Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja marasaari:
No on tämäkin perustelu. Koska suomi on vaikea, niin ei opeteta suomea, vaan opetetaan helpompaa kieltä, jolla ei kuitenkaan Suomessa pärjää! Missä järki?
Kyllä kuule välttäväkin suomi on aina parempi kuin hyvä ruotsin taito työn saannin kannalta.
Ja tuo vaikeus on kovin suhteellista. Olen kuullut esim. yhden vuoden Suomessa asuneen maahanmuuttajan puhuvat todella hyvin suomea. Se vaikeus on vain asenteesta kiinni.
Jos muutat kiinaan, niin opetteletko vaikka sitten saksaa, koska se on helpompi kieli kuin kiina, vaikka saksalla ei Kiinassa kovin hyvin pärjääkään?
Hyvin ruotsilla pärjää, kun vain valitsee asuinpaikkansa oikein. Miten esim. Oravaisten vastaanottokeskuksessa suomea oppisikaan?
Suomen vaikeus ei ole asenteesta kiinni. Toiset oppivat nopeasti, koska he ovat kielellisesti lahjakkaita. Mutta kaikki eivät ole. Toiset eivät opi, vaikka kuinka yrittävät.
Tähän ihan sivukommenttina, että olen koulutukseltani suomen kielen opettaja ja opettanut suomea myös ulkomaalaisille.
Ammattisi huomioiden olen vielä enemmän ihmeissäni, että puolustelet ruotsin opetusta maahanmuuttajille. Eikö lopputuloksen (=integroituminen suomalaiseen yhteiskuntaan) ole erittäin oleellista, että hallitsee maan pääkielen? Ruotsin taidolla pääsee ehkä johonkin Närpiöön tomaatteja poimimaan, mutta lähes kaikki muut työpaikat jäävät haaveeksi.
Eikö kannattaisi sitten vaikka lisätä suomen tuntien määrää, kuin etsiä helpotusta opettamalla kieltä, joka en ehkä helpompi, mutta jolla ei pärjää kuin muutamissa kunnissa?