saattavat ilmetä flunssan kaltaisin oirein, hitaasti alkavana lievänä kuumeena ja kuivana yskänä.

Hui! Onneksi voin maanantaina jo mennä niihin kokeisiin jos ei helpota Nytkin on tosiaan vaikeaa hengittää, vaikka otin jo tupla-annoksen astmalääkettä. Mulla vaan on niin vaikeaa erottaa astmaa infektiosta muutenkaan, kai sitten keuhkokuvat pitää vaatia jossain vaiheessa :( Mutta miksi mua silti hävettää olla vieläkin töistä pois? :(

Yleistilan äkillinen huononeminen ja perussairauden paheneminen voivat myös olla merkkinä alkavasta keuhkokuumeesta. Esimerkiksi vanhuksilla keuhkokuumeen näkyvimpinä oireina voivat olla sekavuus ja vatsaoireet. Lasten oireina ovat useimmiten kuume, yskä, nuha ja hengitysvaikeus, mutta kymmenesosalla lapsista ei ilmene mitään hengitystieinfektioon viittaavia oireita. Nimestä huolimatta kuume voi puuttua merkittävältä osalta keuhkokuumetta sairastavista henkilöistä.

Alkuperäinen kirjoittaja kuuminta hottia:

Hui! Onneksi voin maanantaina jo mennä niihin kokeisiin jos ei helpota Nytkin on tosiaan vaikeaa hengittää, vaikka otin jo tupla-annoksen astmalääkettä. Mulla vaan on niin vaikeaa erottaa astmaa infektiosta muutenkaan, kai sitten keuhkokuvat pitää vaatia jossain vaiheessa :( Mutta miksi mua silti hävettää olla vieläkin töistä pois? :( (äsken meni oudosti tekstin väliin mun vastaus)

Sulla on hyvin voinut olla ensin virusflunssa, joka ei ole parantunut kunnolla ja nyt on perään tullut toinen virus/bakteeri. Astmaatikon flunssat ovat yleensä vähän pidempi. Itsekkin olen astmaatikko, ja mulle harvoin nousee kuume, mutta nyt jo lähemmäs 10 vuotta sitten mulla oli ensin flunssa, jota en hoitanut kunnolla (en siis levännyt, vaan jatkoin opintoja), flunssa meni ohi parissa viikossa (flunssaan ei liittynyt kuumetta). Heti parin viikon jälkeen juuri kun kuvittelin olevani suht terve nousi uudestaan kuume, ja se oli heti 39C, olin ihan kanttu vei, en jaksanut edes kävellä, vessaankin piti kontata (onneksi ei vielä silloin ollut lapsia). Kuumeen ekana päivänä sain antibioottikuuin terkkarista, mutta se ei auttanut ja kova kuume vain jatkui. MIes katseli sairastamistani kolmisen päivää, kunnes raahasi minut väkipakolla sairaalan päivystykseen, jossa sitten todettiin keuhkokuume (yskiessä oli sellainen pistävä kipu keuhkoissa), johon liittyi niin korkeat tulehdusarvot että jouduin suoraan antibioottitiputukseen. No, tiputuksessa sitten paranin muutamassa vuorokaudessa kotiutumiskuntoon.

Jos on vaikea hengittää niin ota astman kohtauslääkettä ja tuplaa kortisonilääkitys. Kortisoni hillitsee tulehdusta keuhkoissasi. Nykyään tuntuu että flunssat ovat tosi sitkeitä, ja kuten yo. kertomuksesta voisi ottaa opiksi niin kipeänä ei kannata mennä töihin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Minnamamma:
Sulla on hyvin voinut olla ensin virusflunssa, joka ei ole parantunut kunnolla ja nyt on perään tullut toinen virus/bakteeri. Astmaatikon flunssat ovat yleensä vähän pidempi. Itsekkin olen astmaatikko, ja mulle harvoin nousee kuume, mutta nyt jo lähemmäs 10 vuotta sitten mulla oli ensin flunssa, jota en hoitanut kunnolla (en siis levännyt, vaan jatkoin opintoja), flunssa meni ohi parissa viikossa (flunssaan ei liittynyt kuumetta). Heti parin viikon jälkeen juuri kun kuvittelin olevani suht terve nousi uudestaan kuume, ja se oli heti 39C, olin ihan kanttu vei, en jaksanut edes kävellä, vessaankin piti kontata (onneksi ei vielä silloin ollut lapsia). Kuumeen ekana päivänä sain antibioottikuuin terkkarista, mutta se ei auttanut ja kova kuume vain jatkui. MIes katseli sairastamistani kolmisen päivää, kunnes raahasi minut väkipakolla sairaalan päivystykseen, jossa sitten todettiin keuhkokuume (yskiessä oli sellainen pistävä kipu keuhkoissa), johon liittyi niin korkeat tulehdusarvot että jouduin suoraan antibioottitiputukseen. No, tiputuksessa sitten paranin muutamassa vuorokaudessa kotiutumiskuntoon.

Jos on vaikea hengittää niin ota astman kohtauslääkettä ja tuplaa kortisonilääkitys. Kortisoni hillitsee tulehdusta keuhkoissasi. Nykyään tuntuu että flunssat ovat tosi sitkeitä, ja kuten yo. kertomuksesta voisi ottaa opiksi niin kipeänä ei kannata mennä töihin ;)

Minulla on jo tuplattu toi hoitava, nyt menee beclometia 2x2, eli 2 hengenvetoa aamulla ja 2 illalla. Mut nyt on pakko varmaan ottaa päivälläkin se 2. Maanantaina tosiaan nyt sit ne kokeet jos ei helpotu, tää on kyllä tosi väsyttävää. Lapsiakin on 3 joten touhua riittäisi, onneksi saan apua paljon, mutta aamuisin klo 7-10 on täyttä touhua 1v, 2v ja 3v kanssa, parane tässä nyt sit :(

Miksi ne 3 lastasi on kotona, kun olet niin sairas? Kun käyt muuten töissä, sittenhan lapsilla on varmaankin hoitopaikka olemassa? Yleensä toki on niin, että kun joku vanhemmista on kotona, pitäisi lapsillakin oikeus olla kotona. Mutta kun äiti on oikeasti sairaana sairaslomalla, sitten on ihan loogista, että hän tarvi sen ajan itse lepämiseen eikä lastensa hoitamiseen.
Itse olen toista päivä kuumeessa, ja mies vei lapset hoitoon, eihän sitä tulisikaan kuntoon, jos hoitaisin kotona vaan lapsia. Sitten voisin yhtä hyvin töissä olla, niin työnantajan kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja mirabel:
Miksi ne 3 lastasi on kotona, kun olet niin sairas? Kun käyt muuten töissä, sittenhan lapsilla on varmaankin hoitopaikka olemassa? Yleensä toki on niin, että kun joku vanhemmista on kotona, pitäisi lapsillakin oikeus olla kotona. Mutta kun äiti on oikeasti sairaana sairaslomalla, sitten on ihan loogista, että hän tarvi sen ajan itse lepämiseen eikä lastensa hoitamiseen.
Itse olen toista päivä kuumeessa, ja mies vei lapset hoitoon, eihän sitä tulisikaan kuntoon, jos hoitaisin kotona vaan lapsia. Sitten voisin yhtä hyvin töissä olla, niin työnantajan kannalta.

Meidän lapset ei ole päivähoidossa, vaikka käydään miehen kanssa töissä... eli ei ole mitään mihin viedä. Mutta kuten sanottu, mulla on paljonkin apua täällä, meillä on au pair. Tälle päivälle sovin että tekee "työvuoron" klo 10 alkaen, eli heti kun yhdessä on ruokittu lounasta lapsille klo 11, minä pääsen punkkaan takas. Sitten kun mies tulee 15.30 niin se ottaa ohjat. Mutta tää aamu on rankkaa, vaikka silloin olenkin ns parhaassa kunnossa.

MInulla on ollut kuumetta jo kaksi viikkoa vaihdellen 37,6-38,1 eikä se mene ohi. testejä on otettu, mm. keuhkokuvat eikä ole mitään syytä. Mitään muita oireita ei ole kuin väsymys ja tuo kuume. Normaalilämpö minullakin 36,6.

En ole enää ollut tällä viikolla sairaslomalla, vaan töissä. En enää jaksanut olla kotona. Mutta minun työni ei olekaan raskasta vaan istumatyötä.

Vai on tällaista liikkeellä. Lääkärit eivät maininneet mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
MInulla on ollut kuumetta jo kaksi viikkoa vaihdellen 37,6-38,1 eikä se mene ohi. testejä on otettu, mm. keuhkokuvat eikä ole mitään syytä. Mitään muita oireita ei ole kuin väsymys ja tuo kuume. Normaalilämpö minullakin 36,6.

En ole enää ollut tällä viikolla sairaslomalla, vaan töissä. En enää jaksanut olla kotona. Mutta minun työni ei olekaan raskasta vaan istumatyötä.

Vai on tällaista liikkeellä. Lääkärit eivät maininneet mitään.

Minusta lääkäri sanoi vaan, että näistä ei aina tiedä ja sitten korosti just sitä, että astma pahentaa asioita mun kohdalla. Se lukee sairauslomalapussakin, siis että joku infektio, ja "muita vaikuttavia tekijöitä" astma. Eli ymmärtääkseni nyt tulehdus siis keuhkoissa, mutta aiheuttaja ja apukeino on vielä hukassa. Toivottavasti kuntoudun siten, että maanantaina en tarvi kokeita vaan pääsen tiistaina töihin. Mun työ tosiaan on aika raskasta, perushoitoa.

Tosiaan näppituntumalla sanoisin että ehkä viimeisen viiden vuoden aikana on tullut hirveän pitkäkestoisia flunssia. Sulla kun on oireita ollut niin pitkään luulen että taudinaiheuttaja (virus tai bakteeri) on jossain kohtaa vaihtunut ja siksi tauti vain jatkuu.

Toisaalta mitään hätää ei ole jos kuitekin olo on kohtuullinen (et konttaile kuten allekirjoittanut), olet vain rauhassa saikulla ja annat aupairin hoitaa lapset. Odottele maanantaita, tietysti jos vointi menee huonoksi sitten on mentävä päivystykseen. Voi olla että aiempi antibiootti ei purrut taudinaiheuttajaan (väärä ab, tai kyseessä oli virus) , jos tauti vain jatkuu niin luultavasti tulet saamaan uuden antibioottikuurin. Lääkäri varmaan maanantaina määrää keuhkokuvan ja verikokeita, joista ehkä sitten selviää mikä tauti on kyseessä. Ylähengitystietulehdukseltahan se kuullostaa, mutta olisiko kyseessä kuumeeton keuhkokuume tai keuhkoputkentulehdus esim. jotka vaativat yleensä antibiootteja.

Hyvä että kortisonin annos on tuplattu, nyt sitten vain vetelet avaavaa jos henkeä ahdistaa vielä. Kortisonin tuplaushan ei vaikuta ihan heti, vaan muutaman vrk viiveellä.

P.s. Mitä kautta siautte aupairin?

Yhteistyössä